Bukefalos 28 år!

Göingeritten

Sv: Göingeritten

Att ge en mager häst 3½ dl kross är ju ingenting!! Det gör ju ingen skillnad. (som du säkert märkt.)
Mina marsvin äter mer...
 
Sv: Göingeritten

Hoppsan nu blev detta visst en fodertråd men måste bara yttra mig lite har nämligen stått själv med en häst som vägrade äta både hö, hösilage, och det bästa kraftfodret.

Man blir frustrerad över att hästen inte äter och när den väl gör det ber man till gud att inget stör den så den åtminstone äter upp sin kraft. Håller med om att han hästen får för lite kraftfoder. Bra att du ger kornkross och inte havre. Tipset är att öka upp som nämns ovan successivt och lägga på ett helfoder av något slag. Jag rekommenderar havrefritt eftersom det är mer fett och inte så mycket energi i det som tex. havrebaserade foder. Betfor tycker jag är ett superbra fodermedel som är smakrikt, fiberberikat och innehåller vätska. Öka upp under några veckor tills fodergivan är på kg nivå. Är du osäker ta hjälp av foder rådgivare, fråga fler och bilda dig en egen uppfattning utifrån din häst. Hur är höt?? Kanske ska man lägga lite mer pengar på grovfodret om den äter bättre. Min häst har bara senaste året landat i att glädjas åt mat, han är inte stormförtjust och skulle nog slippa äta om han kunde men tanke ska finnas hos dig att det kanske är en orsak till att han inte äter….. obehag i mun, mage eller tarm som gör att han försöker undvika att äta. Testa först att öka på kraften och ge helst 3 ggr/dag. Min häst går på Mustang fiber original (havrefri) och älska det.

Funkar inte det PM mig så har jag lite andra tips men testa med detta först och framförallt ha TÅLAMOD, det tar tid men du måste se de små framstegen.
 
Sv: Göingeritten

Fast jag har då aldrig märkt att hästar är så himla känsliga av att öka fodret.
Vad jag fattar det som har denna häst varit så smal länge, att hon inte ens vill ta ut den på tävling.
Då borde man för länge sen insett att 3 ½ dl kornkross, (som väger max ett par hekto) är åt skogen för lite mat.
Att öka upp det till ett par kilo direkt är inget man behöver vara rädd för.

Ena hästen jag har nu, som inte ens tränas för tillfället, får förutom fint bete även fri tillgång på hö, 4,5 kg havre, betfor samt olja.

Medan den som tävlar för fullt får magert bete och 1 kg kraftfoder.

Alltså, smal häst, mer mat.
Tjock häst, mindre mat.
 
Sv: Göingeritten

Ja den har varit tunn länge. Fick anmärkningar av veterinären pa Greveritten den 1 maj för att den var för mager. Synd att den fortfarande är mager, för det hade nog varit lättare att fa upp den i hull pa ett bra bete nu i sommar.
 
Sv: Göingeritten

Elly: En av de egenskaper en distanshäst bör ha är god aptit. Jag tycker inte du ska träna hästen för distansritt om den är tunn. Försök på alla sätt få upp hullet innan du funderar på träning i någon större omfattning. Har den inte gått på bete i sommar? Ordentligt kraftigt gräs är det bästa och dessutom slappnar stressade hästar av mer om de får gå på gräsbete på stora ytor. Har du skickat träckprov?
 
Sv: Göingeritten

Elly: En av de egenskaper en distanshäst bör ha är god aptit. Jag tycker inte du ska träna hästen för distansritt om den är tunn. Försök på alla sätt få upp hullet innan du funderar på träning i någon större omfattning. Har den inte gått på bete i sommar? Ordentligt kraftigt gräs är det bästa och dessutom slappnar stressade hästar av mer om de får gå på gräsbete på stora ytor. Har du skickat träckprov?

Ja, han har gåt på vårt sommarbette här hemma, sedan var han skadad en period gick up mycket. Han är i "hull" men jag får bara mage inget på sidorna. Han passa inte til någo bättre, då jag tästat alla sporter.
 
Sv: Göingeritten

Ja den har varit tunn länge. Fick anmärkningar av veterinären pa Greveritten den 1 maj för att den var för mager. Synd att den fortfarande är mager, för det hade nog varit lättare att fa upp den i hull pa ett bra bete nu i sommar.

A, men så mager är han verkligen inte nu :) Jag vill inte bara få mage utan på siderna också.
 
Sv: Göingeritten

Fast jag har då aldrig märkt att hästar är så himla känsliga av att öka fodret.
Vad jag fattar det som har denna häst varit så smal länge, att hon inte ens vill ta ut den på tävling.
Då borde man för länge sen insett att 3 ½ dl kornkross, (som väger max ett par hekto) är åt skogen för lite mat.
Att öka upp det till ett par kilo direkt är inget man behöver vara rädd för.

Ena hästen jag har nu, som inte ens tränas för tillfället, får förutom fint bete även fri tillgång på hö, 4,5 kg havre, betfor samt olja.

Medan den som tävlar för fullt får magert bete och 1 kg kraftfoder.

Alltså, smal häst, mer mat.
Tjock häst, mindre mat.

Men nu är det så att han är inte så tun som han var på Geveritten, han är bra, men jag vill inte bara ha mage. Jag vill ha på siderna också. Jag gav fel mått innan,han fick 12dl. Vi har ett mått som rymmer 3dl, jag ger han fyra såna. Mårgo kväll. Men vill ha något som lägger sig på siderna.
 
Sv: Göingeritten

Hoppsan nu blev detta visst en fodertråd men måste bara yttra mig lite har nämligen stått själv med en häst som vägrade äta både hö, hösilage, och det bästa kraftfodret.

Man blir frustrerad över att hästen inte äter och när den väl gör det ber man till gud att inget stör den så den åtminstone äter upp sin kraft. Håller med om att han hästen får för lite kraftfoder. Bra att du ger kornkross och inte havre. Tipset är att öka upp som nämns ovan successivt och lägga på ett helfoder av något slag. Jag rekommenderar havrefritt eftersom det är mer fett och inte så mycket energi i det som tex. havrebaserade foder. Betfor tycker jag är ett superbra fodermedel som är smakrikt, fiberberikat och innehåller vätska. Öka upp under några veckor tills fodergivan är på kg nivå. Är du osäker ta hjälp av foder rådgivare, fråga fler och bilda dig en egen uppfattning utifrån din häst. Hur är höt?? Kanske ska man lägga lite mer pengar på grovfodret om den äter bättre. Min häst har bara senaste året landat i att glädjas åt mat, han är inte stormförtjust och skulle nog slippa äta om han kunde men tanke ska finnas hos dig att det kanske är en orsak till att han inte äter….. obehag i mun, mage eller tarm som gör att han försöker undvika att äta. Testa först att öka på kraften och ge helst 3 ggr/dag. Min häst går på Mustang fiber original (havrefri) och älska det.

Funkar inte det PM mig så har jag lite andra tips men testa med detta först och framförallt ha TÅLAMOD, det tar tid men du måste se de små framstegen.

Okej, tack för tippset, tålamod har jag :) men jag ger inte havre då han blir pigg som F** då går han bara ner.
 
Sv: Göingeritten

Att ge en mager häst 3½ dl kross är ju ingenting!! Det gör ju ingen skillnad. (som du säkert märkt.)
Mina marsvin äter mer...

Jag märker iaf skilnad... som sakt sa jag fel. Det var måtet som rymde 3dljag ger fyra. Vilket är 3*4=12dl =1KG 2DL :):banana:
 
Sv: Göingeritten

Du har missat nåt, och det är att en liter vatten väger 1 kg.

Det innebär inte att 1 liter kornkross väger 1 kg...

Det är därför man pratar om foder i kilo, just för att man ska veta vad man pratar om.
 
Sv: Göingeritten

Du har missat nåt, och det är att en liter vatten väger 1 kg.

Det innebär inte att 1 liter kornkross väger 1 kg...

Det är därför man pratar om foder i kilo, just för att man ska veta vad man pratar om.

Säger inte mig mycket?:p
 
Sv: Göingeritten

Säger inte mig mycket?:p

När jag gav min häst kornkross så gav jag 2 liter det vägde 500gram. 1 liter vägde alltså 250 gram. För att få ett kilo (1kg) hade jag behövt ge 4 liter kornkross. Då krossade jag kornet precis innan jag gav det. Jag vägde alltid det krossade, inte det hela kornet. Detta kan säkert vara lite olika på kornkvalitén också, så väg det du ger så vet du med säkerhet.
 
Sv: Göingeritten

När jag gav min häst kornkross så gav jag 2 liter det vägde 500gram. 1 liter vägde alltså 250 gram. För att få ett kilo (1kg) hade jag behövt ge 4 liter kornkross. Då krossade jag kornet precis innan jag gav det. Jag vägde alltid det krossade, inte det hela kornet. Detta kan säkert vara lite olika på kornkvalitén också, så väg det du ger så vet du med säkerhet.

Hejsan Okej, ska fråga mamma, för får står inte :/
 
Sv: Göingeritten

Kortfattat så menar de att 1 liter kornkross inte väger 1 kilo.

Alltså ger du hästen mycket mindre mat än vad du tror.
 
Sv: Göingeritten

Kortfattat så menar de att 1 liter kornkross inte väger 1 kilo.

Alltså ger du hästen mycket mindre mat än vad du tror.

Jag frågat mamma, jag förstår, men mamma tycker IAF att jag inte gav honom för lite, kom annars fram på Göingen berätta vad ni/du menar :P
 
Sv: Göingeritten

Men är han smal så FÅR han för lite mat, vad din mamma än säger.
Alternativet är ju att han är allvarligt sjuk, men det borde ni väl i så fall märkt?
 
Sv: Göingeritten

Men är han smal så FÅR han för lite mat, vad din mamma än säger.
Alternativet är ju att han är allvarligt sjuk, men det borde ni väl i så fall märkt?

Du låter så himla professionell, kom fram istället på Göingeritten säg vad jag ska gör :grin:

Ska börja mata honom med betfoder också :idea:
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 071
Senast: skogaliten
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 603
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
11
· Visningar
2 501
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 622
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp