Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Att kalla andra för puckon är att göra det för enkelt för sig

Det är det också att säga att man har tillförlitliga källor och sedan inte svara på andra användares direkta frågor, som min. Det enda inlägget till dig missade du att svara på.

Jag förundras ständigt över hur en del hoppar över mina inlägg för att de vet att de inte klarar av bemöta dem utan att erkänna att de har fel. Finns minst ett till exempel i denna tråden.
Men som sagt, man kan göra det enkelt för sig.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Håller med!
Hon ramlar av pga av centrifugalkraften när hästen inte är helt med på var de ska.
Min hoppryttare åkte av in i sargen på nästan samma vis. Hon tog själv på sig skulden- att hon var otydlig med vägvalet efter hindret.

Jag köper heller inte att hjärtat stog stilla i 17 minuter. Utan syrgas skulle hon vara hjärnskadad idag- även med HLR. Media formulerade hästen som "bångstyrig" o att den KASTADE av henne, så nej media ville göra bra nyheter- förbättra dramat mer.
Sen är det som Coari skriver att de kan slå efter att ngt har hängt utmed sidan.
Det var bara otur- en olycka som man får ta med i beräkningen.

Vad vet vi vad som föranledde sparken mot Pappan:confused:
Han kanske stog illa till om hästen blev skrämd.

Jag har själv blivit trampad över hjärtregionen, men inte var det så att hästen med "berått mod" ville ha ihjäl mig.

Olyckor händer med hästar- dagligen.Lite egen skuld får vi ta på oss själva.

Varför läser man inte hela tråden innan man svarar?
Eller åtminstone ögnar igenom det mest väsentliga som beskriver hela olycksförloppet där det klart och tydligt framgår att det inte handlar om att slå efter något som hängt utmed sidan. Det handlar om en häst som vänder om och sparkar två gånger mot sin ryttare istället för att fly, en häst som det t.o.m. hormontestats på för att han har haft ett aggressivt beteende sedan mycket unga år.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja måste ju försvara Matilda o familjen, jag känner verkligen med dom! Kan säga att Matilda sett denna tråd och blev besviken över vilka hemska kommentarer många har här. :(

Många besserwizzers (stavning?) här! :cool:

Hon verkar ha mycket stöd IRL, hoppas hon inte tar allt för illa vid sig av det här. Fast jag förstår att man mår dåligt över att höra att vissa tycker man är en dålig ryttare och ingen hästmänniska, men hon har iaf höga tävlingsresultat och lyckade uppfödingar att luta sig tillbaka på.
Du kan hälsa henne att många ändå stöder henne här.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ta det inte personligt

Var kommer den ifrån?
Har bara läst där det står efter avramlingen och ögonvittnen som bekräftar det.

Skall man svara på sådant (var den mest tillförlitliga källan kommer ifrån) så bör man kolla upp exakt vad tidningen hette där den drabbade själv intervjuas

De kan ha felciterat - det är en risk, men det var det mest tillförlitliga jag hittade i denna tråd

Jag svarade inte för jag orkade inte leta. Orkar du leta fram ögonvittnena?
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Hon verkar ha mycket stöd IRL, hoppas hon inte tar allt för illa vid sig av det här. Fast jag förstår att man mår dåligt över att höra att vissa tycker man är en dålig ryttare och ingen hästmänniska, men hon har iaf höga tävlingsresultat och lyckade uppfödingar att luta sig tillbaka på.
Du kan hälsa henne att många ändå stöder henne här.

men de flesta reagerar ju inte på henne - utan journalistiken i det första inlägget
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

men de flesta reagerar ju inte på henne - utan journalistiken i det första inlägget

Jag tycker det verkar vara mera vem som vet bäst, eller vems sanning som är mest tillförlitlig.

Du skriver.

Man ser vilka slutsatser folk drar. Framförallt att man tolkar in en massa saker

Jovisst har det tolkats på längden och på bredden, man har dragit upp mänskliga faktorer och åkommor som man jämfört hästar med. När man inte får gehör för det, så kallar man andra användare okunniga eller har bristande kunskap.

Och hur ska de då som är okunniga eller har bristande kunskap, tolka de som skriver så? Att de är riktigt duktiga och resten är bara skit?

För min del tolkar jag dessa människor som översittare.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ta det inte personligt



Skall man svara på sådant (var den mest tillförlitliga källan kommer ifrån) så bör man kolla upp exakt vad tidningen hette där den drabbade själv intervjuas

De kan ha felciterat - det är en risk, men det var det mest tillförlitliga jag hittade i denna tråd

Jag svarade inte för jag orkade inte leta. Orkar du leta fram ögonvittnena?


Milly i tråden har pratat med mamman som har återgett berättelsen så som hon bevittnade den. Milly bör veta mer än någon av oss vad som hänt då hon har pratat direkt med familjen och även ifrågasatt mamman "om det verkligen var så".
Sedan kan man nog påstå att Milly ljuger men till vilket nytta då? Hon har kommit med mycket detaljerad bakgrundsinfo som det verkar ganska svårt att plocka fram ur tomma luften, som hormontestet och om hur Matilda hälsade på hästen efter olyckan osv.
Det andra ögonvittnet jag hittat är Salasolen som skriver på både sida 1 och 2 i den här tråden och konfirmerar händelseförloppet, i inlägg nr 28 framgår det att hon har bevittnat händelsen. Jag förstår inte alls varför hon skulle ljuga då hon inte verkar så engagerad i händelsen/tråden förutom i början.

Du får gärna leta efter den mest tillförlitliga källan som skrev att sparken skedde på väg ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

men de flesta reagerar ju inte på henne - utan journalistiken i det första inlägget

Jo, absolut gör de flesta det.
Men det finns ju ett litet fåtal som kallat henne dålig ryttare och ingen riktig hästmänniska bara genom att titta på den här enda videon. Och jag förstår att man kan ta illa upp av dessa röster, även om majoriteten mest skriver om att hästen ju inte kastade av henne osv. vilket ju är helt sant.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Ja, tog bara hennes andra inlägg. Men det förstår nog personen ifråga. Och för de som undrade hur hästen sparkade så fastnade inget vid hästens ben eller så. En häst kan bli rädd och sparka men borde ändå ha koll på vart ryttaren är och den hade fri flyktväg.

Håller för övrigt med de senaste inläggen.
Der funkar inte så- hästen ser inte bakåt- utan flyr o skyddar sig instinktivt. Unghästar behöver inte ens vara bakskygga för att slå i det läget.
Är de.. dessutom bakskygga- ja då är det en garanti.

Det låter som olyckan med pappan hade hänt en vecka tidigare. Nu var det ca. 52v. sen. Vore den farlig på riktigt hade det hänt oavbrutet.
Den gick att frakta till tävlingsplatser o hade ingen röd rosett i svansen.

Att man blir rädd för hästen o väljer att avliva den- har jag inga betänkligheter om, däremot att man skyller allt på hästen.

Det var en ren olycka som kunde ha slutat riktigt illa.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Är engagerad fast tyst. Helt ärligt försöker jag verkligen att INTE läsa tråden, tyvär går det inte så bra. Blir bara arg när jag läser. Men som du skriver, jag har ingen anledning att ljuga om vad jag såg. Tänker inte ens svara på det sista medelandet till mej, har redan skrivit vad jag tycker i den frågan.
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

Håller med!
Hon ramlar av pga av centrifugalkraften när hästen inte är helt med på var de ska.
Min hoppryttare åkte av in i sargen på nästan samma vis. Hon tog själv på sig skulden- att hon var otydlig med vägvalet efter hindret.

Och vem har sagt att Matilda INTE tog på sig själv skulden för fallet av hästen? Det är INTE det som man tycker hästen gjorde fel med.

Jag köper heller inte att hjärtat stog stilla i 17 minuter. Utan syrgas skulle hon vara hjärnskadad idag- även med HLR.

Hjärtat stod inte STILLA. Läkaren Berggren och brandmannen gjorde HLR och höll hjärtat igång! Sedan tog ambulansen över. Men hennes hjärta slog inte av sig självt under 17min! = hjärtstillestånd enligt läkarna.

Vad vet vi vad som föranledde sparken mot Pappan:confused:
Han kanske stog illa till om hästen blev skrämd.

Mig veterligen (dom har berättat om det) ledde han hästen då han plötsligt blev skrämd av nåt och det slutade med en KRAFTIG spark på honom. Berått mod är väl att ta i, men han har sparkat med aggressivt beteende på det viset då han känenr sig trängd/skrämd/hotad - och det är en väldigt osäker och farlig häst att ha att göra med! Och ÅTERIGEN - pappan är en mycket duktig naturtalang vad gälelr hantering av hästar och har mkt erfarenhet. Varken han eller resten av familjen tror att hästen var OND på nåt sätt men hade ett farligt beteende som man inte vågade leva med... Varför skulle man ta en sån risk?

Ni får tro vad ni vill, om ni skulle lära känna familjen skulle ni ändra er, är jag övertygad om! ;)
 
Sv: Här kastas Matilda Berggren av sin häst

haha kallas "besserwizzzzeeerrr"

jo men visst..annars kallas de för Hästmänniskor ^^
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lär dig läsa av hästen, så ser du signalerna hästen ger dig. Kanske är det inte läge att rida ut denna dag - eller i alla fall inte före...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp