Bukefalos 28 år!

Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Så fram med filmer :D

Du får leta själv, Olgaklara. Jag skrev: det finns säkert filmer om ni söker på youtube.... Det är helt meningslöst att diskutera detta med din inställning. För du har ju liksom redan bestämt dig för vad du tror.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag skulle vilja säga att det är en grav missuppfattning. Skillnaden är att långvarig stress är att flyktbeteendet - när kroppen bereder sig på flykt/attack - fortsätter under lång tid. Jag kan inte förstå vad du baserar detta på, ärligt talat. Har du aldrig hört om teorier kring utbrändhet?

Vad menar du? :confused:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Du får leta själv, Olgaklara. Jag skrev: det finns säkert filmer om ni söker på youtube.... Det är helt meningslöst att diskutera detta med din inställning. För du har ju liksom redan bestämt dig för vad du tror.

Problemet är att jag sökt på massa olika och finner ingen film som visar hästar som lägger sig ner istället för att fly med flocken?

För min del handlar det enbart om intresse, jag har hållit på länge och aldrig sett en häst lägga sig när resten flyr och därför skulle det vara jätte intressant att ta del av filmer som visar detta :)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Om du läser på lite om stressreaktioner så förstår du! Har du läst igenom länken jag tipsade om? Jag tyckte att den var ganska pedagogisk.

Fast meningsuppbyggnaden är ju obegriplig och det var så att jag undrade hur du menade, inte hur stress fungerar och uppstår, det vet jag redan..
Du kanske ska förklara begripligt om du ska tala om för andra att de är idioter och inget vet...
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Problemet är att jag sökt på massa olika och finner ingen film som visar hästar som lägger sig ner istället för att fly med flocken?

Vad händer om lejonet som flocken flyr ifrån går till attack på en enskild individ? Försöker dra ner den och håller fast?

Då kanske "att fly" inte längre är ett särskilt vettigt alternativ. Då behövs andra strategier.

Förlåt Humelibumlan, men det ÄR verkligen lönlöst att diskutera med dig och Olgaklara. Det går liksom inte in! Inte ens de mest enkla samband. Jag ger upp.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vad händer om lejonet som flocken flyr ifrån går till attack på en enskild individ? Försöker dra ner den och håller fast?

Då kanske "att fly" inte längre är ett särskilt vettigt alternativ. Då behövs andra strategier.

Förlåt Humelibumlan, men det ÄR verkligen lönlöst att diskutera med dig och Olgaklara. Det går liksom inte in! Inte ens de mest enkla samband. Jag ger upp.

Ja? Men det har vi ju upprepat fler gånger?
1, fly
2, slåss
3, ge upp

Men jag tar det igen..
En häst ska i första hand fly, den har inte mycket att slåss med (Platta hovar utan klor och platta tänder) blir den fast och inte KAN fly, ska den slåss och hjälper inte det så ger den upp...

Det skrevs ju redan i början av diskussionen och är långt ifrån det du hävdar att hästar som har möjlighet att fly, istället lägger sig o spelar döda.. och det är ju det jag och Olga aldrig hört talas om, trots att vi hållit på länge och som du bestämt hävdar finns massa filmer om på youtube, men som du vägrar länka till...

Men har du ändrat dig nu så är vi helt överrens.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja? Men det har vi ju upprepat fler gånger?
1, fly
2, slåss
3, ge upp

Men jag tar det igen..
En häst ska i första hand fly, den har inte mycket att slåss med (Platta hovar utan klor och platta tänder) blir den fast och inte KAN fly, ska den slåss och hjälper inte det så ger den upp...

Det skrevs ju redan i början av diskussionen och är långt ifrån det du hävdar att hästar som har möjlighet att fly, istället lägger sig o spelar döda.. och det är ju det jag och Olga aldrig hört talas om, trots att vi hållit på länge och som du bestämt hävdar finns massa filmer om på youtube, men som du vägrar länka till...

Men har du ändrat dig nu så är vi helt överrens.

Nej, jag har inte ändrat mig. Du läser inte vad jag skriver och förstår inte hälften. Tyvärr. (det du har fetstilat har jag tex inte skrivit och jag står inte bakom dina försök att generalisera kring indvider). Så jag upprepar mig: jag ger upp.

Och det är sista inlägget i den här tråden!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nej, jag har inte ändrat mig. Du läser inte vad jag skriver och förstår inte hälften. Tyvärr. Så jag upprepar mig: jag ger upp.

Och det är sista inlägget i den här tråden!

Det tycker jag du gör helt rätt i, för du läser ju inte vad någon annan skriver heller tydligen och då blir allt väldigt konstigt..

Detta inlägg säger ju allt:

Ursprungligen postat av Hiddeous
Vad händer om lejonet som flocken flyr ifrån går till attack på en enskild individ? Försöker dra ner den och håller fast?

Då kanske "att fly" inte längre är ett särskilt vettigt alternativ. Då behövs andra strategier.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Du får leta själv, Olgaklara. Jag skrev: det finns säkert filmer om ni söker på youtube.... Det är helt meningslöst att diskutera detta med din inställning. För du har ju liksom redan bestämt dig för vad du tror.

Inte vad jag tror utan var jag har erfarenhet av
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det säger mig verkligen ingenting. Framför allt kompenserar det inte för brist på ödmjukhet och självkritik.

Det har inget med detta att göra om man är ödmjuk eller inte. jag skriver bara vad jag vet och inget annat.

Visst kom fram med källor så kan jag tro på det du hävdar.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Vad händer om lejonet som flocken flyr ifrån går till attack på en enskild individ? Försöker dra ner den och håller fast?

Då kanske "att fly" inte längre är ett särskilt vettigt alternativ. Då behövs andra strategier.

Förlåt Humelibumlan, men det ÄR verkligen lönlöst att diskutera med dig och Olgaklara. Det går liksom inte in! Inte ens de mest enkla samband. Jag ger upp.

Saken är den att när den väl är fast så är det annorlunda, är den inte fast så flyr den. När den väl är fast så finns det inte så mkt mer att göra.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ha ha, citera då gärna när jag gör det.

Tillåt mig att lyda mig själv och svara på några av dina tidigare inlägg:


Om folk inte säger emot blir det ingen diskussion. Vill du inte ha motkommentarer ska du inte skriva.



Vad vill du säga med det här inlägget öht?


Vad har våldtäktsmän att göra med en häst med farligt beteende? Jag ser ingen koppling alls.


Generaliseringar är det bästa jag vet. De håller i princip aldrig. Precis som fördomar.
Hade du varit lika positiv om du köpt hästen och den dödat någon i din närhet? Varför tror du att det brustit i hanteringen? När jag var liten var jag också ilsk över en häst som togs bort för att den kallades farlig. Men det ansågs att det inte finns farliga hästar trots att den attackerade dåvarande ägaren plus dennes förälder samt attackerat ägaren innan. Den flyttades till en person känd för att få bukt med s.k. problemhästar men det enda personen kunde göra var att rekommendera avlivning efter att nästan ha fått sätta livet till två gånger. Hästen var helt genomgången på klinik.


Återigen, vad vill du säga? Vad har det med tråden att göra?


Alla är inte övertygade om detta, så visa gärna riktig forskning på det.

haha! va 'söt' du e som orkar leta upp alla inlägg jag skrivit :D
inte patetiskt alls :)

Vissa av inläggen kanske var menade till texterna över...ngt du inte fattade.

;)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Du leker inte det minsta lärare åt mig, jag har aldrig träffat en lärare som inte presenterar vetenskap. Fright, flight and fight syndromet är inget nytt för mig, det som är nytt är hästar som spelar döda när de tror att de är under attack av ett rodvdjur.

Men nu tänker jag lämna den här tråden och istället ägna mig åt att kurera min influensa.

Måste du vara så himla trög?

Det finns vissa hästar som slänger sig ner i panik när de blir rädda å sen försöker springa..de får sån panik. Svårt å fatta el?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Måste du vara så himla trög?

Det finns vissa hästar som slänger sig ner i panik när de blir rädda å sen försöker springa..de får sån panik. Svårt å fatta el?

Av en händelse råkar jag hoppa in i tråden igen och får se att jag är kallad både patetisk och trög istället för att få svar på mina frågor. Är det för att du inte orkar svara eller har du helt enkelt inget att komma med?

*KL

Allmän fundering:

Borde inte stresstålighet vara till viss del reglerat av genetiskt arv? Vill minnas att det är så på folk i alla fall (sen påverkar ju miljön givetvis också). Då borde ju beteendet att kasta sig på marken och duka upp lunchen för lejonen försvinna eftersom dessa hästar mest troligt blir uppätna ganska snart?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Måste du vara så himla trög?

Det finns vissa hästar som slänger sig ner i panik när de blir rädda å sen försöker springa..de får sån panik. Svårt å fatta el?

Menar du hästar som blir skrämda och går omkull?

För även om hästar stänger av och lägger sig, så slänger de sig inte ner, en häst har en stor och tung kropp och lägger sig ganska så försiktigt.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Har aldrig varit med om/hört talas om hästar som lägger sig ner när dom har möjlighet att fly, bara när man har utsatt dom för stress som tex när jag skulle lasta en åring som inte ville gå på transporten.Så JA hästar kan lägga sig ner om dom blir rädda/stressade/ger upp.Men inte om dom har en möjlighet att fly.Dom flyr om dom har chansen.Dock om dom väl har blivit fasttagna av tex rovdjur och ser sig helt besegrade så ger dom upp ja,och då tror jag tom att dom kan dö av sig själva innan rovdjuret biter ihjäl dom.men att dom skulle spela döda bara sådär? Nja..Icke!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Har aldrig varit med om/hört talas om hästar som lägger sig ner när dom har möjlighet att fly, bara när man har utsatt dom för stress som tex när jag skulle lasta en åring som inte ville gå på transporten.Så JA hästar kan lägga sig ner om dom blir rädda/stressade/ger upp.Men inte om dom har en möjlighet att fly.Dom flyr om dom har chansen.Dock om dom väl har blivit fasttagna av tex rovdjur och ser sig helt besegrade så ger dom upp ja,och då tror jag tom att dom kan dö av sig själva innan rovdjuret biter ihjäl dom.men att dom skulle spela döda bara sådär? Nja..Icke!

Är det inte det jag sagt hela tiden? :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 908
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 330
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 535
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp