Griffin haflinger/cob

C

carran

Någon som har erfarenhet av den sadeln och som vill dela med sig? Funderar nämligen på en sådan till min tinker.
 
Jag har haft en. Prisvärd sadel som låg bra på hästen, gav rätt bra sits. Dock var jag inte så förtjust i syntet över huvud taget så jag sålde.
 
Ingen direkt erfarenhet, dvs jag har inte provridit den. Men en reflektion. Sadeln påstås ju vara specialgjord för breda hästar. På hemsidan finns en provningsmall, och om man ska tro den skulle mina hästar behöva minst en, helst två storlekar större än den största. Och det är islänningar, alltså ganska små pållar. Hur det ska kunna funka på en tinker eller nordsvensk begriper jag inte.

Dessutom är enligt mallen den minsta storleken lagom för hästar av en form som i alla fall jag aldrig har stött på i verkliga livet, typ staket. Det måste vara felritat, vilket ju i så fall är synnerligen klantigt.

Men visst, sadlarna som sådana verkar trevliga, ett bra pris, och visst är de ganska breda, om än inte extremt breda, vilket man kanske tycker att de borde vara.
 
Men det beror väl i allafall på hur hästen är byggd,inte om den inte passar en viss ras etc.
Jag har en lånad sådan,jag tycker att den är ok,men inte speciellt skön att rida i,kanske för att jag i normala fall alltid rider i dressyrsadeln och tycker då att den känns så konstig.Dottern däremot tycker att den är bra.Den ligger bra på mitt I.C-sto.
 
Tack för svaren, det låter som om den är värd att prova. lilla mamma, vilken hemsida menar du?
 
Jag har nyligen köpt griffin/haflinger cob dressyrsadeln till mitt kallblodssto. Tycker att den är ganska smal för att vara x-vid. Jag har hört att den ska vara 105 grader och det är ungefär vad min häst är. Men jag hoppas att sadeln ska sätta sig lite mera för just nu får jag in 4 fingrar. Den sitter annars bra på min häst som inte har någon manke och en väldigt rak rygg.

Jag har inte hunnit rida i den så mycket än men djupaste punkten i sitsen är för långt bak tycker jag. (Blir ju iofs. bättre om den sätter sig mera.) Det kan vara lite svårt att få en bra sits. Men den är inte så bred att sitta i som jag hade föreställt mig.
 
http://www.thorowgood.com/millers/griffin/griffin.htm

Kommentar till ett annat inlägg. Visst beror det på individen och inte på rasen, och jag vet att det kan skilja sig jättemycket mellan individer inom en ras. Men en bred nordsvensk borde väl kunna bli bredare än en bred islänning. Eller är det inte så?

Mina hästar är ungefär 110 grader på sommarhalvåret, och det är mer än de allra flesta sadelmärken har i standardsortimentet. Blir verkligen inte hästar bredare än så, oavsett ras? Det skulle vara mycket intressant att veta hur stora köksbord av andra raser som finns.

Ni som har mätt era hästar, hur breda är de?
 
Bredden på hesten er vel egentlig bare vinkelen på ryggen/manken så vidt jeg har forstått, og sånn sett kan en shettis være like bred som en nordsvensk. Mulig ordet "bredde" er litt misvisende? Når vi hører ordet "bredde" har vi jo lett for å tenke oss hesten sett ovenifra, og da vil jo en diger nordsvensk alltid være bredest...

Min islandshest er 110 grader.
 
Og forresten synes jeg griffin haflinger/cob er flotte saler, i følge tilpasningsskjemaet til Thorowgood er 110 grader midt mellom "vid" og "X-vid", det vil si at "X-vid" er større enn 110 grader, og IKKE bare 105 grader som mange tror!
 
Ursäkta, men det tror jag inte på. 105 grader tycker jag verkar vara en korrekt mätning. När jag har jämfört mina mankmallar med x-vid har sadeln varit något smalare än mankmallen.

Det där med grader är ju tyvärr också lite vanskligt, även om det är klart bättre än 30/31, eller ännu värre, small/medium/large. Hur många grader man får beror helt på hur högt över mankens högsta punkt man lägger vinkelspetsen. 4 eller 5 cm spelar stor roll.

Dessutom upptäckte jag att mankmallen på hemsidan ser fullständigt olika ut på min 17-tums-skärm och på den printning jag gjorde på ett A4-papper. Vilket förstås inte är så konstigt när man tänker efter. Men det framgår inte vilken pappersstorlek det är tänkt att man ska printa på. Någon engelsk standard, kanske? Suck. :confused:
 
Hej!
Jag har oxå haft en griffin Haflinger, x-vid, den ÄR 105 grader, varken mer eller mindre. Jag mätte den, sadelmakaren mätte den, jag mejlade tillverkaren och frågade, för i H**ks.varuhuset kunde de inte svara på frågan. Entydigt svar; 105 grader.
Eftersom min pålla är 112 grader så sålde jag Griffinen vidare. Dock låg den bra på hästen, gled inte hit och dit. Och synteten var skönt på vintern, varmt när man satte sig, inte kall läder....Ytterligare en fördel med Griffin syntetsadlar är ju att de går att stoppa om.

Dock väntar jag nu med spänning på min bomlösa Diddidyna, som borde dyka upp när som helst nu... Har tröttnat på det här med bommar som är sneda, smala, hårda osv, så nu blir det bomlöst!!!!

Snusmumrik :banana: :banana: :banana:
 
Jeg bestilte griffins brosjyre, og fikk den, pluss mankemålingsskjemaet i posten, så da har hvertfall jeg det i riktig størrelse ;)

Min hest på ca 110 grader havner på streken mellom vid og x-vid på skjemaet. Hvilken filosofi Thorowgood har når det gjelder dette, vet jeg ikke.... Er jo litt konstig at bomvinkel og skjema ikke stemmer overens? Kanskje har de med i beregningen at bommen er fleksibel? :confused:

Når jeg har målt vinkelen med tummstock har vinkelspitsen varit bare 1-2 cm over hestens manke.

Jeg har også målt med "flexilinjal" slik som sadelutprovare bruker, og havner på samme sted på thorowgoodskjemaet.

Mystisk! :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 852
Senast: AraSlei
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 369
Senast: Buongusto
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 906
Övr. Katt Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt...
Svar
16
· Visningar
805
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp