Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Markägaren vill kanske inte alls ha folk eller ryttare och nu finns det något att skylla på.

Ja och då så finns det olika möjligheter för markägaren.
En är ju faktiskt att hägna in viltåkern och göra "hage" av den och så blir den förbjuden eller oåtkomlig mark för ryttare.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja jag tillägger att eftersom den är inskriven i lagen är det en lag . Sverige skulle se rätt annorlunda ut om den inte var det .

Nyss var NV inte värd ett jota enligt dig men nu är de det ?

;)

Nå eftersom du verkar anse att allemansrätten är en lag, så kan du tala om för mig var jag hittar den lagen.
För vad jag hittar i lagboken är bara anvisningar till allemansrätten..
Och NV verkar ju vara lika dumma som mig och anse samma sak;)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Prova med lagen för tillgänglighet för alla gällande funktionshinder så inser du att ditt exempel ligger på förskole nivå .

Det finns inte ens på den nivån lagar i skrift som täcker exakt varenda tanke i fråga om problematik som ngn tänkt upp .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Du ältar samma sak om och om igen . Ja allemansrätten är en svensk lag . Jag svarar dig varje gång . Svara gärna på frågorna du får däremot istället .
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Prova med lagen för tillgänglighet för alla gällande funktionshinder så inser du att ditt exempel ligger på förskole nivå .

Det finns inte ens på den nivån lagar i skrift som täcker exakt varenda tanke i fråga om problematik som ngn tänkt upp .



++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Du är nog analfabet eller så har du helt missat komplexiteten . Ditt svar har i princip bommat totalt både i fråga om läs förståelse och utbildningsnivå i det komplexa med lagstadgar .

Edit : såg att du suddat nu .
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Du ältar samma sak om och om igen . Ja allemansrätten är en svensk lag . Jag svarar dig varje gång . Svara gärna på frågorna du får däremot istället .

om allemansrätten är svensk lag, vilken paragraf handlar om den då?

;)

Att du svarar det du svarar hjälper föga eftersom du inte svarar korrekt. beviset för det är bla din oförmåga att hänvisa till källan dvs var i Svea rikes lag du hittar lagen om allemansrätten och vad den omfattar
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja du har ju suddat rejält eftersom jag såg svaret och nu faller du in i det du upprepar för femti hundrade gången det börjar bli lite tjatigt .

Personligen tar jag helg nu . Ser fram emot att läsa ikapp sen .
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Prova med lagen för tillgänglighet för alla gällande funktionshinder så inser du att ditt exempel ligger på förskole nivå.

Hur menar du här?

Har som kuriosa råkat ut för en Jurist som missat att det finns en lag om Hyresnämnd och Arrendenämnd som man också måste följa.
Så hädanefter litar jag inte på jurister.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan beslut och föreskrift. Jag gör det enkelt med ert exempel: i miljöbalken står en del väldigt övergripande saker om avfallshantering. I avfallsförordningen blir det mer specifikt. Dessa lagar styr mycket vad man inte får göra, exempelvis deponera organiskt avfall. Varje kommun eller kommunalförbund skriver sedan avfallsföreskrifter, dessa bygger på de generella, övergripande lagarna, och specar också ofta vad man FÅR göra. Exempelvis vad sin gäller för kompostering av avfall på egen fastighet. När dessa föreskrifter är fastslagna får kommunen.fatta beslut utifrån dessa föreskrifter. Besluten kan överklagas, men eftersom de fastslagna föreskrifterna inte kan det kommer beslutet stå fast, så länge som det följer föreskrifterna.

Vi har en hierarki av lagar: ändras miljöbalken får du ändra i förordning och föreskrifter. inte tvärt om. Men alla är lagar som ska följas och som inte kan överklagas om de är fastslagna. Däremot kan du överklaga beslut grundade på lagarna, men du lär knappast vunna.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Vad som är lagstiftat finns i "Svea rikes lag" Ingen annanstans finns de lagar vi har att följa. Definitivt inte i olika broschyrer.

Och i Svea rikes lag finns ingen lag som beskriver vad du har rätt till enligt allemansrätten, endast en samling paragrafer med vilka man vagt kan göra sig en bild av vad allemansrätten INTE innebär.

Visst detta tål att upprepas, för det kräver tydligen mer än jag trodde för att förstå och ta in;)

Förstår jag dig rätt så menar du att det i ordalydelsen "allemansrätt" inte finns i lagen och det tror jag du har rätt i. Jag läste just informationen på Naturvårdsverket och där skrivs det just om det.

"Allemansrättens innebörd I 2 kap. 18§ regeringsformen stadgas, att oberoende av det skydd som grundlagen ger den enskildes äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså numera (sedan 1994) stöd i grundlagen. Men inget sägs om vad den rätten närmare är för något. Inte heller annan lagstiftning ger klart besked om
detta
"
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Förstår jag dig rätt så menar du att det i ordalydelsen "allemansrätt" inte finns i lagen och det tror jag du har rätt i. Jag läste just informationen på Naturvårdsverket och där skrivs det just om det.

"Allemansrättens innebörd I 2 kap. 18§ regeringsformen stadgas, att oberoende av det skydd som grundlagen ger den enskildes äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså numera (sedan 1994) stöd i grundlagen. Men inget sägs om vad den rätten närmare är för något. Inte heller annan lagstiftning ger klart besked om
detta
"

jo jag tog upp det i inlägg nr 616.

och jag menar att det inte är bra att en så värdefull resurs inte omfattas av lagstiftningen.
en klar lagstiftning som ger klara spelregler och är juridiskt hållbar vid en prövning vill jag ha, kan inte förstå dem sim inte vill ha det.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan beslut och föreskrift. Jag gör det enkelt med ert exempel: i miljöbalken står en del väldigt övergripande saker om avfallshantering. I avfallsförordningen blir det mer specifikt. Dessa lagar styr mycket vad man inte får göra, exempelvis deponera organiskt avfall. Varje kommun eller kommunalförbund skriver sedan avfallsföreskrifter, dessa bygger på de generella, övergripande lagarna, och specar också ofta vad man FÅR göra. Exempelvis vad sin gäller för kompostering av avfall på egen fastighet. När dessa föreskrifter är fastslagna får kommunen.fatta beslut utifrån dessa föreskrifter. Besluten kan överklagas, men eftersom de fastslagna föreskrifterna inte kan det kommer beslutet stå fast, så länge som det följer föreskrifterna.

Vi har en hierarki av lagar: ändras miljöbalken får du ändra i förordning och föreskrifter. inte tvärt om. Men alla är lagar som ska följas och som inte kan överklagas om de är fastslagna. Däremot kan du överklaga beslut grundade på lagarna, men du lär knappast vunna.
Det finns inga beslut eller föreskrifter som myndigheter, verk o länsstyrelser fattar som inte stöder sig på gällande lagstiftning.

Nej varken länsstyrelse, verk eller kommun kan eller får stifta lagar. Det gör riksdagen allena!!!

Vad det gäller allemansrätten så säger ju naturvårdsverket klart : Men allemansrätten är ingen lag och det finns heller ingen lag som exakt definierar den"



Sedan kan jag med stöd av gällande lagstiftning fatta beslut som gäller på min fastighet, kommunen kan göra detsamma inom kommunen och länsstyrelsen inom länet. Allt baserat på gällande lagstiftning
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Hur menar du här?

Har som kuriosa råkat ut för en Jurist som missat att det finns en lag om Hyresnämnd och Arrendenämnd som man också måste följa.
Så hädanefter litar jag inte på jurister.

Det jag menar är att förstår man problematiken av lagar och inte är fokuserad på "brister" i lagar utifrån eget personligt intresse perspektiv och tycker att lagen utifrån det personliga intresset är undermålig/komplex så kanske man breddar sin förståelse via att det finns många lagar för att inte säga de flesta som inte har varje paragraf listad och är ytterst komplex . Det hör liksom till lagarnas natur tyvärr .

Lagen om tillgänglighet för alla utifrån funktions hinder är ett ypperligt exempel . Direktiven är ytterst generella och vill man ner på detalj nivå vill varken Handikapo förbundet eller Rosenbad rekommendera ngt specifikt utan det blir hänvisning precis som NV gör - rådgivande utifrån fall och tidigare domar i rättsfall som vägledning .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Det jag menar är att förstår man problematiken av lagar och inte är fokuserad på "brister" i lagar utifrån eget personligt intresse perspektiv och tycker att lagen utifrån det personliga intresset är undermålig/komplex så kanske man breddar sin förståelse via att det finns många lagar för att inte säga de flesta som inte har varje paragraf listad och är ytterst komplex . Det hör liksom till lagarnas natur tyvärr .

Lagen om tillgänglighet för alla utifrån funktions hinder är ett ypperligt exempel . Direktiven är ytterst generella och vill man ner på detalj nivå vill varken Handikapo förbundet eller Rosenbad rekommendera ngt specifikt utan det blir hänvisning precis som NV gör - rådgivande utifrån fall och tidigare domar i rättsfall som vägledning .

Välkommen tillbaka efter helgen

Kan bara påpeka att oberoende personligt intresse så finns ju inte allemansrätten beskriven som lag i lagboken. En brist att hanteringen av en så värdefull resurs ska hamna i den sortens gråzon.
Jag har hela tiden efterlyst en klarificering av tillståndet, en lag som med hållbar juridik klargör de rättigheter och de skyldigheter aktörerna har.

Och kan inte förstå dem som inte delar den åsikten.

Förklara gärna
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja så är det ju.
Även Jordabalken måste kompletteras med minst 4 andra lagar för att det kompletta regelverket för Hyra skall komma med.

Lagen om förhandlingsordning.
Lagen om Arrendenämnd och Hyresnämnd.
Nya Privatuthyrningslagen.
Lagen om bostadsrätter.

Har jag glömt någon?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 234
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 784
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 263
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp