Bukefalos 28 år!

Grannen skaffar sig orm

Sv: Grannen skaffar sig orm

din granne MÅSTE HA TILLSTÅND FÖR att få ha orm i Lgh,
hälsa han/hon de, skulle dom smita o krypa ut i ventiler mm då åker han på det så de skriker om det!!:smirk:
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Om man behöver tillstånd för icke giftiga ormar beror på vilken kommun man bor i :smirk:
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

jag hade inte uppskattat det. är livrädd för ormar. och jag hade inte litat på att grannen hade skött ormen som man skall så att den inte rymmer. var en orm som rymde i närheten för ett tag sedan och jag vågade knappt gå ut innan jag hörde att den var infångad igen. men hade tillstånd och alla papper varit i sin ordning hade jag motvilligt accepterat det. hade det varit en giftorm hade jag flyttat fortast möjligt.

tycker att det alltid skall krävas tillstånd för orm, ödlor spindlar osv och godkännande från alla grannar för giftorm.

skillnaden mellan orm/spindel och hund/kanin är att en förrymd kanin inte kryper in i grannens badrum genom ventiler och avlopprör.

det kanske låter fjantigt men det första jag gjorde när jag flyttade in i lägenheten var att kolla ifall en orm skulle ha möjlighet att ta sig in i badrummet. :crazy:
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Minta skrev:
skillnaden mellan orm/spindel och hund/kanin är att en förrymd kanin inte kryper in i grannens badrum genom ventiler och avlopprör.
QUOTE]

Skillnaden är att en orm skall hållas inlåst i terrarie, och det är ganska sällan den rymmer, om den hålls på rätt sätt så stannar den i sitt terrarie för alltid. Skillnaden är att en orm HÖR HEMMA i sitt terrarie medans hundan är ute på promenad varje dag. Skillnaden är att hundar attakerar människor i princip varje dag och inte en jävel på aft**bladet skriver vart det finns hundar på varje gata och vilka ras dom har. Skillnaden är att om du blir biten av en förrymd majsorm så ger den knappast lika stora skador som en förrymd hund
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Hazel skrev:
Skillnaden är att en orm skall hållas inlåst i terrarie, och det är ganska sällan den rymmer, om den hålls på rätt sätt så stannar den i sitt terrarie för alltid. Skillnaden är att en orm HÖR HEMMA i sitt terrarie medans hundan är ute på promenad varje dag. Skillnaden är att hundar attakerar människor i princip varje dag och inte en jävel på aft**bladet skriver vart det finns hundar på varje gata och vilka ras dom har. Skillnaden är att om du blir biten av en förrymd majsorm så ger den knappast lika stora skador som en förrymd hund

hundras spelar ju mindre roll. alla hundar kan bita. men det är en annan diskussion. ;)

som jag sa... jag litar inte på att grannen sköter sitt ormägande och håller den i sitt terrarie och under uppsikt när den är utanför terrariet. ormar har en tendens, liksom pittbull o liknande raser om man skall jämföra med hundar igen, att dra till sig "idiotägare" som inte behandlar djuret som man skall. det är en hel del varje år som inte inser att den söta lilla boa- eller pytonbebisen helt plötsligt kommer bli 3 meter lång (jag gissar nu, har ingen aning om hur långa dom blir:) ) och släpper ut dom mitt på gatan. Lika lite som hundrädda vill möta herrelösa hundar ute vill jag möta en stor boaorm.

Med tillstånd menar jag inte nåt extremt som att man måste kolla upp ormägarens brottsregister o dyl, utan nåt liknande hund- och kattregistret där man registerar de ormar som finns i landet och vem som äger vilken. Kan man inte chippa reptiler också?

och det skall vara hårda restriktioner på att hålla giftiga djur. jag tycker inte man skall förbjuda det, men det skall krävas utbildning i hantering och specialtillstånd samt medgivande från grannar. för det blir då bra mycket värre skador av en kungskobra än av en anstaff.

fast vad jag helst vill se är förbud mot att sälja alla sorters djur (med möjligtvis undantag för vandrande pinnar:D ) i djuraffärer och och rikstäckande djurägarregisiter från minsta lilla hamster och zebrafink upp till hästar och kor. men det är nog oxå en annan diskussion. ;)
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Nu tror jag vi ligger mer på samma våglängd, kanske jag bara misstolkade dig innan.

Problemet är faktiskt inte ormar i sig. Men det är det som folk vill få det till. Vad jag menar är att om en orm sköts rätt så kommer du aldrig att se den om du nu är ormrädd. Men är man hundrädd kommer man träffa på hundar i princip varje dag. Varför ska man då förbjuda ormar?

Sedan tycker jag att tillstånd hade varit ok om det inte hade missbrukats. Min sambo hade orm i falköping, han gjorde allt rätt och fick betala 800 kr per orm och år. Är det rätt? varför får inte hundägare söka tillstånd och betala? Och dessutom så kan folk pågrund av att han gör allting rätt säga att han inte får ha sina djur? för att dom är rädda?? Men för att få okunniga folk att sluta köpa ormar (eller hundar) för att verkar coola hade tillstånd kunnat funka.. Men mest handlar det nog om att höja priserna till vettiga nivåer, kalle tolv år har inga problem att köpa en orm för sin veckopeng.. Att han sen inte vet hur den ska skötas är en annan sak

Johanna-på krigstigen i reptilvärlden
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Hazel skrev:
Nu tror jag vi ligger mer på samma våglängd, kanske jag bara misstolkade dig innan.

Problemet är faktiskt inte ormar i sig. Men det är det som folk vill få det till. Vad jag menar är att om en orm sköts rätt så kommer du aldrig att se den om du nu är ormrädd. Men är man hundrädd kommer man träffa på hundar i princip varje dag. Varför ska man då förbjuda ormar?

Sedan tycker jag att tillstånd hade varit ok om det inte hade missbrukats. Min sambo hade orm i falköping, han gjorde allt rätt och fick betala 800 kr per orm och år. Är det rätt? varför får inte hundägare söka tillstånd och betala? Och dessutom så kan folk pågrund av att han gör allting rätt säga att han inte får ha sina djur? för att dom är rädda?? Men för att få okunniga folk att sluta köpa ormar (eller hundar) för att verkar coola hade tillstånd kunnat funka.. Men mest handlar det nog om att höja priserna till vettiga nivåer, kalle tolv år har inga problem att köpa en orm för sin veckopeng.. Att han sen inte vet hur den ska skötas är en annan sak

Johanna-på krigstigen i reptilvärlden

jag kan vara duktig på att förklara på konstiga, krångliga sätt. ;)

800 kr tycker jag låter hutlöst mycket. :eek: jag betalade 150 kr (eller däromkring iaf) när jag registrerade hunden. som engångssumma. tycker det räcker gott å väl även för reptiler. det låter som att man blir straffad för att man faktiskt tar ansvar för sitt djur.

man kanske skall se till att folk som skaffar orm får riktig information om vad det innebär. och öka kunskapen om djuren bland de djuraffärer som säljer dom. många gånger verkar de knappt veta vad för orm det är som "kalle köper för sin veckopeng".
förhoppningsvis kan det oxå hindra att många reptiler ligger och fryser ihjäl utomhus när de blivit utsläppta av ägare som tröttnat på.

jag får väl erkänna att jag har en skräckblandad facination för ormar samtidigt som jag är rädd för dom. :)
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Tillägg:Se till att folk har skaffat sig information om djuret dom tänker införskaffa(oavsett djursort) INNAN de skaffar det överhuvudtaget!
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

kul att så många är posetivt inställda till det. det får mig till att undra varför över 70% röstar att ormar borde förbjudas i sverige i AFTONBLADETS omröstning om reptiler borde förbjudas.
när den frågan ställs, så tänker jag direkt på vad stackars camilla ska säga om hennes sköldpadda, som hon har haft i 11år på sitt rum, ska tänka när hon får reda på att hon plötsligt är olaglig.

jag som orm ägare hade blivit nyfiken o frågat om jag fått komma in o kika. givetvis för att se på fina djur, men även för att kolla om djuren hålls på ett sätt som gör att vi reptil intreserade slipper skämmas.

mvh/emil
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

escodobe skrev:
Förbud mot giftormar håller jag med om. Men vad har du för vettiga skäl - annat än att du har en fobi?
Det finns folk med hund/katt/råttfobi - ska man förbjuda dem med?
Katt/hund/marsvin osv sprider allergener i en lägenhet flera MÅNADER efter att djuret flyttat.
Katter är stort irretationmomen då de skiter i ungarna sandlåder,pinkar på saker.
Hundar skäller, bits och hårar...

vad skulle ett förbud mot giftormar hjälpa då¨?

tror du att jag skulle ge polisen min samling med giftormar ?

nej det blir bara att folk gömmer dom o det blir värsta smyget med det fram o tillbax,
nej skaffa vettiga regler o följa. Det finns många som jobbar för o styra upp giftorms hobbyn men vettiga regler.
varför förbjuda nåt som är mindre farligt än hund o häst. det sker mindre olyckor med giftorm än ex hundbitna eller hästfolk som rammlar av.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Skulle inte bry mig, annat än att jag gärna skulle koma in och hälsa på den:)
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Jag tycker ormar är fina men jag skulle nog bli lite paranoid faktiskt :crazy:
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Bara man vet hur man tar hand om en orm så ser jag inget fel i det hela. Dock så skulle jag tveka till om jag gillade det om det var giftorm, vad händer ifall den kommer lös?
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

En giftorm ska inte komma lös, då är det ju slarv från ägaren.

Jag skulle inte bry mig vad för orm grannen har, bara den personen hade tillräckliga kunskaper.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Jag skulle nog bil väldigt rädd om den rymmde in till min lägenhet .. Men sen har jag ju ormfobi så :smirk:
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Kom på det att jag kan ju berätta hur min sambo (som också svarat i tråden) hanterar sina giftormar.

Han tar aldrig ur dem ur terrariet om det inte finns behov, t.ex. att man måste ändra något i terrariet, kolla ormen på något sätt eller för att han helt enkelt vill träna så han inte blir ringrostig på hanterandet. Aldrig för att liksom "visa" ormarna eller så. Tar inte ur dem om det är någon annan där (utom ev. medhjälpare då)

Innan han åker hem (har ormarna i en lokal) så går han igenom samtliga terrarier och känner att glasen är stängda helt och låsen är ok. Det har aldrig rymt en giftorm.

Är man seriös är man noggrann. Jag tycker regler ska införas, så att oseriösa och okunniga inte kan skaffa giftorm hur som helst, vilket iofs inte är jättelätt redan idag då de flesta inte säljer giftorm till folk de inte vet kan.
Men man kommer ingen vart med förbud.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Hej!

Jag är inte rädd för ormar och tycker inte det spelar nån roll vad grannen har för husdjur, så länge dom är ordentligt inlåsta och inte lider!

Just ormar måste man ju i många kommuner ha tillstånd för att ha och vill man då bli av med ormen kan man ju alltid ringa o kolla om tillståndet finns:-)

Runt giftormar har jag för mej det är ganska hårda regler, sen att folk inte bryr sej är ju en annan sak:-)

/ Lavinia, helt orädd för ormar , men flyr så fort hon ser nåt som ens liknar en spindel
 

Liknande trådar

Övr. Djur På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar...
Svar
14
· Visningar
1 253
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 288
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 839
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp