Bukefalos 28 år!

Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Skillnaden där är ju att kor särskilt mjölkkor faktiskt mår dåligt av att vara ute i dåligt väder och de blir mycket lätt sjuka vid små förändringar i deras vardag. Mjölkkor är nog det känsligaste husdjur vi har och många gånger mår de faktiskt bättre av att vara inne även under betes sässong.

:confused:

Jag har haft några mjölkkossor som gått ute året om, dygnet runt, enbart ligghall om de velat, och inte har de varit sjuka??

Och på vilka flera sätt märks det att de inte mår bra av att gå ute?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

I detta fall, vad ska hemtjänsten isåfall göra?, hästarna har ju stått inne i mörk ladugård med lågt tak om vintrarna i alla år, eller menar du att hemtjänsten ska bygga om?, släppa ut o in hästar varje dag och utöver det ska just han få dispens så de kan fortsätta gå på taggtråd?????:eek:

Helt rätt med djurförbud.

Trotts detta älskade hästarna sin husse, var i fint hull och han älskade dem...

Jag vet många oälskade hästar som står i fina flotta stall och behandlas som leksaker. Tycker vi många gånger stirrar oss blinda på cm istället på hur individen mår:crazy:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Trotts detta älskade hästarna sin husse, var i fint hull och han älskade dem...

Jag vet många oälskade hästar som står i fina flotta stall och behandlas som leksaker. Tycker vi många gånger stirrar oss blinda på cm istället på hur individen mår:crazy:


Men här var inte huvudanledningen några centimetrar, utan installade hästar dygnet runt under vinterhalvåret o även totalstopp mot att ta bort taggtråden i hagarna......så vad har det för betydelse om han älskar sina hästar????, det hjälper knappast mot vare sig det ena eller det andra....
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Trotts detta älskade hästarna sin husse, var i fint hull och han älskade dem...

Jag vet många oälskade hästar som står i fina flotta stall och behandlas som leksaker. Tycker vi många gånger stirrar oss blinda på cm istället på hur individen mår:crazy:
Några centimetrar leder inte heller till djurförbud, om det enbart handlar om det. Ett utdömt stall leder inte heller till djurförbud, man får bara inte hålla hästar i stallet (men kan ha dem uppstallade någon annan stans). Man måste hålla isär begreppen.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

:confused:

Jag har haft några mjölkkossor som gått ute året om, dygnet runt, enbart ligghall om de velat, och inte har de varit sjuka??

Och på vilka flera sätt märks det att de inte mår bra av att gå ute?

Jag jobbar som avbytare både i lösdrifts stall och uppbundet. Jag vet inte vilken ras eller typ av djur du har men om de är vana att gå ute året om och är uppföda så så är det säkert lättare och jag förstår om det finns undantag som bekräftar regeln. Jag har själv haft fjällkor utan bekymmer.

MEN på flera av de gårdar jag jobbar så VILL inte korna gå ut när det är för varmt eller om det är riktigt ruskväder. Dessutom är det större problem med juverfel, sår, plötsliga attacker av feber, diareer, insektsbett, När det är varmt står de bara och flämtar och svettas, de blir slöa mm mm Särskilt högmjölkarna. Pendlande celltal är också ett tecken liksom varierande mjölkmängd. Kan säga att den bonde som har minst problem är den som har äldst ladugård med små lågmjölkande kor i uppbundet stall. På en av gårdarna står alla kor utanför ladugården och trycker sig mot väggen när det regnar, jag kan fortsätta länge men det är MIN erfarenhet någonb annan kanske tänker annorlunda.:laugh:

Jag har personligen börjat släppa mina hästar på höstbete istället så de slipper den värsta perioden på sommaren då får de stå inne på dagen...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Några centimetrar leder inte heller till djurförbud, om det enbart handlar om det. Ett utdömt stall leder inte heller till djurförbud, man får bara inte hålla hästar i stallet (men kan ha dem uppstallade någon annan stans). Man måste hålla isär begreppen.

Det är jag fullt medveten om och det har jag heller inte påstått;) Det var mer en kommentar till attityden. ;)
Jag tycker att allt är så ytligt, man dömer folk efter, utrustning och byggnader istället för hur djuren mår och hur relationen ser ut. Jag säger inte att det var fel att ge "hästmannen" djurförbud och jag kan säkert tro att han är en envis bonngubbe som inte vill ändra sig så jag försvarar inte hästmannen han hade "metoder" han oxå... :crazy:

Jag önskade bara att man hade en helhetssyn på djurhållning både från myndigheter och allmänhet det finns alltid två sidor av samma mynt likssom:grin:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Ja det var väl både bra och dåligt. Som en människa som alltid sätter djuren i första hand var det bra, och dom kanske borde agerat tidigare. Men som medmänniska tycker jag synd om honom. Det vore ju så skönt om han hade kunnat ordna det genom att bygga om ladugården och fixa vinterhagar och bra mat till djuren. Sedan kanske ha skötare som ser till att hästarna mår bra i övrigt. Men så himla lätt är det inte tyvärr.

Trots att detta var bra agerande för hästarnas välmående, så ser man alltför ofta andras djur som far mycket mer illa. Där händer ingenting trots flertalet besök och anmälningar.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det är jag fullt medveten om och det har jag heller inte påstått;) Det var mer en kommentar till attityden. ;)
Jag tycker att allt är så ytligt, man dömer folk efter, utrustning och byggnader istället för hur djuren mår och hur relationen ser ut. Jag säger inte att det var fel att ge "hästmannen" djurförbud och jag kan säkert tro att han är en envis bonngubbe som inte vill ändra sig så jag försvarar inte hästmannen han hade "metoder" han oxå... :crazy:

Jag önskade bara att man hade en helhetssyn på djurhållning både från myndigheter och allmänhet det finns alltid två sidor av samma mynt likssom:grin:
Det finns spaltmeter efter spaltmeter med forskning som visar hur djur ska hållas för att må bra. Har djuren inte en bra miljö så spelar det ingen roll hur mycket vi tycker om djuren eller i övrigt försöker se till att de mår bra. Jag har hittills i mitt yrke inte träffat på någon person som medvetet vanvårdat sina djur. Än mindre förstått att de vanvårdar djuren och utsätter dem för onödigt lidande.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men blir det inte väldigt konstigt när man samtidigt godtar den industriella djuruppfödningen med djur som hela sitt liv lever instängda på trånga utrymmen, och där det inte gäller några enstaka djur utan ett väldigt stort antal.

Lite som att sila mygg och svälja kameler tycker jag.

Det är ju i lagstiftningsfråga förstås, och inget som en djurskyddsinspektör direkt kan påverka men det hade varit intressant att höra dina synpunkter.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det går lite i omgångar, först kom en regel om att kor måste få komma ut o beta på sommaren, långt senare en regel om att hästar måste få röra sig fritt dagligen (inte bete, inte utevistelse)
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Nu överdriver du verkligen mjölkkors känslighet!
PL

Så du menar alltså att jag hittar på det jag ser varje dag i mitt yrke?:confused:

Jag menar inte att de inte ska vara ute självklart inte jag menar bara att vi ska inte alltid tycka synd om dem heller för att de är inne. De flesta djurägare jag känner iallafall gör det de tror/tycker är bäst för djuren...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det finns spaltmeter efter spaltmeter med forskning som visar hur djur ska hållas för att må bra. Har djuren inte en bra miljö så spelar det ingen roll hur mycket vi tycker om djuren eller i övrigt försöker se till att de mår bra. Jag har hittills i mitt yrke inte träffat på någon person som medvetet vanvårdat sina djur. Än mindre förstått att de vanvårdar djuren och utsätter dem för onödigt lidande.


Har jag heller aldrig ifrågasatt och jag är fullt medveten om forskningen;) tror inte riktigt du förstår vad jag menar, ber om ursäkt om jag är otydlig:)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det jag sett varje dag i 30 år i mitt yrke stöder inte ditt påstående!
PL

OK då säger vi det, vet sedan innan att vi inte håller med varandra om någonting så jag vill inte ge mig in i diskussion med dig igen.

Jag kan bara utgå från min egen erfarenhet och det jag lärt mig = mina 30 år som uppväxt på mjölkgård med mjölkande föräldrar, mina båda systrars mjölkgårdar och de gårdar jag ser/har sett som avbytare och de diskussioner jag lyssnat på/deltagit i under mitt liv om detsamma,(inkluderar även djurskyddsinspektörer och veterinärer) För mig är det självklart att ett högproducerande djur är känsligare än ett annat det är ju bara att jämföra en elitpresterande tävlingshäst med tex en ardenner som bara går i hagen:crazy:

nu handlade ju denna tråden om hästmannens djurförbud och jag ska försöka hålla mig till detta, Beslutet var säkert rätt ur flera synvinklar men som jag sagt innan det finns alltid två sidor på ett mynt:grin:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Mina 30 år ofattar enormt mkt fler djur o jag ser ditt inlägg som ett försvar för de som inte vill fixa utevistelse under sommaren!
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Dessutom är det större problem med juverfel, sår, plötsliga attacker av feber, diareer, insektsbett, När det är varmt står de bara och flämtar och svettas, de blir slöa mm mm Särskilt högmjölkarna. Pendlande celltal är också ett tecken liksom varierande mjölkmängd.


Men inte betyder pendlande celltal och varierad mjölkmängd att kossan är sjuk?

Och jag undrar vad det är för juverfel som uppkommer av utevistelse?
Plötsliga attacker av feber????, vad beror det på?

Sedan, insektsbett......jösses...det tror jag nog en mjölkko ska tåla om du inte menar knottinvasion med mer eller mindre dödlig utgång, men då är det ju fara för alla djurslag, inte bara mjölkkossor.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men blir det inte väldigt konstigt när man samtidigt godtar den industriella djuruppfödningen med djur som hela sitt liv lever instängda på trånga utrymmen, och där det inte gäller några enstaka djur utan ett väldigt stort antal.

Lite som att sila mygg och svälja kameler tycker jag.

Det är ju i lagstiftningsfråga förstås, och inget som en djurskyddsinspektör direkt kan påverka men det hade varit intressant att höra dina synpunkter.

Den industriella köttproduktionen som finns är verkligen inget att ha som förebild, tycker inte jag heller. Vilket århundrade som politikerna vågar stå upp mot LRF och andra aktörer vad gäller konventionellt hållna grisar, eller minkar t ex. Då blir jag lycklig kan jag säga.

De grisgårdar jag varit på har dock varit välskötta utefter de förutsättningar som finns i de systemen, men att i lagstiftningen godta så många negativa effekter för djuren som dessa system innebär, måste (vad jag misstänker) enbart komma från påtryckningar från näringen. Det finns ju spaltmeter av forskning om de konventionella systemen som visar på stora brister avseende djurens välfärd, men det dröjer nog ett tag till innan regelverket kommer vidare i den frågan. Tills dess får vi hålla oss till eko-grisar (alltså sådana som går ute) om vi vill ha kött från grisar som har haft en bra uppväxt.

Jag tycker däremot inte att det är att svälja mygg och sila kameler när myndigheterna griper in i sådana här sammanhang (alltså hästmannen eller liknande). Ambitionen ska vara att alla djur som lever i fångenskap ska ha det så bra som möjligt utefter det regelverk som finns, oavsett om det är en katt i en lägenhet eller en gris i ett slaktsvinstall.

När det gäller att bryta mot reglerna verkar det som om att det är vanligare med stora brister hos djurhållare med "små" besättningar, än de som har stora besättningar som de livnär sig av (Om man bortser från regelverket när det gäller t ex. gris, höns, mink som har en hel del i övrigt att önska).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 011
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
859
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp