Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

Varför i hela friden tar dom hö och ber om mer hö och halm när hans djurförbud träder in 15 oktober? Det är ju arbete i onödan, och enligt mig något han borde tänkt på tidigare om han planerade att ha sina hästar över vintern. Verkar konstigt.. Nog för att dom behöver lite fram tills dom flyttar, men inte 10 ton..

Det är så tramsigt men också sorgligt som man håller på, alla "manifestationer" och inlagor om hur bra hästarna sköts och så finns det inte ens foder till vintern. De har inte ens hjälpt honom med en överklagan men det hela skall tydligen dramatiseras och det skall göras en ny dokumetärfilm om hur illa "småfolket" behandlas av myndigheterna.

Myndigheternas syn på hans hästhållning är ingen nyhet precis och hade de verkligen velat hjälpa honom hade de för länge sedan ordnat så att han bara hade en häst och stöttat honom med foder till den. Med den taxan de tar så hade en enda filmvisning räckt till att betala foder i flera år.


I papprena står det att djurförbudet träder in 15 oktober, men därefter står också "Länsstyrelsen ålägger dig med stöd av paragraf (??, konstig symbol) 29 tredje stycket DL att senaste den 30 september 2010 göra dig av med de hov- och klövbärande djur du då eventuellt äger."

Någon som vet varför han måste göra sig av med dom innan djurförbudet träder in?

Tror faktiskt det är för att hjälpa honom, om han fortfarande har kvar någon häst efter att djurförbudet trätt i kraft så måste han dömas till böter eller tom. fängelse. Så myndigheterna får två veckor på sig att ordna upp det om inte han gjort sig av med hästarna själv utan att det blir påföljd för Stig-Anders.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Tror faktiskt det är för att hjälpa honom, om han fortfarande har kvar någon häst efter att djurförbudet trätt i kraft så måste han dömas till böter eller tom. fängelse. Så myndigheterna får två veckor på sig att ordna upp det om inte han gjort sig av med hästarna själv utan att det blir påföljd för Stig-Anders.

Ja det kan nog stämma faktiskt, tänkte inte ens så långt. Tror det kommer bli det svåraste SA någonsin gjort, att göra sig av med sina tre flicker :(
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och onödigt egentligen, för en häst tror jag att han klarat av att sköta och jag tror faktiskt också att varit skönt för honom själv att känna att arbetet inte är honom övermäktigt.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Fast det är klart, en ensam häst är kanske inte så lyckat heller...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag har en viss insyn i fallet,kommer också beställ aut handlingarna när jag pratat me dmyndigheterna.
Anledningen till attt de hässjad enu var att S-A vill eha det gjort.
Det verkade kanske förnuftigare för de som var där på manifestationen att -göra-något S-A tyckte var viktigt än att titta på hästar o klappa honom på ryggen?
Anledningen till att han ville ha det gjort kan vara många.
Man kan bara spekulera,vilket jag nu gör:
dels så kan det i hans värld vara så att man gör saker när man hinner.Det ar ju varit så att det har varit en stor tillströmning av människor som sinkat honom i hans dagliga arbete,det kan vara en anledning.
En annan kan vara att han inte ger upp hoppet utan gör det han kan för att, i sina ögon,försöka förbättre sin situation.

Och en tredje kan var att en människ under svår stress hemfaller ofta till välkänt beteende för att orka.En del med ångest har en viss städmani:)
Det är utan tvekan så att en människa med S-As levnadsstil kan nog uppleva extrem stress under de förhållanden som rått,och då kan dte vara så att för att kunna hålla ihop mentalt finner han frid i att göra de gamla vanliga sysslorna,i hopp om att allt kanske löser sig.

Obeservera att det hr bara är spekulationer och att jag inte som person eller"varumärke"någonstan tar ställnig för eller mot det som sker innan jag har alla uppgifter.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

delvis kl.

10 ton hö..........
2,5 ton halm......

Jag som har 7 hästar,det skulle försörja min grovfodergiva i 5 månader och strö i allafall i 3 månader så det måste ju innebära att han vill ha till skänks hela vinterförbrukningen av foder och strö.

Nästa vinter då?
OM nu folk lyckas med att ordna detta i år..
Och finns det tillräckligt med folk som också kan hjälpa honom hela vintern,dagligen med skötsel av hans gård?
Kommer han att acceptera det också,att folk är där och styr och ställer dagligen,ja förmodligen två gånger dagligen om djuren ska in och ut och fodras minst 2 ggr /dag.

Näe jag vet inte.. Ja är väldigt kluven i det hela,visst kan man köra huvudet i backen och inte orka med allt,men nog verkar han ha anhängare runt omkring sig och någon borde väl isåfall redan tidigare kunnat hjälpa honom att dra i rätt trådar,att göra olika former av manifestationer är behjärtansvärt,men har man verkligen gått rättvägar någonstans??

Och faktum är,att om JAG hade haft samma 'standard' till mina hästar och hade suttit lika svårt åt med foder och dyl inför vintern,då hade INGEN i denna tråden gett mig ett lillfinger och ens försökt tänka att mina hästar och jag gillar varandra men..
ALLA hade gapat och skrikit om vilket j-la djurplågeri det är och startat långa trådar om att rädda min hästar från misären osv osv osv..
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Att slå hö i oktober och dessutom lägga upp det på hässjor betyder att det blir mögligt hö med skitvärde i år också.

Vill han alltså ha 10 ton hö och 2,5 ton halm till skänks???

Han äger ju skog. Där har han kapital.

Jag tycker det verkar som om han utnyttjar folk som tycker att den här sortens boende har ett romantiskt skimmer. Både som arbetskraft och för att få gratis foder.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

"Man kan döma någon för att man vet att han inte klarar det. Det har bevisats flera vintrar i rad nu, på hästarnas bekostnad. Förstår inte varifrån ditt "tror" kommer ifrån? "

Mitt "tror" härstammar från en intervju med Länsstyrelsen. Jag tycker det är konstigt att man kan bygga ett beslut på vad man "tror". Om du körde för fort förra vintern blir du inte av med körkortet för att polisen "tror" att du ska köra för fort även denna vinter...

"Att kalla det fakta är skrämmande. Han har inte gjort så drastiska förändringar att han skulle uppfylla deras krav, det enda som hänt är att det blev sommar och enklare för honom att ge hästarna vad dom behöver. Han uppfyllde dock inte alla "vinterkrav".

Om man får ett blankt protokoll när man tidigare har haft flera anmärkningar innebär det rimligtvis att man gjort förändringar till det bättre. Något annat har jag mycket svårt att se! Ett blankt protokoll innebär i mina ögon att man till fullo uppfyllt Länsstyrelsens krav, annars borde rimligen anmärkningar finnas på brister!

"Är det värt att 3 hästar fortsätter misskötas för att han ska vara glad menar du?".[/QUO TE]

Som jag tidigare uttryckt är jag en stor djurvän. Jag vill naturligtvis inte se djur fara illa. Jag anser dock att ett mynt har två sidor och jag vill gärna skaffa mig en egen uppfattning av saker och ting, något fler på det här forumet borde göra enligt min mening.. :) Internet och mail är en fantastisk möjlighet men det är även mycket lätt att få en felaktig uppfattning om saker och ting, missförstånd sker lätt. Det är lätt att bakom alias av olika slag på nätet gömma sig och kritisera andra när man istället enkelt kan kontrollera saken genom att åka dit själv och titta... Hur många av er har varit på S-A gård i Råskog? Hur många har själva sett "bevisen" för de misskötta, vanvårdade hästarna, hur många har sett det mögliga hö ni anklagar honom för att ge dem? osv osv...

Min syn är och förblir följande: Vill vara VÄLDIGT tydlig med detta så ingen på detta forum kan missförstå eller förvränga... Om man inte sköter sina djur på ett tillfredställande sätt ska man inte ha dem! Jag stödjer INTE djurplågari eller misskötsel i någon som helst form. Så enkelt är det, punkt slut.

Däremot tycker jag inte att det i Hästmannens fall finns tillräckliga skäl till djurförbud och uppenbarligen är jag inte ensam om detta.

http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/manifestationen-hos-hastmannen-var-intressant-text-foto ,här finns den blogg som ni hänvisar till. Det finns gott om bilder, både i stallmiljö, på hästarna och på omgivningen. Jag tycker inte att det är vanvårdade djur vi ser.

Jag har nu, vid flera tillfällen besökt Hästmannen och har en ganska klar uppfattning om vad som bör göras för att Länsstyrelsen och kanske även ni på forumet behöver för att bli tillfredställda. Hö och halm finns på skullen och räcker ett bra tag till så ni som var oroliga att hästarna inte får något foder överhuvudtaget kan lugna ner er..

Dokument och utredningar är bra men de bör kompletteras med ett eget besök. Hästmannen bits inte och visar mer än gärna runt. Men det är klart... När det kommer till kritan brukar det va lättare att gömma sig bakom sitt alias på nätet... :)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Hästmannen håller sina hästar på ett sätt som inte var ovanligt förr, tycker du det är att sköta minutiöst? Lågt i tak, dålig ventilation därför fuktigt, inne vinterhalvåret ex .

Byggnaderna har väl inget med skötseln att göra egentligen, bara för att men har lågt i tak så behöver ju inte det per autamatik innebära att stallet inte är målat, att det inte mockas eller att hästarna får dåligt foder mm...

Visst ha byggtekniken ändrats men jag tycker inte man ska generalisera.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

De har inte ens hjälpt honom med en överklagan men det hela skall tydligen dramatiseras och det skall göras en ny dokumetärfilm om hur illa "småfolket" behandlas av myndigheterna.

Myndigheternas syn på hans hästhållning är ingen nyhet precis och hade de verkligen velat hjälpa honom hade de för länge sedan ordnat så att han bara hade en häst och stöttat honom med foder till den. Med den taxan de tar så hade en enda filmvisning räckt till att betala foder i flera år.

Stig-Anders har nu kontakt med jurist som kommer se över hans ärende. Om det ska göras en ny dokumentärfilm eller ej tycker jag du bör fråga Peter Gerdehag om då han är den som svarar bäst på den frågan.
Angående ev. stöttning av en häst anser jag att det är illa genomtänkt. Hästar är flockdjur och mår bäst av sällskap. Hur mår en ensam häst som är van vid att ha sina två kompisar?

"Med den taxan de tar så hade en enda filmvisning räckt till att betala foder i flera år". Detta blir för mig ganska komiskt och ett stort exempel på den Svenska avundsjukan... Tycker du ska kolla upp närmare exakt hur mycket pengar filmare, producenter samt huvudpersonen i fråga får och sedan återkomma när du har fakta... :rofl:
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Uppgiften om en ny film finns på www.hastmannen.com, filmmakarnas egen hemsida. Att han behåller bara en häst är nog inte så lyckat i det här fallet och det har jag redan skrivit själv.

Jag tycker filmmakarna är välförtjänta av den framgång "Hästmannen" blivit, också ekonomiskt, men tycker att en del gott kunde gått till Stig-Anders. Det känns inte riktigt äkta när de tigger om bistånd till Stig-Anders och menar att det inte ens finns medel till inköp av hö och halm när man ser vilka inkomster som kommit in i filmarens bolag.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag har nu, vid flera tillfällen besökt Hästmannen och har en ganska klar uppfattning om vad som bör göras för att Länsstyrelsen och kanske även ni på forumet behöver för att bli tillfredställda. Hö och halm finns på skullen och räcker ett bra tag till så ni som var oroliga att hästarna inte får något foder överhuvudtaget kan lugna ner er..

Jag är inte väldigt insatt, men om det finns så det räcker ett bra tag till, varför ber man om flera ton till skänks i så fall?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Mitt "tror" härstammar från en intervju med Länsstyrelsen. Jag tycker det är konstigt att man kan bygga ett beslut på vad man "tror". Om du körde för fort förra vintern blir du inte av med körkortet för att polisen "tror" att du ska köra för fort även denna vinter...

Nej, men om du kör för fort många gånger i rad blir du av med ditt körkort, för att du då visat att du inte kan hålla dig till hastigheten. Det har pratats om djurförbud för SA´s del sedan 08. Brister har funnits ännu längre bak i tiden.


Om man får ett blankt protokoll när man tidigare har haft flera anmärkningar innebär det rimligtvis att man gjort förändringar till det bättre. Något annat har jag mycket svårt att se! Ett blankt protokoll innebär i mina ögon att man till fullo uppfyllt Länsstyrelsens krav, annars borde rimligen anmärkningar finnas på brister!

Enda anledningen till att protokollet var blankt var för att det var sommarbete. Det betyder alltså inte att han åtgärdat vinterproblemen.


Min syn är och förblir följande: Vill vara VÄLDIGT tydlig med detta så ingen på detta forum kan missförstå eller förvränga... Om man inte sköter sina djur på ett tillfredställande sätt ska man inte ha dem! Jag stödjer INTE djurplågari eller misskötsel i någon som helst form. Så enkelt är det, punkt slut.

Du motsäger dig själv, ganska så mycket.


Däremot tycker jag inte att det i Hästmannens fall finns tillräckliga skäl till djurförbud och uppenbarligen är jag inte ensam om detta.

På vilka grunder skulle du vilja häva djurförbudet då?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

KL på mig själv.

Var nyss inne och kikade på http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/manifestationen-hos-hastmannen-var-intressant-text-foto och blev helt plötsligt glad att jag inte åkte dit igår som jag planerat :eek: Jag hade tänkt mig en lugn och tyst gård, men hade blivit mött av mängder med folk i sådana fall.

Jag hoppas självklart att SA ordnar upp det för sig så att han kan behålla sina hästar. Men jag skulle ha svårt att lita på att hästarna får det bra hela vintern ändå. Tänk hur mycket mer hö han måste fodra med! Hade jag bott närmre hade jag hjälpt till utan att blinka, men tänker inte pendla 14 mil enkel väg för att fodra hästar..

Ja, vi får väl se.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Hö och halm finns på skullen och räcker ett bra tag till så ni som var oroliga att hästarna inte får något foder överhuvudtaget kan lugna ner er..

Fjolårshö? Det var ju mögligt enligt protokollet. Redan förra året. Är det det som ligger kvar?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag har aldrig skrivit någonting om det du påstått, så snälla sluta hitta på saker att bråka om.

Det allra lustigaste, tycker jag, är att jag är den första som begärt ut papper. Några få har fått en slurapport mailad, men ingen vidare grund. ÄNDÅ är det såååå många som vet så himla mycket, och kan ha så mycket åsikter om ett fall som enbart hört rykten om (med undantag för som som varit där).
Det är skamligt att man kan tracka ner en människa så baserat på rykten

Vad är det för fel med det jag skrivit?, eller vilka i tråden menar du uppfört sig skamligt?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det vet väl inte du??

Ja hon fick anmärkning, hon gjorde sig av med alla... -_-



Men vad för åtgärd skulle hon göra?, får man en anmärkning så hör en åtgärd till..... bara för man får en anmärkning så betyder inte det att man måste göra sig av med sina djur.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men nu får ni två sluta missuppfatta varandra!:crazy: RubinNovak tyckte att det var skamligt att så många tycker myckat men ingen annan har beställt ut protokollet. Det var alltså inte vad någon tycker hon syftade på.

Herregud människor, är ni två helt förvirrade av valet eller?:angel:;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 008
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
857
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp