Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men nu får ni två sluta missuppfatta varandra!:crazy: RubinNovak tyckte att det var skamligt att så många tycker myckat men ingen annan har beställt ut protokollet. Det var alltså inte vad någon tycker hon syftade på.

Herregud människor, är ni två helt förvirrade av valet eller?:angel:;)

Eftersom vi redan har tillgång till protokollet finns ingen anledning att beställa ut det igen... ;)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

kl.

Igår samlades ett gäng för att hjälpa honom med att slå och hässja hö, lite i senaste laget kan man tycka. Tydligen har han i princip inget hö alls för vintern och antagligen ingen halm heller eftersom de som stödjer honom går ut med att han behöver 10 ton hö och 2.5 ton halm. Utevistelsen vintertid verkar inte heller vara ordnad. Och han själv har inte medel för att betala varken hö, halm eller något annat.

Han orkar inte med att sköta hästarna och när han inte inser det själv så tycker jag att beslutet om djurförbud verkar helt rimligt och den hjälp han fått hittills har inte på långa vägar räckt till.

Jag förstår inte riktigt det här med ekonomin att gå ihop. Får inte hästmannen pension (även om det är lägsta möjliga) och äger han inte skog? Jag antar att han inte har några lån på gården och han verkar ju inte direkt skämma bort sig med dyr mat så var i ligger de ekonomiska problemen?
Enligt den här länken ska han tydligen få hjälp med att bygga lösdrift.

http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/manifestationen-hos-hastmannen-var-intressant-text-foto

Jag som själv har häst på lösdrift vet att det är lika mkt skötsel på en välskött lösdrift som med stall och det gör mig lite bekymrad eftersom en häst mkt snabbt kan gå ner sig om den går ute och får undermåligt grovfoder och otillräckligt med strö. Är han i sådant skick att han ens klarar vattenhanteringen?

Och jag vet inte heller om jag tycker det är rätt att hjälpa till att hässja i slutet av september då det fodret troligtvis kommer att ha dåliga näringsvärden och skral hygienisk kvalité. Det finns även en bild på en spilta i stallet där man kan se hur hästarna hittills har haft det när de stått inne dygnet runt därinne.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det vet jag, men det var ju hennes val.
Men förstår inte varför dom ens gjorde en anmärkning ang det.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Troligtvis för att hon hade en icke-fungerande flock som hon måste åtgärda. Hönsvärlden är en mobbingfylld värld och ibland måste man ta bort individer för att få en harmonisk flock.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Nu har jag läst alla handlingar och jag tycker följande

Det finns brister i hästhållningen vintertid. Ja
De har rättats till efter påstötning. Dock har brister i frågan om strö varit återkommande.
Hästarna har inte farit illa mer än att varit ngt blöta. I jämförelse med de kontroller man gör på produktionsdjurssidan så borde 2 /3 av alla brukar i detta fall ha djurförbud om för lite strö och ngt blöta djur var kriterier för ett djurförbud. Hästarna har inte haft några skador, skav eller annat? ( vanligt förekommande på ex mjölkkor och grisar med bogsår samt skav på knän och div.) Givetvis ska detta rättas till men djurförbud?

Utevistelse fanns inget krav på när det beslutades om detta. Därför har man inte hänvisat till förskrifterna utan endast Djurskyddslagen. Fanns gott om ställen i sthlm under denna tid som inte heller dom hade utevistelse och därför kom en skärpning som kom till kraft 2010-08- 01 och beslutet är skrivet 2010- 03- 19 dvs så ställer man högre krav på denna man än på andra ,vilket i sig är orimligt.

Dokumentation gällande mugg/ skadorna är obefintlig, inget veterinärintyg inget bildbevis vare sig på dåliga hovar eller skador.
veterinär har tagits ut och behandling har satts in även då lst inte gett påstötning vilket står klart och tydligt i kontrollrapporten. Men sedan i beslutet motiverar man att hästmannen inte kan själv avgöra när hästarna behöver behandling.

Jag tycker att ett djurförbud är orimliga proportioner till de brister som har varit återkommande. Det är min proffessionella bedömning oavsett om det är hästmannen eller ej.

Mumin
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Utevistelse fanns inget krav på när det beslutades om detta. Därför har man inte hänvisat till förskrifterna utan endast Djurskyddslagen. Fanns gott om ställen i sthlm under denna tid som inte heller dom hade utevistelse och därför kom en skärpning som kom till kraft 2010-08- 01 och beslutet är skrivet 2010- 03- 19 dvs så ställer man högre krav på denna man än på andra ,vilket i sig är orimligt.

Utan att ta ställning till djurförbudets rätt eller fel, så enbart det övriga.

När beslutet skrevs, 19 mars VISSTE man att det from 1 augusti skulle vara krav på utevistelse. Man har också efter vad jag förstått i flera år sett att SA inte släpper ut djuren vintertid så det skulle uppfylla de nya kraven, och att han själv inte har vilja/möjlighet (stryk det som ej är tillämpligt) att ställa om sig så att han följer lagen.

Jag ser inget konstigt med det. Det var känt sedan länge, och def i mars 2010 att från 1 aug måste utevistelse erbjudas dagligen med vissa specifika undantag.

DESSUTOM ngt som det knappt skrivits om, så har SA av bilderna och dokumentären att döma SPILTOR till sina hästar. Vilket ställer än STÖRRE krav på utevistelse än grundlagkravet. Grundkravet specificerar inte tid, utan bara att hästar ska ges möjlighet att dagligen röra sig i alla gångarter. Däremot får hästar inte hållas uppbundna i spilta mer än 16 h per dygn. Så ska man ha spiltuppstallning måste man erbjuda minst 8 h utevistelse per dygn. Oavsett årstid osv.

Men kan inte bara titta på hur det är just den här dagen. I SAs fall har det ju varit ett 'pågående ärende' under flera år, och jag anser att det ska vägas in i bedömningen. Inte bara för SA utan för alla. Om en person t ex är rakt motvillig att uppfylla ett framtida krav, så varför ska man utsätta hästarna för det bara för att bevisa det som är helt uppenbart? Om en person 3 vintrar i rad inte lyckats uppfylla kravet på tjänligt foder och inte anser att fodret som getts är otjänligt, varför ska man utsätta hästarna för en tredje vinter med otjänligt foder för att bevisa det som är uppenbart?

Nu har jag inte läst handlingarna och vill därför inte uttala mig om djurförbudets riktigthet. Men som JAG ser det med den vetskap jag har om fallet så:

Om SA hade uttyckt en vilja att förändra och haft en plan för detta hade det mest troligt tagits med i beräkningen. SA har i samtliga fall jag sett/läst om när han uttalar sig INTE visar MINSTA lilla vilja att uppfylla kraven utan tvärtom ansett att hans hästar har det bra som de har det. Även anhängarna har tills nyligen verkar köra samma approach. Nu i elfte timmen börjar de lägga fram konkreta förslag på FÖRÄNDRING.

Samma sak syns ju ang foder. Det hö som användes i dokumentären var INTE tjänlig hästmat. I år hässjar de hö i september. Oavsett om det fodret blir tjänligt eller ej visar det enligt mig på att SA inte ser något problem med det. Att det inte hässjat för han 'inte haft tid' är inte en ursäkt. Lika lite som det är en ursäkt om mina hästar inte får det de behöver för att jag 'inte haft tid'.

Att SA inte har råd med si eller så, och/eller att det skulle kosta si och så mycket att förändra ditt och datt är heller inte ett argument. Lika lite som om jag inte har råd med ditt och datt och därför inte uppfyller grundkrav.

SA har vetat länge att från 1 augusti måste han erbjuda sina hästar utevistelse dagligen. Ändå har inte en enda staketstolpe vad det verkar slagits ner för det ändamålet.

SA är, på gott och ont, kvar i det förflutna, och anser att hans hästar har de bra som de har det. Och DÄR är problemet som jag ser det. VILJAN att förändra saknas, oavsett om förmågan finns där eller ej.

Sen om det berättigar djurförbud eller ej vill jag dock inte uttala mig om.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

När beslutet skrevs, 19 mars VISSTE man att det from 1 augusti skulle vara krav på utevistelse. Man har också efter vad jag förstått i flera år sett att SA inte släpper ut djuren vintertid så det skulle uppfylla de nya kraven, och att han själv inte har vilja/möjlighet (stryk det som ej är tillämpligt) att ställa om sig så att han följer lagen.

Det står klart och tydligt att han släpper ut djuren men inte tillräckligt regelbundet. När han hade hästarna inne var de halta. Vad jag vet är det är god anledning att låta dem stå inne och vila. Och sedan tillkalla veterinär om det inte blir bra, precis som gjordes. Man kan inte ställa krav enligt lagen på ngt idag som ska komma att bli lagstadgat, det fungerar inte så. Övergångsbestämmelser finns just för att människor ska få en möjlighet att ställa om sig. Jämför med taggtrådshagar. Dom förbjöds inte förrens just det datum lagen gick igenom. Den har dock funnits som övergångsbestämmelse i fler år. Dvs det har varit tillåtet att använda dem tills nu.

DESSUTOM ngt som det knappt skrivits om, så har SA av bilderna och dokumentären att döma SPILTOR till sina hästar. Vilket ställer än STÖRRE krav på utevistelse än grundlagkravet. Grundkravet specificerar inte tid, utan bara att hästar ska ges möjlighet att dagligen röra sig i alla gångarter. Däremot får hästar inte hållas uppbundna i spilta mer än 16 h per dygn. Så ska man ha spiltuppstallning måste man erbjuda minst 8 h utevistelse per dygn. Oavsett årstid osv.

Nej det måste man inte utan man kan även låta hästarna arbeta under dessa 8 timmar. Och det är inte den lagstiftningen dom har motiverat kravet så det spelar ändå ingen roll rent lagligt. Kravet på utevistelse är det som har ställts och de har felaktigt motiverat det då det inte finns ett krav i den mening dom beskrivit. Kravet gick inte igenom förrens månader efter det att beslutet skrev, därmed är det felaktigt, rent lagligt. Dessutom gick inte det kravet heller igenom förrens precis samma datum 1 augusti 2010. Tycka vill vad man tycka vill.

Om en person t ex är rakt motvillig att uppfylla ett framtida krav, så varför ska man utsätta hästarna för det bara för att bevisa det som är helt uppenbart? Om en person 3 vintrar i rad inte lyckats uppfylla kravet på tjänligt foder och inte anser att fodret som getts är otjänligt, varför ska man utsätta hästarna för en tredje vinter med otjänligt foder för att bevisa det som är uppenbart?

Det finns inget om ngt otjänligt foder någonstans. Inget krav har ställts på tjänligt foder och inget foderprov har skickats som bevisar att fodret är otjänligt. Ingen brist har dokumenterats gällande otjänsligt foder. En inspektör har sagt i kontrollrapporten att hon tror att det är dåligt näringsvärde på det. :eek: Det har varit inköpt balat foder som funnits på plats under kontrollerna!!

SA har vetat länge att från 1 augusti måste han erbjuda sina hästar utevistelse dagligen. Ändå har inte en enda staketstolpe vad det verkar slagits ner för det ändamålet.

Det har funnits både sommar och vinterhagar som dessutom har haft spår i hagarna. Hästarna har dock inte varit ute dagligen, det är det som det rör sig om. Han har dessutom haft hästarna ute arbetandes regelbundet så det är inget som tyder på att de stått instängda i veckor på ngt vis.


Jag tycker ärendet är märkligt !! Jag har som sagt läst alla handlingar och är mer än insatt då jag själv prövar just djurförbud som yrke!
Min uppfattning är att djuren inte lidit skada i den omfattning att det är befogat med ett förbud och jag har domar som stödjer den uppfattningen bla regeringsrättens beslut 2008-05-13 mål nr 3432-07
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

kaftträdande- och övergångsbestämmelser
Denna författning träder i kraft den 1 augusti 2007. Vissa föreskrifter träder
dock i kraft vid en senare tidpunkt enligt följande:
2. 2 kap. 10 § och 5 kap. 1 § träder i kraft den 1 augusti 2010.


2 kap 10 §5 En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per
dygn. Detta gäller dock inte i följande fall:

5 kap 1 §

5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
.....


Hästarna har haft utevistelse dygnet runt sedan detta gick igenom. ( from april) Ändå har lst förelagt honom om utevistelse månader i förväg att gälla omedelbart!
Mycket märkligt. Minimumlagstiftning är långt från välfärd men den gäller alla djur och alla djurägare. Man kan inte ställa högre krav på en medans en annan inte har samma krav. Jag säger inte att det inte funnits brister. Men samma ska gälla alla det är det lagstftning utgår ifrån. Samma för alla.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det står klart och tydligt att han släpper ut djuren men inte tillräckligt regelbundet.

Med andra ord - inte dagligen. Vilket är kravet. Läs - och citera - ordentligt. Jag skrev, min fetstil:
Man har också efter vad jag förstått i flera år sett att SA inte släpper ut djuren vintertid så det skulle uppfylla de nya kraven, och att han själv inte har vilja/möjlighet (stryk det som ej är tillämpligt) att ställa om sig så att han följer lagen.

Nej det måste man inte utan man kan även låta hästarna arbeta under dessa 8 timmar. Och det är inte den lagstiftningen dom har motiverat kravet så det spelar ändå ingen roll rent lagligt.

KLart det spelar roll ändå. Hjälper inte om han uppfyller grundkravet röra sig fritt en stund var dag om han ändå bryter mot en annan lag. Däremot kanske det inte spelar roll för att motivera besultet. Men nog spelar det roll i den sammantagna bilden.

Men ja, de får jobba 8 h per dag istället med + utevistelse. Det är helt okej. Men det vet vi ju alla att det är inte aktuellt i SA:s fall. Det är okej ha inne 23 h per dygn med om man har box med, men det är heller inte tillämpligt i SAs fall. Det går att rasta i paddock med, vilket inte heller är tillämpligt i SAs fall. Dvs det saknar relevans.

Det finns inget om ngt otjänligt foder någonstans. Inget krav har ställts på tjänligt foder och inget foderprov har skickats som bevisar att fodret är otjänligt. Ingen brist har dokumenterats gällande otjänsligt foder. En inspektör har sagt i kontrollrapporten att hon tror att det är dåligt näringsvärde på det. :eek:

SLuta läs som fan läser bibeln =) Jag har inte sagt ett ljud om att det står eller inte står i rapporten, eller en att det gäller SA (mer än att han i dokumentären gav otjänligt foder vid ett tillfälle) Utan som ett exempel bland andra att varför ka man utsätta djur för saker om och om igen om det helt tydligt inte finns förändringsvilja hos ägaren. Och att det är förändringsviljan som saknas hos SA.

Det har funnits både sommar och vinterhagar som dessutom har haft spår i hagarna
.

Och enligt info från anhängarna nu finns inga vinterhagar, men sommarhagarna kan användas även vintertid tills vidare för att lösa just hagkravet.

Hästarna har dock inte varit ute dagligen, det är det som det rör sig om. Han har dessutom haft hästarna ute arbetandes regelbundet så det är inget som tyder på att de stått instängda i veckor på ngt vis.[/I]

Vem skrev ngt om veckor? Och det spelar ingen roll om de fått gå ut ibland om det inte varit dagligen så skulle det inte uppfylla kravet. Och återigen - vad ser du om SAs vilja ATT framöver släppa ut dagligen? DÄR är ju enligt mig, som jag skrev, den springande punkten. SA vill inte förändra, SA vill att lagen ska låta honom och hans hästar få ha det som de alltid haft då han anser det är tillräckligt.


Men försök hålla isär när du läser =)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Försök att läsa det jag skriver.

Kravet om utevistelse och att man max får hålla hästar på spilta gick igenom 2010- 08- 01. Innan detta datum fanns INGET krav på detta. Beslutet som är skrivet är skrivet 2010- 03- 19 dvs lst krävde att han skulle göra ngt som inte VAR lagstiftat om.

Efter april 2010 har hans hästar varit ute VARJE dag.

De brister som djurförbudet är uppbyggt på är utevistelsen ( som aldrig varit en brist i lagens mening)

och för lite strö ( vilket varit en återkommande brist)


Vill vi att ngn ska få djurförbud för att hästarna är lite blöta pga för dålig ströning? Har ni ngn aning om hur många som skulle få djurförbud om detta kunde ligga till grund för ett djurförbud? Ska det korrigeras- Ja Djurförbud- Nej
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och läs igen vad JAG skriver. Om man har sett år efter år att en person INTE håller sina hästar på så vis att h*n kommer uppfylla framtida krav OCH personen visar NOLL vilja att efter 1/8 uppfylla dessa krav heller. VARFÖR tycker du då man ska utsätta hästarna för ännu en vinter på samma vis?

SA vill inte anpassa sig efter lagen. Det är så enkelt.

Sen, vad som används för att motivera ett beslut och vad som ligger till grund för ett beslut är inte nödvändigtvis exakt samma sak. Och enligt handlingarna sägs det att djurförbud diskuterats första gången redan 2008. Och att inget vintertid förändrats sedan dess.

Så, varför tycker du tre hästar ska betala priset för att 'se om han gör om det - som han säger att han ska'?

Och, viktigast, har JAG sagt ett ljud om det är rätt eller fel med djurförbud? Jag INLEDDE och AVSLUTADE med att jag låter det vara osagt om bristerna berättigar djurförbud eller ej. Så jag tycker du vevar alldeles vilt omkring dig just nu? Det är mycket möjligt du har rätt i att det finns ingen grund för djurförbud i SAs fall. Det är mycket möjligt att SAs hästar inte lider såpass att djurförbud är berättigat. Men det är ett faktum att SA inte tidigare vintrar uppfyllt grundkraven. Så varför ska LS och andra ge honom EN VINTER TILL att bevisa att han INTE tänker ändra sig - då han saknar viljan att förändra?

Om djurförbudet är berättigat men beroende på upprepad avsaknad av att rätta sig i strökravet, eller pga att han i framtiden inte tänker och kommer uppfylla nya lagkrav känns dock för mig irrelevant OM ett djurförbud är berättigat. Dvs är det berättigat struntar jag om de grundar det på A eller B i sitt beslut, när hela bilden legat till grund för beslutet. Vilket det av allt att döma har, men utevistelsen plockats ut som det som fått representera varför. Observera representera - inte att det är enda sättet djuren inte sköts enligt lagen.

Men, utan att ha läst dokumenten så kan jag inte uttala mig ang djurförbudets rätt eller fel, så jag vet inte varför du vevar ang om jag tycker att han ska ha djurförbud?

Det jag tycker är det mest slående och mest tragiska i det hela är att SA inte ens när han står inför att förlora sin kära 'flicker' så är han villig att för egen maskin FÖRÄNDRA. Det är så små förändringar som skulle krävas, men han vill inte eftersom han inte ser meningen med det.

HUR svårt är det att lägga in mer halm i spiltorna, ta in sitt hö tidigare och att bygga en liten hage de kan få gå i alt släppa ut dem i befintlig hage?

Visst att SA är så tacksam mot alla som hjälper honom, men det tar fokus från grundfrågan att SA eg inte är villig att rätta sig efter lagen, eller ens villig att för att få behålla sina flickor är villig att rätta sig efter den. Och det går absolut att förstå, just för att han inte ser poängen med den och anser att hans hästar har de bra på det vis han alltid haft dem.

Men när NN inte ville byta ut sin taggtråd som h*n haft hästar på i 30 r utan problem och inte förstod poängen med nya lagen - då gick minsann drevet. Hur många åkte dit och hjälpa NN att montera ner X mil taggtråd? Hur många tiggde eltråd i medierna till NN och skramlade pengar för att köpa tråd + aggregat och åkte dit och satte upp det åt NN och erbjöd sig att vintertid åka dit och kolla så strömmen var på och tråden helt?

Det här började för LÄNGE SEN handla om något HELT annat än välmåendet hos 3 ston. Vilket är vad det ska handla om...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

För att lagstiftning fungerar inte så att man får tro att ngn inte kommer att följa lagen.
Förstår inte riktigt vad du menar. Jag säger att jag inte anser att bristerna har varit så allvarliga. Jag kan påstå att det faktiskt är vanligt förekommande brister i min vardag. Det är ingen jag ger ett djurförbud.
¨Så nej jag anser inte att man får ta lagen i egna händer och inte följa lagen.


"Sen, vad som används för att motivera ett beslut och vad som ligger till grund för ett beslut är inte nödvändigtvis exakt samma sak. Och enligt handlingarna sägs det att djurförbud diskuterats första gången redan 2008. Och att inget vintertid förändrats sedan dess."

Detta är inte sant! Kommunen hade inga intentioner att ge personen djurförbud. De gav honom ett beslut om 3 brister som åtgärdades.



Så, varför tycker du tre hästar ska betala priset för att 'se om han gör om det - som han säger att han ska'?

Därför att det är så lagstiftning fungerar. Man kan inte döma någon på förhand! Hur skulle det se ut.? Jag tror den där dryga personen inte kommer att följa lagstftningen när den sedan gäller. Vi sätter han i fängelse redan nu?
:confused:

Det enda sättet att förhindra honom från att ha djur är att ge honom djurförbud och det finns inte grunder för att ge honom ett anser jag i lagens mening. Och det är faktiskt det den bygger på. Lag

Menar du att du tycker att jag ska få ge folk djurförbud på magkänsla och vad jag anser och tror är deras framtida intentioner? Det känns inget vidare rättssäkert ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men nu får ni två sluta missuppfatta varandra!:crazy: RubinNovak tyckte att det var skamligt att så många tycker myckat men ingen annan har beställt ut protokollet. Det var alltså inte vad någon tycker hon syftade på.

Herregud människor, är ni två helt förvirrade av valet eller?:angel:;)

Tack för att du förklarar såå mycket bättre :love: Måste nog lära mig att formulera mig bättre. :angel:

Ja, vi kan skylla på valet :D Men sambon påstår att jag är kroniskt förvirrad :o:angel:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Eftersom vi redan har tillgång till protokollet finns ingen anledning att beställa ut det igen... ;)

Beställa ut det igen? När har ni beställt menar du? Eftersom jag var den första och enda som begärt ut det då jag ringde.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Menar du att du tycker att jag ska få ge folk djurförbud på magkänsla och vad jag anser och tror är deras framtida intentioner? Det känns inget vidare rättssäkert ;-)

Läs igen. Och kliv upp ett steg ang nivån om iaf jag ska fortsätta 'diskutera' saken med dig.

Sen är frågan om en brist på strö kan anses 'åtgärdad' för att hästarna är släppta på bete och inte använder spiltorna mer.

Rent generellt ang djurförbud, så anser jag att någon som år efter år vägrar rätta sig efter lagen bör få djurförbud ja - om det är enda sättet att få personen att sluta bryta mot lagen. Även om hästarna inte far 'väldigt' illa.

Översatt till SA då t ex, så om man år efter år inte ströat hästarnas liggplatser ordentligt, så ja då anser jag att man inte ska ha djur. På samma vis som människor som hela tiden kör för fort inte ska ha körkort/ska bli av med körkortet.

Och nej, du behöver inte påpeka att lagen inte ser ut så, utan det var en högst personlig åsikt.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Kl
förbud att ha hand om djur

29 § länsstyrelsen skall meddela förbud att ha hand om djur eller ett visst slag av djur för den som
1. Inte följer ett beslut som en kontrollmyndighet har meddelat enligt 26 § och som är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
2. Allvarligt har försummat tillsynen eller vården av ett djur,
3. Har misshandlat ett djur,
4. Har dömts för djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken, eller
5. Vid upprepade tillfällen dömts för brott enligt 36 eller 36 a § eller vid upprepade tillfällen varit föremål för beslut enligt 26 §.

förelägganden, förbud och rättelse

26 § utöver vad som följer av de eg-bestämmelser som kompletteras av lagen får en kontrollmyndighet meddela de förelägganden och förbud som behövs för att lagen, de föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen, de eg-bestämmelser som kompletteras av lagen och de beslut som har meddelats med stöd av eg-bestämmelserna ska följas.
Förelägganden och förbud enligt första stycket eller enligt de eg-bestämmelser som kompletteras av lagen får förenas med vite, dock inte i fall som avses i 29 §.
Om någon inte rättar sig efter lagen, de föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, de eg-bestämmelser som kompletteras av lagen eller de beslut som har meddelats med stöd av eg-bestämmelserna, får en kontrollmyndighet besluta om rättelse på hans eller hennes bekostnad. I brådskande fall får ett sådant beslut meddelas utan föregående föreläggande. Lag (2008:660).

pl
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Vad menar du med det :confused:?

Jag menar precis som det står. Jag arbetar med djurskydd.

Jag ser produktionsdjur leva på betongspalt och kommer aldrig ut- Det är ok
Jag ser höns som bryter benen för att de ökar vikt för snabbt i förhållande till sina ben- Det är ok
Jag ser grisar som får bogsår för att det inte är krav på strö i boxarna ( delvis dåligt avelsarbete de senaste decennierna)- Det är ok

Jag förstår faktiskt inte hur man ge någon ett djurförbud för att hästarna var lite blöta om benen på vintern. Någon måste se om djurskyddslagstiftningen!

Sverige i ett nötskal. Man silar mygg och sväljer kameler.

Mumin
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 942
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp