Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Jag tolkade det som om det var den risk du stod om du skadar någon annans egendom vi diskuterar = något som för husdjur är skilt från marknadsvärdet (vilket är tur för varken katter eller hundar har sällan något ekonomiskt värde att tala om).

Och du påstod att det inte var mycket ens med det sentimentala värdet medräknat, vilket är en fråga om vilka referenser man har. Att försöka rädda livet på en skadad katt, hund eller kanin kan mycket väl röra sig om både fem och sexsiffriga belopp, vilket i min värld är mycket pengar. Och detta är vad domstolarnas tolkning att ta höjd för det sentimentala värdet innebär - att den som avsiktligen eller av oaktsamhet skadat någon annans husdjur svarar för försöken att rädda djuret OAVSETT om dessa försök överstiger djurets tänkta pris på en marknad.
Då diskuterar vi olika saker. Det inlägget jag svarade på var om det kunde bli stor ersättning om hunden bet ihjäl en katt. Dvs kattens värde, inte veterinärvård (ett ihjälbitet djur behöver ju ingen vård…). Även här kan det finnas utrymme för en sentimental bedömning av rimlighet dock. Så nej, jag har inte ens diskuterat och därmed än mindre påstått något annat än just det.
 
https://www.aftonbladet.se/sportbla...-pa-umaker-travbana-varning-for-starka-bilder

Hästägaren säger nedanstående om hundägaren i artikeln;
"Han har varken hemförsäkring eller hundförsäkring. Även om han har intentioner att betala är det extremt stora belopp det rör sig om, flera hundra tusen kronor.

– Jag hade precis tänkt köpa min första lägenhet men nu kanske jag måste använda min handpenning till det här utgifterna. Just nu är allt mycket ovisst och oklart och mycket jobbigt. Men jag försöker hålla hoppet uppe. Det är tufft att bara gå in från hagen. Träningen av de övriga hästarna får jag ta så mycket jag orkar."
Oansvarig hundägare som äger en blandras kamphund, utan hemförsäkring och utan hundförsäkring. I'm shocked :meh::banghead:känns ju otroligt stereotypiskt.

Oansvarig jävla människa enligt mig. Fy fan att andra skall behöva drabbas på detta viset över andras idioti
 
Oansvarig hundägare som äger en blandras kamphund, utan hemförsäkring och utan hundförsäkring. I'm shocked :meh::banghead:känns ju otroligt stereotypiskt.

Oansvarig jävla människa enligt mig. Fy fan att andra skall behöva drabbas på detta viset över andras idioti

Kanske inte är kutym utomlands att ha djur och hem försäkrade på samma sätt som vi har här?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det finns ju lagkrav att ha sina djur ansvarsförsäkrade. Jag blir faktiskt förbannad över en sådan idiot som inte har någon försäkring öht på sitt djur. För nu drabbar det den stackars hästägare. Jag tycker det är totalt ansvarslöst.
Det finns inget sånt lagkrav, det en hund ställer till med går på hemförsäkringen men det finns det inte heller något lagkrav att man ska ha.
 
Det finns inget sånt lagkrav, det en hund ställer till med går på hemförsäkringen men det finns det inte heller något lagkrav att man ska ha.
Kollade upp det nu och det är sant men man är ansvarsskyldig för sin hund. Så han är ansvarskyldig för sin hund; så att inte ha försäkring anser jag är helt hul i huvudet. Tycker det jag snabbt googlade fram beskriver det väl:

https://xn--jmfrhundfrskring-vnbk74ag.se/hundar/ansvarsforsakring-for-hund/
 
Screenshot_20230823-185016_Facebook.jpg

Uppdatering från ägaren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 970
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 437
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp