Bukefalos 28 år!

Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Då skulle jag gärna vilja höra vad det är för små detaljer i utseendet han ser det på. Det skulle vara väldigt intressant och framför allt, om man kan se samma sak på alla hästar som har ex. samma problem med hovarna. :idea:
Det är betydligt lättare om du läser hans bok isåfall, jag är som sagt inte så fruktansvärt insatt i det där.

Fram tills dess så tror jag att det finns saker som vi inte kan förklara. Det finns fortfarande ställen i hjärnan som vi inte vet vad de har för funktion. Alltså finns det utrymme för telepati. Sjättesinnet finns det nått som kallas och jag tror det är det som ska vara öppet för att vi ska känna nått.

Det är väl självklart att det finns en hel del saker som man inte kan förklara, jag varken tror på det eller inte. Är väldigt öppen för det men sålänge jag faktiskt inte mött på någon som kan prata med hästen och berätta saker som den omöjligt kunnat veta så kan jag omöjligt tro på det fullt ut.

Tar jag ut en hästpratare som berättar att min häst är tex importerad från tyskland, när han kom till sverige och vart han kom, vilka som ägde honom och vad han har för relation till dom andra hästarna etc då skulle jag kunna tro på det men det är ingen som kunnat berätta allt de här.

Det var en såkallad hästpratare som jag ringde som sa sen att hon hade minsann tystnadsplikt gentemot hästen så hon fick inte berätta vad han sa till mej. Känns inte så trovärdigt, desamma när jag ringde en annan som aldrig heller berättar om vad hästarna vart med om tidigare utan berättar hur dom har det just nu. Så jag kan omöjligt tro på det fullt ut.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Djur kommunicerar med varandra genom både telepati och kroppsspråk, precis som vi människor kommunicerar via både kroppsspråk och röst. Vissa djur är svårare att prata med och även individer av samma ras. Katter uppfattar jag som svårare. Hundar är oftast lätta. Katter är kanske mer reserverade och "egna" än just hundar. Hästar är oftast väldigt öppna och tillmötegående men vissa hästar kan också vara reserverade. Det är lite från individ till individ.

Hundar är lätta att tolka pga många århundradens samevolution med människan. Katter har inte interagerat med människan på samma sätt och är därmed inte lika "mänskliga". Men att det skulle vara ett bevis på telepati, det köper jag inte. Jag tror det handlar mer om kroppsspråk, -hållning och andra visuella, audiativa saker. Visst tror jag på "auror", utstrålning och andra känslor, men telepati mellan olika arter känns långsökt. Inom arter, visst säkert. Men om man har en utvecklad telepatisk kommunikation inom familjegruppen eller hela arten varför har man ett så utvecklat visuellt/audiotivt kommunikationssystem?

Du svarade dessutom inte på argumentet om varför bytesdjur skulle kunna kommunicera telepatiskt med ett rovdjur. Vad har de att vinna på det?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Well... jag anser mig ganska vällärd men med vetenskaplig grund. Därför kan det tänkas att jag har andra krav vad gäller kunskap än andra. Jag anser inte att telepati är bevisad bara för att det finns människor som hävdar att det funkar - om man bara "öppnar upp" :D.

Enligt mitt sätt att se det finns för många faktorer som talar emot att telepati mellan människor och djur skulle funka - detta med evolutionär fördel är bara en. Jag har dock inte hört någon "telepat" komma med någon bra teori om varför det ändå skulle funka - kanske för att ingen sådan har läst evolutionsbiologi??

Däremot är jag såklart beredd att ändra mig om någon kan lägga fram ett trovärdigt bevis.

Samtidigt finns det inga bra förklaringar till att det INTE skulle fungera.
Varför är det bara ena sidan som ska bevisa att det fungerar???
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det bör ju kunna vara möjligt! jag menar,herregud vi andvänder ju faktiskt bara 20 % av vår hjärna vem vet alla kanske akn bara man är öppen för de olika möjligheterna till det...men visst finns det säkert folk som missbrukar ordet hästpratare ochlurar andra till att det faktiskt funnkar...många tror bara jag är bra hästvetare som ser när något inte stämmer i hästens rörelse mönster eller bara går på ren chansning och tar nått som passar de flesta,
men vem vet!?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Samtidigt finns det inga bra förklaringar till att det INTE skulle fungera.
Varför är det bara ena sidan som ska bevisa att det fungerar???
Bevisbördan ligger alltid på den som kommer med ett påstående. I synnerhet när det gäller extraordinära påståenden, som att elektriska impulser i en hjärna på något vis kan överföras genom luft till en annan hjärna och där sätta igång motsvarande elektriska impulser. Fast det behövs inte i första hand, utan det behövs bevis på att hästpratare verkligen kan göra det de säger. OBS: anekdoter räknas inte!

Skulle man göra en riktig koll skulle man ha ett antal hästar där hela bakgrunden var känd. Hästprataren skulle få träffa dem på en neutral plats för att inte få ledtrådar från stallmiljön, och deras "utlåtande" skulle lämnas antingen skriftligt eller bandat/video till en person som inte kände hästarna. Djurpratarna ska inte få träffa hästägaren över huvud taget för att inte få ledtrådar. Förmodligen har jag missat någon säkerhetsåtgärd...

Hört talas om cold reading? Om inte finns en OK introduktion på svenska Wikipedia.

Till sist: vi använder inte bara 20% av vår hjärna, det är en gammal missuppfattning. Vi utnyttjar alla delar som går att utnyttja och hjärnforskare har en hyfsat bra koll på vad som händer var.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag är helt övertygad om att det finns de som kan kommunicera på det här sättet med djur...OCH att det finns väldigt gott om bedragare och wannabe's.

För något år sedan anlitade jag, mest för skojs skull/av nyfikenhet, en djurpratare att kommunicera med min häst på distans. Vi hade aldrig setts förr, hon ville inte veta mitt namn eller något alls om mig eller min häst, det enda hon ville ha var hästens namn (hon heter Madam) och hur gammal den var (12 år). Frågade mig vilka frågor jag ville ställa till hästen (jag bad att få veta om hon trivdes med sitt liv, och om det var något som inte var bra)
Sedan satte hon sig mitt emot mig och började berätta om de bilder och intryck hon fick.
Hon berättade bla att min häst gillade sin hage väldigt mycket, eftersom den var platt och vidsträckt så man kunde se långt bort (stämmer, det finns inte en kulle utan är helt slätt)
Att hon var travare först, sen inte haft något jobb men nu var hon ridhäst vilket fick henne att känna sig duktig (stämmer!...fattar fortfarande inte hur fan hon kunde veta detta om sig själv?)
Att hon hade olika slags grejor i munnen när hon jobbade(här började djurprataren smacka och känna efter i sin egen mun medan hon pratade :p), en kall och hård som skramlade och en slät och stilla, mjukare (JA jag brukar växla bett mellan tredelat järn och rakt applemouth)
Att hon ibland kände sig stel och 'platt' i korset (detta med platt fattar jag inte...men hästmassören som jag tog ut efter detta hittade en liten låsning i höften, kan ha varit det hon menade....men jag vet som sagt inte)

Ja detta var väl kontentan av vad som kom fram...och jag bara undrar, HUR i hela friden skulle hon kunna träffa rätt på dessa punkter om hon bara gissade/bluffade/whatever?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag har blivit övertygad att det finns personer som kan prata med djur. Var skeptisk innan men när man får veta sådant som ingen annan borde veta börjar man undra.

T.ex. så hade min dåvarande shettis kastat sitt föl i mars, hon skulle föla i slutet av maj så det syntes inte på henne att hon hade varit dräktig.
Jag var ute och promenerade med henne och träffar en "bekant" som vi brukar träffa på när vi tar våra promenader och hon hade med sig en vän som stannade till och började klappa på min shettis. Plötsligt i vårat samtal så säger hon "Åh vad synd att hon kastat fölet, hon vill också bli en mamma precis som hennes hagkompis" :eek:
Hur sjutton kunde denna okända kvinna som inte kommer härifrån veta att hon kastat? Vi har inte sagt det till någon utomstående annat än vår granne som har hingsten som betäckte vårt sto.
Jag och hon vi möter på våra promenader såg ut så här ganska exakt :eek::eek:

Hur förklarar man det? Detta skedde i Juni - 3 månader efter att hon kastade. :crazy:
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Lånar första bästa knapp.


Ser till och från i tråden att det talas om "Medialitet" i samband med djurkommunikation, vill bara rätta till det och säga att Medialitet inte har, och har aldrig haft, något med Djurkommunikation att göra.

Medialitet är när man öppnar upp kanalen för att tala med döda eller andra väsen i andra dimensioner

Telepati, att öppna den telepatiska kanalen är vad man gör och använder sig av vid Djurkommunikation.

En förmåga vi alla besitter, nyttjar och kan. Vid telepati kommunicerar man med levande.

Stor skillnad!
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Samtidigt finns det inga bra förklaringar till att det INTE skulle fungera.
Varför är det bara ena sidan som ska bevisa att det fungerar???

Jag tycker att det finns massor med förklaringar till varför det inte skulle fungera. Ur ett vetenskapligt perspektiv då. Det evolutionära är det starkaste (dvs vilken evolutionär fördel skulle en häst ha av att kommunicera telepatiskt med människor - dvs rovdjur).

För det andra kan man inte bevisa att en företeelse INTE finns - man kan bara bevisa ATT den finns. Då ligger bevisbördan hos den som hävdar att fenomenet finns. Anser jag. (om man nu öht ska prata om bevis - knepigt ord..)
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Hört talas om cold reading? Om inte finns en OK introduktion på svenska Wikipedia.

Cold reading var intressant att läsa om. Googlade lite också. Det är så uppenbart att det är denna metod som de sk medierna på tv använder. De som har shower.

Intressant länk hittade jag där det bla stod att det finns de som använder det mer eller mindre omedvetet, som faktiskt tror att de besitter förmågor. Den bekräftelse de får i utövandet, gör att faktiskt tror att de kan detta. Försökspersoner som testade att spå i hand, upplevde att de nästan började tro att de hade denna förmåga.

Intressant, det kan betyda att de säger att de är djurkommunikatörer eg använder sig av cold reading. Som får sån bekräftelse av djurägarna att de faktiskt tror sig kunna kommunicera telepatiskt med djur.

Det skulle förklara fenomet på ett logiskt sätt. För jag tror inte ett dugg på att det existerar. Jag håller helt med Morrvan i hennes resonemang om evolutionen, den talar emot att hästar överhuvudtaget skulle utveckla förmågan att telepatiskt kommunicera med rovdjur. Det säger sig självt, om ni tänker efter.

Norrland
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det var en såkallad hästpratare som jag ringde som sa sen att hon hade minsann tystnadsplikt gentemot hästen så hon fick inte berätta vad han sa till mej.

Dagens bästa!!! :rofl::rofl::rofl:


Allvarligt, jag skulle vilja testa en hästpratare. Har aldrig haft nån och vill testa den på en speciell häst som jag vet garanterat skulle "snacka" om det fungerar... Så har nån mailadress eller kontaktuppgifter till någon riktigt BRA så hör gärna av er på pm :)
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det var en såkallad hästpratare som jag ringde som sa sen att hon hade minsann tystnadsplikt gentemot hästen så hon fick inte berätta vad han sa till mej.

Eh? Vilken idiot, vad var poängen med det? Du har lagt ut pengar, för att du ska kunna få en liten annan bild av din häst. Undra hur hon själv kunde leva sitt otroligt sorgliga liv så, på att blåsa människor på det sättet :mad:! Hoppas du fick pengarna tillbaka.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Vad jag vet finns det inga vetenskapliga belägg för att hästar skulle vara telepatiska, men och andra sidan finns det mycket här i världen som inte går att förklara. Tror också att det är en branch som är fylld av människor som utnyttjar folks tro på vad som är möjligt.

Det fanns en berömd häst som dess ägare var fullt övertyckad om att den kunde räkna, men det visade sig att den var överdjävlig på att läsa sin ägare, för när det gjordes ett test uppdagades det att hästan måste se sin ägare för att kunde räkna. Men jag tycker att det är fantastiskt, tänk att ha en sån lyhörd häst att den kan försår vad exakt vad en människa menar utan att denne ens medvetet sänder ut signaler! :)
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Knapplån.

Om man tittar in i skallen på en häst borde det se ut ungefär såhär:
"Mat mat mat maaaat, åh, kolla en kompis, trevligt, mat mat mat äta HJÄLP vad var det där mat mat maaaaat...."

Men jag vet inte. Tydligen tänker de flesta hästar på hur mycket de tycker om att vara ute och tävla. Märkligt.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

*kl*

För drygt ett år sedan anlitade jag en hästpratare på distans mest för kul och för att jag hade en förhoppning om att han skulle förmedla en känsla om varför bilar är så farligt.

Mailade och bifogade en bild. Sedan ville hon veta ålder och tilltalsnamn på hsäten.

Efter 3 dagar fick jag ett mail tillbaks där hon skrev att hon inte ville ta betalt för pga STOR smärta hos hästen var han inte kommuniceringsbar.

Hästen hade absolut inte påvisat någon smärta men en vecka senare när jag var hos tandläkaren med honom visade det sig att han hade farkturer på 3 kindtänder och en jätteinflammation. TYvärr lyckades vi inte lagad det utan fick ta bort honom.

Men om hon inte kunnat kommunicera med djur hade hon aldrig kunnat veta detta om min häst. Och ja han hade jätteont och innan vi sluta kämpa kund han knappt äta öht pga smärtan.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Ha, ha:D Jo, det kan man verkligen tro. Ibland får jag känsla att det finns en hjärna som en guldfisk, d v s 7 sekunders minne. Det är därför man kan ha en guldfisk i en rund glasskål. Den simmar ett varv och tänker Här har jag aldrig varit förut - ett varv till - här har jag aldrig varit förut - ett varv till...överfört till häst blir det Där är den farliga stenen, lukta på den - nästa dag - där är den faliga stenen, lukta på den - nästa dag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 440
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 809
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 690
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp