Graman, igen!

Kl
@tuaphua ang hur hästen ska veta/förstå skillnad i olika lägen med graman osv ser jag inget större problem med det . Det blir inte så mycket konstigare än att vi använder övriga hjälper olika i olika kombinationer/lägen osv.

Ang att tex sätta graman på en häst för uteritt osv så visst har du fullkomligt rätt i att det öht inte ska behövas och att grundarbetet saknas ! Men väldigt många har tagit över ngn häst som befinner sig där dvs taskigt grundarbete, och om de då kan rida ut trots brister och därmed få lite koll på hästen säkerhetsmässigt i nödläge ser jag inget större problem med det . Sällan en sån häst på uteritt gör ngt annat än skrittas på slack tygel så vid ngt utbrott om det tas i gramanen gör det ingen skada....

Däremot det eviga ridandet på graman i dressyr (inkl hopp) arbetet/utbildning av häst är en annan sak och det jag tror denna tråden avser . Då är det kiss som sagt .....

Jag tror man ska vara försiktig med att säga att saker alltid är bra eller alltid skit. Så jag reserverar mig för att både ha fel och att det finns någon individ som inte funkar i mallen sas.
Men hittills har jag aldrig behövt graman(utom då jag trodde mig behöva det som tonåring och fick rida så på en tränares häst, antagligen för att jag var för kass ryttare öht).
För mig är gramanens inverkan detsamma som man använder i korrigeringsridning. Den ridningen ger annan respons än då man lämnat korrigeringsstadie och kan börja skolrida. Jag vill inte hamna i korrigering igen och igen just för att det sabbar kvaliteten i ridningen, skolridningen. Att sitta hela pass i korrigering är inget jag ser som gynnsamt på en häst som ska skolridas. Och så tycker jag det blir med graman, om ens bara på uteritt.
Men jag vet att jag är sedd som extremt petig i mitt detaljnörderi.

Jag tycker som sagt att för att få det ultimata finliret så sabbar man för sig själv om man inte alltid är konsekvent.
Men som sagt tror jag inte de flesta når dit om de ens vill försöka.
Jag tror inte man kan bli bra på allt. Och det är väl lite "problemet" med hobbyryttare. Att man gör lite av det mesta och då hamnar på mellannivå i allt.
Man har inte testat följa ett system fullt ut och kan då inte analysera vad som ger vad fullt ut.

Jag ser samma problem med att man inte alltid låter en viss hjälp betyda samma sak. Men för gemene man är det ett ickeproblem iom att de inte ber om ren träff på hjälperna oftast. Få är så konsekventa öht.
Så då ser jag inte att gramanen isolerat är det som "förstör" att hjälperna inte blir helt renodlade.
 
Tror liksom mackan att det inte finns något större problem med att hästen skulle blanda ihop hjälperna. Det finns ju folk som rider western, TR-dressyr, och distans på samma häst - och använder olika sadlar och olika träns nästa var och varannan dag utan att hästen påverkas negativt. "Nu är det ridning med slack" -"Nu är det ridning med stöd"...

Däremot är jag ingen vän av graman av flera orsaker. Däribland att ryttaren blir enormt stark på graman, och att den är så tvingande. Jag gissar att om man ser gramanen bara som ett smidigt hjälpmedel att slänga på ibland så förstår man inte riktigt hur tvingande den är. Man behöver inte ens ta i den - bara att gramantygeln hänger löst genom bettringen inverkar.

Har själv använt thiedeman på hästar som är olydiga - av orsaken som någon skrev ovan, om du är anställd och ska motionsrida hästar så är det också det du gör. Då kan jag inte bara säga att jag ska skritta den, eller träna från marken i en-två veckor, på eget bevåg. Ska du dessutom ha tävlingshästar så är det de där med att bevara geisten och uttrycket, inte träna dem stencoola som en westernhäst som bara hänger.

Däremot ser jag inte thiedeman som en träningsmetod. Du får inte en genomsläpplig häst genom att dra ihop den...självklart.

Är det så vanligt med graman i Sverige? Jag kanske lever under en sten (inte ironiskt menat), men jag ser det inte så mycket här. Mycket mer nere i Europa i så fall. Men det är ju min helt subjektiva upplevelse...

Gramanen luras. Du blir stark, det är vad som händer, inte att hästen blir lydig. En snäll häst knäcker ju av och försöker så gott den kan ändå, även om det är något mer fel på den. Däremot häst som flippar, eller som har grövre smärtproblematik kan det slå riktigt slint i huvudet på om du bryter ned näsan på den och håller fast.

Fast jag köper inte det där helt. Tävlingshästar ska ha gest.. Absolut! Men det ska ju "gestas" på rätt sätt. Och spänning/olydnad ger inte den gest jag vill ha i en dressyrhäst. Det ser ju folk väldigt olika på även inom dressyr.
Jag har varit anställd åt dressyrtränare där man aldrig i helsike skulle släppa på energi innan hästen är lydig eller kan sakerna rent tekniskt.
Där har ju graman blivit överflödigt. Dit kommer helt gröna till hästar som ska gå världscupen någon vecka efter vistelsen där.
Man tar INTE bort gest för att hästen är lydig och kan hålla sig i skinnet. De blir inte ledsna, ovilliga eller något sånt för att de inte får ha sina utbrott. Tvärtom är det rätt skönt för dem att vara balanserade i skallen och slippa bråka med ryttaren.
Men det kan ta mer tid. Och tid är pengar och man måste ev vänta med tävlingar längre än annars.
 
@tuaphua jag kanske är trött men jag vet inte om vi pratar förbi varandra eller om du missläst mina inlägg/svar osv ?

Jag förespråkar inte graman som sagt och tycker den är lika förkastlig som du verkar göra om jag tolkat dig rätt .

Min kommentar var ang att den skulle vara avgörande i att hästen inte skulle förstå skillnader/nyanser/avvikelser osv . Det är nog knappast avgörande om man som sagt betänker hur övrig ridning/hjälper funkar . Som sagt .
 
Fast jag köper inte det där helt. Tävlingshästar ska ha gest.. Absolut! Men det ska ju "gestas" på rätt sätt. Och spänning/olydnad ger inte den gest jag vill ha i en dressyrhäst. Det ser ju folk väldigt olika på även inom dressyr.
Jag har varit anställd åt dressyrtränare där man aldrig i helsike skulle släppa på energi innan hästen är lydig eller kan sakerna rent tekniskt.
Där har ju graman blivit överflödigt. Dit kommer helt gröna till hästar som ska gå världscupen någon vecka efter vistelsen där.
Man tar INTE bort gest för att hästen är lydig och kan hålla sig i skinnet. De blir inte ledsna, ovilliga eller något sånt för att de inte får ha sina utbrott. Tvärtom är det rätt skönt för dem att vara balanserade i skallen och slippa bråka med ryttaren.
Men det kan ta mer tid. Och tid är pengar och man måste ev vänta med tävlingar längre än annars.



Ja. Det är ingenting jag inte håller med om - jag skrev inget om graman som en fungerande träningsmetod. Däremot om thiedeman som fungerande kontrollverktyg.

Det där med spänning respektive anspänning och schwung är någonting som blandas ihop och även fuskas med rätt vilt kan jag tycka... Unghästarna är så flashiga nu att det är lätt att bländas av all rörelse.
 
Fast jag köper inte det där helt. Tävlingshästar ska ha gest.. Absolut! Men det ska ju "gestas" på rätt sätt. Och spänning/olydnad ger inte den gest jag vill ha i en dressyrhäst. Det ser ju folk väldigt olika på även inom dressyr.
Jag har varit anställd åt dressyrtränare där man aldrig i helsike skulle släppa på energi innan hästen är lydig eller kan sakerna rent tekniskt.
Där har ju graman blivit överflödigt. Dit kommer helt gröna till hästar som ska gå världscupen någon vecka efter vistelsen där.
Man tar INTE bort gest för att hästen är lydig och kan hålla sig i skinnet. De blir inte ledsna, ovilliga eller något sånt för att de inte får ha sina utbrott. Tvärtom är det rätt skönt för dem att vara balanserade i skallen och slippa bråka med ryttaren.
Men det kan ta mer tid. Och tid är pengar och man måste ev vänta med tävlingar längre än annars.
Fattar inte detta heller haha , vad du menar som svar på @Lager s inlägg ? Hen har väl inget skrivit om det du svarar på - gest osv , och ffa skriver hen väl att ingen vill sätta spänning på hästen vilket sker med en graman/hjälptygel som utbildningsverktyg ??? Måste vara trött :confused::o
 
Ja, det där med hur man ska paketera det man lär ut är ju en grej man måste ta ställning till som tränare.

Det finns så många olika sorters människor och man vill ha häst och träna på så olika sätt. Det måste man ju så klart respektera. Men jag som tränare vill inte kompromissa med det jag tror på allt för mycket.
Jag har vissa åsikter och ett tydligt system jag tror på. Vill man inte följa det är inte jag rätt tränare. Jag är inte låst i att jag tror mig veta allt och att det inte kan finnas fall man måste tänka utanför mallen och att man ibland får hitta på nytt.
Men jag tror inte på att göra sånt jag inte tror på för att få elever.
Som yngre och mer osäker och mindre etablerad behöver man ju göra vad man får för att få en kundkrets, efarenhet etc.. Givetvis behöver man inte gå över lik eller gå emot sina ideal för det. Men visst har man jobbat med några man eg inte velat genom åren.
På den tiden tycker jag också att jag tog det mer personligt och som ett nederlag om någon slutade för mig. Idag är jag trygg i det jag kan och vet vad jag inte kan.
Iom att jag gör en del rehab och problemlösningar så får man en del tillfälliga kunder. En del är så klart jätteentusiastiska och försvinner sen efter man löst det akuta problem som fått dem att söka sig bort från ordinarie tränare som tidigare inte fungerat.
I vissa fall får då de tränare som sen kan jobba vidare på den grund man gjort en massa cred. När de egentligen åker vidare på det resultat man åstadkommit med att få dem lydigare, starkare, mer responsiva etc. Då kan den tränaren forcera lite och de kan snabbare få göra saker de velat göra men tycker jag är för långsam med att introducera. Det går då rätt fort fram med nya tränaren till en viss nivå. Där kan de sen stanna.
Att det går att ta dem fram så pass beror ju på det jobb man gjort innan. Men ryttarna tror det beror på nya tränaren och nya träningen.
Så är det för många av de tränare som är nogranna och kräver att arbetet får ta tid.
Det är liksom inget att bli ledsen, arg, besviken etc över. Man får se till att man inte jobbar med det här för att få bekräftelse av människor och att vara kompis med folk.
Man jobbar med sånt här för att hjälpa hästarna framför allt.
Sen får man också en väldigt fin kundkrets av de som hänger kvar. De brukar vara väldigt envetna i sitt kämpande med att lära sig.
Man måste vara väldigt medveten om att ens eget sätt att hålla häst är inte det enda rätta. Mitt sätt att träna är inte för alla. Och det finns hästar som mår fint med andra sätt att träna/hanteras etc.
Att som tränare vara ödmjuk inför det tycker jag är viktigt!
Jag vet folk som tränar för tränare de är halvnöjda med och eg vill ha någon till för mer boost. Men som inte vågar det för att de inte vill bli av med tränare 1. Och den kommer bli arg/sur/etc om man adderar någon till.
Så får det inte vara. Folk måste få välja själva.
Man får försöka få kunder genom kunskap och ärlighet. Man kan vara väldigt ärlig utan att vara elak. Och få folk att förstå hur svårt det är med vissa saker och att de inte är redo utan att de ska behöva känna sig missnöjda med sin egen prestation/nivå.

Ja, det där med ärlighet kan vara svårt för många att ta. Man har många gånger en felaktig självbild. Jag har tagit upp min ridning igen efter mååååga år (närmare bestämt 35!) som ponny/hästmamma. Jag brottades ett ganska bra tag med att jag red på "gamla meriter". Min hjärna visste ju hur det skulle vara, dels sedan min egen tävlingstid dels efter otaliga timmars lyssnande när dottern tränat, men att få ner det i kroppen, det var en helt annan sak! Jag blev frustrerad och arg på mig själv när det inte fungerade. Jag visste ju hur, men kroppen lydde mig inte.
Så när jag sa till min tränare; jag vill rida öppna och sluta, fick jag till svar; Nej, det tillhör de högre skolorna och du är inte där ännu i din balans och koordination. Rakt och ärligt och naturligvis hade hon rätt och det var faktiskt det som fick mig att vakna upp och inse att jag inte bara kunde ta vid där jag slutade för många år sedan. Back to base helt enkelt, rida rakt fram, hörnpasseringar och rakt fram igen - i balans (jag alltså!) Nu 1,5 år senare rider jag öppna och sluta :D. Så lång tid har det alltså tagit och det är långt ifrån perfekt än och då har jag enligt tränaren, en fördel av att jag har haft det en gång, jag har en aning om hur det ska kännas. Så jag vill tacka min tränare för hennes ärlighet och min häst för hennes oändliga tålamod med den gamla tanten som fått för sig att bli tävlingsryttare igen:banana:
 
Fattar inte detta heller haha , vad du menar som svar på @Lager s inlägg ? Hen har väl inget skrivit om det du svarar på - gest osv , och ffa skriver hen väl att ingen vill sättta spänning på hästen vilket sker med en graman/hjälptygel som utbildningsverktyg ??? Måste vara trött :confused::o

Haha! Vi kan vara två trötta. Dont know..

Jag menade till dig att gramanen ger annan signal och att man då inte får renheten på hjälpen. För det ger ingen ren hjälp. Bara kladd..

Till lager menade jag att man inte behöver ha sån energi i dem att man inte reder ut det utan graman. Inte att gramanen sätter energin.

Just för att man alla ridpass är en vettig, tydlig och konsekvent ryttare och ledare att lita till. Inga missförstånd etc IOM konsekvensen av att ALLTID göra så man vill utbilda hästen.
Inte ta nån dag då man aktivt tränar fel, saker man inte vill att hästen ska göra. Med gramanen..
 
Jag är ingen notorisk gramanhatare, men jag är heller ingen förespråkare.
Jag reagerar öht inte om jag ser använda graman någon gång ibland. Jag höjer däremot på ögonbrynen när jag ser någon använda gramanen stup i kvarten.

När jag jobbade inom dressyrvärlden, användes den på alla ridpass där hästen inte gick på kandar, inom hoppvärlden användes den vid allt markarbete, inom galoppen användes den när hästarna skulle ut och vädras för första gången på tre dagar efter vaccination.

Faktum är att bland proffsen inom hopp och dressyr används den flitigt. Bland oss andra amatörer ses den mycket mer sällan, vilket jag inte tycker är så konstigt, eftersom vi inte alls har lika bra koll på vad vi håller på med.

Säga vad man vill om gramanen, men den kan missbrukas så inåt helvete. Vid ett tillfälle red jag träning samtidigt som en annan ryttare (för olika tränare dock) som hade bytt ut bridongen till ett Pessoa. Och i pessoats nedersta ring satt en graman... Men samtidigt har jag sett mycket annat missbrukas också, kandar, krypryttarna som bara rider på stång, dressyrkillen med långa ben, långa sporrar och starka armar, som får vilken sovande åsna som helst och sprätta med frambenen, etc etc
 
Jag är ingen notorisk gramanhatare, men jag är heller ingen förespråkare.
Jag reagerar öht inte om jag ser använda graman någon gång ibland. Jag höjer däremot på ögonbrynen när jag ser någon använda gramanen stup i kvarten.

När jag jobbade inom dressyrvärlden, användes den på alla ridpass där hästen inte gick på kandar, inom hoppvärlden användes den vid allt markarbete, inom galoppen användes den när hästarna skulle ut och vädras för första gången på tre dagar efter vaccination.

Faktum är att bland proffsen inom hopp och dressyr används den flitigt. Bland oss andra amatörer ses den mycket mer sällan, vilket jag inte tycker är så konstigt, eftersom vi inte alls har lika bra koll på vad vi håller på med.

Säga vad man vill om gramanen, men den kan missbrukas så inåt helvete. Vid ett tillfälle red jag träning samtidigt som en annan ryttare (för olika tränare dock) som hade bytt ut bridongen till ett Pessoa. Och i pessoats nedersta ring satt en graman... Men samtidigt har jag sett mycket annat missbrukas också, kandar, krypryttarna som bara rider på stång, dressyrkillen med långa ben, långa sporrar och starka armar, som får vilken sovande åsna som helst och sprätta med frambenen, etc etc
Hahaha sovande åsna :laugh:
 
Jag är emot det. Jag skulle i och gör sig inte vilja rida med någon form av hjälptyglar. Det enda jag kan tänka mig att använda som hjälpmedel i extremfall är martingal men undviker om det inte är nödvändigt. Fast det räknar jag inte riktigt som hjälptygel. När jag har upptäckt problem så har jag helt enkelt börjat fundera på hur jag kan ändra mig för att få önskat resultat. Har aldrig haft problem med att få önskad effekt när jag klurat ut en lösning på problemet. Har aldrig varit mycket i ett stall där de använt graman varken i privata stall eller i stall med tävlingshästar.
 
Jag är för graman nu när jag har sett vilken inverkan det ger. Min häst rids just nu på graman då hon har haft en alldeles för stor underhals så hon inte har kunnat gå ner och slappna av i halsen. Haft spänningar genom hela ryggen och halsen när vi försökte att rida "vanligt".

Om man rider med graman på rätt sätt. Ett löst tag i tyglarna, och hela tiden ser till att ha framåtbjudning. Om man sitter och drar och håller stenhårt blir det negativt utav det. På min har vi korsat gramanen så att man fortfarande kan böja och ställa.

Har haft kontinuerliga besök av ET nu under tiden och hästen blir bara bättre och bättre. Så jag ser inget alls negativt med graman nu så länge en erfaren ryttare använder det på rätt sätt.
 
Jag är för graman nu när jag har sett vilken inverkan det ger. Min häst rids just nu på graman då hon har haft en alldeles för stor underhals så hon inte har kunnat gå ner och slappna av i halsen. Haft spänningar genom hela ryggen och halsen när vi försökte att rida "vanligt".

Fast jag anser att en frisk häst som rids av en hyfsat vettig ryttare inte ska bygga på sig en stor underhals. Det är ju inte underhalsen i sig som gör att hästen inte slappnar av. Underhalsen uppkommer av att hästen har problem med något annat som den går och spänner sig för. Gramanen kan väldigt effektivt kamouflera detta men den tar inte bort grundorsaken.
 
Fast jag anser att en frisk häst som rids av en hyfsat vettig ryttare inte ska bygga på sig en stor underhals. Det är ju inte underhalsen i sig som gör att hästen inte slappnar av. Underhalsen uppkommer av att hästen har problem med något annat som den går och spänner sig för. Gramanen kan väldigt effektivt kamouflera detta men den tar inte bort grundorsaken.

Det är just därför hon fått underhals. Jag har inte kunnat rida henne som hon ska bli riden. Det har förra ägaren inte heller gjort.
Så för att komma vidare har graman varit ett väldigt effektivt hjälpmedel
 
@Itzyditzy Är det bara du som ridit på gramanen eller din tränare också? Om en får vara nyfiken.

Hur menar du förresten med korsa?

Det är för det mesta min tränare. Som ridit i typ 50 år och utbildat antal hästar till svårklass och sålt flera utomlands. Sen har jag ridit efter en stund!

Man lägger den som vanligt över tyglarna ner i bettet på den sidan. Sen från bettet fäster man den i motsvarande sida i sadelgjorden.
 
Det är för det mesta min tränare. Som ridit i typ 50 år och utbildat antal hästar till svårklass och sålt flera utomlands. Sen har jag ridit efter en stund!

Man lägger den som vanligt över tyglarna ner i bettet på den sidan. Sen från bettet fäster man den i motsvarande sida i sadelgjorden.

Vad gör det för skillnad i inverkan om man korsar den? Intressant då jag aldrig sett en sån "koppling".
Jag har bara sett gramanen kopplas genom bettringarna, ner till sadelgjorden mellan frambenen -eller bara bak på sidorna. Det funkar ju alldeles utmärkt att ställa och leda även om den sitter "som vanligt".
 
@Itzyditzy Vad har din häst för diagnos? Med den problematiken har du väl gjort en grundlig utredning på klinik hoppas jag så vad säger veterinären? Det är ju verkligen inte normalt att en häst inte kan gå i en avslappnad form med en ryttare som tävlat svår klass. T o m min häst som har en diagnosticerad ryggskada kan gå i en hyfsat avslappnad form med mig på ryggen och jag är då verkligen ingen stjärna. En bra dag kan jag rida ett LB-program på ett godkänt sätt.
 
Vad gör det för skillnad i inverkan om man korsar den? Intressant då jag aldrig sett en sån "koppling".
Jag har bara sett gramanen kopplas genom bettringarna, ner till sadelgjorden mellan frambenen -eller bara bak på sidorna. Det funkar ju alldeles utmärkt att ställa och leda även om den sitter "som vanligt".

Jag vet inte riktigt egentligen. Ska fråga min tränare igen! :)
 
@Itzyditzy Vad har din häst för diagnos? Med den problematiken har du väl gjort en grundlig utredning på klinik hoppas jag så vad säger veterinären? Det är ju verkligen inte normalt att en häst inte kan gå i en avslappnad form med en ryttare som tävlat svår klass. T o m min häst som har en diagnosticerad ryggskada kan gå i en hyfsat avslappnad form med mig på ryggen och jag är då verkligen ingen stjärna. En bra dag kan jag rida ett LB-program på ett godkänt sätt.

Hon har pålagringar mellan några tornutskott. Sen är hon en Ferrari som använder den kraften på fel sätt.
Så därav underhalsen.

Har alltså inte kunnat rida henne rund och låg som man ska göra med sånna hästar. Min tränare har fått henne jätte fin! Och har fått henne till att använda sin motor på rätt sätt med hjälp av graman!
 

Liknande trådar

Träning Red ut på mitt sto idag för att öva lite galoppfattningar, red på vanligt tredelat bett. Hon gick hyfsat bra i skritt och trav men så...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Senast: Elma_vip
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 567
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp