Bukefalos 28 år!

Hästpratare? Äkta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag tror att det är så här:

1. Det finns människor som har förmågan och kan styra det i dom flesta fall.

2. Det finns människor som har förmågan till en viss del men inte kan styra över den.

3. Det finns människor som påstår sig ha förmågan för att kanske verka intressanta eller tjäna pengar på det, fast i verkligheten inte har det.

4. Det finns människor som tror på det.

5. Det finns människor som inte riktigt vet vad dom ska tro.

6. Det finns människor som absolut inte tror och tycker det hela är humbug och kallar kategori 1, 2 och 3 för idioter, vilket gör att många inom kategori 1 och 2 inte gärna erkänner sina förmågor.

Med risk för att få ett antal 6:or att idiotförklara mig, kan jag själv berätta att jag i flera fall varit med om märkliga saker. Exempel:

När min dotter var liten, vaknade jag och kände mig jättesjuk. Frossa, feberkänsla och med en fruktansvärd smärta i öronen. Gick upp och tog febern, men det visade feberfritt. Gick in till dotterns rum och hittade henne liggandes med hög feber och hon blev allt sämre under dagen och när vi åkte in med henne visade det sig att hon hade öroninflammation. Min egen sjukdomskänsla försvann efter en halvtimma eller så. Liknande saker hände flera gånger med halsont som visade sig vara halsfluss och så.

Vid ett tillfälle hade en av mina hästar skadat sig så vi fick ta ut veterinär som gav henne lugnande innan han kunde fixa skadan. Jag står vid boxkanten och plötsligt känner jag mig helt groggy. Inte svimningsfärdig eller så utan hög helt enkelt och den känslan blandades med en känsla av ren skräck som var så stark att den inte går beskriva. Detta varade kanske bara en halvminut eller så men var oerhört starkt och obehagligt.

När människor runt omkring mig mår dåligt, tar jag in deras känslor på ett helt annat sätt än vanlig empati och det är skitjobbigt. Hittills har jag bara känt av det dåliga så starkt - sorg, rädsla, skräck och smärta. Jag har aldrig gjort det medvetet och kan inte styra över det. Jag har heller aldrig försökt lära mig att utveckla det och enda anledningen till att jag skulle göra det vore för att kunna styra bort det för det skrämmer mig och det suger sååå mycket energi...

Jag brände ut mig totalt förra våren och det var nog till stor del för att jag hade två par i min närhet som separerade och dom använde mig som någon slags terapeut. Jag satt timme ut och timme in och lyssnade till deras bekymmer och till slut orkade jag knappt ta mig ur sängen på morgonen.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag tror och vet att det fungerar.
Spelar inte någon roll var eller hur långt det är i mellan hästen och djurtolkaren. Bara att djurtolkaren får ett kort på hästen.
Många gånger att "det stämmer inte" kan ju också vara en tolknings fråga. Vi är alla olika och tolkar saker olika.


Bara det här säger väl allt. Det är som med horoskop. typ "den här veckan träffar alla fiskar en bra människa". Ojojoj jag träffade min mamma varje dag, det stämde! Det går att tolka så att allt sådant passar in. Om det våre mer specifikt vore det ju häsftigare, men samtidigt helt otroligt att alla som är födda i mars till exempel vinner på lotto den veckan.

Jag har oerhört svårt att tro att någon skulle kunna tala med en häst via ett fotografi. Man kan till exempel skicka in bilder på hästar som varit döda flera år och ändå få svar som att "han älskar morötter" eller "han vill bada" och hästen var livrädd för vatten och inte särskilt matglad.

På plats kan man se sinnesstämningar osv om man är duktig, till exempel att hästen verkar orolig, trött eller nöjd, och sätta in det i ett sammanhang.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag tror att det är så här:

1. Det finns människor som har förmågan och kan styra det i dom flesta fall.

2. Det finns människor som har förmågan till en viss del men inte kan styra över den.

3. Det finns människor som påstår sig ha förmågan för att kanske verka intressanta eller tjäna pengar på det, fast i verkligheten inte har det.

4. Det finns människor som tror på det.

5. Det finns människor som inte riktigt vet vad dom ska tro.

6. Det finns människor som absolut inte tror och tycker det hela är humbug och kallar kategori 1, 2 och 3 för idioter, vilket gör att många inom kategori 1 och 2 inte gärna erkänner sina förmågor.

Jag fortsätter...

7. Människor som tror så mycket på det att de blir fanatiska, dumförklarar alla skeptiker med motiveringen att de är inskränkta, oupplysta och inte förstår bättre. :grin:


Ville bära jämna ut vågskålen lite med tanke på ditt kategorisering, speciellt nr 6. Jag tror absolut inte på telepatiska förmågor men det innebär inte att jag dumförklarar de som gör det. Vill man tro på något som inte går att vetenskapligt bevisa så är ju det upp till var och en. Människor gör det varje dag, se bara på alla olika religioner som finns. Som sagt, helt okej men försök inte pracka på mig några åsikter och värderingar. Man får gärna berätta för mig vad man tror eller hur man uppfattar saker men jag är en egen individ som tänker själv, väljer jag att inte tro på något villkorslöst så ska inte jag dumförklaras för det. Är någonting äkta och sant så ska det tåla granskning, tål det inte granskning så är det nog inte sant.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

kl.
Jag har inte läst hela tråden, men kommer med några erfarenheter.
Jag hade ut en "hästpratare" till mitt varmblodssto för några år sedan.

En sak jag kommer ihåg är att hästprataren berättade att mitt sto gått omkull med sulky, och ramlat på skaklarna med höftknölen. Och att hon inte gillade att bli körd sen dess.

Sen hade jag ut en kiropraktor till stoet. han hittade att muskelfästet var nästan av vid muskeln vid höftknölen, han sade att det kunde komma från en rejäl smäll.

Hästen ifråga är även livrädd för skaklar.



Samma hästpratare pratade även med ponnyn i stallet, och han "berättade" att stallkatten brukade hoppa in till honom.
Stallägaren bekräftade det senare till mig att missen brukade göra så, men det var inget som hästprataren kunde ha "gissat" sig till, eller ha läst utifrån hästens kroppspråk.


Dock var det några saker som hästprataren berättade om som jag tvivlar på. Så jag tar till mig vissa saker hon berättade, och vissa inte.


Jag själv tror att man kan kommunicera med djur, utöver kroppsspråket. Men, att det finns många lurendrejare i branchen så man får vara mkt kritisk.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Fast att katter brukar hoppa upp på breda ponnyrumpor är ju ingen sensation. Så är det ju i stort sett i varje stall så jag tror inte man kan tillskriva sig själv telepatiska förmågor för att man listade ut det.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Fast att katter brukar hoppa upp på breda ponnyrumpor är ju ingen sensation. Så är det ju i stort sett i varje stall så jag tror inte man kan tillskriva sig själv telepatiska förmågor för att man listade ut det.

Nej nej nej. Nu tror du för mkt :), läs en gång till, vart har jag skrivit att katten hoppade upp på hästens rumpa? ;)
Katten hoppade in i boxen, (boxdörren har ett fönster längre ner), och ut igen. Om jag minns rätt så satt även katten på boxdörren. Det var ngt som katten brukade göra lite titt som tätt, och hur fasen skulle djurparataren kunna veta det? Iofs, om hon smugit runt stallet i några veckor och antecknat så hade hon säkert sett det. Men, ifall hon skulle gjort det så borde stallägaren märkt det eftersom stallet ligger 20 meter rakt nedanför deras hus (köksfönstret vetter mot stallgården)

Du vill så gärna tro att det är humbug att du avfärdar allt för att du TROR att du vet saker, som du faktiskt inte visste, bara antog ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpratare? Äkta?

Förlåt, jag läste nog lite för snabbt. Men det du skriver nu är ju inte heller något ovanligt, att katter hoppar i och ur boxar eller sitter på boxdörren. För min kan det inte anses som bevis på telepatiska förmågor heller.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Man kan till exempel skicka in bilder på hästar som varit döda flera år och ändå få svar som att "han älskar morötter" eller "han vill bada" och hästen var livrädd för vatten och inte särskilt matglad.

Men då pratar dom kanske med anden? Många som pratar med djur är väl ofta typ medier och sånt. Då kan det vara spöket som den komunicerar med. Det borde ju gå lika bra som det går att prata med döda människor.. eller nåt..?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Du vill så gärna tro att det är humbug att du avfärdar allt för att du TROR att du vet saker, som du faktiskt inte visste, bara antog ;)

Och nu ANTOG du att jag gärna vill TRO att det är humbug.... För du känner inte mig så du kan inte VETA. :grin:
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag fortsätter...

7. Människor som tror så mycket på det att de blir fanatiska, dumförklarar alla skeptiker med motiveringen att de är inskränkta, oupplysta och inte förstår bättre. :grin:


Ville bära jämna ut vågskålen lite med tanke på ditt kategorisering, speciellt nr 6. Jag tror absolut inte på telepatiska förmågor men det innebär inte att jag dumförklarar de som gör det. Vill man tro på något som inte går att vetenskapligt bevisa så är ju det upp till var och en. Människor gör det varje dag, se bara på alla olika religioner som finns. Som sagt, helt okej men försök inte pracka på mig några åsikter och värderingar. Man får gärna berätta för mig vad man tror eller hur man uppfattar saker men jag är en egen individ som tänker själv, väljer jag att inte tro på något villkorslöst så ska inte jag dumförklaras för det. Är någonting äkta och sant så ska det tåla granskning, tål det inte granskning så är det nog inte sant.
Det finns också dom som baserat på sina egna upplevelser inte tror utan VET. Det innebär inte att man behöver kräva att alla andra ska tro eller veta utan man låter var och en tro precis det dom vill. Och man kan trots sina egna upplevelser förhålla sig skeptisk till dom som påstår sig ha förmågan eftersom man vet att många som påstår sig ha förmågan inte har det - åtminstone inte i den utsträckning man hävdar.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag kan fortsätta med mina egna tankar om det hela. Baserat på mina egna erfarenheter så VET jag alltså. Men jag vill inte ha med det att göra...

Jag har inget att vinna i det här - bara att förlora. Jag omger mig med människor som absolut inte tror och i princip hånskrattar åt och idiotförklarar dom som påstår sig ha alla former av mediala förmågor. Inte minst min egen man - det finns inte i hans världsbild helt enkelt, vilket jag förstår helt och fullt... Jag undviker därför att prata om ämnet eller försöka få någon att tro eller förstå. Jag skulle själv ha svårt att tro på en sådan som mig själv.

Som jag tidigare skrev så "får jag in" negativa känslor som folk i min närhet har - inga bilder eller ord utan jag bara känner det dom känner. Det här är inget jag vill men jag kan inte styra över det, det kommer bara när det kommer och det får mig emellanåt att må riktigt dåligt och är givetvis fruktansvärt frustrerande.

Jag har egentligen två val: Antingen står jag där som den nära vännen som lyssnar och finns till - på bekostnad av att jag själv mår väldigt dåligt för något som egentligen inte har med mig, mitt liv eller min situation att göra. Är det flera i min närhet som mår dåligt så byggs det bara på och jag bär till slut på mer än vad jag klarar av.

Alternativet är att helt enkelt undvika mina vänner när dom mår dåligt. Och vad blir jag då för slags vän? En vän som vänder ryggen till när man mår som sämst... Jag kan givetvis inte heller förklara varför eftersom jag då skulle bli fullständigt idiotförklarad. "Nej du förstår - jag kan inte prata med dig nu när du mår så dåligt för du överför telepatiskt dina känslor till mig!" Jomen visst...

Förstår inte varför en del kallar det för att ha "gåvan". Det är ingen gåva, bara ett jäkla dilemma...
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Förlåt, jag läste nog lite för snabbt. Men det du skriver nu är ju inte heller något ovanligt, att katter hoppar i och ur boxar eller sitter på boxdörren. För min kan det inte anses som bevis på telepatiska förmågor heller.

Om det är vanligt eller ej kan jag inte svara på. Men, hursom så berättade hon att katten gjorde det. Kanske var en chansning på 50/50, men rätt hade hon iallafall.

Resten jag skrev då, ang mitt sto? Går det lika bra att gissa sig till? Har 50% av alla travare muskelfästet sönder vid höftknölen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpratare? Äkta?

Jag tror att detta kan vara ett komplement till den vardagliga kommunikationen vi själva har med hästar. Men tänk på att först kritiskt granska de "hästpratare" som finns på marknaden. Själv ska jag anlita en hästpratare åt min häst då jag tror på detta, men samtidigt inte hyser alltför stora förhoppningar. Att inte ställa in sig på att hästen ska "öppna sig och tala ut" är att ge det här en chans och det tror jag alla borde testa. Därav säger jag inte att alla behöver gilla metoden, men att testa är att ge den en gnutta chans. Jag funderar på Tamara som skrev en bok om detta för några år sedan, min familj har haft lite kontakt med henne via någon föreläsning på Granngården för några år sedan och fick en bra känsla så jag ska höra av mig till henne för att se om hon har lust att försöka med min häst. Att sedan skador och sådant pratas bort tycker jag är vanvettigt, hästmänniskor måste kunna skilja på dessa olika metoder och hantera dem varsamt!
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Det pågår mycket riktigt aktivitet i hjärnan på både "sändare" och "mottagare", vilket också har visat sig vid experiment. Men det är inte bevis nog för att det verkligen handlar om telepati.

Skulle du kunna hänvisa till dessa studier?
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Så hästprataren sa ordagrant ut till dig: Den här hästen säger att den har muskelfästet vid höften nästan avslitet?

Okej att hästen känner att den har ont men hur skulle den kunna veta att muskelfästet nästan var av och sen dessutom säga det till prataren? Vet du precis vad som är fel när du har ont någonstans? I såna fall skulle du ju aldrig behöva gå till doktorn...

Och att gamla travare någon gång gjort sig illa på skaklarna och inte längre tycker om att bli körda är väl inte så himla ovanligt. Vore hon en toppen travhäst skulle hon väl vara kvar på travet?

Tror som sagt inte på telepatiska förmågor, men som jag sagt innan så kan jag ändra uppfattning om någon lägger fram bevis som håller för vetenskaplig granskning. Däremot skulle jag kunna lägga en slant på att den s.k. prataren är väldigt duktig på att läsa hästars beteende och kroppsspråk och sedan dra sina slutsatser därifrån. Sen tror jag också att många hästägare avslöjar lite för mycket med prataren utan att tänka på dig.
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Skulle du kunna hänvisa till dessa studier?
Studier gjorda av psykolog Marios Kittenis och kollegor vid Edinburghs universitet beskriver hur deltagarna delades in i par "där den ena personen fungerade som 'avsändare' och den andra som 'mottagare'. De båda försöktspersonerna placerades i varsitt rum, så att de varken kunde se eller höra varandra. I en kvart utsattes sedan 'avsändaren' med ojämna mellanrum för ljusglimtar, medan både 'avsändarens' och 'mottagarens' hjärnvågor mättes." Reslutatet blev att när 'avsändaren' stimulerades av ljusglimten, uppstod det samtidigt ökad aktivitet i syncentrum hos 'mottagaren', trots att personen inte såg ljusglimtarna.

"För att vara säkra satte forskarna fem nya försökspersoner i mottagarrummet och sade att det satt 'avsändare' i det andra rummet. I verkligheten var rummet tomt, och trots att ljusglimtarna presenterades som tidigare, såg man ingen effekt på mottagarnas hjärnvågor.

http://www.book-of-thoth.com/article1683.html
 
Sv: Hästpratare? Äkta?

Sen tror jag också att många hästägare avslöjar lite för mycket med prataren utan att tänka på dig.

:rofl::rofl:
Vad har jag skrivit här egentligen? :o:rofl:
Så här skulle det ju stå:
Sen tror jag också att många hästägare avslöjar lite för mycket för prataren utan att tänka sig för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Diabetikern
·
Anläggning Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp