Häst attackerades av hund: ”Fullständigt söndertuggad”

Hunden bet och slet i hästen tills den föll i marken. ”Det är bara ren tur om hon överlever det här”, säger hästägaren till SVT Nyheter. Se klippet här – varning för starka bilder.
 
Va, finns det en tabell över djurs värde?

Länka.

(/S)
Det tror jag inte att det gör.
Men du eller dina vänner i drömvärlden kan ju googla om det intresserar er så kanske ni hittat en.

Annars kan ni ju försöka lagstifta att en ihjälbiten höna ska tas på samma allvar som en människan som blivit biten 🤣🤣

Patetisk diskussion 🤣🤣 bye
 
Det tror jag inte att det gör.
Men du eller dina vänner i drömvärlden kan ju googla om det intresserar er så kanske ni hittat en.

Annars kan ni ju försöka lagstifta att en ihjälbiten höna ska tas på samma allvar som en människan som blivit biten 🤣🤣

Patetisk diskussion 🤣🤣 bye

Du drog ju in katt i det hela, och såvitt jag vet så betraktas djur lagmässigt som egendom. Och det finns 30 000-kronors katter som ibland är ute på koppelpromenad.

Så du är nog i en drömvärld som placerar katten "längst ner". Det borde kunna bli ganska saftig ersättning av "förstörd egendom" om ens hund biter ihjäl en katt, men jag är inte jurist, så någon bukefalist som är det kan säkert fact-checka oss på vad det kostar om ens hund biter ihjäl andras djur.
 
Du drog ju in katt i det hela, och såvitt jag vet så betraktas djur lagmässigt som egendom. Och det finns 30 000-kronors katter som ibland är ute på koppelpromenad.

Så du är nog i en drömvärld som placerar katten "längst ner". Det borde kunna bli ganska saftig ersättning av "förstörd egendom" om ens hund biter ihjäl en katt, men jag är inte jurist, så någon bukefalist som är det kan säkert fact-checka oss på vad det kostar om ens hund biter ihjäl andras djur.
Dessutom kan det ofta vara billigare att bita ihjäl djuret än att skada det. (livvärde vs. veterinär, mediciner osv.)
Så att enbart se till den ekonomiska värderingen av skadan är inte något speciellt bra mått att ensamt grunda en diskussion på om hur samhället ska se på olika incidenter med hundar. (Människor har ju inte något livvärde på det sättet så då är det minst allvarligt att bita ihjäl dem?)
 
Det tror jag inte att det gör.
Men du eller dina vänner i drömvärlden kan ju googla om det intresserar er så kanske ni hittat en.

Annars kan ni ju försöka lagstifta att en ihjälbiten höna ska tas på samma allvar som en människan som blivit biten 🤣🤣

Patetisk diskussion 🤣🤣 bye
Som hönsägare har jag laglig rätt att avliva en hund som jagar dem. :up:
De är lantbruksdjur och då får man döda hundar som river djuren, oavsett om det är höna, får eller nöt.

Patetisk var det, bye bye. 🤭
 
Som hönsägare har jag laglig rätt att avliva en hund som jagar dem. :up:
De är lantbruksdjur och då får man döda hundar som river djuren, oavsett om det är höna, får eller nöt.

Patetisk var det, bye bye. 🤭
Du får endast avliva hunden om du inte lyckas stoppa eller skrämma bort den på något annat sätt, och kan visa att så var fallet. Det betyder också att du inte får avliva en hund som redan dödat alla dina höns när den upptäcks.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är lätt ordnat. Vem skulle påstå motsatsen eller att jag fått avliva en skadad höna efteråt om alla är döda?
Du skulle inte komma undan rättsliga åtgärder om du avlivade en hund som dödat majoriteten av dina hönor, och det finns ett fåtal levande kvar i så dåligt skick att du var tvungen att avliva dem också.
 
Du skulle inte komma undan rättsliga åtgärder om du avlivade en hund som dödat majoriteten av dina hönor, och det finns ett fåtal levande kvar i så dåligt skick att du var tvungen att avliva dem också.
Självklart kommer jag undan med det! Jag har rätt att försvara mina djur med alla medel och det ingår då även att avliva en attackerande hund, om jag sedan bedömer hönsen vara i så dåligt skick att de behöver avlivas är jag skyldig att avliva även dem och sedan stämmer jag hundägaren på ersättning för hönsen och gör även en polisanmälan mot hundägaren
 
Självklart kommer jag undan med det! Jag har rätt att försvara mina djur med alla medel och det ingår då även att avliva en attackerande hund, om jag sedan bedömer hönsen vara i så dåligt skick att de behöver avlivas är jag skyldig att avliva även dem och sedan stämmer jag hundägaren på ersättning för hönsen och gör även en polisanmälan mot hundägaren
Nej du har inte rätt att skydda dem med alla medel. Så är inte lagen skriven.
 
Du drog ju in katt i det hela, och såvitt jag vet så betraktas djur lagmässigt som egendom. Och det finns 30 000-kronors katter som ibland är ute på koppelpromenad.

Så du är nog i en drömvärld som placerar katten "längst ner". Det borde kunna bli ganska saftig ersättning av "förstörd egendom" om ens hund biter ihjäl en katt, men jag är inte jurist, så någon bukefalist som är det kan säkert fact-checka oss på vad det kostar om ens hund biter ihjäl andras djur.
Som du skriver så är djur en egendom och ska värderas efter det värdet den har rent ekonomiskt. Med det sagt så är en vanlig huskatt som grund värderad väldigt lågt (under ringa värde och vad som ens behöver förvaras som hittegods av polisen tex).
 
Självklart kommer jag undan med det! Jag har rätt att försvara mina djur med alla medel och det ingår då även att avliva en attackerande hund, om jag sedan bedömer hönsen vara i så dåligt skick att de behöver avlivas är jag skyldig att avliva även dem och sedan stämmer jag hundägaren på ersättning för hönsen och gör även en polisanmälan mot hundägaren
Du har rätt att göra det om det föreligger risk för skada på dina djur. Om skadan redan är skedd, dvs alla dina höns redan är döda, finns ingen risk för skada längre. Men i praktiken är det nog bara du som vet i vilken ordning saker skett.
 
Som du skriver så är djur en egendom och ska värderas efter det värdet den har rent ekonomiskt. Med det sagt så är en vanlig huskatt som grund värderad väldigt lågt (under ringa värde och vad som ens behöver förvaras som hittegods av polisen tex).
Det finns prejudikat på att det sentimentala värdet räknas när det gäller husdjur - dvs skadar du eller din hund en annans katt är din risk inte begränsad till kattens livvärde. Och skadar din hund en katt kan du beroende på omständigheterna åka på djurplågeri och/eller bristande tillsyn.

Nu är det osannolikt att du hålls ansvarig - men det innebär inte att det är lagligt eller tillåtet (det är fö osannolikt att du hålls ansvarig för t.ex. ett inbrott eller en fortkörning också).
 
Det finns prejudikat på att det sentimentala värdet räknas när det gäller husdjur - dvs skadar du eller din hund en annans katt är din risk inte begränsad till kattens livvärde. Och skadar din hund en katt kan du beroende på omständigheterna åka på djurplågeri och/eller bristande tillsyn.

Nu är det osannolikt att du hålls ansvarig - men det innebär inte att det är lagligt eller tillåtet (det är fö osannolikt att du hålls ansvarig för t.ex. ett inbrott eller en fortkörning också).
Absolut, men ett sentimentalt värde kommer inte vara några jättesummor. Och är oavsett svårt att värdera, oavsett prejudikat i själva frågan. För att åka på djurplågeri för att hunden skadat annat djur behöver du anses ha agerat med uppsåt i princip. Finns ytterst få fall av detta (möjligen för att det sällan prövas som det). Bristande tillsyn blir det troligt men det är inget straffansvar för det innan ett föreläggande utfärdats. Lagstiftningen på det här området är väldigt inriktad på minska skadan från den skadande hunden. Så de flesta åtgärder inriktas på det.
 
Absolut, men ett sentimentalt värde kommer inte vara några jättesummor. Och är oavsett svårt att värdera, oavsett prejudikat i själva frågan. För att åka på djurplågeri för att hunden skadat annat djur behöver du anses ha agerat med uppsåt i princip. Finns ytterst få fall av detta (möjligen för att det sällan prövas som det). Bristande tillsyn blir det troligt men det är inget straffansvar för det innan ett föreläggande utfärdats. Lagstiftningen på det här området är väldigt inriktad på minska skadan från den skadande hunden. Så de flesta åtgärder inriktas på det.
Tja. all veterinärvård som kan rädda livet på katten (i när det gäller andra "föremål" är skadeståndet begränsat till dess värde i pengar räknat). Fast det är väl bara småpotatis i din ekonomi.
 
Tja. all veterinärvård som kan rädda livet på katten (i när det gäller andra "föremål" är skadeståndet begränsat till dess värde i pengar räknat). Fast det är väl bara småpotatis i din ekonomi.
Nu var det ju värdet på själva djuret som diskuterades. Inte veterinärvård. Det är olika saker. Och den sista meningen…kom från var liksom 🤷🏻‍♀️
 
Nu var det ju värdet på själva djuret som diskuterades. Inte veterinärvård. Det är olika saker. Och den sista meningen…kom från var liksom 🤷🏻‍♀️
Jag tolkade det som om det var den risk du stod om du skadar någon annans egendom vi diskuterar = något som för husdjur är skilt från marknadsvärdet (vilket är tur för varken katter eller hundar har sällan något ekonomiskt värde att tala om).

Och du påstod att det inte var mycket ens med det sentimentala värdet medräknat, vilket är en fråga om vilka referenser man har. Att försöka rädda livet på en skadad katt, hund eller kanin kan mycket väl röra sig om både fem och sexsiffriga belopp, vilket i min värld är mycket pengar. Och detta är vad domstolarnas tolkning att ta höjd för det sentimentala värdet innebär - att den som avsiktligen eller av oaktsamhet skadat någon annans husdjur svarar för försöken att rädda djuret OAVSETT om dessa försök överstiger djurets tänkta pris på en marknad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dold handel med friska hästar som skickas till slakt i Mexiko och Kanada skapar starka reaktioner i USA. "Ingen av de här hästarna har...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 971
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 438
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp