Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Svarar er alla;
Ja, färgen är verkligen häftig och intressant! Och ja, han är fjording/knabstrupper och varmblod. Så han har lite av varje i sig när det kommer till färg. :)

Jag tror också att han är gul/black och sen har det där knabstrupper-anlaget ovanpå (hela hans hud är fläckig/prickig btw), han är ju relativt ung (född 2010) och när han blev så vit i våras/somras så visade vi bilder för förra ägaren (som haft han sedan han var 5 månader) och hon sa att han aldrig blekts av sådär förut. !

Lite farligt i en färgtråd att använda ett ord som betecknar en specifik färg och mena något annat.
Jag vet att du menar gul som i brunblack men gul som i gulgen finns vilket förvirrar.
 
KlxWr1vGS7PChI-XagmEhxCzm_r1E-Aj2X4JdTbVXc_N7jCmdA4WEq1OaQoSn9sdXMbhbA8HAsyopuikcT23wJA00tg4F0MKpBSZRrya66xjvJ2HXbUBJOj_oKn097CKHkMWIhTZd5dn6cKmKDE4SneDa6eF2AriHSLmeo1m2UFGerq1iiv1i41pA1mwAZWA97pvBiPqcz6ZkGzq2Wn5sipT2-UDnIXD40jNOAo-4heIyAyXpdU3nTl19gaJraZqf_XQ65Cux_uFRPH3VSyDcvaGHyPHYvslqCDgcT85rsuwTZqJQH_nkeBl0qPazNLwukdtOSyIK2CYkGw719nQxrSM5NnUotZj03vRPLctKuKskz9svsuOP1rR_QufcSUWisCzTCNL9ptUCOrTyEUcrMsYbSe9csY_dMmloMgSmgONdqOGl3Bxgpn-6rWnaEgMDOw6tTEj8TXQ5A9qTSoEG5BDf8dWq9RY_Dnw1y7818uCjwDiwLLiAt6Nv0OR1DuXThSLNviTn63fDP_WIDKPfU2v=w1280-h720-no

tuTXBNa5QkwnGDmBmdfkmWbFasPAvGMX-2ouv3_LWI0VX6AnMs6MZev_fiNFCfrbm3yEWZNXCk88F_Z54BQvweHkJ5x4T8_QZZeDdnZRwd2oFO_5U_gvF9LSQ7KJxJQ5TJIzpm_NoRvTWN8hWBvH_XPm5Myuy8-pLtYBqj-gqEJpaW0qM4mI1vg_Fg0yyuOk3gE8XZdIsapv-Z2pyV3FvIvOgvpPUk1nXVXE8T2TCqlM0pDUJWAa_hL0Et1NDfJc28LVuaqz0A_BCaxf-n9A9wk2lqhMxcXPYLi-cewhzJ5DwPSeUbdHr9RZLQb3QsgT_TNn7Ku9AEaPy4lAGJancHldHJJfyr412LB6pliIAeeEfgMUF97kUKpMnzUzBeVFMGzXLa2f_gHC0jvE9BEbSTu8bAhNmq3jJW3mmbmeh9lb2piUJtT6QjGXFiQdh_cf1-nPXldULpvdAx05hZZHvKKR2OX2EDBsGl1ddp2iiRiRyEBLjISGaYu7wjQcYIFDW6EHVV-tkKUihRz2VcJ1SSZf=w494-h878-no


Platsar vi här? "Dun" med appaloosafläckar
 
Jag ser bilderna :) Vad är dun för färg egentligen? Din häst ser ju klart gulbrun ut, men dun brukar väl vara black? Eller?

Dun är brunblack och den där är definitivt gulbrun som om man amerikaniserar det heter buckskin. Kvalificerad gissning är att den vita fläcken på rumpan är en birdcatcher spot, men svårt att egentligen säga nåt om eventuella tigreringsanlag utifrån bilderna. Kul oavsett, @Rialavargen , vad är det för ras?
 
z43J_xGUzARHVWid2GXE_tEugNbsvkeuAcXpYhpc8P59wjeu9A-9DNEEqUzATnIo1SSLjRgCQFdpxbFW0bXusMPEdvgs4njEk8aRUEmLewa-ma6sXAYyMhhYa6Ebau8emJkcKrd_7XCxyuNiNPhxFp29sVOs1wbVW9tpGZpTJpYQQ1bjjtC12B50LYfg0_Sd5zGtH55NVbmlEAi5NDQgzOVXPICSpd8XSmfUrWxJUKGPPGPqLT7k5xsotC7nQrswyNwMicuOJ212MO3Lh2PC-UY3vuTDDlSaqsHkMLU7HWMRHBR6fLOVL5ld6aZfmYoAZVED9Fwyw5a8SCwowFo0A5TI7S_qSePfQgagQwmDSBZ_raIYLgxG3zR7NzJvJwmOIfMutIasNdWp_41zJPL48ODu1duumwHXp9r2FKXzXpXJxUJRjApHvG9vToon097Nyo9u8LJ6LUthn3CYiMfddYeckeRBkYOwU9uUrSTwE0nYWLI3bFoEhI1YIcg2hoocN1JRUV4iKB6lVyl7RW2qQbcQ=w555-h312-no

fungerar det nu @Marty
@mandelblom hästen är reggad appaloosa. Mamman är arab och pappan ljus appaloosa med vita fläckar. Gasellen (hästen på bilden) har vita fläckar som syns tydligare på hösten. Randiga hovar. Tigrerat "under svansen". Jag fick höra i somras om de har tigrerade, eller flerfärgade könsorgan så har det något med färgen på hästen att göra... kommer inte exakt i håg vad som sas...
 
@Snurre Förklarar saken. Jag använder inget google-konto :)

z43J_xGUzARHVWid2GXE_tEugNbsvkeuAcXpYhpc8P59wjeu9A-9DNEEqUzATnIo1SSLjRgCQFdpxbFW0bXusMPEdvgs4njEk8aRUEmLewa-ma6sXAYyMhhYa6Ebau8emJkcKrd_7XCxyuNiNPhxFp29sVOs1wbVW9tpGZpTJpYQQ1bjjtC12B50LYfg0_Sd5zGtH55NVbmlEAi5NDQgzOVXPICSpd8XSmfUrWxJUKGPPGPqLT7k5xsotC7nQrswyNwMicuOJ212MO3Lh2PC-UY3vuTDDlSaqsHkMLU7HWMRHBR6fLOVL5ld6aZfmYoAZVED9Fwyw5a8SCwowFo0A5TI7S_qSePfQgagQwmDSBZ_raIYLgxG3zR7NzJvJwmOIfMutIasNdWp_41zJPL48ODu1duumwHXp9r2FKXzXpXJxUJRjApHvG9vToon097Nyo9u8LJ6LUthn3CYiMfddYeckeRBkYOwU9uUrSTwE0nYWLI3bFoEhI1YIcg2hoocN1JRUV4iKB6lVyl7RW2qQbcQ=w555-h312-no

fungerar det nu @Marty
@mandelblom hästen är reggad appaloosa. Mamman är arab och pappan ljus appaloosa med vita fläckar. Gasellen (hästen på bilden) har vita fläckar som syns tydligare på hösten. Randiga hovar. Tigrerat "under svansen". Jag fick höra i somras om de har tigrerade, eller flerfärgade könsorgan så har det något med färgen på hästen att göra... kommer inte exakt i håg vad som sas...
Japp, nu ser jag bilden i inlägget ovan. Inte de bilder du la upp igår dock, men men. Fin häst i alla fall :).
 
Lägger in mina ponnyer här

Denna var en stickelhårig fux med flax och en udda bläs. Korsning NF/Arab e. den legendariske Merrie Master RNF 11
Masse_zps0mye8ik4.jpg

Jag%20och%20Masse%20augusti%20-95%20sista%20kortet%20innan%20han_zps88r0hzad.jpg


Denna var/är reggad som stickelhårig fux, men fick höra att han skulle vara tigrerad (skinnet på nosen och runt ögonen var fläckigt), sist jag såg honom var han nästan helt vit med mörka ben. På bilden var han 7 år. Korsning Conn Russ/Arab
muffinsdressyr_redigerad-1_zpsaoo3aeer.jpg
 
Jag ser bilderna :) Vad är dun för färg egentligen? Din häst ser ju klart gulbrun ut, men dun brukar väl vara black? Eller?
Den kan ju vara "dunskin" - gulbrunblack. Jag tycker att ålen är ganska skarp i kanterna och lite ljus för att vara en fuskål. Sen har den de där mörka kanterna längs öronen som blacka oftast har. Men det är klart, för att vara säker krävs ju gentest det kan ju vara svårt att avgöra ibland.:)
 
Den kan ju vara "dunskin" - gulbrunblack. Jag tycker att ålen är ganska skarp i kanterna och lite ljus för att vara en fuskål. Sen har den de där mörka kanterna längs öronen som blacka oftast har. Men det är klart, för att vara säker krävs ju gentest det kan ju vara svårt att avgöra ibland.:)

Fast inte mörk i ansiktet och inga ränder på benen. Ja, eller stammen på pappan kanske kan ge nått.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 526
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp