Graman, igen!

@Itzyditzy Vad har din häst för diagnos? Med den problematiken har du väl gjort en grundlig utredning på klinik hoppas jag så vad säger veterinären? Det är ju verkligen inte normalt att en häst inte kan gå i en avslappnad form med en ryttare som tävlat svår klass. T o m min häst som har en diagnosticerad ryggskada kan gå i en hyfsat avslappnad form med mig på ryggen och jag är då verkligen ingen stjärna. En bra dag kan jag rida ett LB-program på ett godkänt sätt.

Jag har fattat det som att denna häst tidigare inte arbetats på rätt sätt.
En häst som varit felriden sedan lång tid tillbaka kommer inte att arbeta korrekt hux flux bara för att den får en riktigt skicklig ryttare på ryggen. Det tar tid att bygga upp "rätt" muskler och forma om.
 
Jag har fattat det som att denna häst tidigare inte arbetats på rätt sätt.
En häst som varit felriden sedan lång tid tillbaka kommer inte att arbeta korrekt hux flux bara för att den får en riktigt skicklig ryttare på ryggen. Det tar tid att bygga upp "rätt" muskler och forma om.

Ja, visst tar det tid speciellt om hästen har en skada. Jag har som sagt också en häst med ryggdiagnos och jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta på en graman eftersom hästens sätt att visa på att den har ont/känner obehag är att dra upp huvudet och försöka springa ifrån arbetet. Dom signalerna vill jag kunna se. Då tycker jag att det är bättre att jobba från backen med t ex tömkörning så att hästen slipper belastning av ryttare på ryggen tills den har byggt upp rätt muskler. Sedan kan man börja rida. Så tänker jag. :)
 
Ja, visst tar det tid speciellt om hästen har en skada. Jag har som sagt också en häst med ryggdiagnos och jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta på en graman eftersom hästens sätt att visa på att den har ont/känner obehag är att dra upp huvudet och försöka springa ifrån arbetet. Dom signalerna vill jag kunna se. Då tycker jag att det är bättre att jobba från backen med t ex tömkörning så att hästen slipper belastning av ryttare på ryggen tills den har byggt upp rätt muskler. Sedan kan man börja rida. Så tänker jag. :)

Jag har inte tyckt någonting alls om graman i mitt inlägg utan svarade utifrån att du tyckte det var konstigt att hästen ifråga inte arbetar rätt med en svårklassryttare på ryggen. Jag tycker som sagt inte det är ett dugg konstigt om hästen varit felriden länge, vilket verkar vara fallet med den här hästen om jag förstått det rätt.

I övrigt är jag inte förtjust i graman, och jag tycker inte att man ska rekommendera hjälptyglar i någon mån alls till obekanta människor över nätet.
 
Jag har fattat det som att denna häst tidigare inte arbetats på rätt sätt.
En häst som varit felriden sedan lång tid tillbaka kommer inte att arbeta korrekt hux flux bara för att den får en riktigt skicklig ryttare på ryggen. Det tar tid att bygga upp "rätt" muskler och forma om.

Och jag har en uppfattning om att hästen tidigare haft ont och därför inte VELAT använda sin kropp på rätt sätt oavsett vem som har suttit på. Om hästen inte längre har ont så bör den, med en duktig ryttare på ryggen, kunna slappna av efter en stunds uppvärmning och börja jobba mer rätt. Det arbetet ska absolut kunna göras utan hjälptyglar.
 
Och jag har en uppfattning om att hästen tidigare haft ont och därför inte VELAT använda sin kropp på rätt sätt oavsett vem som har suttit på. Om hästen inte längre har ont så bör den, med en duktig ryttare på ryggen, kunna slappna av efter en stunds uppvärmning och börja jobba mer rätt. Det arbetet ska absolut kunna göras utan hjälptyglar.


Vi har nog lite olika erfarenheter. Jag har sett hästar som varit riktigt felridna. De här hästarna har inte fått lära sig att använda kroppen rätt och musklerna har blivit alldeles för korta och felsatta. Att ändra på detta är inte gjort på en kafferast, oavsett skicklighetsnivån hos ryttaren. Självklart kan en riktigt skicklig ryttare snabbare hjälpa en sådan häst, men det är fortfarande inte gjort bara så där. Det tar tid. Och därför är jag, som sagt, inte förvånad att en svårklassryttare inte omedelbart kan få den aktuella hästen som nämns här att arbeta rätt med sin kropp.


I övrigt håller jag med dig:). Man bör absolut kunna få sin häst att arbeta rätt utan graman. Och självklart vill man känna vilka signaler hästen sänder.
 
Ja, visst tar det tid speciellt om hästen har en skada. Jag har som sagt också en häst med ryggdiagnos och jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta på en graman eftersom hästens sätt att visa på att den har ont/känner obehag är att dra upp huvudet och försöka springa ifrån arbetet. Dom signalerna vill jag kunna se. Då tycker jag att det är bättre att jobba från backen med t ex tömkörning så att hästen slipper belastning av ryttare på ryggen tills den har byggt upp rätt muskler. Sedan kan man börja rida. Så tänker jag. :)
Du tänker så rätt så. Tyvärr missas det av många att hästen måste få en chans att sätta rätt muskler innan man sätter sig på den. Annars är risken att det blir pannkaka av det ändå.
 
Jag är en ryttare med graman på några av mina hästar.

Min graman används vid gymnastikhoppning. Både hemma och på träning.
Detta efter förslag från min tränare och det har hjälpt mina hästar att få rundare mer avslappnade språng.

Att se graman som ett tortyrredskap är ju att ta i lite. Vad blir nästa?

Att rida på för skarpt bett kan också bli fruktansvärt fel t.ex
 

Liknande trådar

Träning Red ut på mitt sto idag för att öva lite galoppfattningar, red på vanligt tredelat bett. Hon gick hyfsat bra i skritt och trav men så...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Senast: Elma_vip
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 567
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp