"Göm henne bakom ett träd" #genusfail

Att vara fotograf är en av mina arbetsuppgifter.
Jag fotograferar bland annat politiker och chefer inom kommunen. Inte helt lätt, vill jag lova. Män är experter på att posera med händerna framför pungen och att skjuta fram hakan (målbild: tecknad superhjälte). Det är oerhört svårt att få dem att variera och välja en en annan pose.

Jag känner igen det där. I mitt jobb har jag gjort många bildbeställningar på makthavare. De få (:() gånger de varit kvinnor, har min beställning alltid varit - inga brutna linjer (huvudet på sned, vika sig i midjan osv), inte titta uppåt. Jag har lämnat bildreferenser på Hillary Clinton och Tilda Swinton bl a. En av de värsta poser jag vet är med armarna i kors, ena benet och höften ut lite, med en bestämd min. Eller när bara korsade armar på något sätt ska påvisa att modellen är bestämd.

Attractive-Business-Woman-456799.jpg
teenage-girl-with-arms-crossed-100105693.jpg


Ett sätt att översätta styrka och självförtroende bildmässigt är genom att inte behöva gömma sig bakom eller hitta en "kraftfull" pose.
Det tråkiga är att i de fall de porträtterade måste godkänna bilden, så har de allra flesta valt en med huvudet lite på sned, där de tittar upp el dyl. Dvs den de själva upplever som finast, inte den som i sammanhanget ger bäst intryck, representerar ämnet, deras position, yrke mm. Trist.

Självklart finns poseproblem även på den manliga sidan, men då jag personligen främst beställt bilder av makthavare så är just det framställandet inte lika problematiskt hos männen.

"Var dig själv, se ut som du gör och sluta behaga den som ska se den här bilden." Det har jag fått oerhört mycket bra feedback och tacksamhet för.

fint!
 
Senast ändrad:
Jag känner igen det där. I mitt jobb har jag gjort många bildbeställningar på makthavare. De få (:() gångerna de varit kvinnor, har min beställning alltid varit - inga brutna linjer (huvudet på sned, vika sig i midjan osv), inte titta uppåt. Jag har lämnat bildreferenser på Hillary Clinton och Tilda Swinton bl a. En av de värsta poser jag vet är med armarna i kors, ena benet och höften ut lite, med en bestämd min - "se ut som att du har makt och är lite sur". Ett sätt att översätta styrka och självförtroende bildmässigt är genom att inte behöva gömma sig bakom eller hitta en "kraftfull" pose.
Det tråkiga är att i de fall de porträtterade måste godkänna bilden, så har de allra flesta valt en med huvudet lite på sned, där de tittar upp el dyl. Dvs den de själva upplever som finast, inte den som i sammanhanget ger bäst intryck, representerar ämnet, deras position, yrke mm. Sorgligt faktiskt.

Självklart finns poseproblem även på den manliga sidan, men då jag personligen främst beställt bilder av makthavare så är just det framställandet inte lika problematiskt hos männen.



fint!

Tack :)

Och JAG VEEEET, det är så oerhört provocerande för mig att män får göra sitt jobb på bild medan kvinnor ska göra något helt annat. Män behöver knappt titta in i kameran eftersom de jobbar med så oerhört viktiga saker. Kvinnor ska avbryta allt de håller på med och le mystiskt för att behaga tittaren, vi är ju trots allt i första hand objekt och i andra hand person som jobbar. Och om det ändå måste vara i hennes arbetsmiljö ska det ändå vara "lite roligt". Så i stället för att sitta vid skrivbordet och jobba kan hon ligga på skrivbordet, och så tar vi bilden ovanifrån. Det blir väl lite roligt? :banghead:

Om jag går igång på det här och kommer att vara sur resten av dagen?
Japp.
 
Jag känner en person som hade ätstörningar som ung. Hon berättar att modellfotografer raggar utanför ätstörningskliniker.
 
Jag känner en person som hade ätstörningar som ung. Hon berättar att modellfotografer raggar utanför ätstörningskliniker.
Det är möjligt att det är sant, men jag undrar liksom varför modellfotografer måste ragga modeller idag när vilken gymnasieskola som helst kan jämföras med gina tricot-modellfabriker? Jag tror allvarligt talat inte att modellfotografer idag masar sig iväg speciellt långt från sin vardag, skulle tro att det är modellfotograferna snarare som blir jagade.
 
Här är ett rätt häpnadsväckande exempel, en reklamskylt vid Beckmans gatukök som jag plåtade förra sommaren.

 
Min vän blev tillfrågad när hon var ätstörd. Blev haffad när hon fick på stan.
Fast om hon gick på stan var det väl inte vid en klinik? Att tjejer med ätstörningar scoutas som modeller är inte så konstigt, eftersom idealet är att vara så mager som möjligt. (Därmed naturligtvis inte sagt att det är rätt, det är naturligtvis för jävligt att idealet är så smalt att branschen inte förstår att en del av tjejerna är sjuka).
 
Hittar såklart inte bilden nu. Men jag tog en bild på en reklamkampanj i Londons tunnelbana, reklamen va för nån typ av energidryck uppdelat för män och kvinnor. På "mannens" stod det något i stil med "energi, vitalitet och styrka!" och på på den "kvinnliga" stod det "mindre kalorier"
 
Hittar såklart inte bilden nu. Men jag tog en bild på en reklamkampanj i Londons tunnelbana, reklamen va för nån typ av energidryck uppdelat för män och kvinnor. På "mannens" stod det något i stil med "energi, vitalitet och styrka!" och på på den "kvinnliga" stod det "mindre kalorier"
:banghead:
 
Hittar såklart inte bilden nu. Men jag tog en bild på en reklamkampanj i Londons tunnelbana, reklamen va för nån typ av energidryck uppdelat för män och kvinnor. På "mannens" stod det något i stil med "energi, vitalitet och styrka!" och på på den "kvinnliga" stod det "mindre kalorier"
Cola zero VS Cola light...
 
Skillnaden är att här står det till och med på burken. Hittar inte min bild men hittade faktiskt vilket märke det va
Wellman High preformance JUST FOR MEN :banghead:
img_139.png

Vs Wellwoman. Lågkaloriedryck. Vet inte om den är bra till nåt?
img_136.png
Så totalt nedslående. :(
 
Skillnaden är att här står det till och med på burken. Hittar inte min bild men hittade faktiskt vilket märke det va
Wellman High preformance JUST FOR MEN :banghead:
img_139.png

Vs Wellwoman. Lågkaloriedryck. Vet inte om den är bra till nåt?
img_136.png
Det behöver knappast stå när de så "effektfullt" har gjort den till män BLÅ och den till kvinnor ROSA... :banghead:
 
Det är därför jag absolut, absolut inte dricker Zero. Då ska det noteras att jag dricker stora mängder aspartamdryck sen 29 år tillbaka.

Jag trodde Zero lanserades med män som främsta målgrupp? Iom att Light heter Diet i rätt många andra länder (om vi fortsätter på banan bantningsprodukter -> kvinnor).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 849
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp