Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sparkade hästen sin ryttare med vilje eftersom den avlivades senare? (o hade väl skadat någon annan innan) Annars låter det ju konstigt att avliva en häst för att man inte lyckats sitta kvar, den såg ju inte ut att kasta av henne med vilje direkt.

Kanske säkerhetsväst borde ingå i ryttarens utrustning på hopptävlingar? Jag menar, vad betyder snygghet mot säkerhet? Nu kanske Matilda hade fått hjärtstillestånd ändå men återigen så syns ju tydligt hur viktigt det är att skydda sin kropp på träning o tävling. Vi är så rädda om våra djur o har korrekt tillpassad utrustning, skydd på benen mm mm. Sen struntar många ryttare i sin egen säkerhet o rider utan väst o med illasittande hjälmar eller kanske inte ens hakbandet knäppt....

Tur det gick bra för Matilda! :)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Tycker det är väl överdrivet att säga att hon kastades av hästen, hon landar i obalans och hästen flyttar sig från henne, en helt normal reaktion! Sedan kommer väggen, och vad ska hästen göra? Självklar gira åt höger... Bångstyrig? Nej.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hela händelsen är inte filmad. Jag förstår att hästen är avlivad för JA den sparkade sin ryttare med vilje. EFTER att hon ramlat av, efter filmsnuttens slut.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag tror att hästen hade skadat fler människor innan också!
De ansåg hästen som farlig och kunde inte sälja den med gott samvete om någon annan blivit skadad.
Har jag hört iallafall!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hemskt att olyckan skylls på hästen. :(
En tragisk olycka, och inget annat. Hon tappar balansen efter hindret, hästen reagerar och ryttaren ramlar av.

Fantastiskt att hon överlevde dock. Ett riktigt mirakel.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Tycker inte händelsen ska skyllas helt på hästen. Hon hamnade i obalans och fall av. Varför ska man avliva hästen för det?? Det var ju inte hästens fel...
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Förmodligen för att hästen betett sig illa förr, och här får vi ju inte se direkt hur det går till. Har hästen sparkat tjejen så ska den tas bort. Ett helt korrekt beslut tycker jag, och mycket bra gjort.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

vadå plötsligt kastades av? hästen gjorde ingenting. det syns att hon tappade balansen efter hindret och sen ramlade av. sedan finns ju inte sparken med så det kan jag inte kommentera.

men tycker INTE att hästen skulle avlivats för en sån grej. kommer hon avliva alla hästar hon ramlar av sen också eller??
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

vadå plötsligt kastades av? hästen gjorde ingenting. det syns att hon tappade balansen efter hindret och sen ramlade av. sedan finns ju inte sparken med så det kan jag inte kommentera.

men tycker INTE att hästen skulle avlivats för en sån grej. kommer hon avliva alla hästar hon ramlar av sen också eller??

Om man läser tråden och klickar på länken som finns tidigare i tråden, så kan man basera sina inlägg o åsikter på fakta :idea:

Citat från länk http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=225096 :
Olyckshästen bestämde Matilda sig för att ta bort. Den hade sedan tidigare fyra brutna revben, punkterad lunga och spräckt mjälte på sitt samvete efter att ha sparkat pappa Curre förra våren.

- Jag vet vad jag utsatte mamma och pappa för. De ska inte behöva känna ångest för att jag ska rida just den hästen, förklarar hon familjens beslut.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Som jag har förstått det så har den sparkat hennes pappa illa tidigare i hanteringen vilket resulterade i ganska grava skador och nu även att hon efter att hon ramlat av så har hästen siktat in en välriktad spark på sin ryttare efteråt.
Jag tvivlar på att hon avlivade hästen enbart för att hon ramlade av utan för att den inte verkar ha några spärrar i sig när det gäller att skada människor och hon vill väl inte riskera att någon kanske råkar dö pga hästen.

Edit: Såg videon nu och någon direkt avkastning var det väl inte tal om, de borde skrivit att hon ramlade av hästen men då hade det väl inte låtit lika häftigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men läs hela artikeln innan du utalar dig, snälla!
Hästen har sparkat folk med svåra skador som följd tidigare.

Heder åt Matilda att ta ett sånt svårt beslut :bow:
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Håller med er andra... olyckan i 1:a skedet är OLYCKA... hon tappar balansen ganska tidigt efter hindret så sargen var nog ganska väntat... dock förstår jag avlivningsbeslutet... en häst som medvetet försöker skada sin ryttare när denne ligger på backen är inget att ha.... dessutom hade den ju fler skador på samvetet....
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Förmodligen för att hästen betett sig illa förr, och här får vi ju inte se direkt hur det går till. Har hästen sparkat tjejen så ska den tas bort. Ett helt korrekt beslut tycker jag, och mycket bra gjort.

Man ska först å främst ha klart för sig att det är en unghäst och unghästar brukar reagera lite mera "naturligt" än en äldre.

I mina ögon så verkar inte denna individ "klar för uppgiften" tyvärr heller inte ryttaren. Det saknas både balans och rytm, i mina ögon påminner HELA ritten fram till olyckan som "hela havet stormar" det vinglas både till höger och vänster och ryttaren verkar arbeta mera emot hästen än med den. Att sedan ekipaget verkar ha olika syn på vägvalet efter det sista hindret är ganska förståligt eftersom ryttaren styr in på hindret från vänster till höger och det då är väldigt naturligt för en unghäst att i landningen fortsätta till höger.

Naturligt för en unghäst är oxå att den blir skrämd när ngt plötsligt dimper ner från ryggen i framstupa sidoläge för att slutligen med en duns braka in i sargen. Unghästar som blir rädda eller skrämda brukar ofelbart försöka "slå sig fria" från det som skrämt dom. DETTA ÄR MKT VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG!!

Tragisk olycka va det och otrolig tur att ryttaren överlevde men skulle förmodligen aldrig ha överleft detta om inte en Narkosläkare + en brandman fanns på plats i plubliken. Tyvärr är denna olycka inte på ngt sätt unik, detta har hänt förr och kommer hända igen.

Om denna individ har "sparkat" människor tidigare så kan det finnas en förklaring till det, som jag skrev Unghästar som blir rädda eller skrämda brukar ofelbart försöka "slå sig fria" från det som skrämt dom. En annan förklaring kan vara brist på hur en unghäst ska hanteras och lära sig att respektera sin ledare. Ytterligare så kan det även vara så att just denna individ av en eller annan orsak varit rent farlig och människo hatare.

Är det det sista så ska naturligtvis inte hästen behöva lida mera utan omgående avlivas, tyvärr Boj så kan jag inte hålla med dig i ditt bestämda uttalande så vida du nu inte har förstahandsuppgifter som styrker din så bestämda uppfattning.

Personligen så vill inte jag lägga över skuldfrågan på hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag håller med dig!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*delvis knapplån*

Jag tycker att alla ska vara försiktiga med att uttala sig åt något håll, med tanke på den olyckliga utgången för både häst och ryttare. Det var ju en fruktansvärd olycka och ett smärre under att hon överlevde, så kommentarer om hennes ridning och att hon avlivade hästen "bara för att hon trillade av" ger en lite dålig bismak. Hennes hjärta stod still i 17 minuter! Jag tycker förstås att det alltid ska vara den sista utvägen att ta bort ett djur om inga andra alternativ finns, men med tanke på hur tufft det här måste ha varit för alla inblandade så avstår jag från att spekulera i om de hade kunnat göra annorlunda.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Av filmen att döma såg det inte i mina ögon ut heller som att hästen "kastade" av henne, utan som tidigare skrivit, man tappat balansen o åkt av..
Sen sparken såg jag såklart inte, men jag hade inte avlivat en häst pg. av en spark i samband med någonting. Inte heller tror jag på hörsägen, dvs att man hört någonting om att det var en elak häst för då kan man ju undra varför man valt att ha kvar den så länge till en tävling eller ex. inte tagit ner den tidigare osv osv osv..
Orkar inte spekulera ens..
MEN.. jag har ju själv åkt av och blivit trampad på när jag fastnat med foten en gång, och en annan när jag höll kvar i tygeln.. men jag avlivade ingen av dessa hästar för det därför att jag inte anser det vara deras fel. De är djur, de reagerar inte som en människa och är inte perfekta..

Men som sagt, ska inte spekulera. Skönt för någon som råkar illa ut att det går bra däremot!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nej, själva avfallningen ser inte särskilt dramatisk ut, hästen bryter ut och ryttaren hinner inte med. Ganska vanligt. Men sedan sparkar tydligen hästen efter den liggande ryttaren, visst det kan också hända, särskilt med unghästar. Men att ägarna sedan beslutar sig för att avliva hästen tyder på att detta inte var någon engångshändelse. Den var kanske opålitlig även i annan hantering med tanke på tidigare skador hos pappan.
Det är bara att inse att det finns individer som vi inte förstår oss på. Vi har hästarna för vår skull och vår säkerhet måste stå i första rummet. Vi kan inte riskera livet för en häst som är farlig.
Jag tycker de visade ett stort ansvar i sitt beslut som säkert inte var helt lätt för dem heller. Men några tycker kanske att de skulle gjort som många andra - låtsas som det regnar och sålt den till några som inte ont anande utsattes för stor fara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp