Bukefalos 28 år!

Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

nu handlade ju denna tråden om hästmannens djurförbud och jag ska försöka hålla mig till detta, Beslutet var säkert rätt ur flera synvinklar men som jag sagt innan det finns alltid två sidor på ett mynt:grin:

Vad menar du med det?, att hästarna ska få gå kvar för du har sett på TV att han tycker om dem?


*När jag var ung så brukade en bekant till mig åka ner till Polen med hjälpsändningar.Några andra bekanta föjlde en gång med o kom hem helt hänförda.
De hade träffat en man som hade en häst o de hade aldrig sett maken till kärlek mellan ett häst o en människa.Bl.a så gnäggade hästen såfort den fick se mannen och visade en tydlig glädje.När jag då frågade hur hästen hade det för övrigt, så visade det sig att den stod inlåst i en liten hydda, utan fönster på fulltid,dåligt med mat, han hade det med andra ord ett skitliv.
Tacka sjutton för att hästen blev glad när någon kom.*

Med det vill jag säga att det är ofta de hästar som har det sämst som visar tacksamhet som kan av oss människor tolkas som kärlek.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Slulle jag berätta för min chef (som råkar vara mjölkbonde) att kor e det känsligaset djurslaget skulle han asflabba. Och hane uppvuxen med mjölkkor och 50+. Så jag tror nog mera på honom när han säger att kor inte e känsliga.

Och sen e det ingen ursäkt att hålla korna inne på sommaren pga att det e för varmt. E det så vamrt att korna mår dåligt av att vara ut dag tid, så vist då e det bättra att ta i dom. Men då släpper man ut dom på kvällen/natten istället.

Och sen har jag inte sätt att korna e mera känsliga för knott eller några insekter alls för den delan.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

*När jag var ung så brukade en bekant till mig åka ner till Polen med hjälpsändningar.Några andra bekanta föjlde en gång med o kom hem helt hänförda.
De hade träffat en man som hade en häst o de hade aldrig sett maken till kärlek mellan ett häst o en människa.Bl.a så gnäggade hästen såfort den fick se mannen och visade en tydlig glädje.När jag då frågade hur hästen hade det för övrigt, så visade det sig att den stod inlåst i en liten hydda, utan fönster på fulltid,dåligt med mat, han hade det med andra ord ett skitliv.
Tacka sjutton för att hästen blev glad när någon kom.*
Den trodde väl att den skulle få mat? :angel:;)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Visst är mjölkkor känsliga djur men att stå uppbunden inne på en dragig plats är mkt värre än att vara ute i dåligt väder.
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Vad menar du med det?, att hästarna ska få gå kvar för du har sett på TV att han tycker om dem?


*När jag var ung så brukade en bekant till mig åka ner till Polen med hjälpsändningar.Några andra bekanta föjlde en gång med o kom hem helt hänförda.
De hade träffat en man som hade en häst o de hade aldrig sett maken till kärlek mellan ett häst o en människa.Bl.a så gnäggade hästen såfort den fick se mannen och visade en tydlig glädje.När jag då frågade hur hästen hade det för övrigt, så visade det sig att den stod inlåst i en liten hydda, utan fönster på fulltid,dåligt med mat, han hade det med andra ord ett skitliv.
Tacka sjutton för att hästen blev glad när någon kom.*

Med det vill jag säga att det är ofta de hästar som har det sämst som visar tacksamhet som kan av oss människor tolkas som kärlek.

Eee ja man kan ju tolka det som man vill:grin::crazy::eek: Jag menade precis det jag skrev det finns två sidor av ett mynt:angel: allt är inte bara dåligt eller bara bra... Har varit i fina tävlingsstall med med hästar utan livsgnista i ögonen vet inte om jag tycker det är bättre och som jag skrev i ett annat inlägg så var nog beslutet bra ur flera synvinklar...

Men det kanske mina hästar också gör kommer springandes till mig av tacksamhet när de gnäggar till svar på betet och kommer i samlad trupp. Stackars hästar....
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Slulle jag berätta för min chef (som råkar vara mjölkbonde) att kor e det känsligaset djurslaget skulle han asflabba. Och hane uppvuxen med mjölkkor och 50+. Så jag tror nog mera på honom när han säger att kor inte e känsliga.

Och sen e det ingen ursäkt att hålla korna inne på sommaren pga att det e för varmt. E det så vamrt att korna mår dåligt av att vara ut dag tid, så vist då e det bättra att ta i dom. Men då släpper man ut dom på kvällen/natten istället.

Och sen har jag inte sätt att korna e mera känsliga för knott eller några insekter alls för den delan.

Jag har aldrig sagt att de är känsliga för knott heller...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Du gav ett bra svar även om jag inte riktigt håller med dig i allt.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Han blir ju inte yngre. Även om det är tråkigt är det ju också tråkigt när inte människor själva inser när det är dags att släppa taget.

Jag undrar om de hovarna någonsin verkades, tex. Under ute/arbetssäsongen fungerar det kanske men i spilta hela vintern kan det ju inte ha blivit så bra.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Han blir ju inte yngre. Även om det är tråkigt är det ju också tråkigt när inte människor själva inser när det är dags att släppa taget.
Men är han så gammal? Såg, uppfräschad, inte ut att vara mogen för hemmet direkt.

Varför skulle hovarna inte verkats? Hur skulle hästarna sett ut utan verkning under några år?

*Kl*
Håller med om att det inte räcker med kärlek för att djur ska må bra. Det jag i första hand vänder mig emot är den ständiga innevistelsen vintertid, plus att grovfodret som visades på TV var under all kritik. Däremot behöver varken stallets takhöjd eller taggtråd i sig, innebära något negativt för just hästarna.

LIA
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Skillnaden där är ju att kor särskilt mjölkkor faktiskt mår dåligt av att vara ute i dåligt väder och de blir mycket lätt sjuka vid små förändringar i deras vardag. Mjölkkor är nog det känsligaste husdjur vi har och många gånger mår de faktiskt bättre av att vara inne även under betes sässong. Vet flera bönder som för djurens skull håller dem inne när det är som varmast/ mest insekter just för att de inte mår bra av det vilket märks på flera sätt. Jag tycker inte vi ska döma dem som lever av djuren även människorna det tuffaste jobbet...
Jag tänker på dom betesutsläpp som sker hos så många kobönder varje vår. Enligt dig så borde dom bli vansinnigt sjuka! Hur stämmer det med verkligheten, för jag tror inte bönder generellt är ovetande om kornas förmåga att klara "förändringar i vardan".

Förefaller mig som att du pläderar för kornas "bästa" utifrån deras kapacitet för mjölkproduktion?
Är maximaltproducerande ett mått på kons välbefinnande? Är det inte snarare så att mjölföretagaren väljer det optimala vad gäller kohållning, utfodring mm utan att ta hänsyn till vad kon föredrar?
Har du varit med om betesutsäppen jag skrev om i början, vilket jag antar du har, så vet du också vilket korna väljer mellan att stå uppbundna och vara ute i hagen.

LIA
PS! Vad är dåligt väder?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Vi ha definitivt mindre att göra på mjölkkor under betesperioden. Kan vara skilllnad i taggtrådsregionerna.
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

För mig är det självklart att ett högproducerande djur är känsligare än ett annat det är ju bara att jämföra en elitpresterande tävlingshäst med tex en ardenner som bara går i hagen:crazy:

Varför är en elitpresterande tävlingshäst känsligare än tex en ardenner som bara står i hagen?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag tänker på dom betesutsläpp som sker hos så många kobönder varje vår. Enligt dig så borde dom bli vansinnigt sjuka! Hur stämmer det med verkligheten, för jag tror inte bönder generellt är ovetande om kornas förmåga att klara "förändringar i vardan".

Förefaller mig som att du pläderar för kornas "bästa" utifrån deras kapacitet för mjölkproduktion?
Är maximaltproducerande ett mått på kons välbefinnande? Är det inte snarare så att mjölföretagaren väljer det optimala vad gäller kohållning, utfodring mm utan att ta hänsyn till vad kon föredrar?
Har du varit med om betesutsäppen jag skrev om i början, vilket jag antar du har, så vet du också vilket korna väljer mellan att stå uppbundna och vara ute i hagen.

LIA
PS! Vad är dåligt väder?


Ja visst är det härligt att se dem skutta lyckliga ut på beten en dag i maj då vädret är trevligt :laugh: det tycker jag med

Och till PL jag vet inte var du bor
men här där jag bor är det jättestora bromsar bla i Juli som ger fula sår och stora bullar. Vet här har skurit upp och tagit hand om mer än en varböld i sommar... Sedan är det väldigt kuperat och blöta marker, korna dricker vatten i på dessa platser särskilt en sommar som detta vilket resulterar i ökat antal mastiter mm.

Nej det är sällan problem i maj och Juni men Juli- augusti är inte roliga. Och nej jag förespråkar inte enbart hög mjölkproduktion men om man vet hur en mjölkko fungerar så vet man också att om kon tappar 10-liter mjölk från en dag till en annan så är det en indikation på att ngt inte är bra och just värme, temperaturväxlingar, stress, foderbyten mm kan påverka detta liksom celltalen. Om en ko får höjda celltal kan det betyda att den håller på att bli sjuk i bla mastit. Jag tror att bönderna är väl medvetna om allt vad som gäller, nej jag VET att de är det men det påverkas också av var man bor, vad man har för mark och byggnader mm. Jag har turen att arbeta både i en nybyggd lösdriftsladugård, uppbundet, gammal lösdrift, krav och konventionellt så jag anser mig faktiskt hyffsat insatt i för och nackdelar med de olika systemen. Jag har även varit aktiv i Lokalavdelningens LRF grupp och suttit med i styrelsen och där följt olika typer av diskussioner. Jag är som person emot "djurfabriker" oavsett djurslag,jag vill att djuren ska ha det bra och må bra, Det många glömmer är att Det är oekonomiskt att inte se till att djuren mår bra på deras villkor i den mån det går. Jag har även sett de skador och sjukdomar som blir vanligare i en modern lösdriftsladugård (invigdes förra året, innan uppbundet), men för den skull inte sagt att det var bättre i den gamla men man ska inte tro att det alltid blir bättre för att man har en ny fin lokal...:grin:

Och vad gäller känslighet hos tävlingshästar så är det väl av samma anledning som mänskliga idrottsmän en ringa infektion kan bla ge upphov till hjärtmuskelinflamation, stress, foderbyten mm påverkar presstationen och märks mycket mer på dessa individer som kräver mycket mer vaksamhet, känsla och omvårdnad för att må bra...

PS, vad som är dåligt väder bestämmer korna;) om man känner dem så märker man när de inte trivs...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

hej!
det är nog ingen som tror att du ljuger men man får inte djurförbud för en sån sak tvärtom så kanske man får det om grannarna ser ens hästar ute i 20 sekundmeter o ihållande ösregn fast naturligtvis inte vid ett enstaka tillfälle. man kan ju faktiskt vara på arbetet när det dåliga vädret börjar
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Nu står det ju i ridsports artikel följande: har flera gånger anmälts för brister i skötseln av djuren. Anmälningar som handlat om att hovar inte skötts, bristfälligt foder, oregelbunden utevistelse och att spiltor och stall inte hållits rena

Det handlar alltså inte bara om att hästarna inte får gå ut utan om dålig skötsel överlag och flera anmälningar. Varför ska han då få behålla sina djur om det vid ett flertal tillfällen visat sig brista i skötseln? Ska man nu ha hästen på stall är det väl i så fall ännu viktigare att rengöra stallet och sköta hovarna och det har ju han ju tydligen inte gjort.

Folk har fått djurförbud för mindre varför ska han särbehandlas om han nu inte kan hålla stall rena eller ge hästarna dugligt foder
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Nu står det ju i ridsports artikel följande: har flera gånger anmälts för brister i skötseln av djuren. Anmälningar som handlat om att hovar inte skötts, bristfälligt foder, oregelbunden utevistelse och att spiltor och stall inte hållits rena


Det har inte heller funnits något strö till djuren.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

det räcker med att kor dricker regnvatten i pölar på betesmarken för att celltalet skall stiga dramatiskt .Dom djurägare som inte har topproduktion kommer obönhörligt att försvinna .Det är alltid pengar som räknas i slutänden,
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Varför ska han då få behålla sina djur om det vid ett flertal tillfällen visat sig brista i skötseln?

Folk har fått djurförbud för mindre varför ska han särbehandlas om han nu inte kan hålla stall rena eller ge hästarna dugligt foder

Håller med. Bara för att han är "gullig" och snäll mot sina djur kan han ju inte få göra hur han vill med väsentliga delar av den dagliga skötseln.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 011
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
859
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp