Bukefalos 28 år!

Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.

coari

Trådstartare
Döds störtningarna haglar inom travsporten för dagen. på Aftonbladet trav 365:s senaste inlägg Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5118351.ab så "kväde" sig tydligen vinnare strax efter målgång.

Det finns flera fall.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article5084605.ab

http://www.aftonbladet.se/trav365/

http://www.aftonbladet.se/trav365/article5105101.ab

http://www.youtube.com/watch?v=tFrwkspc6oQ&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=xMWa7dOzRII&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=xMWa7dOzRII&NR=1

Är detta en häst sport där man ser till hästarnas välfärd eller ett rent djurplågeri där endast pengar och ära står i focus??

Mitt svar e solklart,, det har hänt alldeles för mkt dödsstörtningar den senaste månaden inom svensk travsport för att det ska avses som den klycha STC och ATG går ut med att hästarnas välfärd står i centrum och att dom älskar att springa.

Tävlingstravare hetsas till att prestera mer än dom har kapacitet för och därför "spränger dom sog själva"

Varför??? Jo därför att reglementet tillåter dom att tävla med allt annat än endast öppet huvudlag, allt för att dom ska hetsas att höra men inte se vem som jagar dom. Dom tillåts tävla med både huvudstång och ett helstängt huvudlag (alltid på hästens vänstra öga) för att dom inte sk springa och bryta,,, Hallå en häst som inte kan springa rakt fram besitter en skada som gör att dom springer och bryter.. Är det svårt inom travet att fatta???

Många hästar "rumplar oxå" och detta kan endast bero på att dom är så långa i tårna att deras naturliga fria överrullning inte kan ske..

Vad gör man för att inom travet för att se till djurskyddet???

Inget!!!

Vad borde man göra??

Ändra reglementet så att alla hästar endast får starta med öppet huvudlag så dom kan se både bakåt och åt sidorna. Bara en så enkel sak skulle leda till att många olyckor skulle undvikas och att många hästar inte skulle hetsas genom överprestation. En häst som verkligen älskar att ärligt vilja springa behöver inga skygglappar för att försöka fly från det okända. Förbjud sidostång och
allt annat som behövs för att dom springer och "bryter" springer inte en häst rakt så är den antingen ofräch eller ensidigt tränad..

Sedan kan man ju bara ställa sig frågan till varför så många hästar inom travet plötslig "snubblar" och stupar,, skor man själv där utan kunskap eller är det som Sören Nordin en gång så, "det man inte har i händerna får man ha i hovarna"

Jag tycker sporten får ta och börja tänka lite mera på individerna (och då menar jag hästarna) för fortsätter det så här så kommer dom gräva sin egen grav.

P.S. Är det bara jag som noterat att den berömda Elon reklamen på en viss kusk endast visar ström när hästen löper med helstängt huvudlag??
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Räkna ut hur många tusen lopp som körs varje år, och då också hur många hästar som startar varje år. Sen kan du ju återkomma med en %-sats på hur många som dödsstörtar i lopp.
Medan du håller på så kan du väl också ta reda på hur många som dör hemma i hagen eller på andra ställen än en bana. Alltså, inte bara travhästar dådå.
*väntar med spänning på resultatet*
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Hoppas du har sett att det även händer en hel del dödsolyckor inom fälttävlan.....:angel:
När får vi se dig förfasas över det?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

helstängt huvudlag (alltid på hästens vänstra öga

:rofl::rofl::rofl: Oh, yeah maaan :rofl:
Du vet verkligen vad du pratar om du

helstängt huvudlag (alltid på hästens vänstra öga) Moooaahhhaaaahaaa:rofl:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Orkar inte komentera allt det du skrivit om... Men man gör faktiskt något för hästarna.
Hästen som störtade idag har fått startförbud tills speciellt veterinärintyg kan uppvisas.
http://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=498852&loppId=676617
Läs längst ner på resultat listan!

I övrigt verkar du lite dåligt insatt i travet för att kunna spy galla över det.


vad gör man för alla hästar som står i buskarna och varken får hovslagare, veterinär eller riktigt foder??
 
Senast ändrad:
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Du har rätt!! :D






Slipper vi se dig här mer nu? :confused:
Vad har du för problem? Lös dessa... :eek:
*suck*
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Vi hade för några år sedan en fölmärr som störtade- dog knall och fall ute i hagen. Det djurplågeri hon utsattes för var att gå i hage/stå i utebox med fri tillgång på högvärdigt grovfoder. Hon var i gott hull och sprang och busade i hagen med sin trinda mage om dagarna. Tills hon plötsligt bara låg död.
På vilket sätt menar du att vi skulle ha förhindrat detta? Hur gick plågeriet som ledde till hennes död till? För hon var av travarras, så givetvis var det någon form av plågeri inblandat i det hela, vi har bara inte räknat ut hur än.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Ska du säga något över huvud taget säga något????
Du som håller på med galopp vad jag förstår det som.
Fälttävlan borde förbjudas helt och hållet i min mening livsfarligt både för hästen och ryttaren. Dessutom är det inte direkt varje dag som det faller en häst i travet.
Och får till slut hålla med Giant Chill vad har du för problem och lös dom.....
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Det hade varit intressant att höra dina åsikter om Grand National (det engelska). Hästsport eller djurplågeri?
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Att du bara orkar....varför klankar du alltid på travsporten?
Det är väl inte bättre i dom andra sporterna?
Hur många olycker sker det inte i galopp, fälttävlan bla?
När ska du klaga på det?
Du verkar vara en gnällspik
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

men visst...någonstans bland all okunskap om travsportens fikonspråk och namn på utrustningsdelar så finns det en viss sanning som alla vi som älskar trav inte kan, eller ska blunda för.

Murphybländare (det som benämns som helstängt huvudlag, alltid för vänster öga) och huvudstång ÄR ett otyg, främst därför att det missbrukas av alltför många icke så nogräknade och ibland okunniga tränare som "trollmedel" mot hältor på tävlingsdagen.

Jag anser nog att vi travfolk ska vara glad för, och inte bara spy galla över, den kritik vi ibland får utstå. Tag istället tillvara på den enligt devisen "ingen rök utan eld" och på så sätt föra utvecklingen framåt.

Tänkte förresten häromdagen på hur många hästar som idag tävlar utan käk. För bara ett 10-tal år sedan hände detta knappt.
Hur ofta i dagens trav ser man långtåade hästar??? Knappast aldrig.
Jämför drivningarna idag och hur de såg ut på 80-talet...

Genom ett bra och fortskridande forskningsarbete, bra och kontrollerat avelsarbete och en portion tillvaratagen kritik utifrån har vi idag en travsport som ingen, insatt eller oinsatt, kan kalla djurplågeri....
...Om det inte är för att enbart provocera då...eller vad säger du Coari...;)
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Ännu en häst död på terrängbana

"Även förra året dog en häst under tävlingarna i New Jersey. Därmed har nio av de 15 hästar som har dött på terrängbanor under 2008 och 2009 gjort det under tävling i USA"

Dödslista Galoppen...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Mitt svar e solklart,, det har hänt alldeles för mkt dödsstörtningar den senaste månaden inom svensk travsport för att det ska avses som den klycha STC och ATG går ut med att hästarnas välfärd står i centrum och att dom älskar att springa.

Detta påstående backar du upp med
*en notis om en svensk häst som dog under lopp på Solvalla förra veckan
*en film från Norge från Januari.
*två länkar från samma film från USA
*en artikel om att Commander Crow är inbjuden till Elitloppet
*en artikel om en olycka i USA där tre hästar krokar ihop och inga dödsfall sker

Jobbar du på kvällspressen eller?
I rest my case.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

:rofl::rofl::rofl: Oh, yeah maaan :rofl:
Du vet verkligen vad du pratar om du

helstängt huvudlag (alltid på hästens vänstra öga) Moooaahhhaaaahaaa:rofl:
Jaaaa.....han vet verkligen.
Det fina med helstängt är ju att många blir lugna av dem.
Jag vet inte hur man skulle göra inom körningen. Där används väl helstängt nästan jämt? När kungen blir dragen genom stan i 6 spann ska hästarna inte få ha helstängt för coari säger att hästarna stressas till döds.......
Snacka om att kungen skulle få åka bredsladd genom stan och vi skulle inte ens hinns vinka till honom:rofl:
gulan
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag är med dig,fler och fler veterinärer inser detta också.För mig räcker det med att se ett upplopp på travet för att må illa. Har hittills i mitt liv inte sett ett upplopp utan oshyssta drivningar.Nu pratar jag om trav,så varför man ska behöva väga det emot en annan sport förstår jag inte:confused:Känns det bättre om det dör hästar i andra grenar också då:confused:Om man vill diskutera fälttävlan så kan man väl göra det men att väga dem emot varandra för att sätta just sin sport i bättre dager känns ganska patetiskt.
Själv kör/rider jag i skogen för det mesta och har slutat med all form av tävling.Inte för att jag hatar allt vad tävlingar innebär utan för att det inte är min grej helt enkelt.När vinst syftet blir för stort så försvinner alltid fokus på djurens bästa.Jävligt trist.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

burr...:crazy: Det räcker med att googla på solvalla och se ETT upplopp så blir jag skakis och vill kräkas.Måste man driva dem så illa? Jag fattar inte sporten med att hålla på så..urk.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

burr...:crazy: Det räcker med att googla på solvalla och se ETT upplopp så blir jag skakis och vill kräkas.Måste man driva dem så illa? Jag fattar inte sporten med att hålla på så..urk.

Då undrar jag?
Tror du att jag håller på med trav,bara för att jag gillar att plåga mina hästar??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 667
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 410
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp