Bukefalos 28 år!

Grannen skaffar sig orm

citron

Trådstartare
Hur skulle du reagera?

Positivt,äckligt,rädd ja vilken är din reaktion?

Tycker du att man ska få ha orm i lägenhet överhuvudtaget eller är det för din del helt OK?
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Skulle det vara en giftorm, eller om jag vore ormrädd skulle jag INTE vara glad.

Men nu har jag inget emot ormar, så jag tror inte jag skulle bry mig så mycket för egen del.

Huruvida man i en lägenhet ska få ha orm/spindlar/en ilsken hund eller annat som kan skada grannarna om det kommer lös det kan ju diskuteras.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Vad grannen väljer att ha för djur är inget som jag har att göra med öht., så jag tillhör nog den skaran som inte bryr sig för 5 öre.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Giftorm eller giftspindel - då skulle jag kolla tillstånd.
Men jag bor ju så jag slipper fundera på dylika frågor
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Jag skulle vilja titta på den, giftig eller inte....jag gillar nästan alla djur å är ännu mer nyfiken...hehe klart jag anser att det är oki inte för att jag har med saken å göra men om den skulle rymma kanske man blir lite nervös.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Först så skulle jag be om att få titta på den, är den inte giftig så skulle jag fråga iaffal jag fick hålla i den (de är så söta :love:)


Är den giftig så skulle jag säga "Söt men hittar jag den i avloppet så anmäler jag dig för försök till mord".



Sen skulle jag fråga om jag fick mata den ifall han åker bort någon gång :p



Giftorm tycker jag inte man borde få ha i lägenheten (sällsynt men det har hänt att de dykt upp i duschen hos grannen). Andra ormar är väll helt okej, de är ju inte farliga.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Jag skulle flytta. Jag är paniskt rädd för just ormar, och det räcker med att jag måste kolla toan för vattenormar nu som det är. Om jag VISSTE att det bodde en orm vägg i vägg skule jag inte våga sova heller.

Och visst, jag är partisk, men jag tycker inte att man ska få ha ormar (speciellt inte GIFTIGA!!) eller spindlar heller för den delen i lägenhet. Nixpix.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Skulle bli jävligt grinig för jag har svårt att tro att våra grannar kan handskas med djur öht.
Men vettig granne däremot skulle jag bara bli glad, jag tycker om ormar - men förstås hålla koll så de inte ger levande mat i onödan eller föder upp mat själva utan att ta bra hand om de och sådär för just på den punkten har jag en ganska negativ syn på de flesta ormägare.

Annars säger jag som millansnillan, åker de bort vill jag vara ormvakt! :D
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Jag skulle tycka att det är helt okej om det inte är en giftorm. Jag älskar känslan av en orm som kramar om min arm, de är ju bara helt underbara :love:


Däremot tycker jag att giftormar inte hör hemma i "svenssonhem", mest för att det har visat sig att vanliga svensson har svårt att hantera dem, och det är ju jäkligt trist om de smiter och hamnar hos grannen......


Och som några redan har sagt, om grannen har orm och ska resa bort så har de en given ormvakt/matare!
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

jaha?

Vad är problemet? Rent säkerhetsmässigt är ormar perfekta husdju, De smutsar inte ner, de sprider inte allergener, de jagar inte barnen på gården eller kissar på utemöbelsdynor.

I götebogr behöver man tillstånd, och det är olagligt att inneha giftormar.
Det sker väldigt få bitolyckor med ormar, och de med giftormar är extremt sällsynta(jag känner till 1 fall i sverige) - och i princip alltid är det ägaren själv som blir biten.

Läste nån talade statestik som visade att de som blev bitna var Män, i 20 års åldern - och de mest fallen inträffade fre-lördagnätter.......
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Comatose skrev:
Jag skulle flytta. Jag är paniskt rädd för just ormar, och det räcker med att jag måste kolla toan för vattenormar nu som det är. Om jag VISSTE att det bodde en orm vägg i vägg skule jag inte våga sova heller.

Och visst, jag är partisk, men jag tycker inte att man ska få ha ormar (speciellt inte GIFTIGA!!) eller spindlar heller för den delen i lägenhet. Nixpix.
Förbud mot giftormar håller jag med om. Men vad har du för vettiga skäl - annat än att du har en fobi?
Det finns folk med hund/katt/råttfobi - ska man förbjuda dem med?
Katt/hund/marsvin osv sprider allergener i en lägenhet flera MÅNADER efter att djuret flyttat.
Katter är stort irretationmomen då de skiter i ungarna sandlåder,pinkar på saker.
Hundar skäller, bits och hårar...
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Kul att se att så många är positiva till att ha orm som granne.Jag har flyttat till lägenhet igen efter att ha bott i hus och funderar lite på att skaffa en orm igen.Värmen i huset varierade så mycket att det var ett helsike att hålla bra temp i burken.Ville veta om det är sån hysteri på människor i lgh som det sägs men det verkar vara helt OK.

Giftormar anser jag ska inte bo i lgh alls det är faktiskt mycket farligt om den rymmer.Dom ska dessutom inte handhas av kreti och pleti heller utan av duktiga herpetologer men ordentlig vana och kunskap.Själv vill jag ha röd regnbågsboa igen.


Tack för era svar,då vågar jag hoppas på att ny orm kan få flytta hem till mig.
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Jag skulle absolut inte bry mig. Speciellt inte om den inte var giftig. Var det en giftorm hade jag kanske varit lite mer på min vakt, men så länge ägaren hade tillstånd och tog väl hand om ormen (både säkerhetsmässigt och skötelmässigt) och visste vad h*n gjorde, så nej... Jag hade inte brytt mig. :)
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

ja det är väl upp till grannen om vad h*n väljer att ha för djur som husdjur..om det nu så skulle va kackerlackor så visst..SÅLÄNGE dom inte kommer till mig el liknande...

har personligen inget emot just ormar..min bror hade en kungsboa förr,älskade den "lilla" (jävligt stora) rackaren trotts allt:smirk:

rätt häftiga djur..men som sagt-upp till grannen att få ha vilka djur som helst sålänge dom inte "stör" mig genom att låta mkt/ofta,rymma,komma till mig el förstöra av ngt slag...o
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

escodobe skrev:
de med giftormar är extremt sällsynta(jag känner till 1 fall i sverige) - och i princip alltid är det ägaren själv som blir biten.

Jag känner till "några" som har flertal giftormar..finns en här å buke tillomed;)
så det finns fler än bara 1 som har det..giftormar är ju inte SÅ sällsynta här i sverige....jag kan dessutom ge mig f*n på att de som har ormar som intresse lär säkert ha flertal (gift)ormar,så det är vanligare än vad man tror..
men det är bra att man måste ha "licens" för att ha dessa ormar..en liten säkerthet för en själv att de iaf "kan" hantera dessa varlser..
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Jag tror hon syftade på att det är 1 fall hon känner till där man blivit biten av giftorm, inte som har giftorm ;)
 
Sv: Grannen skaffar sig orm

Nikkis skrev:
Jag känner till "några" som har flertal giftormar..finns en här å buke tillomed;)
så det finns fler än bara 1 som har det..giftormar är ju inte SÅ sällsynta här i sverige....jag kan dessutom ge mig f*n på att de som har ormar som intresse lär säkert ha flertal (gift)ormar,så det är vanligare än vad man tror..
men det är bra att man måste ha "licens" för att ha dessa ormar..en liten säkerthet för en själv att de iaf "kan" hantera dessa varlser..
syftningsfel. Såvitt jag vet som har det bara förekommit en bitolycka med en ickesvens giftorm.
 

Liknande trådar

Övr. Djur På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 829
Senast: Squie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 216
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp