Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag vill nog påstå att aveln har ganska stor betydelse för hur våra djur beter sig i olika situationer.

.

Fast instinkterna finns fortfarande kvar, vi har inte avlat bort de grundläggande instinkterna som arvet medfört under generationer.

Hästar springer fortfarande in i stallet när det brinner för att nämna något, ganska allmänt känt och härstammar från när alla hästar var vildhästar och de enda sättet att överleva var just att springa mot och igenom elden.

Idag har vi inga stäppeldar så enligt dig så borde ju inte hästarna gå in i stallet igen :idea: Men det gör de!

Genetiken är rätt lustig och är nog inte så lätt att avla bort, se bara på gipreflexen hos spädbarn den kom till för att gripa tag i mammans päls under flykt men inte har vi det behovet idag??? Mitt lilla spädbarn griper som bara den och detta testas även av barnmorskan. Här kan du läsa hur mkt som helst av detta fenomen: http://www.google.se/search?q=barns...avclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B2DVFC_svSE213SE213

Så din tes om att vi avlat bort flyktbeteendet hos häst stämmer väldigt dåligt för de hästar som av egen FRI vilja skulle lägga sig ner skulle snabbt vara utrotade liksom de hästar som inte sprang genom elden.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Underhållande tråd detta. Gillade särskilt ett inlägg:

Det finns raser som är kända för att inte fly. Men jag har haft varmblodsindivider på hela skalan, från väldigt flyktbenägna (högt med fullblod) till fastfrysarvarianten - de spelar mer döda - och till märrar som regelrätt gått till motattack.

:rofl:

Påstår hon på fullaste allvar att det finns raser som spelar döda istället för att fly?!
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Om denna individ har "sparkat" människor tidigare så kan det finnas en förklaring till det, som jag skrev Unghästar som blir rädda eller skrämda brukar ofelbart försöka "slå sig fria" från det som skrämt dom. En annan förklaring kan vara brist på hur en unghäst ska hanteras och lära sig att respektera sin ledare. Ytterligare så kan det även vara så att just denna individ av en eller annan orsak varit rent farlig och människo hatare.

Är det det sista så ska naturligtvis inte hästen behöva lida mera utan omgående avlivas, tyvärr Boj så kan jag inte hålla med dig i ditt bestämda uttalande så vida du nu inte har förstahandsuppgifter som styrker din så bestämda uppfattning.

Personligen så vill inte jag lägga över skuldfrågan på hästen.

Har bara läst kommentaterna fram till detta och känner att nu måste jag kommentera eftersom jag har min häst inackorderad hos den drabbade familjen och känenr till en del fakta. Har dock bara haft hästen där en kort tid än så länge så känner dom inte så väl än. Detta har dom själva och andra berättat för mig:

Familjen, särskilt pappan, är mycket duktiga i ÄVEN hästhantering och hästars beteende. Pappan har bl a turnerat med Leslie Desmond och sägs vara en naturtalang med djur överlag...

De är mycket vana vid unghästar eftersom de enbart har hästar under 5år hela tiden (brukar säljas sen). Föder upp (ofta framgångsrika) hopphästar.

Hästen i fråga har sedan den var liten, vad jag förstått, betett sig annorlunda (hotfullt/aggressivt och attackerar vid situationer då den blir skrämd av nåt) jämfört med andra unghästar. De har ju "lite" att jämföra med...
Den har hormontestats för att se om den kanske har ovanligt höga testosteronnivåer pga den även hade problem med att gå ihop med andra hästar. Men hade mycket lågt nivå av testosteron...
Hästar kan väl precis som människor vara "knäppa" i vissa fall (medfött fel) vilket måste vara fallet med denna häst, spekulerar vi i. Han har ändå fått mycket tålamod av sina duktiga ägare... vilka två av tre blivit allvarligt skadade av! :crazy:
Han var enligt Sylve Söderstrand, som Matilda tränar för, en mycket lovande hopptalang och delvis därför kämpade dom vidare med honom - tills denna mycket tragiska olycka hände.

Enligt Matildas mamma, som såg det hela, vände hästen tillbaka efter fallet och AVSIKTLIGEN sparkade just Matilda. Om jag minns hennes ord rätt då hon berättade om det häromdagen.

Familjen tyckte att hästen inte gick att säljas/ges bort med gott samvete utan det enda tänkbara var att avliva honom.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men hästen skulle ju säljas innan själva olyckan i kumla?? hur går det ihop med att hästen har varit "dum i huvudet" enda sedan den var liten. Det var ju otur att träffen gjorde så hennes hjärta stannade den hade ju lika gärn kunnat träffa hennes lår hade det låtit likadant då??
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Men alltså, nu måste jag blanda mig i igen. HUR kan något så enkelt bli så komplicerat pga att folk vill ha svart-vita beskrivningar på hur ALLA individer beter sig?

För det första: ytterst få hästar går i dag lösa på stäppen och äts upp av lejon, så den evolutionära utvecklingen kan vi utsluta (som Pancakes föreslog). Sedan, vad är en möjlighet att fly? Ta longering till exempel! Är hästen fast eller lös? En häst som spänns in och får panik kan bete sig på alla möjliga vis.
1) Den kan fly och släpa föraren till marken
2) Den kan stegra sig
3) Den kan slå mot föraren
4) Den kan lägga sig ner
5) Den kan göra en kombination av allt, eller
6) Helt enkelt bara stå still.
Och säkert flera andra varianter också!

En häst som rids - är den fast eller lös? Ja det beror på hur hästen som individ uppfattar situationen! ETC.

Är det någon i den här tråden som förstår vad jag menar med att förenklingar av den sort som många vill göra är helt förkastliga?

Jag är inte med i tråden men jag förstår absolut

Om man stänger av ett naturligt beteende så måste ju valet bli ett annat beteende och stänger man många vägar så kan tom en överslagshandling uppstå

Måste läsa tråden nu
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nu har jag sett filmen GUD så patetiskt, hin faller ju av i svängen - hästen är ju snäll som inte gör något annat än springer. Om detbrkar i väggen så kan den bli rädd och då som en reflex skick ett bakben

nä - ond häst Please - vad är det för blåbär Milly
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Om man läser tråden och klickar på länken som finns tidigare i tråden, så kan man basera sina inlägg o åsikter på fakta :idea:

Bortförklaringar är väl inte fakta

Om hästen sparkade så måste det varit en reflex och hon var kvar i luften

Om den medvetet skulle ha sparkat nä'r hon låg ned ( den galopperade borde vara en bra bit därifrån ) så hade den varit tvungen att vända tillbaka och stampa på henne

Och det står ingenstans :confused:

Ondskan sitter hos människan - sedan är det bekvämt att lägga den på djur
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

ingen häst kan ens tänka i dom banorna utan sänder hela tiden signaler.

Kan du inte tolka din individs signaler så framhäver du endast vem som är dum i huvudet!!

WORD

Flaxar man runt sådär och lägger ut filmen som försvar så.........

Det blri sådär när folk har häst utan att kunna läsa signaler, oavsett vad hästen gjorde och har gjort
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Jag vet inte hur det funkar för dig, men att kliva in i en så här lång tråd och skriva det du gör är ju kanske inte så smart...

Nästa gång kanske du ska läsa HELA tråden så du har ALLA fakta innan du uttalar dig som du gör? :idea:

För det står faktiskt på flera ställen vad som skedde...
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Om den medvetet skulle ha sparkat nä'r hon låg ned ( den galopperade borde vara en bra bit därifrån ) så hade den varit tvungen att vända tillbaka och stampa på henne

Och det står ingenstans :confused:

Jag håller med Humelibumlan, kan vara ide att läsa hela tråden samt de länkar som finns med. I en av dem avges en förklaring till varför. Hästen sparkar mot ryttaren när denna har rest sig upp, inte en gång utan två gånger och det finns inte med på filmen. Jag tycker också att rubriken är missvisande, eftersom ryttaren ser ut att ha hamnat i obalans och av den orsaken faller. Dock är inte det orsaken till att hästen avlivas senare, grunden för det hela finner du i tråden om du läser.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Nu har jag sett filmen GUD så patetiskt, hin faller ju av i svängen - hästen är ju snäll som inte gör något annat än springer. Om detbrkar i väggen så kan den bli rädd och då som en reflex skick ett bakben

nä - ond häst Please - vad är det för blåbär Milly

kl. till dom som tyckte att hon red dåligt och vinligt.
Hur kan ni se hur hon egentligen rider på den där filmen? Den är ju rätt så suddig. Kollar man på hennes egna filmer på youtube så ser man att hon rider bra.
http://www.youtube.com/watch?v=R7o8bNGwA-8&feature=channel

till susan
Den råkade inte bara sparka henne. Den sparkade 2 gånger, 1 gång träffade den sargen, 2:a gången träffade hästen henne. Hennes pappa har dessutom blivit allvarligt skadad genom att hästen sparkat honom. Men det kanske bara är ett rent sammanträffande? Hästen kanske bara sparkat mot dom dessa 2 gånger och då träffat riktigt ordentligt.. Eller så har den hållt på och sparkat men det är bara dom allvarligaste fallen som dom har berättat om i media.
I vilket fall som helst så är hästen avlivad, vilket jag iaf tyckte var ett bra val. Nu slipper alla andra hästmännsikor som är rädda om sin hälsa behöva oroa sig över just den här hästen iaf. Sen tänker ju tyvärr inte alla som bergren gör utan behåller/säljer sina farliga hästar för att dom inte kan med att ta bort den "stackars" hästen. Och visst, hästar är inte onda. Men dom kan ändå vara farliga.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Tack för ditt inlägg. :bow:

I övrigt förstår jag mycket väl att familjen valde att ta bort hästen. Både utifrån den känslomässiga sidan, samt att hästen onekligen verkar vara mindre lämplig som ridhäst. Av länkarna till Youtube, så verkar Matilda vara en mycket duktig ryttare (säkert duktigare och mer rutinerad än många som uttalar sig så tvärsäkert här i tråden). Så jag är helt övertygad om att det som hänt inte grundar sig i okunskap, familjen verkar ha stor unghästvana.

*kl*

Det finns hästar som föds med mindre önskvärda egenskaper, precis som det finns människor som faktiskt föds onda. Naturen är sådan.

Nu tycker jag att det är dags att lägga ner alla taskiga och okänsliga spekulationer och kommentarer. :mad: De säger mer om er som skriver, än om det som hänt.

Sen rekomenderar jag att vissa som kommenterar läser hela tråden. :mad: Det finns både beskrivet vad som faktiskt hände, samt vilken gedigen hästkunskap familjen faktiskt har. Hästen avlivades inte pga att ryttaren ramlade av, utan för att den medvetet sparkade mot ryttaren när hon stod mot sargen. En normal, sund häst gör inte det.

Norrland
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Kl
Jag läser och återkommer - jag tittade på klippet och läste sidan i ridsport. och kastas av köper jag inte

Och av vad jag förstår av er nu så sparkade hästen långt senare - När hon fått tag i den? Så läste inte jag i artikeln, skall kolla om, jag missat något

Jag tror visst att hästar kan vara farliga - men inte att de är onda.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Det står såhär i tidningen

Den sparkade sedan med våldsam kraft när ryttaren fallit mot väggen. Sparken tog i ryttarens bröstkorg.

men alltså menar ni att det var senare - jag läser vidare
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Och att dilla om oerfaren unghäst, felhanterad häst, stackars häst osv, det får mig att undra om de som tycker det var fel att avliva hästen över huvud taget har erfarenhet av hästar?!Nu uttalar jag mig generellt och med samma erfarenhet som Coari att hantera andras hästyar som de inteklarar av - så nja i 85 % sitter det hos ägaren




De som fick hästen tog till slut bort honom då de hittade ett medfött fel på hästen som förmodligen var anledningen till att han var farlig.
Kan inte se en enda vettig anledning till att ha låtit min förra häst leva vidare och till slut lyckas skada någon! Dessutom var han knappast lycklig i sitt beteende!

Och ovanstående de resterande 15 % enligt min yrkeserfarnhet

Själva avlivningen har jag inte tagit ställning till

Det är nog ovanstående erfarenhet som färgat mina svar, och därför tar jag aldrig en ägares utsagor för sanning.

jag läser vidare
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Att sparka är en sak, att skada en annan. Beslutet var helt korrekt i mina ögon, tänk om flera vågade ta detta beslut så hade vi haft ett antal mindre puckon.

Så du ser hästar som puckon?

Då hänvisar jag till Coaris inlägg, och säger jag har aldrig stött på en häst som varit ett pucko när det kommit till kritan - men många hästägare som inte förstår sig på vare sig sin egen eller andras hästar.

Så jag håller med Coari........
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

*kl*
Jag måste bara reflektera över rubriken eftersom tråden ändå tagit alla möjliga vändningar.

Många har reagerat och sagt att "kastas av" är fel uttryckt, hon hamnar i obalans. Jag håller delvis med, delvis inte.

Jag anser nämligen att man kan kastas av en cykel till exempel, men det betyder inte att cykeln kastar av mig med vilje. Med "kastas av" menar jag att kraften är så stor att hon kastas av hästen, hon ramlar inte lite slappt.
Däremot nej, hästen kastar inte av henne med vilje.

Det som händer därefter tycker jag nog däremot, efter vad jag läst i tråden, låter obehagligt och att det var rätt beslut att avliva hästen.

Tack till er som varit på plats/känner familjen som kommit med förtydliganden om vad som hände.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hästen slog när Matilda rest sig för att ta den, inte i samband med avtrillningen alltså, det kan man oxå läsa i denna tråden...

men var är källan till det?

Ett par rader på buke?

Ibland står det att hon reste sig direkt och då kom sparken

Jag reagerar på att man lägger in en sådan fil offentligt och varför släpper inte mamman kameran och om det inte är mamman som håller i den varför filmas inte allt

jag läser vidare, men i flera inlägg står att hästen orsakade

En häst är på 2 årings nivå - människan har alltid ansvaret

Jag har skott hästar som sparkas, de försöker värja sig mot något som gör ont eller läskigt finns inget annat i min statistik, alternativt är otämjda och behandlar oss som en annan häst och försöker vara högre i rang

jag läser vidare
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 545
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 307
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 481
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp