Bukefalos 28 år!

Hästmannen fick djurförbud

Sv: Hästmannen fick djurförbud

För mig räknas knott som insekter.

Men som bonde/eller djurskötare för den delen. Får man se till så att korna inte kan komma åt att dricka vatten i den utsträkning som går. Här e det igantligen bara fantasin som stoppar.

Dessutom undrar jag vad vi måste ha gjort på jobbet. Celltalet har gått ner och mjölken upp:confused: Enligt dig borde det då vara tvärt om.

PL: Jag vet att kor kan var känsliga. Spec högpruducerande, men det känsligaste. Har jag mycket svårt att tänka mig.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Se där ytterligare en brist och anledning till djurförbud. Jag gullar också med mina djur och skulle inte vilja vara utan dom men just därför är jag så noga som möjligt med foder, stall och hagar, utevistelse och hovvård.

Och varför ska han ha extra hjälp av hemtjänsten eller av andra? Jag trillade ner från en stege i förrgår och har fruktansvärt ont i ryggen men trots det har jag mockat och fodrat och vattnat mina djur samt skött den dagliga hovvården och visiteringen. Det finns ingen annan hemma som kan hjälpa mig just nu. Så mycket mer än så har det kanske inte blivit gjort men mina hästar har blivit omhändertagna.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Det finns ingen annan hemma som kan hjälpa mig just nu. Så mycket mer än så har det kanske inte blivit gjort men mina hästar har blivit omhändertagna.


Men jag tror inte huvuddelen av bristerna som varit genom åren beror på dålig ork hos hästmannen, jag tror helt enkelt det beror på en ovilja att lära om och utöver det en ovilja att rätta sig efter myndigheter.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Precis. Och vi ska inte glömma att de var en del folk där som försökte hjälpa honom men det var han inte positiv till.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men varför är det så många som skriker i högan sky att han ska få behålla sina hästar då? Gå in på tidningen ridsports debatt och läs, där talas det om myndighetsövergrepp och gubbplågeri, även i den lokala tidningen höjs röster för att han ska få behålla sina djur
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

För mig räknas knott som insekter.

Men som bonde/eller djurskötare för den delen. Får man se till så att korna inte kan komma åt att dricka vatten i den utsträkning som går. Här e det igantligen bara fantasin som stoppar.

Dessutom undrar jag vad vi måste ha gjort på jobbet. Celltalet har gått ner och mjölken upp:confused: Enligt dig borde det då vara tvärt om.

PL: Jag vet att kor kan var känsliga. Spec högpruducerande, men det känsligaste. Har jag mycket svårt att tänka mig.

Jag kan inte yttra mig om dina djur eftersom jag inte vet hur markerna är där men här går det inte iaf inte år som detta att stängsla bort de vatten som blir, hela området har låglänta självdrenerande sandmarker som visserligen ett bra år torkar upp fint men lika fort blir vattensjuka när det regnar och det är svårt att stängsla bort den söndertrampade marken i kostigar och uppsamlingsfållor och grindhål där oxå smutsigt vatten samlas...
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men varför är det så många som skriker i högan sky att han ska få behålla sina hästar då? Gå in på tidningen ridsports debatt och läs, där talas det om myndighetsövergrepp och gubbplågeri, även i den lokala tidningen höjs röster för att han ska få behålla sina djur

Tja lite konstigt är det, troligtvis för att folk vill ha kvar den romantiska tv - bilden;)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men är han så gammal? Såg, uppfräschad, inte ut att vara mogen för hemmet direkt.

Jag som jobbar med äldre har haft vårdtagare som är betydligt yngre än honom. Det har inte med åldern att göra utan hälsan.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag svarade på det här:
Han blir ju inte yngre. Även om det är tråkigt är det ju också tråkigt när inte människor själva inser när det är dags att släppa taget.
Menar du att det inlägget inte har med åldern att göra?? :confused:

LIA
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Du skrev att han inte såg ut att vara mogen för hemmet i samband med att du frågade om han verkligen är så gammal. Och vad jag skrev det ser du själv :)
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Men varför är det så många som skriker i högan sky att han ska få behålla sina hästar då? Gå in på tidningen ridsports debatt och läs, där talas det om myndighetsövergrepp och gubbplågeri, även i den lokala tidningen höjs röster för att han ska få behålla sina djur
Det är för att de inte har en susning om hur mycket som ligger till grund för djurförbudet. I tidningarna får man bara läsa en liten, liten del av vad som har orsakat beslutet. det är så lätt för folk att tro att det bara är någon liten skitsak som ligger till grund, när det i själva verket är djurskötsel överlag hos personen i fråga som är under all kritik och att den där lilla, lilla saken bara är en liten del av problemet.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag utgår ifrån att han är någorlunda gammal iallafall utifrån den traktor som han har ställt av och utifrån sina egna (åtminstone i boken) beskrivningar av hur höskörden gick till i hans barndom.

I boken syns det på vissa bilder hur hovarna ser ut. Det är inget som jag skulle säga orsakar skador men det ser faktiskt ut som "självverkande" hovar och det fungerar ju bra så länge hästarna arbetar. Står de däremot i spiltor flera månader i sträck tror jag inte längre att det fungerar så bra, tror du? Öht tror jag att det är mycket som fungerar så länge han arbetar tillräckligt mycket tillsammans med hästarna men som inte kommer att fungera lika bra när han inte längre gör det och det är förmodligen inget ovanligt scenario, oavsett ålder.

Jag tycker att detaljerna i reglerna för hästhållning blir fånigare och fånigare. Trots det tycker jag inte att man ska göra konstiga undantag baserat på något man sett på film och tycker är gulligt. Folk blir äldre tyvärr och han blev ju redan tidigare tvungen att göra sig av med korna (och för den delen är det väl så att mejerierna är snabba med att tala om ifall mjölken är godtagbar eller ej?). Det kommer att hända oss allihop. Frågan är bara om vi klarar av att ta beslutet själva i tid eller ej.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag tycker att detaljerna i reglerna för hästhållning blir fånigare och fånigare.

Jag tycker faktiskt den är mer på rätt väg än förut, även om vissa saker för säkerhetsskull borde förtydligas mer.
Vad är det för detaljer du inte tycker är bra?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Intressant läsning.
Det mest intressanta tycker jag var uppgifterna om dom olika inspektionerna. Tydligen så anmärktes det på en del saker när "hästmannen" var ensam, medan allt var bra när även andra personer var närvarande.

Kan man verkligen genomföra ett djurförbud och ta ifrån honom hans hästar (2 veckor innan djurförbudet!) med en sådan bakgrund? För om uppgifterna stämmer tycker jag det lutar mot justitiemord.

Det är ju poppis att värna om det gamla, hembygdsföreningar ordnar träffar och skördar mm enligt gamla metoder osv, osv. Här har vi en levande rest av det försvunna livet på landet. Varför inte stödja och studera istället för att förbjuda? Folkstorm, någon?

LIA
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Intressant läsning.
Det mest intressanta tycker jag var uppgifterna om dom olika inspektionerna. Tydligen så anmärktes det på en del saker när "hästmannen" var ensam, medan allt var bra när även andra personer var närvarande.

Kan man verkligen genomföra ett djurförbud och ta ifrån honom hans hästar (2 veckor innan djurförbudet!) med en sådan bakgrund? För om uppgifterna stämmer tycker jag det lutar mot justitiemord.

Det är ju poppis att värna om det gamla, hembygdsföreningar ordnar träffar och skördar mm enligt gamla metoder osv, osv. Här har vi en levande rest av det försvunna livet på landet. Varför inte stödja och studera istället för att förbjuda? Folkstorm, någon?

LIA

Jag känner som du. Ju mer jag läst och satt mig in i det här desto mer har jag börjat tveka. Samtidigt som jag förstår att djurskyddet gått in och vill vidta åtgärder, så förstår jag inte varför dom vill ge just djurförbud.
Jag har inte läst någonstans att han fått anmärkningar men struntat i att genomföra dessa. Det enda jag hittat från flera olika källor är att han fått anmärkningar, men inte fick det vid senare inspektionstillfällen.

Jag har sådan lust att åka dit, se alla papper med egna ögon och få en verklig uppfattning av det hela. Träffa hästarna, se ladugården osv.

Jag tror också att många är "rädda" för det gamla sättet att ha häst. Många är av åsikten att det alltid är dåligt, men jag vet motsatsen. Även om det för ofta är så. Det är ju inte direkt så att bara för att han går efter gamla stilen så är det dåligt. Jag vet mer än en som går efter nya stilen vars hästar inte har det alls bra. Om jag var tvungen att välja hade jag hellre haft min häst hos hästmannen, än just dom stallen jag tänker på.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Jag tror också att många är "rädda" för det gamla sättet att ha häst. Många är av åsikten att det alltid är dåligt, men jag vet motsatsen. Även om det för ofta är så. Det är ju inte direkt så att bara för att han går efter gamla stilen så är det dåligt. Jag vet mer än en som går efter nya stilen vars hästar inte har det alls bra. Om jag var tvungen att välja hade jag hellre haft min häst hos hästmannen, än just dom stallen jag tänker på.

Hellre ett halvår installad vintertid i spilta utan strö, emellanåt skitigt o inte gå ut?

Hur svårt ska det vara att släppa ut hästarna dagtid även under den delen av året, eller bara öppna upp för en ligghall så de kan gå ut o in som de vill?
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och vad är det som är bra i att en häst får stå i en spilta utan något strö och utan möjlighet till utevistelse?:confused:

Hade det varit någon annan än Hästmannen som gjort så, tror jag knappast någon gått upp till dennes försvar. Djurskyddslagen skall gälla alla, även om man har gjort sig känd som en mysfarbror i TV.
 
Sv: Hästmannen fick djurförbud

Och vad är det som är bra i att en häst får stå i en spilta utan något strö och utan möjlighet till utevistelse?:confused:

Hade det varit någon annan än Hästmannen som gjort så, tror jag knappast någon gått upp till dennes försvar. Djurskyddslagen skall gälla alla, även om man har gjort sig känd som en mysfarbror i TV.

Jag anser att det inte finns någonting som helst bra med det du beskriver, varför undrar du?

Du får gärna läsa mitt inlägg innan du svarar..

Samtidigt som jag förstår att djurskyddet gått in och vill vidta åtgärder, så förstår jag inte varför dom vill ge just djurförbud.
Jag har inte läst någonstans att han fått anmärkningar men struntat i att genomföra dessa. Det enda jag hittat från flera olika källor är att han fått anmärkningar, men inte fick det vid senare inspektionstillfällen.

Min poäng med detta var ifall han fått några möjligheter att ordna upp det som inte är bra eller ej. Kanske var jag otydlig?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 094
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
866
  • Artikel
Hästnyheter När mannen i Skåne fick djurförbud skickade han ett hotfullt brev till länsstyrelsen. Nu åtalas han för detta.
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp