Hästhagar och allemansrätt.

Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Är du korkad eller? Det finns inskrivet klart och tydligt i miljöbalken.

Ja jag är korkad eftersom jag inte hittar några hänvisningar till lagar som behandlar just allemansrätt.

En massa andra lagar hittar jag, (många är dom) men inte en enda som specifikt beskriver vad man har rätt till inom benämningen allemansrätt.
Men du med din eminenta fattningsförmåga kan väl plocka fram några:o:p
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

jamen förstår du inte: lagen hänvisar till det som är skrivet på pränt gällande allemansrätten. du har ju för bövelen ett helt dokument som behandlar exakt vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.

Grundlagen hänvisar till allemansrätten,men sedan, var i lagboken finns detta dokument du talar om, jag hittar det inte.

INSE att det finns ingen lagstiftning gällande just allemansrätt!!!!
Och det är ju det jag kritiserar.
Du måste läsa ett otal paragrafer för att vagt kunna få fram vad allemansrätten INTE innebär, men det finns absolut ingenting om vad den innebär:meh:
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Vi tar det igen:
allemansrätten är lagstiftad i svea rikes land.

hänvisning till vad allemansrätten innebär finns hänvisade till i form av tex det dokument som du ansåg vara en broschyr.

Det verkar som du efterlyser ngn form av skriven text på pränt som har en paragraf för exakt vartenda tänkbart och inte tänkbart scenario, och vad som gäller runt det.

Jag tror inte det finns en enda lag faktiskt som har lyckats speca upp ngt sånt, oavsett vad det än gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Vi tar det igen:
allemansrätten är lagstiftad i svea rikes land.

hänvisning till vad allemansrätten innebär finns hänvisade till i form av tex det dokument som du ansåg vara en broschyr.

Vad som är lagstiftat finns i "Svea rikes lag" Ingen annanstans finns de lagar vi har att följa. Definitivt inte i olika broschyrer.

Och i Svea rikes lag finns ingen lag som beskriver vad du har rätt till enligt allemansrätten, endast en samling paragrafer med vilka man vagt kan göra sig en bild av vad allemansrätten INTE innebär.

Visst detta tål att upprepas, för det kräver tydligen mer än jag trodde för att förstå och ta in;)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

jo allemansrätten finns i svea rikes lag som sagt. att du sen inte vill läsa hänvisningen till den lagen och dess komplexitet är ju en annan femma.

det du härjar om handlar ju inte om att inte lagen finns, utan att du inte gillar hur den är uttryckt.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

jo allemansrätten finns i svea rikes lag som sagt. att du sen inte vill läsa hänvisningen till den lagen och dess komplexitet är ju en annan femma.

det du härjar om handlar ju inte om att inte lagen finns, utan att du inte gillar hur den är uttryckt.

källa på det tack


Det jag hittat, där hänvisar man till allemansrätten. men det finns ingen beskrivning på vad den innebär.


Egendomsskydd och allemansrätt
15 § Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.
Den som genom expropriation eller något annat sådant förfogande tvingas avstå sin egendom ska vara tillförsäkrad full ersättning för förlusten. Ersättning ska också vara tillförsäkrad den för vilken det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom berörd del av fastigheten avsevärt försvåras eller att skada uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på denna del av fastigheten. Ersättningen ska bestämmas enligt grunder som anges i lag.
Vid inskränkningar i användningen av mark eller byggnad som sker av hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl gäller dock vad som följer av lag i fråga om rätt till ersättning.
Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408).

Är vad jag hittat bla....
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

men för jösse namn, det finns ju beskrivet vad den är i enighet med lagen, om än i en HÄNVISNING. har du ö.h.t LÄST "broschyren" som naturvårdsverket har?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

men för jösse namn, det finns ju beskrivet vad den är i enighet med lagen, om än i en HÄNVISNING. har du ö.h.t LÄST "broschyren" som naturvårdsverket har?

En hänvisning i en lag ska naturligtvis hänvisa till den lag som reglerar saken i fråga.

Vad naturvårdsverket tagit fram är rekommendationer o bestämmelser,men absolut inga lagar, det gör endast riksdagen.

Kommuner, länsstyrelser och även naturvårdsverket jobbar utifrån polititiska intentioner och svensk lagstiftning, där lagstiftningen utgör ramverket som verksamheten byggs på.

Så var i lagboken står det vad allemansrätten innebär, eller tvingas du inse att jag har rätt när jag säger att det inte finns någon lagstiftning som säger vad du har rätt till under begreppet allemansrätt?

Det är ju så lätt, sök på nätet så borde du ju hitta de paragraferna,,om de finns:D
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

du är ju helt rabiat :D

var i lagboken finns det ö.h.t några lagar som definierar varenda möjligt case eller scenario?

vad exakt är det som stör dig ifråga om hur allemansrätten regleras och uttrycks?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Men du läser ju som du själv vill... Naturvårdsverket är utpekat av riksdagen som en central myndighet men möjlighet att utfärda mer detaljerade regler än de som finns i miljöbalken, med andra ord är Naturvårdsverkets regler lag. På samma sätt får kommuner föreskriva om lokala föreskrifter, och tro mig - det är rättsföljder om du bryter mot dem på samma sätt som när du bryter mot en av de högre stående lagarna, exempelvis miljöbalken.

Föreskrifter är inget hittepå, och säger Naturvårdsverkets föreskrifter att någonting ska ske på ett visst sätt (och att de då har utgått från den lagstiftning de förvaltar som grund) så är det så det är. Föreskrifter är bindande och till sin natur oftast mycket specifika.

Det du tänker på är nog allmäna råd, som en mynidghet kan utfärda. De har inte laga kraft, utan är en fingervisning om hur man bör leva upp till lagen som jordbrukare/företagare/myndighet beorende på lagstiftning.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Men du läser ju som du själv vill... Naturvårdsverket är utpekat av riksdagen som en central myndighet men möjlighet att utfärda mer detaljerade regler än de som finns i miljöbalken, med andra ord är Naturvårdsverkets regler lag. På samma sätt får kommuner föreskriva om lokala föreskrifter, och tro mig - det är rättsföljder om du bryter mot dem på samma sätt som när du bryter mot en av de högre stående lagarna, exempelvis miljöbalken.

Föreskrifter är inget hittepå, och säger Naturvårdsverkets föreskrifter att någonting ska ske på ett visst sätt (och att de då har utgått från den lagstiftning de förvaltar som grund) så är det så det är. Föreskrifter är bindande och till sin natur oftast mycket specifika.

Det du tänker på är nog allmäna råd, som en mynidghet kan utfärda. De har inte laga kraft, utan är en fingervisning om hur man bör leva upp till lagen som jordbrukare/företagare/myndighet beorende på lagstiftning.

Lag är lag och regelverk är byggt på lag.
En myndighet,kommun eller länsstyrelse eller ex. Naturvårdsverk fattar beslut om regler byggda på dessa lagar.

Vad föreskriver då naturvårdsverket när det gäller stängsel?
Jo att för att dessa ska accepteras måste allmänheten ha tillgång till marken innanför. Och det kan ske medelst stättor o färister.

Vad kan då en ryttare göra?
Titta i naturvårdsverkets bestämmelser eller vända sig till lagboken?

Om ryttaren vill få bort staketet så är det lagboken som gäller.

Alla beslut som myndigheter fattas ska bygga på lag. Det gör det ju inte alltid men då öppnar man för överklagande från företag, enskilda eller organisationer, så som skedde med vargjakten eller hur?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

du är ju helt rabiat :D

var i lagboken finns det ö.h.t några lagar som definierar varenda möjligt case eller scenario?

vad exakt är det som stör dig ifråga om hur allemansrätten regleras och uttrycks?
I lagen står det vad du har rätt att göra med din egendom och vad inte. hur du får behandla din hund eller häst.som exempel, och du verkar ju inse att jag har rätt, (inte rabiat) eftersom du inte hittar det du söker.

Lagar behandlar hur vi lever, hur vi behandlar våra medmänniskor, hur egendomsfrågor hanteras men inte hur vi hanterar andras egendom gällande den sk allemansrätten varför?:meh:

Ett politiskt val, en ickelag är betydligt lättare att hantera än en skriven lag som kan överklagas o nagelfaras.

För Staten o storkapitalet har alltid velat kontrollera skog o mark.
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja och som du själv påpekat står det vad man inte får göra .
I ditt fall handlar det ju som sagt mer om att du inte gillar det som står .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Men du läser ju som du själv vill... Naturvårdsverket är utpekat av riksdagen som en central myndighet men möjlighet att utfärda mer detaljerade regler än de som finns i miljöbalken, med andra ord är Naturvårdsverkets regler lag. På samma sätt får kommuner föreskriva om lokala föreskrifter, och tro mig - det är rättsföljder om du bryter mot dem på samma sätt som när du bryter mot en av de högre stående lagarna, exempelvis miljöbalken.

Föreskrifter är inget hittepå, och säger Naturvårdsverkets föreskrifter att någonting ska ske på ett visst sätt (och att de då har utgått från den lagstiftning de förvaltar som grund) så är det så det är. Föreskrifter är bindande och till sin natur oftast mycket specifika.

Det du tänker på är nog allmäna råd, som en mynidghet kan utfärda. De har inte laga kraft, utan är en fingervisning om hur man bör leva upp till lagen som jordbrukare/företagare/myndighet beorende på lagstiftning.

Tack för det !
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja och som du själv påpekat står det vad man inte får göra .
I ditt fall handlar det ju som sagt mer om att du inte gillar det som står .

Jag kan ju varken tycka bu eller bä eftersom det inte står vad man får göra enligt allemansrätten i lagboken, Jag kan däremot tycka illa om att det intestår ngt och det gör jag;)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Tack för det !

Då ska vi se vad naturvårdsverket skriver om allemansrätten.
"Med allemansrätten följer krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen. Allemansrätten är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar (2 kap. 15 § regeringsformen). Men allemansrätten är ingen lag och det finns heller ingen lag som exakt definierar den"


Va va de jag sa?:D:D:D

något att tillägga?
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Men du läser ju som du själv vill... Naturvårdsverket är utpekat av riksdagen som en central myndighet men möjlighet att utfärda mer detaljerade regler än de som finns i miljöbalken, med andra ord är Naturvårdsverkets regler lag. På samma sätt får kommuner föreskriva om lokala föreskrifter, och tro mig - det är rättsföljder om du bryter mot dem på samma sätt som när du bryter mot en av de högre stående lagarna, exempelvis miljöbalken.

Föreskrifter är inget hittepå, och säger Naturvårdsverkets föreskrifter att någonting ska ske på ett visst sätt (och att de då har utgått från den lagstiftning de förvaltar som grund) så är det så det är. Föreskrifter är bindande och till sin natur oftast mycket specifika.

Det du tänker på är nog allmäna råd, som en mynidghet kan utfärda. De har inte laga kraft, utan är en fingervisning om hur man bör leva upp till lagen som jordbrukare/företagare/myndighet beorende på lagstiftning.


Så som jag uppfattar det kan kommuner,länsstyrelser o vissa verk fatta beslut som resulterar i straffavgifter om man bryter mot dem. I grava fall även böter o fängelse. så långt tror jag vi är överens. Vad jag sedan hävdar är att varken kommuner,länsstyrelser eller verk kan utdöma utan att bestämmelserna är förankrade i lagstiftningen.

För är inte dessa beslut förankrade så leder ju första överklagandet till ett frikännande och att myndigheten får revidera sitt beslut..en nesa för myndigheten i fråga.

Naturvårdsverket själva inser o hävdar att allemansrätten inte är någon lag och att den inte är exakt definierad i lagtexten.

Nu till det jag hävdat hela tiden.

De beslut och det regelverk som naturvårdsverket presenterar bygger på en mängd olika lagar och är rekommendationer. Man har inga exakta bestämmelser utan svävar ut i meningar om hänsyn etc.

Därför vore ett juridiskt fastställande vad allemansrätt är och vad det omfattar en ärligare väg att gå. så att både allmänheten, turistbolag o markägare hade samma spelregler över hela landet.

Men det är klart detta skulle då även innebära att dessa lagar skulle prövas mot de vanliga juridiska standards som vi har i landet och inom EU
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Ja jag tillägger att eftersom den är inskriven i lagen är det en lag . Sverige skulle se rätt annorlunda ut om den inte var det .

Nyss var NV inte värd ett jota enligt dig men nu är de det ?

;)
 
Sv: Hästhagar och allemansrätt.

Hyreslagen är ganska så specificerad och lättläst.

Och ändå är det exempelvis väldigt mycket tolkning och praxis när man ska fastställa om det slitage/skada en hyresgäst förvållat ger ersättningsskyldighet eller inte. På den detaljnivån finns inga lagar, ens i den väl specificerade hyreslagen, och det är på den detaljnivån vissa här eftersöker lagar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 234
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 784
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 263
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp