Bukefalos 28 år!

Göingeritten

Sv: Göingeritten

KL

Meh, nu tycker jag att de ska se till att få ut tummen och lägga upp tävlingen på tdb. Jag vill ju anmäla!
Ska bli kul att testa vad pållen går för i ett lite högre tempo denna gången. Våra 11,något km/h i simlångsdalen bekom honom inte alls.
 
Sv: Göingeritten

Håller helt med ang start avgifter och omstruktrering av tävlingsplan för min del.
 
Sv: Göingeritten

Såja! Nu ligger tävlingen ute på TDB och jag har anmält mig, så nu är det bara att komma ihåg att betala in.
 
Sv: Göingeritten

Håller helt med ang start avgifter och omstruktrering av tävlingsplan för min del.

När man tävlar så kostar det.
Det jag betalar i bensin, övernattning, speciell mat till mig och groomar, box, ersättning till den som sköter mina hästar hemma, tävlingskläder, extra skoningar osv handlar om stora summor.
Större än vad man vill veta.

Att då prioritera bort ritter för att startavgiften är något högre än genomsnittet känns väldigt ogenomtänkt.
 
Sv: Göingeritten

Förresten, ni som känner till tävlingsplatsen och banorna. Hur är underlaget? Mer eller mindre stenigt än simlångsdalen? Funderar på huruvida jag ska tvinga hovis till att lägga på sulor eller om vi kan klara oss utan. Hur gör ni? Har ni alltid sulor på hästarna under tävlingsäsongen?
 
Sv: Göingeritten

Jag ska tävla Göingenritte, en T50/km. Kommer bli jätte roligt ^^, Men måste få upp honom i vikt igen. Någon som har tipps på FODER :grin:

Vem mer ska tävla T50 :idea:

/ Elly -J
 
Sv: Göingeritten

Vad har ni gjort för att försöka få upp honom i vikt? Vad fodras han med?
Eftersom du haft ett antal månader på dig att öka hullet så undrar jag om det förbättrats något eller om det är samma?
// Linda
 
Sv: Göingeritten

KL

Jag ska som sagt starta samma klass som ovan:bump:

Jag upprepar min fråga: Är det ingen som har koll på hur stenigt underlaget brukar vara?
 
Sv: Göingeritten

Det är bitvis ganska stenigt men också stigar med rötter och lera på sina ställen OM banan är densamma som när jag ridit den för ett par år sedan.

Min häst som var både sulöm och duktig på att tappa skor tappade såklart tre skor där på stigarna/i skogen. Men det var ändå en väldigt trevlig ritt som jag gärna åker till igen :)
 
Sv: Göingeritten

Vad har ni gjort för att försöka få upp honom i vikt? Vad fodras han med?
Eftersom du haft ett antal månader på dig att öka hullet så undrar jag om det förbättrats något eller om det är samma?
// Linda

Jag ger honom 3kg hö, på mårgon efter tränigen, och på kvällen. Tillsammans med det får han 3½ dl krosatkorn, plus ½dl rapsolja, 2 ts sallt.

/ Elly :grin:
 
Sv: Göingeritten

Var då någon stans? Min syra tävlade för året på Dansia, ( vem känner inte till Dansia :angel:) hon säger att det var mycket rötter och stiga. Om man varait i Snogelholm tränat så vet man vad jag/vi parttar om.

Men var ska det vara denna gången då?:idea:

/ Elly :banana:
 
Sv: Göingeritten

Tävlingsplatsen är endast flyttad till annan plats på samma ort, så banan är till största del den samma som tidigare år om jag förstått det hela rätt. I år fanns även "Lilla Göingeritten" men i fjol var ritten helt inställd.

Ang. foder till din häst, så vet jag inte vad det är för häst, men jag hade givit den obegränsat med grovfoder och även lucern om det behövts.
 
Sv: Göingeritten

OJ, hade jag givit min häst så "lite" så hade han sett ut som ett spjälstaket... :o

Mitt 10-åriga engelska fullblod får fri tillgång på hö (vilket nu på sommaren innebär ca 6 kg), 4 kg! krossat korn, knappt en liter betfor (torr volym) plus alla mineraler mm. Han är idag helt perfekt i hullet, inte ett gram för mkt fett och välmusklad
 
Sv: Göingeritten

Då är det lätt hjälpt med MER MAT!!!!!
Mer hö och mer kraftfoder.
Åk o köp en säck med lusernpellets också o ge minnst 1kg om dagen. Blanda i den krossade kornen. Men du måste öka för 3,5 dl är inte många gram. Har för mig att 1 liter krossad korn är runt 0,4kg. Oljan kan du ha kvar, viktigast att få i honom mer grovfoder genom hö o lusern.
Men snälla öka maten nu för han har ju varit i underhull i flera månader.
// Linda
 
Sv: Göingeritten

*KL*

Alltid roligt för oss i Glimma RF att höra att ni tycker det är en trevlig tävling :) Vi kommer göra så mycket som möjligt för att ni ska vara nöjd även iår. Jag kommer vara med och hjälpa till både som "grillmästare" och hovslagare, samt lite paparazzi om jag hinner ;) Så ni som vill kan säga till så ska jag nog kunna fixa lite bilder på er där :D
 
Sv: Göingeritten

Hej!
Jag antar att din häst går på bete och utöver det får 6kg hö dagligen och sedan kraftfodergivan. Jag tycker att grovfodermängden i så fall verkar vettig, beroende på hur betet ser ut förståss. Men kraftfodergivan kan du öka på ganska ordentligt om han har dåligt hull. Lägg till lusern eller ytterligare mängd korn. Tänkt på att öka fodermängden stegvis bara!
 
Sv: Göingeritten

Då är det lätt hjälpt med MER MAT!!!!!
Mer hö och mer kraftfoder.
Åk o köp en säck med lusernpellets också o ge minnst 1kg om dagen. Blanda i den krossade kornen. Men du måste öka för 3,5 dl är inte många gram. Har för mig att 1 liter krossad korn är runt 0,4kg. Oljan kan du ha kvar, viktigast att få i honom mer grovfoder genom hö o lusern.
Men snälla öka maten nu för han har ju varit i underhull i flera månader.
// Linda

Det är bara det att han inte ätter upp om jag ger honom mer hö. :confused:
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 227
Senast: skogaliten
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 628
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 726
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 647
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp