Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Hovdelen var bara ett exempel, och inte syftat till hästmannen btw.

Men det där blir ju knas. För jag har ju inte rättat mig i LAGEN då (dvs börjat ta hand om min hästs hovar på ett acceptabelt vis enligt lag), utan bara sett till att för stund få lst att 'sluta gnälla'.

JAG personligen anser det är större anledning för djurförbud i ett sådant fall - oavsett om lidandet för hästen är ringa, än om en person EN gång behövt åläggas att ge sina alldeles för magra hästar mer mat, och personen sen 'för alltid' ger hästarna ordentligt med mat. (nu vet jag inte om man någonsin ger djurförbud för en sådan händelse, men som exempel bara.)

Den sistnämnda har lärt sig och accepterat att följa lagen. Hovvårdsexempelägaren har det INTE. I min värld alltså. Även om lidandet för hästen som fick för lite mat och var för mager var större än för hovvårdshästen.

Jag är helt för att inse och tillåta att människor kan göra misstag, beroende på okunskap, utomstående förhållanden (t ex ditt ex med njursjukdom), kriser etc. Det är beklagligt ATT det sker för djuren betalar priset, men jag förstår det och anser man - i rimliga fall (inte där 45 utmärglade kor står i en halvmeter bajs utan mat och trampar på sina döda kompisar och sånt) - måste ge sådana människor en chans till bot och bättring.

Men folk som efter flera tillsägelse bara rättar till en brist för stunden och sen skiter i det igen - de anser jag har förbrukat sin rätt att ha djur. Kanske inte for life, men för en längre tid. Precis som jag anser att t ex en person som en gång kör rattonykter ska få en chans till bot och bättring, medan någon som kör rattonykter upprepade gånger ska bli av med både bil, körkort och 'friheten'. Oavsett om det andra exemplet är nykter så länge bilen har alkolås/h*n har övervakare/etc.

Jag skiljer starkt på människor som begått misstag och fel, men som tar till sig av det, lär sig och sen stadigvarande rättar sig, och människor som gör minsta möjliga för att 'få tyst' på t ex en myndighet, men i grund och botten anser lagen har fel, och sen med 'berått mod' gör om precis samma sak igen. Och igen. Antagligen för att jag gör det du tycker illa om - antar/förutsätter att en person som inte förstår och/eller bryr sig om vitsen av ordentlig ströbädd för djur som står inne hela/större delen av dygnet, mest troligt inte bryr sig så mkt om andra delar av lagen som de inte anser 'passar' dem.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

kl
Nu har inte jag läst precis hela tråden så ursäktar om jag upprepar något som redan diskuterats ;)

Detta stod de på fb:
Stig-Anders Svensson som blivit känd som Hästmannen, har fått djurförbud. Hästmannens liv har filmats av dokumentärfilmaren Peter Gerdehag.
Stig-Anders Svensson har ardennerhästarna Linda, Sally och Mona, men från och med den 15 oktober 2010 får han inte ha dem kvar. I juni i år gjordes den senaste inspektionen och enligt länsstyrelsen såg det då bra ut. Men enligt länsstyrelsen i Jönköping kommer det en vinter också och de tror inte att han kan sköta dem under vintern och beslutar därför om djurförbud. Grunden till beslutet är en inspektion som gjordes i april förra året. Idag har Hästmannen har nu även flera frivilliga som hjälper till med hästarna under vintern för att Länsstyrelsen inte ska ha något att anmärka på.

Är det som står i denna text sant så tycker jag att det är riktigt hemskt att de ska ge honom djurförbud...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men varken du eller jag har varit med på inspektionerna.
Lydelsen med upprepade beslut finns för att man skall kunna komma åt en typ av dålig djurhållning som drar ut år efter år med rättelser o sedan nya problem o beslut. Har du jobbat tillräckligt länge för att kunna följa sådana fall i åratal?
PL
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Kan uppdatera dig då jag har alla handlingar i ärendet hemma.

Han har återkommande problem med bristfällig/inget spån/underlag i spiltorna.
Han släpper inte/knappt ut sina hästar vintertid.
Han har skjutit upp att ringa vet trots tydliga skador.
Han fodrar med otjänligt hö.

Sommartid har dessa punkter uppfyllts, men samma problem återkommer hela tiden vintertid.

Kortfattat. Mer utförligt kommer snart, jag ska verkligen försöka skriva det nu snart, har lovat det i en vecka nu tror jag :o

Tillägg: Beslutet grundar sig på att han sedan 2008 blivit varnad om djurförbud, men fått flera chanser. Då han misskött dessa chanser får han nu inga nya. inte ens med hjälp orkar han hålla sig till djurskyddsreglerna.

Jag tycker inte SA är en hemskt gammal gubbe, jag tycker det är otroligt synd att det var tvungen att bli såhär. Tillochmed länsstyrelsen har noterat hur mycket han älskar sina hästar. Men faktum kvarstår att han inte håller hästarna i en tjänlig miljö.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Kan uppdatera dig då jag har alla handlingar i ärendet hemma.

Han har återkommande problem med bristfällig/inget spån/underlag i spiltorna.
Han släpper inte/knappt ut sina hästar vintertid.
Han har skjutit upp att ringa vet trots tydliga skador.
Han fodrar med otjänligt hö.

Sommartid har dessa punkter uppfyllts, men samma problem återkommer hela tiden vintertid.

Kortfattat. Mer utförligt kommer snart, jag ska verkligen försöka skriva det nu snart, har lovat det i en vecka nu tror jag :o

Tillägg: Beslutet grundar sig på att han sedan 2008 blivit varnad om djurförbud, men fått flera chanser. Då han misskött dessa chanser får han nu inga nya. inte ens med hjälp orkar han hålla sig till djurskyddsreglerna.

Jag tycker inte SA är en hemskt gammal gubbe, jag tycker det är otroligt synd att det var tvungen att bli såhär. Tillochmed länsstyrelsen har noterat hur mycket han älskar sina hästar. Men faktum kvarstår att han inte håller hästarna i en tjänlig miljö.

Eftersom även jag har tillgång till samtliga handlingar kan jag rätta dig på följande:

Han släpper ut sina hästar i stort sett dagligen även vintertid då Jan-Åke Gustavsson har ansvarat för detta. De går dock inte i hagen precis vid stallet, vilket kan förklara avsaknaden av hovspår som Djurskyddsinspektören fotat.

Han har tagit kontakt med veterinär när hästarna haft skador, veterinär har dock glömt att skicka in rapport till Länsstyrelsen, vilket denne tagit på sig och i efterhand ordnat till.

Problemen med bristfälligt strö stämmer.

Han fodrar enligt Djurskyddsinspektören med otjänligt hö. Inga prover har tagits på detta, inga fotografier eller andra dokument som styrker detta finns. Vad som anses tjänligt eller ej kan ju variera beroende på vem du frågar.. ;)
Frågar du 100 personer i ett rum kan du om du har otur få 100 olika svar.. Därför är det viktigt med dokumentation och provsvar.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Eftersom även jag har tillgång till samtliga handlingar kan jag rätta dig på följande:

Han släpper ut sina hästar i stort sett dagligen även vintertid då Jan-Åke Gustavsson har ansvarat för detta. De går dock inte i hagen precis vid stallet, vilket kan förklara avsaknaden av hovspår som Djurskyddsinspektören fotat.

--

Han fodrar enligt Djurskyddsinspektören med otjänligt hö. Inga prover har tagits på detta, inga fotografier eller andra dokument som styrker detta finns. Vad som anses tjänligt eller ej kan ju variera beroende på vem du frågar.. ;)
Frågar du 100 personer i ett rum kan du om du har otur få 100 olika svar.. Därför är det viktigt med dokumentation och provsvar.

Fast enligt SA själv är han ju medveten om att de går ute väl lite vintertid? Är det alltså osant?

Inget bildbevis på otjänligt hö? Dokumentären då.. Svart hö ÄR otjänligt, det behövs inget laboratorium för det. Hö som legat ute tills vintern ÄR otjänligt, behövs inget laboratorium för det heller. Sen bevisar det ju just bara den gången förvisso.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Eftersom även jag har tillgång till samtliga handlingar kan jag rätta dig på följande:

Han släpper ut sina hästar i stort sett dagligen även vintertid då Jan-Åke Gustavsson har ansvarat för detta. De går dock inte i hagen precis vid stallet, vilket kan förklara avsaknaden av hovspår som Djurskyddsinspektören fotat.

Han har tagit kontakt med veterinär när hästarna haft skador, veterinär har dock glömt att skicka in rapport till Länsstyrelsen, vilket denne tagit på sig och i efterhand ordnat till.

Problemen med bristfälligt strö stämmer.

Han fodrar enligt Djurskyddsinspektören med otjänligt hö. Inga prover har tagits på detta, inga fotografier eller andra dokument som styrker detta finns. Vad som anses tjänligt eller ej kan ju variera beroende på vem du frågar.. ;)
Frågar du 100 personer i ett rum kan du om du har otur få 100 olika svar.. Därför är det viktigt med dokumentation och provsvar.

Det är SA själv som säger att hästarna inte är ute dagligen vintertid, trots hjälp. Det står i papprena om du ser efter.

Det är också SA själv som sagt att han inte hade haft ute veterinären, dels när två hästar var tydligt halta och dels när ena hade rasp (talas om ev skabb) på alla 4 ben, såpass att denne kliat sig blodig. Det händer inte på en timma sas. Han kontaktade veterinären, ja. Efter att länsstyrelsen påpekat att han måste göra det.

Ja, jag känner till fler idioter som skulle fodra sina hästar med liknande hö. Klart det går att diskuteras och samla en himla massa människor. Men eftersom resten av ärendet följer länsstyrelsens regler, kanske kvalitén på höet borde bedömas av dom också? Varför skulle man dra in 100 helt random människor att avgöra en sådana sak när vi har utbildade människor som jobbar med det?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

I pappren står följande:
" Hästarna har, så när som någon dag, varit ute varje dag under den gångna vintern". Vidare står: "hon fotograferade (syftar på djurskyddsinspektören) rasthagar som inte har använts någon gång under vintern. Dom har istället varit släppta på ett flera hektar stort område som jag ställde iordning under hösten".

I pappren står även:
"Veterinären hade lovat hästägaren att han skulle skicka in intyg direkt till Länsstyrelsen men glömt bort det, så han tog på sig att ingen journal eller intyg hade skickats in av hästägaren i enlighet med beslutet. Han lovade att ordna saken".

Det står fler gånger att en av hästarna haft svåra problem med klåda och kliats blodig men inga foton finns på detta. Däremot finns det en hel massa foton på annat. Konstigt att en person som är så noga med att dokumentera andra saker helt har missat ett blodigt sår på hästen?
Veterinär har dessutom behandlat hästen och "Ej uppmärksammat några sår på benen som indikerade att hästarna kliade sig", vilket jag tycker att denne borde uppmärksammat om det varit stora blodiga sår på hästen...

Angående mörkt hö i dokumentären så har fotografer och filmare öppet gått ut med att de bad Stig-Anders bära detta då det såg bra ut på film. Detta har alltså ej använts som foder, vilket du hade vetat om du besökt gården...

Vidare i pappren står även att Stig-Anders fodrar med hö som är inköpt på en gård i närheten.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

I pappren står följande:
" Hästarna har, så när som någon dag, varit ute varje dag under den gångna vintern". Vidare står: "hon fotograferade (syftar på djurskyddsinspektören) rasthagar som inte har använts någon gång under vintern. Dom har istället varit släppta på ett flera hektar stort område som jag ställde iordning under hösten".

Fotografierna visar också stalldörren där inga hovspår finns utanför. Men det var inte dom jag pratade om. jag pratade om att SA själv erkänt att han inte orkar ta in och ut hästarna varje dag för att dom är så pigga.

I pappren står även:
"Veterinären hade lovat hästägaren att han skulle skicka in intyg direkt till Länsstyrelsen men glömt bort det, så han tog på sig att ingen journal eller intyg hade skickats in av hästägaren i enlighet med beslutet. Han lovade att ordna saken".

Det har jag inte sett, men ska kika på det imorgon då jag är ledig.
Däremot så kvarstår faktum att SA själv sagt att han inte pratat med en veterinär. Det du beskriver låter som den gången SA tog ut veterinär men inte förklarade för veterinären vad denne skulle kolla. I den undersökningen kontrollerades inga ben.

Det står fler gånger att en av hästarna haft svåra problem med klåda och kliats blodig men inga foton finns på detta. Däremot finns det en hel massa foton på annat. Konstigt att en person som är så noga med att dokumentera andra saker helt har missat ett blodigt sår på hästen?
Veterinär har dessutom behandlat hästen och "Ej uppmärksammat några sår på benen som indikerade att hästarna kliade sig", vilket jag tycker att denne borde uppmärksammat om det varit stora blodiga sår på hästen...

Det där är en fråga om vem och vad du litar på. Självklart vill man inte att det ska ha varit så, men eftersom LS gett honom så många chanser att förbättra sig har jag svårt att se att LS vill "sätta dit honom" vilket skulle vara enda logiska anledningen till att dom hittar på sådana allvarliga saker.

Angående mörkt hö i dokumentären så har fotografer och filmare öppet gått ut med att de bad Stig-Anders bära detta då det såg bra ut på film. Detta har alltså ej använts som foder, vilket du hade vetat om du besökt gården...

Jag har inte skrivit någonting om mörkt hö i dokumentären, håll dig gärna till våran diskussion när du skriver.

Vidare i pappren står även att Stig-Anders fodrar med hö som är inköpt på en gård i närheten.

Ja jag läste någonting om det i ett papper som rör ett ärende för flera år sedan. Ska dubbelkolla även detta imorgon.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Fotografierna visar också stalldörren där inga hovspår finns utanför. Men det var inte dom jag pratade om. jag pratade om att SA själv erkänt att han inte orkar ta in och ut hästarna varje dag för att dom är så pigga.



Det har jag inte sett, men ska kika på det imorgon då jag är ledig.
Däremot så kvarstår faktum att SA själv sagt att han inte pratat med en veterinär. Det du beskriver låter som den gången SA tog ut veterinär men inte förklarade för veterinären vad denne skulle kolla. I den undersökningen kontrollerades inga ben.



Det där är en fråga om vem och vad du litar på. Självklart vill man inte att det ska ha varit så, men eftersom LS gett honom så många chanser att förbättra sig har jag svårt att se att LS vill "sätta dit honom" vilket skulle vara enda logiska anledningen till att dom hittar på sådana allvarliga saker.



Jag har inte skrivit någonting om mörkt hö i dokumentären, håll dig gärna till våran diskussion när du skriver.



Ja jag läste någonting om det i ett papper som rör ett ärende för flera år sedan. Ska dubbelkolla även detta imorgon.

Dubbelkolla du, allt finns att läsa i pappren. ;)

Angående hovspår utanför... Vintern var en av de mest snörika på väldigt länge. Vägarna var nyligen plogade, vilket du kan se på bilderna. Hur lång tid tror du det tar för snö att lägga sig över hovspår? Det står även i pappren:
"För övrigt hade det snöat vilket förklarar att det inte syntes några spår i snön".

Vidare står det i pappren att: "Även in och utsläpp är ordnat på ett säkert, smidigt och enkelt sätt".

Angående mörkt hö så var mitt svar riktat till Alexandra_W. Får be om ursäkt om jag av misstag blandade ihop dina och hennes frågor.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det svarta höet gavs till hästarna. Att/om det var filmteamet som 'beordrade' det är för mig irrelevant. Man säger ifrån där.

SA uttalade sig ju efter dokumentären att han minsann inte hade velat bli filmad alls, sagt till PG att inte filma osv. Dvs att SA inte ville vara med, inte var nöjd med dokumentären etc. Inkl det då att det var PG som sa åt honom att hämta hö ute för att kunna filma.

Samma SA har ju inte direkt uttryckt de tongångarna sen. Dock 'klagat' över att det är så mkt folk som ska klappa hästar etc att han inte hinner det han ska. Samtidigt säger han inte nej till besök, att sitta och fika med besök osv.

Så, jag vet inte jag...

Mer än att jag inte ser någon anledning att ha hässjat hö kvar ute på åkern vintertid om man inte tänkt använda det, och att om man är beredd för att en filmare säger 'ge hästarn mögligt hö' ge hästarna mögligt hö, då är något inte riktigt som det ska..
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Dubbelkolla du, allt finns att läsa i pappren. ;)

Angående hovspår utanför... Vintern var en av de mest snörika på väldigt länge. Vägarna var nyligen plogade, vilket du kan se på bilderna. Hur lång tid tror du det tar för snö att lägga sig över hovspår? Det står även i pappren:
"För övrigt hade det snöat vilket förklarar att det inte syntes några spår i snön".

Vidare står det i pappren att: "Även in och utsläpp är ordnat på ett säkert, smidigt och enkelt sätt".

Angående mörkt hö så var mitt svar riktat till Alexandra_W. Får be om ursäkt om jag av misstag blandade ihop dina och hennes frågor.

Jag har fortfarande inte använt hovspåren som argument, så jag förstår inte varför du drog upp dom från första början? Jag utgår efter papprena där det står att hästarna inte får komma ut ofta nog.

In och utsläpp blev ordnat på ett säkert, smidigt och enkelt sätt. En vän till SA satte upp linor hela vägen från stallet till hagen för att SA bara skulle kunna öppna dörrarna så att hästarna skulle kunna ta sig ut själva då dom var så pigga. Trots detta släppte han inte ut sina hästar.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Du ställde en fråga för ett tag sedan som jag inte vet om du fick svar på. Den handlade om att SA fick till den 30 sept på sig att göra sig av med djuren och att han fick djurförbud från 15 okt. Djurägaren får i de allra flesta fall (inte om man tror/misstänker att djurägaren flyr eller gömmer djur etc.) möjlighet att själv göra sig av med djuren. Dels för att dä ska få betalt för djuren (annars äts värdet lätt upp av polisens kostnader för uppstallning innan försäljning) och dels för att djurägaren ska få möjlighet att välja köpare själv förstås. Har djurägaren inte gjort sig av med djuren självmant så omhändertas djuren den 15 oktober. Dä får alltså möjlighet att sälja av först, och sedan får han ytterligare en liten tid (15 dagar) då nya ägare kan hämta djuren, därefter blir det omhändertagande och en trolig merkostnad för djurägaren.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Fotografierna visar också stalldörren där inga hovspår finns utanför.

Jag har fortfarande inte använt hovspåren som argument, så jag förstår inte varför du drog upp dom från första början?

Jag tog upp det för att du skrev ovanstående... Därför skrev jag nedanstående:

"Angående hovspår utanför... Vintern var en av de mest snörika på väldigt länge. Vägarna var nyligen plogade, vilket du kan se på bilderna. Hur lång tid tror du det tar för snö att lägga sig över hovspår? Det står även i pappren:
"För övrigt hade det snöat vilket förklarar att det inte syntes några spår i snön". "
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Nej. Jag skrev att hästmannen inte släpper ut sina hästar, det var du som drog upp hovspår i snön. Jag har inte utgått från dom bilderna du pratar om.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

I pappren står följande:
" Hästarna har, så när som någon dag, varit ute varje dag under den gångna vintern". Vidare står: "hon fotograferade (syftar på djurskyddsinspektören) rasthagar som inte har använts någon gång under vintern. Dom har istället varit släppta på ett flera hektar stort område som jag ställde iordning under hösten".

I pappren står även:
"Veterinären hade lovat hästägaren att han skulle skicka in intyg direkt till Länsstyrelsen men glömt bort det, så han tog på sig att ingen journal eller intyg hade skickats in av hästägaren i enlighet med beslutet. Han lovade att ordna saken".

Det står fler gånger att en av hästarna haft svåra problem med klåda och kliats blodig men inga foton finns på detta. Däremot finns det en hel massa foton på annat. Konstigt att en person som är så noga med att dokumentera andra saker helt har missat ett blodigt sår på hästen?
Veterinär har dessutom behandlat hästen och "Ej uppmärksammat några sår på benen som indikerade att hästarna kliade sig", vilket jag tycker att denne borde uppmärksammat om det varit stora blodiga sår på hästen...

Angående mörkt hö i dokumentären så har fotografer och filmare öppet gått ut med att de bad Stig-Anders bära detta då det såg bra ut på film. Detta har alltså ej använts som foder, vilket du hade vetat om du besökt gården...

Vidare i pappren står även att Stig-Anders fodrar med hö som är inköpt på en gård i närheten.


Du hänvisar till "pappren". Du skrev också att du har tillgång till samtliga "papper". Det är inte endast rapporterna från Länsstyrelsen? Vem har skrivit de dokument du citerar från?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Du hänvisar till "pappren". Du skrev också att du har tillgång till samtliga "papper". Det är inte endast rapporterna från Länsstyrelsen? Vem har skrivit de dokument du citerar från?

Det där undrar jag också.
Det finns ingenting i någon av de rapporter från Länstyrelsen jag har om att han inte skulle ha haft ute veterinär när han fick föreläggande om det. Där står att den ena hästen fick vård men inte den andra då veterinären inte fick reda på vad h*n skulle undersöka på den andra hästen.
Jag har ett foto på ett muggsår på ett ben från länstyrelsen. Att det syns såpass mycket av såret då hästen har mycket hovskägg tyder på att det är ganska rejäla sår.
Om nu Hästmannen hade haft hästarna ute i annan hage varför visade han den då inte för inspektören. Vid det laget måste han ju ha vetat att de "var ute efter honom" så då hade det kanske varit smart att ta fram en kamera och fotograferat inspektören i det grindhålet. Problemet är att enligt rapporten erkänner han att hästarna inte varit ute de senaste dagarna.
Sen var det det där med strö om han nu har strö som alla anhängare säger varför använder han det då inte? Hur kan du sitta och försvara en man som har NOLL (0) cm strö i sina spiltor?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 942
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp