Bukefalos 28 år!

Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Ha, ha:D Jo, det kan man verkligen tro. Ibland får jag känsla att det finns en hjärna som en guldfisk, d v s 7 sekunders minne. Det är därför man kan ha en guldfisk i en rund glasskål. Den simmar ett varv och tänker Här har jag aldrig varit förut - ett varv till - här har jag aldrig varit förut - ett varv till...överfört till häst blir det Där är den farliga stenen, lukta på den - nästa dag - där är den faliga stenen, lukta på den - nästa dag...


Förlåt, men det där med guldfiskminne stämmer faktiskt inte. Man har i försök visat att guldfiskar har ungefär samma förmåga som råttor att hitta i labyrinter, etc. Och tänker man efter, skulle fiskar som lever i komplexa miljöer inte överleva många dagar om de hade 7 sekunders minne. Och vad gäller hästen - är ju den ett utpräglat bytesdjur. Evolutionen har gynnat de individer (och gener!) som varit mycket uppmärksamma och försiktiga.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Till sist: vi använder inte bara 20% av vår hjärna, det är en gammal missuppfattning.

En del kanske inte använder mer än så.. :rofl:



(Till alla som tog illa upp: förlåt, kunde inte låta bli! :D Det serverades på ett silverfat till mig... )
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

En vän till mig hade hästpratare ute till en av sina hästar. Hästen i fråga har tidigare varit ute för en mycket svår olycka där henoms liv hängt på en mycket skör tråd. Vännen, som är en skeptiker men ändå öppen för nya förslag, tänkte att: Visst, det här kan ju bli kul. Summa sumarum är att hästprataren inte fick fram någonting överhuvudtaget, hon påstod att hästen inte berättade något men det var nog snarare så att ägaren inte avslöjade något för prataren. Hade prataren verkligen kunnat prata med hästen så borde ju hästen rimligtvis, i alla fall i förbifarten, nämnt något om sin skada som tog mycket tid, blod, svett och tårar att läka...

Jag tror INTE på telepati djur eller människor emellan men ge mig BEVIS, vetenskapligt prövade, så kan jag ändra uppfattning.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det här med att allt ska bevisas vetenskapligt är ju inte så lätt alla gånger. Ta drömmar till exempel. Om jag berättar om något jag drömt är det ingen som ifrågasätter om det är sant eller inte trots att ingen egentligen vetenskapligt kan bevisa min dröm.

Men alla vet att man drömmer eftersom alla har gjort det. Mer frustrerande är det med sådant som inte alla har varit med om och därför inte tror på även om det är lika sant som att man drömmer...
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det går ju faktiskt att mäta ATT man drömmer, svårare kanske VAD man drömmer om även om man kan registrera vilken del av hjärnan som används. Om nu telepati var sant och riktigt så borde man ju faktiskt kunna mäta ATT det utbyttes information men kanske inte VAD som sas.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det man ser på mätningarna är ju bara att det pågår speciell aktivitet i hjärnan... Om inte forskarna själva hade drömt och "försökspersonen" hade förklarat att det kändes som om han befann sig på en annan plats med andra människor och märkliga händelser - vad tror du forskarna hade sagt då?...

Jomen eller huuuuur?....
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

För inte så länge sen trodde vi att jorden var platt. Jorden rund, jomen eller huuuuuur?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jo, men som jag sa tidigare; om telepati utfördes (eller vad man säger) så borde man ju påvisa det genom aktivitet i hjärnan på den som "pratar" men även på den som tog emot "samtalet".
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Men nu har ju den allmänna åsikten ändrats och nu anser ju gemene man att jorden är rund. Och detta gjordes för man vetenskapligt kunde bevisa att den faktiskt är det, genom matematik och att man helt sonika seglade runt jorden. Om någon kan lägga upp samma bevis för att telepati existerar så är jag villig att ändra åsikt tills dess hör jag till den tvivlande skaran.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Eh? Vilken idiot, vad var poängen med det? Du har lagt ut pengar, för att du ska kunna få en liten annan bild av din häst. Undra hur hon själv kunde leva sitt otroligt sorgliga liv så, på att blåsa människor på det sättet :mad:! Hoppas du fick pengarna tillbaka.

Som tur var så hade jag bara ringt den, hade inte tagit ut den än. Men var endå tur att jag frågade hur det funkade och vad jag skulle få reda på etc, då kom det fram att hon har tystnadsplikt.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

kl mej själv.
Annars så om det nu funkar så bra med hästpratande, jag funder på om man kan låta hästen gå i terapi kanske? Så den kan få prata av sej?

Eftersom det finns många hästar tycker jag som vart med om läskiga saker, blivit skrämda under någon transport och inte vill åka mera, prata av sej tex om den läskiga älgen man mötte i skogen osv. Allt det måste ju vara jobbigt för hästen att bära på ensam, allt det konstiga vi utsätter den för liksom.

Med tanke på att hästar faktiskt verkar tro ibland att dom garanterat kommer dö om dom stannar kvar på ett visst ställe, dödsångesten måste vara relativt stor? Stressen måste vara stor hos många hästar även om dom inte visar det utåt utan håller god min.

Pratar inte hästar med varandra så då? Om dom vart med om något traumatiskt tex, pratar dom om det då? Pratar dom om ifall dom tycker deras sadel inte passar, eller bettet. Eller pratar dom om sin ägare med andra hästar?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jo, men som jag sa tidigare; om telepati utfördes (eller vad man säger) så borde man ju påvisa det genom aktivitet i hjärnan på den som "pratar" men även på den som tog emot "samtalet".
Det pågår mycket riktigt aktivitet i hjärnan på både "sändare" och "mottagare", vilket också har visat sig vid experiment. Men det är inte bevis nog för att det verkligen handlar om telepati.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

KL
Jag trodde faktiskt inte på detta innan men sen tog jag ut en för skojs skull när ridklubben skulle ta hit henne.
Det var lite min hästs sista chans, veterinären hittade inte felet och påstod att det satt båda fram. Jag var däremot övertygad om att det inte var problemet när idioten ville döma ut min grabb :crazy: Så jag bokade tid på en annan klinik för ett andra utlåtande. Men innan dess kom denna tjejen ut.
Det första hon säger är att han har ont, jäkligt ont. Detta sitter i höger fram och höger bak säger hon sedan, jag tänkte väl mest men eller hur.
Sen säger hon att han hade slängt av mig rejält en gång men det endast för att han var lite busig och att han faktiskt älskar sin matte ;) jaja jag vet hur dumt det låter. Hon säger även att hans hjärta är svagt.
Så nu till kliniken!
Det stämde fullt ut, vet ni vad han dog av? :crazy:
Jo just det, under operation av hans lösa benbit h.b så stannar hjärtat.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det pågår mycket riktigt aktivitet i hjärnan på både "sändare" och "mottagare", vilket också har visat sig vid experiment. Men det är inte bevis nog för att det verkligen handlar om telepati.
Nej, i så fall måste man kunna visa aktivitet mellan de två hjärnorna. Men det är steg 2, steg 1 är att hästpratare kan visa i kontrollerade experiment att de kan få reda på saker om ett antal hästar de inte kan på "normalt" vis. Och nej, anekdoter, oavsett hur spännande de är, duger inte. Först när det bevisats att telepati finns är det någon vits at ta reda på hur det fungerar.

Att folk trodde jorden var rund tills ganska nyligen stämmer inte. Lärda personer har vetat det sen antiken, minst. Tvisteämnet har i stället varit hur stor jorden är. Columbus belackare påstod inte att jorden var platt, de ansåg att jordens omkrets var betydligt större än Columbus beräkningar visade, och de hade rätt.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det går ju faktiskt att mäta ATT man drömmer, svårare kanske VAD man drömmer om även om man kan registrera vilken del av hjärnan som används. Om nu telepati var sant och riktigt så borde man ju faktiskt kunna mäta ATT det utbyttes information men kanske inte VAD som sas.

Ett sidospår i tråden men nu för tiden kan veta på ett ungefär hur drömmar ser ut och inom några år kommer våra drömmar kunna spelas in och spelas upp för oss på bildskärmar.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag vet att det inte är så utan det är ett skämt. Men jag tyckte att inlägget var kul som påstod att det fanns en tanke i hjärnan, nämligen MAT.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Knapplån på första inlägget för att svara många

Såhär:
Det som funkar ska ju också funka varje gång, eller åtminstone i mer än 60 % av fallen.
Om någon hävdar att de har en förmåga går det också att testa om de har den förmågan - om jag säger att jag kan cykla och endast lyckas till viss del (det går vingligt) så har jag åtminstone nått upp till över de 60 %, medan om jag hela tiden ramlar så har jag uppenbarligen inte förmågan att cykla.
Den som hävdar att de har en riktig medial, telepatisk, whatever, förmåga kan därför också testas.

En person som tar betalt för att prata med en häst eller vad det nu vara må har en gigantisk chans att bli stormrik: Det finns stående utmaning där den som kan påvisa vad i dagligdags kallar en övernaturlig förmåga därmed får flera miljoner dollar.

En person som är seriös med sin påstådda förmåga skulle utsätta sig för ett sådant test. En person som tar betalt men vägrar ett sådant test ska man inte lita på. De pengar man lägger på en sådan person kan man istället lägga på något vettigt, som mat och kläder till sin familj, cancerforskning eller vad som helst som har bevisad god effekt.

Om det istället handlar om någon person som inte tar betalt så rör det mig inte i ryggen ett dugg om man anlitar dem, om det får en att må bättre i sin relation till häst eller någon annan.

Förutom den generella varningen att det är dumt att lyssna till någon som säger att man inte ska anlita läkare (eller veterinär i aktuellt fall). Ett praktexempel från England, nyligen, var någon känd healer som fått någon sjukdom (minns inte vilken) men vars "inre jag" sagt att han inte skulle behöva medicin utan skulle lita till healing. Han dog av sjukdomen.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Nu tar jag bara sista inlägget....

Jag har varit med om en hästpratare med en häst. Jag har hela livet varit mycket skeptisk och anser att är man en duktig djurmänniska så kan man "läsa av" djuren och få fram mycket information. Är hästen blank och fin i bra hull? Nyfiken och harmonisk osv. Men faktiskt, det kom fram information om den här pållen som stämde exakt och som bara jag kunde veta. Hmm....Jag är fortfarande skeptisk och vet inte vad jag känner för det.

Jag har samma dubbla förhållningssätt till healing. Jag vill inte tro att man kan "operera" en människa utan kirurgiskt ingrepp, operationsärr mm. Men jag har sett med egna ögon en händelse som jag inte kan förklara. Det var en person som hade jätteproblem med åderbråck. Hon gick till en healer och 75 % av åderbråcken försvann. Och i min värld är sånt omöjligt, men jag såg ju resultatet med egna ögon. Och hon hade hemska åderbråck och var jättefin efter ett par dagar.

Så helt ärligt, jag vet inte vad jag ska tro. Rent logiskt så är det omöjligt, men jag har ändå varit med om det....:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 717
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp