Hästen, konsten och etiken

Det är väldigt påpassligt av henne att säga att det inte är bondage, för då hade hon fått en väldigt arg skara människor på halsen. Tumregeln är Safe, Sane, Consentual (SSC) eller Risk Aware Consentual Kink (RACK) vilket det blir varken eller, då modellerna inte är medvetna om riskerna eller har gått med på risker. Om man bortser helt från att det är hästar, utan bara ser till att det är en riskfylld bindning.

Det är inte ok att utsätta någon för fara för att ta en bild. Dessutom med flit välja någon som är omedveten om risken. Så otroligt oetiskt åt alla håll så det bara går.
 
Inget sexuellt säger hon. I så fall får jag ansluta mig till de heterosexuella normativa männen då....

Den här bilden har för mig både en sexuell underton, och en otrevlig underton. Faktum är att den kunde vara tagen av vilken genomsnittlig manlig fotograf som helst och skulle inte sticka ut från alla andra bilder på temat...

Bilden från hennes album. http://www.sophiemorner.com/#/bond/

bond_melanie.jpg


Tillägg. Det finns bilder med starka sexuella undertoner i hennes övriga album/verk med.

Och angående Bond-serien så mår jag illa å både hästars och modellers vägnar och kan inte se poängen. Eller hur hon som hästmänniska ens kom på och sen genomförde tanken
 
Senast ändrad:
Inget sexuellt säger hon. I så fall får jag ansluta mig till de heterosexuella normativa männen då....

Den här bilden har för mig både en sexuell underton, och en otrevlig underton. Faktum är att den kunde vara tagen av vilken genomsnittlig manlig fotograf som helst och skulle inte sticka ut från alla andra bilder på temat...

Bilden från hennes album. http://www.sophiemorner.com/#/bond/

bond_melanie.jpg


Tillägg. Det finns bilder med starka sexuella undertoner i hennes övriga album/verk med.

Och angående Bond-serien så mår jag illa å både hästars och modellers vägnar och kan inte se poängen. Eller hur hon som hästmänniska ens kom på och sen genomförde tanken

Eller hur. Känns som att hon försöker undkomma kritik genom att i förväg avfärda den som att det är betraktaren som sexualiserar.

Gör en genderbend på bilderna, så blir det plötsligt jäklig tydligt.
 
Jag gillar inte bilderna. Inte det minsta första var värre än den andra
Bilderna ger mig rysningar och inte av det bra slaget oavsett vad konstnären hade för originalidé med det hela.

Jag är kvinna och finner dessa högst sexualiserade och med djur. Osmakligt!
 
Senast ändrad:
Jag gillar inte bilderna. Inte det minsta första var värre än den andra
Bilderna ger mig rysningar och inte av det bra slaget oavsett vad konstnären hade för originalidé med det hela.

Jag är kvinna och finner dessa högst sexualiserade och med djur. Osmakligt!
Och de övriga bilderna, i länken i inlägg #43, är ännu grövre i min mening.

Är bilderna tagna på Lövsta? Det känns inte riktigt som världens bästa PR för stuteriet. Konstnärlig frihet eller ej.
 
Jag tycker dom är spännande!
Det är intressant att hon lyckas väcka sådana reaktioner med sin bildserie. Tycker dom är starka uttrycksmässigt och estetiskt tilltalande. Man ser osäkerheten hos människorna, samtidigt som de litar på hästarna och låter fotografen styra. För mig uttrycker de på ett spännande sätt vårat förhållande till djur.
Tycker inte att de är sexualiserande, även om jag kan förstå att man kan se det i bilderna. För mig visar avkläddheten en skörhet som inte kunna uttryckas lika bra med påklädda modeller. Skörheten för mig är en viktig del i bildernas uttryck.

Jag förstår att man kan reagera på bristen på säkerhetstänk, men modellerna är nog medvetna om riskerna. Bristen på säkerhet är relevant i bildserien, är en viktig del för dom.

Jag har två hästar själv, så har inget utifrånperspektiv. Men är konstnär med snart fem års utbildning och går på konstutställningar nästan varje vecka, så är väldigt van vid att se på och analysera konst. Tror det kan vara en del i att jag inte avskräcks av bilderna.
 
Jag tycker dom är spännande!
Det är intressant att hon lyckas väcka sådana reaktioner med sin bildserie. Tycker dom är starka uttrycksmässigt och estetiskt tilltalande. Man ser osäkerheten hos människorna, samtidigt som de litar på hästarna och låter fotografen styra. För mig uttrycker de på ett spännande sätt vårat förhållande till djur.
Tycker inte att de är sexualiserande, även om jag kan förstå att man kan se det i bilderna. För mig visar avkläddheten en skörhet som inte kunna uttryckas lika bra med påklädda modeller. Skörheten för mig är en viktig del i bildernas uttryck.

Jag förstår att man kan reagera på bristen på säkerhetstänk, men modellerna är nog medvetna om riskerna. Bristen på säkerhet är relevant i bildserien, är en viktig del för dom.

Jag har två hästar själv, så har inget utifrånperspektiv. Men är konstnär med snart fem års utbildning och går på konstutställningar nästan varje vecka, så är väldigt van vid att se på och analysera konst. Tror det kan vara en del i att jag inte avskräcks av bilderna.

Det står i TS inlägg att modellerna var inte hästvana och att hon medvetet gjort det valet. Nej, det är inte ok någonstans för mig men modellerna hade ändå ett val att vara med eller inte. Det hade inte hästarna.

Det kvittar om det är god konst eller ej, att agera så är enormt oetiskt och extremt hänsynslöst och då har man klivit över vad som är acceptabelt.
 
Jag tycker dom är spännande!
Det är intressant att hon lyckas väcka sådana reaktioner med sin bildserie. Tycker dom är starka uttrycksmässigt och estetiskt tilltalande. Man ser osäkerheten hos människorna, samtidigt som de litar på hästarna och låter fotografen styra. För mig uttrycker de på ett spännande sätt vårat förhållande till djur.
Tycker inte att de är sexualiserande, även om jag kan förstå att man kan se det i bilderna. För mig visar avkläddheten en skörhet som inte kunna uttryckas lika bra med påklädda modeller. Skörheten för mig är en viktig del i bildernas uttryck.

Jag förstår att man kan reagera på bristen på säkerhetstänk, men modellerna är nog medvetna om riskerna. Bristen på säkerhet är relevant i bildserien, är en viktig del för dom.

Jag har två hästar själv, så har inget utifrånperspektiv. Men är konstnär med snart fem års utbildning och går på konstutställningar nästan varje vecka, så är väldigt van vid att se på och analysera konst. Tror det kan vara en del i att jag inte avskräcks av bilderna.

Jag avskräcks inte av konst! Jag, tvärtemot dig finner inte dessa bilder "starka uttrycksmässigt och estetiskt tilltalande. " Whatsoever... Tvärtom, billiga.
 
Jag kan nog se att det finns något intressant i bilderna. Den återkommande konflikten mellan natur och kultur, sexualiseringen, diskussion om makt, otrygghet och säkert ett par andra teman också. Som konst har förstås bilderna sitt berättigande. Men däremot känns det inte schysst att med vett och vilja utsätta både (ovetande) hästar och (okunniga) modeller för riskerna.
 
:rage:
Ovan är min sammanfattning av det hela
Lite mer utbroderat
Maken till dålig smak och bristande insikt har jag sällan sett maken till. Serien av foton skapar bara ilska och frustration. Säkerhetsaspekten är totalt negligerad genom att alla bilderna är tillkomna genom att sätta modellerna i livsfarliga situationer. I flera av bilderna är även hästarna satt i situationer som lätt barkar åt helvete. Fotografens åskit om att bilderna inte är sexuella är ren bullshit (jag ansluter mig uppenbarligen som flera andra till de heterosexuella normativa männen). Den enda orsaken till att man inte skulle se det sexuella i dem är om man är så van vid den sexualliserade kvinnokroppen att den har blivit norm :arghh:.
Hela projektet visar bara på behovet av att till varje pris framhäva sig själv och sina egna intressen utan att ägna en tanke på de samarbetspartners man har i form av både människor och djur :turd:.
Här ägnar man sig åt att lära folk i omgivningarna att hästar inte är leksaker utan starka flyktdjur som man måste hantera varsamt, framförallt om man är barn, och visa respekt. Snacka om slag i magen på hela hästsporten att en så kallad hästmänniska gör detta.
 
Jag tycker dom är spännande!
Det är intressant att hon lyckas väcka sådana reaktioner med sin bildserie. Tycker dom är starka uttrycksmässigt och estetiskt tilltalande. Man ser osäkerheten hos människorna, samtidigt som de litar på hästarna och låter fotografen styra. För mig uttrycker de på ett spännande sätt vårat förhållande till djur.
Tycker inte att de är sexualiserande, även om jag kan förstå att man kan se det i bilderna. För mig visar avkläddheten en skörhet som inte kunna uttryckas lika bra med påklädda modeller. Skörheten för mig är en viktig del i bildernas uttryck.

Jag förstår att man kan reagera på bristen på säkerhetstänk, men modellerna är nog medvetna om riskerna. Bristen på säkerhet är relevant i bildserien, är en viktig del för dom.

Jag har två hästar själv, så har inget utifrånperspektiv. Men är konstnär med snart fem års utbildning och går på konstutställningar nästan varje vecka, så är väldigt van vid att se på och analysera konst. Tror det kan vara en del i att jag inte avskräcks av bilderna.

Estetiskt tilltalande med hästar som har rep i munnen, benen ihopbundna och blir dragna åt olika håll utan något syfte öht mer än att ta en bild.
För mig är det äckligt och osmakligt med noll respekt för djuren.
 
Jag har fått en ledlina runt ena ringfingret när hästen kastade sig bakåt (den snurrade alltså sig runt av hästens rörelse). Jag är glad att jag har fingret kvar kan jag säga.

Något av det första man lärde sig när man började hålla på med hästar var ju att man lindar aldrig någonsin grimskaft eller tyglar runt händerna.
Exakt, men när jag hade min totalt bombsäkra gamla fjorda som inget i världen kunde skrämma så hade jag grimskaftet knutet runt midjan när vi var ute och joggade på småvägarna annars åt hon sig sakta fram i dikena. :p Att binda ihop sig med helt okända djur av vilken ras som helst KAN gå bra men motsatsen vill man inte uppleva om man överlever och att kalla sånt för konst,,,,,,,,njäee.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 740
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 232
Senast: Lobelia
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 132
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp