Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Är väl det jag misstänker. Hade en hund bitit och dödat höns, kaniner eller något annat litet djur hade det troligen inte hänt något alls.

Kan ju ha missat något och att även hunden gick igång på människor.

Är det inte så att det är skillnad för att höns och kaniner har man oftast på hemmaplan? Man går inte så ofta ut och går med dem som man gör med hästar och hundar. Vilket innebär att om en höna/kanin blir dödad av en hund så är det av en hund som är på hemmaplan. Antingen ens egen hund, en hund på besök eller en hund som olovligt tagit sig in på hönans/kaninens hemmaplan. Det är nog inte så vanligt att folk polisanmäler sig själva, testar och sen avlivar sin egen hund för att den dödat deras egna höna/kanin. Då ser nog de flesta till att hålla dem åtskilda bättre i fortsättningen. Eller omplacera hunden om det inte är möjligt att ha kvar den.
 
Ändå är det samma instinkt som drar igång hunden oavsett vilket djur. Sedan kan jag missat något och hunden även var farlig mot människor och inte bara djur.
Nej det skulle jag inte säga, det finns många hundar som gärna tar småvilt, att attackera en stor häst med ryttare på ryggen är något helt annat.
 
Är det inte så att det är skillnad för att höns och kaniner har man oftast på hemmaplan? Man går inte så ofta ut och går med dem som man gör med hästar och hundar. Vilket innebär att om en höna/kanin blir dödad av en hund så är det av en hund som är på hemmaplan. Antingen ens egen hund, en hund på besök eller en hund som olovligt tagit sig in på hönans/kaninens hemmaplan. Det är nog inte så vanligt att folk polisanmäler sig själva, testar och sen avlivar sin egen hund för att den dödat deras egna höna/kanin. Då ser nog de flesta till att hålla dem åtskilda bättre i fortsättningen. Eller omplacera hunden om det inte är möjligt att ha kvar den.
När jag var liten tog jag ofta med kaninerna ut i selar, ofta även ner med kaninen i en korg på cykeln för att ta mig till ställen lägre bort. Var inte ensam om det heller.

Hönsen går här lösa och är jättebra farthinder på vägen och det går även många många förbi här varje dag då det passar med en skogsrunda som går förbi 2 lite större villaområden.
 
Mest troligt inte. Den är inte lika farlig. Hur många chihuahua bits inte? Orsakar dock ingen skada, så många bryr sig inte om det. 🤷

Det här tycker jag egentligen är fel (inte att du har fel, utan att det är fel att inte bry sig för att det inte är en stor hund). I allmänhet, alltså, inte bara i extremfallet.
En terrier på 5kg som går till attack på det sättet kan definitivt orsaka skada, och min erfarenhet är att även små hundar kan vara väldigt tuffa och absolut kan ta en smäll i skallen eller en hästspark i sidan (förutsatt att de inte tuppar av, då..).
 
Hur kan du ens jämföra en 5 kgs hund med en kamphund?
Jo det är relativt enkelt att skydda sig från 5 kg hund.
Låt oss då införa dansk lag att en hund som biter avlivas om det går hål på skinnet, oj vad många sällskapshundar som kommer få stryka med! Varför ska en liten hund få komma undan när den beter sig exakt som en stor hund som avlivas? Antingen får småhundsägare skärpa till sig eller avliva, för jävlar om de kommer in en hund som dödar mina höns här hemma!
 
Låt oss då införa dansk lag att en hund som biter avlivas om det går hål på skinnet, oj vad många sällskapshundar som kommer få stryka med! Varför ska en liten hund få komma undan när den beter sig exakt som en stor hund som avlivas? Antingen får småhundsägare skärpa till sig eller avliva, för jävlar om de kommer in en hund som dödar mina höns här hemma!
Tyckte dina tidigare inlägg var vettiga men om du tror att du kan få en hund avlivad för den tagit en av dina hönor så lever du i en fantasivärld.
 
Den varianten har jag inte hört innan. Håller inte med om att det ska hanterats på olika sätt beroende på vad hästen är värd.
En häst med ryttare kommer alltid ha högre värde än ett småvilt,det säger sig självt.

En människa som blir biten kommer alltid tas på större allvar än en annan hund som blir biten osv.
 
Är väl det jag misstänker. Hade en hund bitit och dödat höns, kaniner eller något annat litet djur hade det troligen inte hänt något alls.

Kan ju ha missat något och att även hunden gick igång på människor.
Det krävs att ägaren till djuren anmäler till länsstyrelsen som utreder händelsen. Men jag tror att det är vanligast att det utreds mellan parterna, hundägaren ersätter kaninen/hönsens värde och så undviker hönsägaren att anmäla.
Det här tycker jag egentligen är fel (inte att du har fel, utan att det är fel att inte bry sig för att det inte är en stor hund). I allmänhet, alltså, inte bara i extremfallet.
En terrier på 5kg som går till attack på det sättet kan definitivt orsaka skada, och min erfarenhet är att även små hundar kan vara väldigt tuffa och absolut kan ta en smäll i skallen eller en hästspark i sidan (förutsatt att de inte tuppar av, då..).
Jo, jag håller med dig i sak. Men med större/kraftfullare/"farligare" hund följer också ett större ansvar. En terrier biter nog inte ihjäl en tioåring, men det kan definitivt en bully/rottis/schäfer göra. Därför händer det nog mer när en större hund orsakar skada. De hundar som har huggit/bitit mig har varit finnspets(bet hål, helt oprovocerat), finsk lapphund och schäfer. De senare två "högg" mot ansiktet. Såklart att det kändes farligast när schäfern gjorde det, jag tror inte finnspetsen hade kunnat döda mig direkt.
 
Ja det är ju upp till dig det gör ju inte hönan mer levande dock.
Nej, men det är väl inte det som ska avgöra om en hund ska avlivas eller inte? Hoppsan, hon utanför Skellefteå blev ihjälbiten av sin egen hund. Hon blir inte mer levande för att hunden avlivades.
 
Nu har jag inte läst alla kommentarer... Men om ni inte sett det, finns det ett inlägg till gällande detta på ridsports hemsida. Det har gjorts ett mentaltest på hunden på inrådan av länsstyrelsen vilket hunden inte klarade av och därför rekommenderar polisen att hunden avlivas, eftersom att risk föreligger att hunden triggas att attackera andra djur igen.
.

https://www.tidningenridsport.se/hu...a9zRuFdsEyzp5MyNG-C5X-9fggCiVj0U0oIYuX_HOdvZ4

Sen får man givetvis tycka vad man vill om det.
 
Nej, men det är väl inte det som ska avgöra om en hund ska avlivas eller inte? Hoppsan, hon utanför Skellefteå blev ihjälbiten av sin egen hund. Hon blir inte mer levande för att hunden avlivades.
Men driver du med mig?
En hund ska alltså avlivas för en tar en höna? Det är ett fullt naturligt beteende för ett rovdjur 🤣

Att bita ihjäl sin ägare däremot är inte det.
 
Vi får hoppas att det inte gick fullt så illa för dessa hästar - och ägaren - som tydligen har blivit attackerade av en hund (låst artikel så mer än så här kan jag inte få fram ännu):

"En hund ska ha attackerat hästar i Mora – samt en hästägare som fick skador i både händer och ansikte.
Detta rapporterar polisen under måndagen."
 
Vi får hoppas att det inte gick fullt så illa för dessa hästar - och ägaren - som tydligen har blivit attackerade av en hund (låst artikel så mer än så här kan jag inte få fram ännu):

"En hund ska ha attackerat hästar i Mora – samt en hästägare som fick skador i både händer och ansikte.
Detta rapporterar polisen under måndagen."

Det mesta rätt oklart än så länge, från Mora Tidning:

"Vid 11.30-tiden så ska en hund ha gått till attack mot flera hästar i närheten av en gård någon mil söder om centrala Mora. En kvinnlig ryttare i 45-årsåldern försökte skydda sin häst och blev då illa biten i både ansikte och händer.
– Hon har blivit rätt illa skadad. Hon har även blivit skallad av hunden, säger Lars Hedelin.
Polispatrull kallades till platsen och då var både hästägare och hundägare kvar. Den sistnämnda är nu misstänkt för för vållande till kroppsskada och skadegörelse avseende skadorna på hästarna.
– Vi har haft inledande samtal med alla inblandade och dokumenterat skadorna som finns, säger Lars Hedelin.
– Man har ett absolut ansvar för sitt hund, att se till att den inte gör något.
Det är ännu oklart varför hunden har gått till attack. Fortsatta förhör kommer att hållas."
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 964
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 437
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp