Bukefalos 28 år!

Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Näää Nu läser du nog fel. Jag var där den dagen och hästen tävlade loppet och gick som 1:a i mål. När så de andra hästarna kommer ikapp, så tar den i och kusken ska ta ner tempot för att vända tillbaka och segerdefiliera, det är då den går i backen. Man kan se loppen i repris på tv4 anytime.
En travare kan faktiskt tappa luften, kväva sig om den tar i och vill framåt och kusken vill minska farten.

Jag nekar heller inte till att det har varit många hästar på senare tid som tyvärr gått i backen. Men att lägga ut länkar från andra länder tycker jag inte riktigt hör hit. Travsporten i andra länder kan vi göra mycket lite åt, bättre att vi tar hand om den sport vi har i sverige.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Om du kollar en gång till så var det My Lonely Heart som vann Lopp 2 och stupande inte bara sådär. Enligt kusken ska hästen ha tagit bettet ordentligt och var i princip påväg att dra iväg med honom då han väljer att köra in i staketet istället. Då fastnar hästen och går omkull!

Källa: Travnet.se -> Mats Karlsson om olyckan på Boda.
(kan ej få dit en länk)
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Ja jag delar din åsikt, det som förvånar är attityden hos svenskt galoppfolk. Jag trodde inte att de skulle tycka att det var okej, men de skulle tydligen mer än gärna starta sina hästar i GN...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Det märktes ingenting under loppet även om hon stannade en del till slut. Jag ryckte tussarna och norsken och fick ett helt normalt gensvar, men jag behövde aldrig peta till henne, säger Mats Karlsson om målgången och fortsätter:

- Det fanns absolut ingen extrem trötthet i hästen för det känner man i benen.

Citat: Mats Karlsson

http://www.travnet.se/StartPage/
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag har absolut ingen aning om varför du håller på med trav.Jag förstår faktiskt inte varför någon håller på med det när det ser ut som det gör.Det finns inga som är så dåliga på att ta kritik som travfolk.Varför har ni så svårt att ta kritik? Varför vill ni inte förbättra för djuren? Jag är villig att ge travsporten en chans.Men då krävs massor av bättring.

Att travfolk är dåliga på att ta kritik beror på att kritiken kommer i från folk som absolut inte har en aning om vad dom pratar om!Vem har sagt att vi inte vill förbättra för djuren?Jag vet att dom flesta inom travsporten är måna om sina hästar.Vilka förbättringar ska göras inom travsporten för att du ska godkänna den?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Att klaga på travsporten är coaris lilla hobby och travfolket börjar bli rätt less på dennes ideliga påhopp....

Kan förklara nästa gång vi ses kanske. ;)
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Eftersom jag inte får något svar idag ,så går jag och lägger mig.Har varit på sundbyholm och tittat på alla stackars plågade hästar så jag är trött.Och i morgon ska jag till Valla o titta på ännu mer plågade hästar så god natt och sov gott alla trav vänner.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Min uppfattning är att all hinderlöpning inom galopp ska klassas som djurplåger,, en av anledningarna är att löphästar som inte vill/kan löpa slätlopp längre gärna ser från sina ägares sida en sista tjans att tjäna ett par kronor till genom att "omvandla" dom sill hinderhästar..

I 9 fall av 10 så kommer minst en häst inte i mål vid hinderlöp.

Måste säga att detta är det första vettiga du skrivit någonsin här mera sånt!!!!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Att travfolk är dåliga på att ta kritik beror på att kritiken kommer i från folk som absolut inte har en aning om vad dom pratar om!Vem har sagt att vi inte vill förbättra för djuren?Jag vet att dom flesta inom travsporten är måna om sina hästar.Vilka förbättringar ska göras inom travsporten för att du ska godkänna den?

:bow::bow::bow:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Att klaga på travsporten är coaris lilla hobby och travfolket börjar bli rätt less på dennes ideliga påhopp....

Kan förklara nästa gång vi ses kanske. ;)

Jag förvånar mig mycket över hur dåligt moderatorn här tar denna person. en liten tydlig varningpå detta skulle vara på sin plats tycker jag. Kanske tom en ban från travsidan...

Bit lite på benet nästa gång ni ses :angel::angel:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

På biggan menar du??? Men hon är så snäll och menlös irl så det behövs inte... :D

Coari däremot kan jag skicka en hel flock skäggbeningar med nyvässade gaddar på..... :angel:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Vad menar du??? Är det inte en självklarhet att en häst som inte är i tävlingsmässigt skick och som har stupat redan innan loppet startats ska av djurskyddsskäl tas bort från tävlingen.

Detta är en allmän praxis även inom galopp och även inom ridsportens olika grenar.

En häst som i tävlingssammanhang redan innan start är så stressad att den stupar är inte bara i icke tävlingsmässigt skick. Den är dessutom en stor olycksrisk för övriga deltagare!!!
Tilläggas bör kanske att startförbudet gäller alltid om hästen ens varit ner på banan. Alltså även hästar som t.ex. skyggar för traktorn och sätter sig på rumpan. En häst som suttit/legat/ramlat på banan får inte starta.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Men vi då?
Vi som har våra hästar i frodiga gräshagar?
Vi som hellre låter våra hästar väga 10 kg för mycket än 20 kg för lite?
Vi som låter hästen gå ute dygnet runt med tillgång till eget stall?
Vi som ger hästen obegränsat med hö?
Vi som aldrig skulle sätta på vår häst en huvudstång?
Vi som aldrig ens skulle köra vår häst med ett spö?
Vi som hellre låter hästen springa för sakta än för fort i träning?
Vi som spenderar våra sista slantar på att köpa hästen nytt täcke?
Vi som har ut ET en gång i månaden istället för att gå på bio för pengarna?
Vi som hellre åker till veterinären med jämna mellanrum och inte bryr oss om att det kostar åtskilliga tusenlappar?
Vi som hellre ringer hästtandläkaren och massören än lägger de pengarna på att gå ut och roa oss på krogen?
Vi som dagligen tar in hästen i stallet endast för att gosa med den och tala om hur mycket vi älskar den?
Vi som spenderar pengarna som folk menar att vi är i branschen för att tjäna?

Hur är det med oss?
Varför ska vi ideligen finna oss i att dras över samma kam av "alla" som påstår att "travfolk" inte kan ta kritik eller att vi behandlar våra hästar illa?
Vi gör ju allt för våra hästar, kan ni/du inte förstå det? Bara för att vi håller på med trav betyder inte det att vi inte älskar hästarna. Det betyder inte heller att man slår hästen, kör sönder den eller strömmar den i baken.
NÄR ska kreti och pleti fatta det??

När det ser ut som det gör?
Titta världen människa. Då kan vi hårddra det. Jag förstår inte hur någon kan vilja leva när världen ser ut som den gör.


Nu är det ju inte ER jag kritiserar.Eller hur?
Ska jag gilla allt annat som är fel,för att ni ska slippa känna er trampade på?
Ska vi sluta att försöka förbättra för djuren,bara för att alla som är bra är just bra?


(Vad jag vet om trav har ni ingen aning om,men ni skulle förmodligen bli förvånade.)
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

*lånar av mig själv*

Jag tror att alla som håller på med trav är bekymrade och oroliga över att det sker dödsfall på banan. Alla som har häst borde vara det, det kan hända vilken häst som helst, när som helst. Man säger ofta att de "kvävt sig" men jag tror det bara är ett uttryck eftersom hästen beter sig så. Det görs en studie på detta och alla störthästar obduceras, ibland hittar man något påtagligt (ex brustet aortabråck) men oftast är det ospecifika fynd. Det kommer nog en artikel om detta såsmåningom. Det dör ridhästar knall och fall under ridturer, i hagen, i transporter etc. Men detta skrivs aldrig upp i media, det är på sin höjd en lokal tragedi. Andelen travare är högre i rena siffror, procentuellt vet jag inte, det finns ingen statistik.

Jag och flera med mig diskuterar och analyserar ofta detta, men vi gör det inte på bukefalos, av flera anledningar. Om man på travforumet diskuterar något annat än stammar, pannluggsrosetter, grattistrådar, täckestips etc utan för en diskussion om ett allvarligt problem så är tråden snabbt nedlusad med ett antal fjortisar som ylar djurplågeri och lägger fram sin farfars grannes nordis eller ett klipp på youtube som exempel på plågad travare och vägrar lyssna på ett enda motargument, så var den tråden sabbad.

Vad gäller Coari så kan han/hon knappast vara intresserad av att föra en seriös diskussion, h*n lägger inte upp sina inlägg på det sättet. Jag tror h*n bara är ute efter att trolla travforumet, h*n vet att det ger reaktioner. Coaris inlägg följer en ganska regelbunden cykel och sammanträffar sannolikt med perioder i Coaris liv då h*n har tråkigt/lite att göra/känner sig allmänt stridig/har mens etc. Om Coari vore intresserad av en seriös debatt så är jag övertygad om att h*n är intelligent nog att lägga upp sin taktik annorlunda och kanske till svar faktiskt få en välbehövlig seriös debatt.

Jag är full av beundran för de av er som orkar bemöta påhoppen hela tiden, jag orkar det inte, därför lägger jag mina travardiskussioner annorstädes.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Ja stackars dig.. Bättre du diskuterar någon annastans då,där alla håller med dig.
Jag vet att det finns massor av bra människor inom travet,men det rättfärdigar inte dom som är dåliga.
Drivningar vid upplopp borde ses över,och tas hårdare,för jag ser dagligen riktigt fula drivningar som inte straffas.Vad är det som är så fel med att förbättra.Kritik är bra,för om alla bara går och låtsas som att allt är bra,så händer ingenting!!

/Sofie,28 år(alltså ingen fjortis;)) med oändligt mycket erfarenhet av hästar som mår dåligt (tyvärr)
Som tur är även av hästar som mår bra!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Ja stackars dig.. Bättre du diskuterar någon annastans då,där alla håller med dig.
Jag vet att det finns massor av bra människor inom travet,men det rättfärdigar inte dom som är dåliga.
Drivningar vid upplopp borde ses över,och tas hårdare,för jag ser dagligen riktigt fula drivningar som inte straffas.Vad är det som är så fel med att förbättra.Kritik är bra,för om alla bara går och låtsas som att allt är bra,så händer ingenting!!

/Sofie,28 år(alltså ingen fjortis;)) med oändligt mycket erfarenhet av hästar som mår dåligt (tyvärr)
Som tur är även av hästar som mår bra!

Det handlar inte om att alla skall hålla med, jag har mycket kritik mot travsporten (som jag förövrigt inte är aktiv inom). Jag låtsas inte att allt är bra, jag tror inte ens jag försökt försvara sporten i inlägget, där dömer du mig ohörd. Jag förklarar varför man kanske inte orkar ta en seriös debatt när motståndarsidan inte agerar seriöst. Skall vi debattera för att kasta skit på varandra eller skall vi debattera för att komma till en konklusion? Seriös eller popcorn? Tydligen tog du åt dig av mitt uttalande om fjortisar, bra då kanske du kan lära av det och faktiskt lägga dig på en mogen nivå hädanefter, att vara "fjortis" har inget med ens faktiska ålder att göra. För jag vet faktiskt inte hur jag skall bemöta inlägg som
burr... Det räcker med att googla på solvalla och se ETT upplopp så blir jag skakis och vill kräkas.Måste man driva dem så illa? Jag fattar inte sporten med att hålla på så..urk.
utan att bli anklagad för att stoppa huvudet i sanden. Det är ett hopplöst uppdrag. Du hade kunnat lagt det inlägget på en mer mogen och mindre sensationslysten nivå, som man frågar får man svar. Jag diskuterar gärna med dig, men det skall ju finnas något att diskutera då också. Bemöt mig med respekt så bemöter jag dig med respekt.

Jag är bekymrad över att hästar fallen ner och dör, allvarligt bekymrad, jag har häst själv, jag ser dessa störthästar på obduktion varje gång. Jag träffar oroliga människor i min yrkesroll, jag blir ofta tillfrågad av hästvänner både i egenskap av hästmänniska och veterinär. Detta är ett hett diskussionsämne, liksom drivningar och bestraffningar, vilket jag ville belysa eftersom ni på buke anklagar oss för att inte bry oss. Vi bryr oss, men Bukefalos kanske inte är centrum i vårt liv, och vi kanske inte lever i tron att all världens expertis finns här.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Vad är ditt intresse?

Det är intressant att med om hästsport som helhet. Jag läser ofta och gärna speciellt om de delar av hästeriet som jag själv inte är så insatt i.
Allt blir lite snedvridet när man belyser vissa delar av en sport, men det kan ändå påvisa någonting. Det pågår en debatt på Ridsports sida ang. Dansk TV har gjort ett inslag som belyser dressyr och hoppryttarnas (inte alla förstås) ridning bakom hand. Det är också intressant. Även om allt blir tillspetsat finns det ändå mycket i resonemanget som verkligen borde diskuteras. Jag tror det är likadant inom tex travet. Mycket är säkert bra, men det finns säkert även mycket som kan ifrågasättas och förbättras.
Då är det intressant att läsa vad ni som är insatta har för åsikter.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Det handlar inte om att alla skall hålla med, jag har mycket kritik mot travsporten (som jag förövrigt inte är aktiv inom). Jag låtsas inte att allt är bra, jag tror inte ens jag försökt försvara sporten i inlägget, där dömer du mig ohörd. Jag förklarar varför man kanske inte orkar ta en seriös debatt när motståndarsidan inte agerar seriöst. Skall vi debattera för att kasta skit på varandra eller skall vi debattera för att komma till en konklusion? Seriös eller popcorn? Tydligen tog du åt dig av mitt uttalande om fjortisar, bra då kanske du kan lära av det och faktiskt lägga dig på en mogen nivå hädanefter, att vara "fjortis" har inget med ens faktiska ålder att göra. För jag vet faktiskt inte hur jag skall bemöta inlägg som utan att bli anklagad för att stoppa huvudet i sanden. Det är ett hopplöst uppdrag. Du hade kunnat lagt det inlägget på en mer mogen och mindre sensationslysten nivå, som man frågar får man svar. Jag diskuterar gärna med dig, men det skall ju finnas något att diskutera då också. Bemöt mig med respekt så bemöter jag dig med respekt.

Jag är bekymrad över att hästar fallen ner och dör, allvarligt bekymrad, jag har häst själv, jag ser dessa störthästar på obduktion varje gång. Jag träffar oroliga människor i min yrkesroll, jag blir ofta tillfrågad av hästvänner både i egenskap av hästmänniska och veterinär. Detta är ett hett diskussionsämne, liksom drivningar och bestraffningar, vilket jag ville belysa eftersom ni på buke anklagar oss för att inte bry oss. Vi bryr oss, men Bukefalos kanske inte är centrum i vårt liv, och vi kanske inte lever i tron att all världens expertis finns här.


På vilket sätt är det respektlöst att säga att man mår dåligt när man ser alla dessa vansinnes drivningar på ett upplopp? Gör jag det så är det ju så.:confused: Kanske bara lite klumpigt formulerat.(sorry)
Och jag förstår faktiskt inte varför du tar det så personligt?På vilket sätt kastar jag enbart skit,utan att svara på frågor? Om du inte vill diskutera här så förstår jag inte varför du gör det heller.Om travsporten förbättras avsevärt med hänsyn till djuren istället för till dom som vill tjäna pengar på dom så hade den kunnat vara riktigt trevlig.Om konklusionen ska bli att jag ska vara tyst för att ni ska slippa känna er jagade så är jag inte med dig tyvärr.Hjälp till att förbättra istället.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

På vilket sätt är det respektlöst att säga att man mår dåligt när man ser alla dessa vansinnes drivningar på ett upplopp? Gör jag det så är det ju så.:confused: Kanske bara lite klumpigt formulerat.(sorry)
Och jag förstår faktiskt inte varför du tar det så personligt?På vilket sätt kastar jag enbart skit,utan att svara på frågor? Om du inte vill diskutera här så förstår jag inte varför du gör det heller.Om travsporten förbättras avsevärt med hänsyn till djuren istället för till dom som vill tjäna pengar på dom så hade den kunnat vara riktigt trevlig.Om konklusionen ska bli att jag ska vara tyst för att ni ska slippa känna er jagade så är jag inte med dig tyvärr.Hjälp till att förbättra istället.

Vi kanse skall reda ut en del saker, jag har inte sagt att du bara kastar skit, det var en jämförelse mellan två olika debatt-typer. Jag har aldrig sagt att konklusionen är att du skall vara tyst och jag tar ingenting personligt, var skriver jag det? Jag förklarar att det kan vara svårt att ens försöka bemöta vissa inlägg utan att bli anklagad för att stoppa huvudet i sanden, inte vilja förbättra, försvara med näbbar och klor. Det är väl ingen nyhet att du ofta uttryckt dig ganska kategoriskt och kanske klumpigt i flera travtrådar och tillslut gör man av med sitt respektkapital. Man blir en som det helt enkelt inte är någon idé att diskutera med även om man egentligen har en hel del bra att säga. Det är lite som att försöka vräka sig på en hund som är inträngd i ett hörn, det går liksom inte.

Du har ingen aning om vad jag/vi/någon gör för att förbättra, det är ju det jag försökt förklara. Eller är det "bara för att det inte finns på Buke så finns det inte"? Bilden av travsporten är delad, många aktiva upplever inte alls det som kritikerna ser, inte i så stor utsträckning som det påstås (vanligt när drivning diskuteras), men om man säger det så har man helstängt/ljuger/blundar för sanningen. Fråga istället, hur gör ni, vad ser ni, vad är bra vad är dåligt, hur skall vi komma tillrätta med etc....jag tror att en seriös debatt är uppskattad, jag skulle uppskatta det i alla fall. Jag vill diskutera saken och en konklusion för mig är en idé till lösning på problemet, inte att kritiker skall hålla tyst, kan inte ens förstå hur du kunde läsa in det i mitt svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Vi kanse skall reda ut en del saker, jag har inte sagt att du bara kastar skit, det var en jämförelse mellan två olika debatt-typer. Jag har aldrig sagt att konklusionen är att du skall vara tyst och jag tar ingenting personligt, var skriver jag det? Jag förklarar att det kan vara svårt att ens försöka bemöta vissa inlägg utan att bli anklagad för att stoppa huvudet i sanden, inte vilja förbättra, försvara med näbbar och klor. Det är väl ingen nyhet att du ofta uttryckt dig ganska kategoriskt och kanske klumpigt i flera travtrådar och tillslut gör man av med sitt respektkapital. Man blir en som det helt enkelt inte är någon idé att diskutera med även om man egentligen har en hel del bra att säga. Det är lite som att försöka vräka sig på en hund som är inträngd i ett hörn, det går liksom inte.

Du har ingen aning om vad jag/vi/någon gör för att förbättra, det är ju det jag försökt förklara. Eller är det "bara för att det inte finns på Buke så finns det inte"? Bilden av travsporten är delad, många aktiva upplever inte alls det som kritikerna ser, inte i så stor utsträckning som det påstås (vanligt när drivning diskuteras), men om man säger det så har man helstängt/ljuger/blundar för sanningen. Fråga istället, hur gör ni, vad ser ni, vad är bra vad är dåligt, hur skall vi komma tillrätta med etc....jag tror att en seriös debatt är uppskattad, jag skulle uppskatta det i alla fall. Jag vill diskutera saken och en konklusion för mig är en idé till lösning på problemet, inte att kritiker skall hålla tyst, kan inte ens förstå hur du kunde läsa in det i mitt svar.

Nej just det:idea:Jag har ingen aning om vad just du gör för att förbättra,och det är ju just det jag vill veta! Jag måste få säga vad jag tycker,det är min fulla rätt.Det är därför detta heter diskussionsforum.För att man ska få tycka saker.Nu TYCKER jag att det tillåts för mycket drivning (till exempel) inom travet.Det är inte tillåtet att driva på liknande sätt inom tex hoppning och dressyr,där skulle det bli tvärstopp direkt.Det är konstigt,för om det hade handlat om tex ett djur som inte fick mat,eller övergivna kattungar så hade ni förmodligen tyckt synd om dem,men här gäller det er sport,er heder,och då tar ni allt som personlig kritik.Om det nu finns människor som tar illa upp av vissa delar av travet,varför inte förändra det? Varför är det så illa att vilja djurens bästa? Det är så mycket som mörkas inom travet för att det handlar om pengar.Tränare hetsar hästarna till max för att få ut så mycket pengar som möjligt,annars förlorar dom sina kontrakt med ägarna..som i sin tur bara vill ha bra resultat och skiter fullständigt i hästarna.Detta gäller inte alla.Men alldeles för många.Jag känner både travhästuppfödare,ägare och tränare.Även god kontakt med en banveterinär.Jag är ingen gröngöling.jag har sett baksidan och den är inte vacker.Det betyder inte att ALLA är såna,men hetsen i toppen är tuff..Det är oftast inte amatörer i den geggan,även om det såklart också förekommer.
Sen anser jag tex att man tar hästar i träning och tävling (speciellt tävling) på tok för tidigt.Att stjäla ett djurs ungdom på det sättet tycker jag är fel.Ni kanske tycker att barnarbete är okay också? (dom får ju vara lediga på kvällen oftast,så vad gör det om dom arbetar ibland,dom tycker det är kul..jag lovar!) Det är precis samma med galoppsporten,men det hör inte hemma här,för detta handlar om trav,och det hjälper inte att säga-"men galoppen då..ge dig på dem istället" Det är ett annat krig helt enkelt.Sen till soppan vill jag tillägga förslitningsskador,aggressivitet,näsblod,skadade munnar med skador på tänder,kvävningsolyckor,dödsstörtningar,elchocker(sk grisfösare),dödsstörtningar,sväljer tungan. Förändra inte bara straffet på tex överdriven drivning,utan byt ut dom som dömer straffen till såna som verkligen DÖMER när dom ska. Ändra till äldre tävlingsålder,förbättra, förbättra förbättra! Naturligtvis finns det bra människor överallt inom travet.Men jag vill se mer djurskydd och mindra pengabegär.Sån är jag!
Jag dömer utifrån det jag ser,inte bara det jag hör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 474
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 717
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 723
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 421
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp