Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

skuggi

Trådstartare
Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen..

Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status.
Vi har haft honom i 7 år, sen han var 3 år, och fortfarande så kan han så lätt "snedtända" över något som "skrämmer" honom, och sedan är det stört omöjligt (för mig iaf) att få "ner" honom igen.

Ett exempel är för några dagar sedan, vi stod inne i stallet och myste, väntade på hovis. Allt lugnt och väl. Ute på gårdsplanen är det ett par hundar som bråkar och något ryter till åt dem. Det är nog för att ponnyn ska bryta ihop.
Helt plötsligt är huvudet på skaft, stela ögon, han ska ha koll på allt, vill helst inte vara kvar inne utan fick han välja så skulle han tillbaka till hagen och flocken. Att jag är där, pysslar och är avspänd, väntar ut honom osv spelar INGEN roll.
Sen kommer hovis, mjuk och lugn som vanligt. Ponnyn pallar typ inte med att ha en hov uppe, strular och stressar, slänger med huvudet och verkar både vilja hoppa upp i mitt knä och bara fly ut. Lyckas knocka mig ett par gånger O_o
Hovis gör sitt jobb iaf, tar väl kanske någon timme, och ingen gång under hela tiden kommer ponnyn ens ner LITE i energi. Han vill bara UT. NU.

Berättade om detta för andra hästens hovis, beklagade mig över att det är så frustrerande att jag uppenbarligen inte lyckas bli hans trygga människa, att jag inte kan vara den han behöver...
Hovis berättade då att han har några såna kunder (mest islänningar) och att han egentligen inte tror att det är något man kan fixa, att de liksom alltid är sådär om det är såna de är. Så att säga.

Och det kändes lite hopplöst, är det så? Har ni erfarenhet av hästar som alltid har den här osäkerheten så nära ytan? Går det inte att göra något åt? Eller är det bara så att jag är fel människa för honom? :(

Det är både frustrerande att inte efter 7 år egentligen hittat rätt knappar, men mest frustrerande är det väl att se hur dåligt han mår när det blir såhär. Och det blir inte såhär en gång per månad, snarare 9 av 10 gånger i någon grad.

Om det kan vara relevant så har han gått i princip ohanterad tills han var tre, med undantag för verkning som troligast har skett under lite traumatiska situationer. När vi tittade på honom inför köp reageade jag på att han var såpass osäker när han lyfte på hovarna, liksom ryckte åt sig och vart lite introvertstressad. Men som typ ohanterad så tänkte jag att det väl ger sig med träning. Nu undrar jag om han helt enkelt blivit helt opräglad på människor, för det är människor som skrämmer honom. Inget annat.
Jämför jag med andra hästen som hanterats jättemycket från födelsen så är han ju HELT säker på att människor iaf aaaldrig skulle göra honom något ont, och om någon slår honom så var det troligast bara för att de snubblade :p
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag tror det är medfött, till stor del. I stallet där vi rider står 6 hästar från samma uppfödare, ganska nära släkt med varandra, allihop uppfödda på lösdrift, och har väl inte hanterats massor som unghästar. Två av dem är helsyskon, och de är båda två extremt lättskrämda. De anar liksom orcher och hästdrakar i varje buske och bakom varje sten, är helt omöjliga att fånga, eller ens ta på, i hagen, och så vidare.

Jag tror helt enkelt de är födda såna, och sen har det blivit förstärkt genom att de inte blev så mycket hanterade som små. De har blivit lite tryggare med åren, men det har tagit väldigt lång tid. Den ena har t ex gått i samma ridhus varje dag i 15 år, och nu är han inte rädd för "läskiga hörnet" längre. Men det räcker att det knäpper till, så är han den förste att fly till andra sidan. De är såna helt enkelt, man får nog ha överseende med det tror jag.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Ja i alla fall min gamla häst är fortfarande osäker och blir lätt stressad framförallt om flocken inte är med. Hästen i fråga är nu 25 och vi tävlade och tränade en hel del så hon är inte helt ovan vid att bli själv. Men hon gillar det inte och stressar upp sig för minsta lilla om man tar in henne själv eller om hon tror att man ska lämna henne själv. Därför får hon alltid gå ut först tex.

Sen har jag två halvsyskon, samma mamma, uppfödda på samma ställe, litet lugnt stall men totalt olika. Den äldsta är hur cool som helst, går fram överallt, älskar alla människor så även veterinärer, bryr sig inte det minsta om att hon råkar backa in i grejer som skramlar eller prasslande påsar. Lillebror är precis tvärtom och var redan från första dagen, nya människor är hemskt otäcka, allt som låter det minsta lilla är superläskigt och att stå still är näst intill omöjligt. Allt som rör sig kan ju vara en stor varg som är redo att äta upp honom så det är bäst att springa först och tänka sedan för säkerhets skull O_o.

De är individer och det får man ta hänsyn till och helt enkelt anpassa sig lite efter hästen
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jo, visst får man anpassa sig allt :crazy:
Men även om man anpassar sig hur mycket som helst så kommer man ju inte ifrån att de blir rejält uppskrämda rätt ofta (vår ponny iaf) och man undrar ju lite hur skönt livet är för honom när han är så rädd så ofta? :(
I naturen är ju det här jättebra, fast där kan han kuta ifrån det läskiga och sen är det lugnt, men här hos mig kan han ju tex bli tvungen att stå kvar inne så att hovis får göra sin grej osv... verkar så jobbigt för honom.
Och för mig, självklart..
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Gissar att du kört tvärtommetoden oxå att faktiskt utsätta honom för obehag tills han tar in det?

Vet inte hur mycket som "alltid" finns kvar men det verkar ju jobbigt att inte kunna bryta beteendet. Min är ganska otam innerst inne och han kommer med all sannolikhet aldrig bli helt tam heller. Och det är extremt lätt att plocka fram den sidan. Men det hänger inte mycket alls ihop med hans normala beteende eller hans beteende när det händer något. Gud vad kryptiskt :-D men han är tex skitlätt att fånga i hagen alltid, om man inte gör något mystiskt för då går det inte alls. Blir man som vanligt igen går det direkt osv. Men det där otama ligger alltid nära och hans mor är precis likadan och även de syskon jag träffat.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Kunde inte skriva klart. Att ha hästen lugn alltid vet jag inte om det är möjligt men att lära sig och honom att komma ur bubblan tycker jag åtminstone låter som något man kan fostra dit. Typ KBT haha, du förstår nog vad jag menar :-)
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag tror inte att det beror på att han inte blivit hanterad som unghäst. Där jag varit och tränat hästar blev ingen unghäst hanterad mer än vid verkning, avmaskning, vaccinering -ja, när de verkligen MÅSTE bli hanterade. Och de har varit en väldigt blandning på temperament; tycker stona har präglat sina avkommor mycket, har sett att syskonen efter samma mamma har haft liknande mentalitet. Under den tiden som jag jobbat har det funnits 4st avelston som fått år på år,; samt några fler som bara fått ett föl, eller två. Men speciellt på de som fått flera har jag sett att speciellt ett sto har gett ganska spända avkommor medan ett annat sto gett väldigt lugna och säkra avkommor -trots väldigt lite hantering. Så jag tror det beror mer på individ och hur stona präglar sina avkommor.. Sen HUR man hanterar dem när de väl blir hanterade; samt HUR man hanterar dem vid inridningen & den första tiden.

Mitt sto som jag äger idag har varit ganska känslig, men vi har "växt ihop" på ett bra sätt :) Jag har tagit mycket "hjälp" av ett annat sto från samma hage, som varit vääääldigt trygg i sig själv (kan påpeka att det stot är uppvuxen på island och inte hanterad alls först vid inridning). Jag har ridit ut tillsammans med den hästen, haft med den hästen när vi åkt transport första gångerna, det stot har varit med och stått bredvid i stallet då och då när vi ska göra något "läskigt" ex. första gången vi rakade. Hästar är flockdjur och läser av andra hästar bättre än oss människor samt är av naturen mer trygg med sin flock ; det kan vi människor utnyttja! ex. vid första rakningen var jag lugn, hästen bredvid var lugn (sov) och det gjorde att även min lite känsligare häst också blev lugn. Sedan dess har jag kunnat raka henne lös och hon sover samtidigt...

Jag tror att hästar är individer med olika mentalitet; vissa är bara filbunkar och andra har mer nerver på utsidan, det gäller bara för oss att hitta sätt att "komma åt" hästen på. När jag håller på med känsliga hästar är jag noga med att inte "smyga" runt dem, men heller inte föra onödigt oväsen. Var tydlig i dina signaler och vad du vill, börja inte försöka lugna hästen om den blir rädd; utan var bara "som vanligt" och gör ingen stor sak av det. Som jag skrev innan kan man också ta hjälp av en lugn häst som stöd. Blir hästen rädd och man gör det till en stor sak så blir det oftast "en stor sak" av det; gör man däremot ingen grej av det alls, så blir det oftast ingen "grej" av det.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag tror det är medfött...

Hade en medryttarhäst som var vad jag då kallade för skitzofren. Han var så fantastiskt snäll och trevlig, stenkoll på oss människor -en riktigt gentleman. Men så small det nånstans, kom en påse blåsande, knakade i stallväggen, red runt ett hörn och Swooosh sa det så var det fullt sken 50-100m innan han stannade o tittade.. Han överreagerade direkt och for iväg ifrån det farliga. Men annars var han inte nervös alls, utan bara det här när något oväntat hände.

Vi tränade NH i fyra år innan ägaren gav upp om honom och sålde(hade jag haft råd hade han varit min idag). Han blev trots det idoga arbetet med tillit aldrig fri från panikflykten hos oss, men han blev ju däremot lite tåligare mot saker vi tränade på. Och såklart väldigt väluppfostrad :D

Det märkliga är att han såldes vidare tre gånger och nu går han som turridningshäst :nailbiting: Men det fungerar tydligen strålande med lite mer vana ryttare -han trivs ypperligt i en stor flock där han inte behöver ta ansvar för flockens säkerhet, han trivs perfekt att gå i rumpan på hästen framför. Så det kanske bara var det som var felet hela tiden, han var av naturen en spanare och våran flock(om två hästar) var för liten för att han skulle känna sig trygg.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Självklart har olika hästar olika läggning i grunden , vissa är extremt mkt räddare/känsligare/explosivare än andra . Graderna varierar men de är alltid ett flyktdjur så lägg på personlighets draget räddare/känsligare/explosivare på vissa så har du ekvationen .

Att tro att såna drag helt ska försvinna eller lägga sig i olika situationer pga träning eller "tillit" till en människa tror jag är förenklat att tro ....

De är inte på ngt sätt präglade i grunden på att ty sig till en människa i alla lägen , ingen häst är .
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Hej!

Nu har ju jag arab och inte isis, men jag brukar beskriva min pålla som en med ADHD och extremt kontrollbehov. Hon har alltid haft problem med att ha hovarna i vädret när nånting händer utanför och när hon väl börjat stressa är det precis som du säger- det går inte att vända.

Nu har jag kommit på hur man ska göra- jag har klickertränat min fröken så hon håller fokus på mig och på att stå still, lugnt. Det har funkat över all förväntan och numera kan man (så länge man är med) göra annat än hålla i en halvt hysterisk häst.

Innan vi löste det brukade jag låta pållan gå ut och kolla läget när hovis ändå gick ut och riktade skorna. Hon blev mycket lugnare av det med :-).

/Lavinia
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Ras tycker jag blir oerhört missledande att ramla in på faktiskt , i sammanhanget . Även om tyvärr många klassificerar beteenden utifrån ras i sig ...
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Vad du kunde ha gjort i detta läge är helt enkelt att ta ut ponnyn ut ifrån stallgången låta den kolla av omgivningen utomhus, låta den röra sig litet för att sedan ta in den igen för att bli skodd... Då hade du kanske kunnat bryta den uppbyggda nervositeten då ponnyn inte fick röra sig och se efter vad som hänt och skoningen hade varit enklare för alla...

Jag tror att hästens grundpsyke är medfött sedan kan den vänjas och tränas. Men jag tror även att många hästar och ponnyer får för litet stimulans och därför ofta överreagerar...
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Hästar är flyktdjur. Blir de skrämda när de är i stallet, av ljud utanför, kan de varken fly eller ha kolla vad som hände ute.
Inte konstigt att vissa individer då stressar upp sig.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Om min andra häst blivit rädd för något utanför hade jag gjort så, men efter 7 år med den här ponnyn så har jag lärt mig att det inte funkar. Tar jag ut honom så tror han att han ska få komma tillbaka till flocken, och tar jag då in honom igen blir han än värre.

Jag söker egentligen inga specifika råd om hur jag ska hantera ponnyn i såna här lägen, det ska vi ta hjälp med live. Jag funderade mest kring om det är så att jag bör räkna med att han förblir såhär, om det är vanligt, och hur andra tänker kring det.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag har funderat på klickerträning, kanske är det något vi bör testa igen. Har upplevt att om man blandar in godis i den här ekvationen så lyckas han på något vis bli än mer stressad... Men det kanske beror på att jag inte är så skillad på klickerträning, jag kanske gör fel.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jo, jag har testat att "fortsätta skrämma" tills han slappnar av. Det är en extremt långdragen metod som visserligen verkar ge bra resultat i slutänden, men det blir inte varaktigt, vilket gör att jag inbillar mig att det inte är "rätt" för just den här hästen.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Låter som ett kvarstående problem.
Det var med en lättskrämd opålitlig häst på den senaste kursen jag var på.
Hästen var ca 17 år och hon hade ägt honom i ca 10 år.
Tränaren vill inte sitta upp på hästen då han inte ens litade på honom i paddocken, en mycket välmeriterad tränare.
Mängder med hjälp och kurser genom åren men det hade inte hjälpt speciellt mycket tyvärr.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Jag tänker att om träning lyckas kanske beror på om hästen är nervig och skraj pga att den hanterats illa eller om det 'bara finns där' utan anledning och därför troligen är medfött. Om hästen en gång mått bra men blivit illa behandlad har den ju något att hitta tillbaka till, så de fallen tror jag är enklare.

Om träning lyckas eller inte tror jag också beror väldigt mycket på om man hittar rätt metod. Jag har själv en ponny som hade ett klart överdrivet flyktbehov tidigare (misshandelsfall och med mycket nerv och energi som jag tror varit där från början). Henne har jag tränat med hjälp av diverse duktiga människor och hon är numera ganska cool. Men jag är ganska säker på att hon hade det bra någon gång i sin 'barndom' för hon älskar människor samtidigt som hon kan vara livrädd för dem hon inte känner.
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Ja du belönar ju ett oönskat beteende om du ger godis i samband med det .
 
Sv: Kan vissa hästar för evigt vara extremt osäkra/stressade/nervösa?

Fast det var inte så jag menade. Mer att när jag använt klicker tex för att lära in trick eller övningar så har han blivit överdrivet godisfixerad och stressar igenom det som ska göras för att få godiset. Vet inte hur jag ska beskriva det, men det känns som att mat bara ökar på stress för honom, även om han onekligen lär sig saker fort om han får godis. Han är väldigt matorienterad.

Jag har ju inte försökt mata honom med godis för att få honom att stressa av.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 079
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 403
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 030
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 545
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp