Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag tänker att viss typ av stress hos hästar kan ha att göra med att de inte förstår vad som förväntas av dem. Om man kan lyckas få hästen att förstå vad det är man vill och belöna detta kan de kanske lugna sig. Klickerträning borde kunna fungera, men det kan ju ta tid för hästen att förstå vad det är du vill, och innan dess kan den försöka göra allt den kommer på för att få sin belöning. Belönar du direkt när han stressar igenom det som ska göras så kanske han uppfattar att du belönar snabbheten/stressen? Det är svårt att belöna rätt sak vid exakt rätt tillfälle. det kan vara svårt att veta vad det egentligen är hästen uppfattar att du belönar.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag skulle vilja svara JA på den frågan. Jag tror absolut att hästar kan ha psykiska diagnoser precis som människor. Vi har ett sto som blir fruktansvärt stressad när något inte är som vanligt. Om vi en dag släpper ut en häst i "fel ordning" i stallet är hon inte långt ifrån panik. Men om vi sen släpper ut hästarna i olika ordningar varje dag så är det efter några gånger lugnt för då är det en ny vana som är helt ok. Hon kunde i början när vi körde henne i transport vara sjöblöt av stress innan vi ens lämnat stallplanen. Men så fort det blivit en vana så var det lugnt. Om vi tar ut en häst ur hagen som vi inte tar ut så ofta blir det också grin och gråt. Och så vidare. Det här beteendet är inte avhängigt om det är människor med i bilden i och för sig utan gäller allt i omgivningen. Sen kan hon vara helt oberörd av att någon släpar en presenning precis vid sidan av henne. Eller i princip klättra över en skogsmaskin i en mycket trång passage. Vi brukar säga att det enda vi vet säkert om hur hon hanterar något är att vi inte har en aning. Med en människa vid sin sida blir det mindre hysteriskt, men stressen finns alltid kvar i stora delar. Hon är 22 nu. Har varit så sedan hon var föl. Det är något vi fått acceptera och ta med i beräkningarna.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Har ni erfarenhet av hästar som alltid har den här osäkerheten så nära ytan? Går det inte att göra något åt?

Ja, i början av 90-talet köpte jag ett 5-årigt halvblodssto som visade sig vara extremt lättskrämd och osäker. Köpte henne av ett handelsstall och kom i kontakt med hennes uppfödare några månader senare.

Uppfödaren berättade att just det stoet jag köpt varit det mest lättskrämda föl han någonsin haft - och han hade fött upp ca 15-20 hästar vid det laget. Men han hade reagerat på att just detta föl varit så extremt på tårna jämfört med andra. Fölets mamma, däremot, var lugnet själv.

Och den hästen köpte jag .... många avsittningar blev det ... Jag försökte alla möjliga och omöjliga hanteringsmetoder för att få henne lugnare, men hon fortsatte vara extremt lättskrämd hela sitt liv. Jag tog ett föl efter henne, ett sto som jag har kvar idag, och den hästen är betydligt lugnare av sig.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag tänker att viss typ av stress hos hästar kan ha att göra med att de inte förstår vad som förväntas av dem. Om man kan lyckas få hästen att förstå vad det är man vill och belöna detta kan de kanske lugna sig. Klickerträning borde kunna fungera, men det kan ju ta tid för hästen att förstå vad det är du vill, och innan dess kan den försöka göra allt den kommer på för att få sin belöning. Belönar du direkt när han stressar igenom det som ska göras så kanske han uppfattar att du belönar snabbheten/stressen? Det är svårt att belöna rätt sak vid exakt rätt tillfälle. det kan vara svårt att veta vad det egentligen är hästen uppfattar att du belönar.

Jag förstår hur du menar, och säkert är det mitt fel att klickern inte funkar. Ska se om man skulle kunna få lite regelbunden hjälp med klickerträningen så jag lär mig ordentligt.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

I dom flesta stall/flockar finns dom här spanarna. Läste någonstans att dom hästarna är värdefulla för flockens överlevnad, om dom levt i det fria:o
Alla hästar har en uppgift i flocken och dessa "vakna" individer ser faror tidigare än andra och varnar= värdefulla egenskaper.
Men det verkar som att dom andra hästarna på något sätt vänjer sig vid att dessa spanare ropar "vargen kommer, vargen kommer" i tid o otid så dom reagerar liksom inte på deras sätt.
Min gamla kuse har haft några såna nervösa spanare som boxgrannar, han tittade inte ens åt dom när dessa började spana och ha sig.

Hjälper inte dig och din häst kanske men man ser ganska tydligt att det är en spanare på hästens betende. Lite intressant om man flyttare en sådan häst till ett annat stall och där redan finns en spanare, blir denna häst då lugnare när "uppgiften" är någon annans.

Lite svammel ;)
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Intressant med det där med spanare. Jag tycker mig ha sett att en häst kan vara en spanare så som du beskriver, sådär överdrivet vaksam att de andra lär sig att ignorera det.
Sen kan de vara riktiga, värdefulla spanare, som mitt gamla sto som ser och hör allt men också kan sålla. När hon varnar på allvar, då sitter hela flocken i trädkronorna på två sekunder!:D

Till ts fråga; jag tror att det kan vara så. Har ett litet 22-årigt welshsto, som efter många år här där aldrig en hand har lyfts mot henne i vredesmod, fortfarande kastar sig bakåt om någon råkar höja handen. Snäll och go är hon, men så osäker att de andra hästarna tycker hon är jobbig och helst ignorerar henne helt. Hon går alltid vid sidan om flocken och får aldrig någon riktig kompis. Ganska sorgligt. Tror att hon har nån bokstavsdiagnos, faktiskt.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Har ett 6 årigt halvblodsto som för minsta lilla stressat upp sig. Allt från skällande hund till att någon häst togs in från hagen, kunde trigga igång henne totalt. Detta gjorde att de visa dagar inte gick att rida hästen(dessutom sadeltvång) om hon stressat i gång. Stallet är litet och lugnt och hon är född där. Pga detta har jag i omgångar haft henne i ett annat stall för att få hjälp. I de andra stallet blev hon en annan häst, och vi valde till slut att byta stall för hästens skull. Även fast hon fortfarande är en känslig vaken häst är de mkt sällan hon stressar upp sig nu. Så stallbyte gjorde stoooor förändring på henne.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Hej!

Ja, klicker är ju tyvärr inte bara att mata hästen med godis och klicka, man måste ha rätt timing och viss koll. (Därmed inte sagt att jag har världens bästa koll!). Vi hade problemet med min att hon stressade upp vid klickerträning, men efter en kurs lärde vi oss hur vi skulle hantera hennes inre stress och nu har hon helt slutat bli stressad av klickern.

Jag kan verkligen rekommendera en kurs i klicker, speciellt om du har en lite mer "lättstressad" häst. Min har verkligen blivit så mycket bättre.

/Lavinia
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

I dom flesta stall/flockar finns dom här spanarna. Läste någonstans att dom hästarna är värdefulla för flockens överlevnad, om dom levt i det fria:o
Alla hästar har en uppgift i flocken och dessa "vakna" individer ser faror tidigare än andra och varnar= värdefulla egenskaper.
Men det verkar som att dom andra hästarna på något sätt vänjer sig vid att dessa spanare ropar "vargen kommer, vargen kommer" i tid o otid så dom reagerar liksom inte på deras sätt.
Min gamla kuse har haft några såna nervösa spanare som boxgrannar, han tittade inte ens åt dom när dessa började spana och ha sig.

Hjälper inte dig och din häst kanske men man ser ganska tydligt att det är en spanare på hästens betende. Lite intressant om man flyttare en sådan häst till ett annat stall och där redan finns en spanare, blir denna häst då lugnare när "uppgiften" är någon annans.

Lite svammel ;)

Tyvärr verkar min spanare bli värre i annan spanares sällskap, vi har en stallkompis(men inte hagkompis) som också spanar, iaf på uteritt. Rider vi tillsammans så är det som att ponnyn hetsar upp sig ännu mer, som om han blir nervös över att han tydligen missat en massa farliga saker, som den andra varnar om hela tiden. Tillsammans med en avspänd häst är ponnyn mycket mer avspänd. Som att han gärna lånar den andres lugn, tanken är väl lite att han ska låna MITT lugn, men det verkar inte vara aktuellt.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag har också upplevt skillnad på stall, där vi står nu är ett av de bättre faktiskt. Men vi kan inte riktigt flytta hur mycket som helst för att hitta något han gillar bättre, det finns inte så många stall häromkring som uppfyller alla våra krav. Med två helt olika hästar är det inte så lätt att hitta bra stall som passar båda.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Var hittar man såna kurser då? Trodde det bara fanns såna för hund :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 400
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 030
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 545
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp