Bukefalos 28 år!

Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Helt rätt, men även att vifta med det kan få hästen att gasa. Har flera som är 3 stegs raketer.

1: jaga med töm
2: vinkla fram m spö
3: vifta med spö
4: peta/använda spöt

Sedan har man norsken och rycktuss eller ryckhuva.

Men ser att jag fick med fler.:angel: Somsagt det finns flera alternativ:angel:

Ja? :confused:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag har inte sagt att man måste det men det borde väl vara en anledning till att folk vill förbjuda spöet För att många faktiskt gör det. Jag tror knappast att det kommer på tal att förbjuda för att man bara vinklar det i luften.

Fast oftast så ser det ju värre ut än vad det är när det gäller spö drivning, eftersom du inte få rsläppa tömmen får du heller ingen större kraft i slaget.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jösses, låter som att du bara vill hitta kryphål för att spöanvändningen ska få fortsätta hållas som den är. Vad tror du är anledningen till att man vill att det ska förbjudas? Att man kliar hästen i svansen med spöet eller? Har ingen lust att diskutera med såna som du som inte verkar ha någon respekt för djuren utan går mer efter vad "alla andra" gör.. Som om det skulle göra saken mer acceptabel.

Spelar ingen roll vad man sysslar med för gren, dåligt beteende mot djuren har inget med gren att göra utan det felet kan man endast hitta hos sig själv.

Tack för mig.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jösses, låter som att du bara vill hitta kryphål för att spöanvändningen ska få fortsätta hållas som den är.
Nej, nej du missförstår mig. Jag tycker om att diskutera..... OCH jämföra. Bara det att jag kommit på att allt är lika bra eller samma skrot och korn. Dvs ingen är bättre eller sämre.
Och ja....jag tycker att man ska få köra med spö och det finns klara regler för det inget att klaga på där så att säga. Men jag önskar högre böter när reglerna inte efterföljs. Man ska inte kunna tänka -ja ja en tusenlapp, men jag fick kusen först i mål. Typ.
Vad tror du är anledningen till att man vill att det ska förbjudas?
Anledningen är att de inte begriper bättre....
Har ingen lust att diskutera med såna som du som inte verkar ha någon respekt för djuren utan går mer efter vad "alla andra" gör..
Fast jag har stor respekt för djur. Och tar hand om hästarna så gott jag kan och försöker hela tiden se till deras bästa och ge dem kärlek, mat och omsorg. Menar du att man inte kan ha respekt för häst om man väljer att köra sin häst med en pisk?
utan går mer efter vad "alla andra" gör.. Som om det skulle göra saken mer acceptabel.
Har faktiskt ingen aning om vad du menar här?
Spelar ingen roll vad man sysslar med för gren, dåligt beteende mot djuren har inget med gren att göra utan det felet kan man endast hitta hos sig själv.
Ja, helt rätt!
gulan
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Ni som använder argumentet att spöet är en "förlängd arm", vad är det egentligen ni ska åstadkomma med armen? Gör ni något speciellt med "vanliga" armen även när ni inte har något spö? Eller varför kallar ni det just för "förlängd arm"?

När jag använder körspö så gör jag det för att kunna hålla hästen bra på bettet och ge den drivning ändå, jag vill inte släppa tömmarna och mista kontakten i munnen för att driva på med tömmen, INGEN av mina hästar reagerar negativt för spö. därav så kallar iallafall jag det en förlängd arm , eller en förlängning av min önskan . Man SLÅR inte hästar med spö om man är en normalt fungerande människa. Jag ger en signal om att jag vill att hästen ska öka tempot lite, istället för att slå med tömmen.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

När jag använder körspö så gör jag det för att kunna hålla hästen bra på bettet och ge den drivning ändå, jag vill inte släppa tömmarna och mista kontakten i munnen för att driva på med tömmen, INGEN av mina hästar reagerar negativt för spö. därav så kallar iallafall jag det en förlängd arm , eller en förlängning av min önskan . Man SLÅR inte hästar med spö om man är en normalt fungerande människa. Jag ger en signal om att jag vill att hästen ska öka tempot lite, istället för att slå med tömmen.
Och jag/vi kör aldring med spö:), utan klatchar lätt mer tömmen- oftast räcker
det att bara "röra" lite på den. (tömmen alltså)
Man SLÅR inte hästar med spö om man är en normalt fungerande människa.
Nej, verkligen inte. Men man måste hålla med om att på Tv kan det se som så, och är man då oinsatt så har jag förståelse för att de tror att man gör det. Men det verkar lönlöst att förklara.....
INGEN av mina hästar reagerar negativt för spö. därav så kallar iallafall jag det en förlängd arm , eller en förlängning av min önskan
För det finns ju inget värre än och se kuskar som sitter och flaxar med armarna och gungar i sulkyn på upploppet.
gulan
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Som jag skrivit förut så ser det oftast värre ut än vad de är. Travet är otroligt kontrollerat. Misstänks någon för att ha överskridit vad som är tillåtet inom drivning så finns de filmer från olika vinklar som domarna kan titta på.

Men som några andra skrivit så är det för dåliga böter. Det borde vara riktigt ordentliga avstängningar istället, åtminstone vid upprepade förseelser.

Sen vill jag påpeka att när kuskar får böter för felaktig drivning så handlar det oftast om att den inte sett estetiskt bra ut (alltså ser hemskt ut, kanske är yvig), att man stört andra hästar med sin drivning eller att man slagit med spöet på vagnen eller utrustningen (vilket inte är tillåtet). Jag skulle vilja påstå att det är ytterst sällan som det händer att kuskar "spöar" sina hästar.

Skulle någon göra det, på en sån nivå att det klassas som djurplågeri så ryker licensen direkt! Sen väntar även en polisanmälan. Det är OMÖJLIGT att komma undan om man missköter sig på en travbana. Det är otroligt övervakat.

Så går det till inom travet. Jag tycker vi sköter det här med spöhanteringen MYCKET bättre än ALLA andra hästsporter.

Jag skulle kunna uppskatta att om det var samma hårda regler inom t.ex. hoppning, så skulle det bli väldiga bötessummor, många och långa avstängningar. Och säkert även ett par polisanmälningar.

Och det är bara vad jag har sett, jag är inte speciellt ofta på ridtävlingar.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Bugar och bockar för ett bra inlägg!!!!!!!!


:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Min ena häst går med öppet huvudlag, ingen checkrem, inga tussar i öronen (hon hör alltså hela tiden). Det enda hon har är några skydd på benen. Och ja, hon har vunnit lopp. Med 30 meter dessutom.

Jag har för övrigt tre stycken som går utan checkrem och med öppet huvudlag.



:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Nu tycker jag den här tråden har spårat ur och mest liknar pajkastning.
Vi avbryter diskussionen här. Återkom i en ny tråd när behov finns och ni har gjort slut på pajen och kan diskutera civiliserat igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 667
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 410
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp