Bukefalos 28 år!

Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag har absolut ingen aning om varför du håller på med trav.Jag förstår faktiskt inte varför någon håller på med det när det ser ut som det gör.Det finns inga som är så dåliga på att ta kritik som travfolk.Varför har ni så svårt att ta kritik? Varför vill ni inte förbättra för djuren? Jag är villig att ge travsporten en chans.Men då krävs massor av bättring.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag förstår faktiskt inte varför någon håller på med det när det ser ut som det gör.Det finns inga som är så dåliga på att ta kritik som travfolk.Varför har ni så svårt att ta kritik? Varför vill ni inte förbättra för djuren? Jag är villig att ge travsporten en chans.Men då krävs massor av bättring.

Men vi då?
Vi som har våra hästar i frodiga gräshagar?
Vi som hellre låter våra hästar väga 10 kg för mycket än 20 kg för lite?
Vi som låter hästen gå ute dygnet runt med tillgång till eget stall?
Vi som ger hästen obegränsat med hö?
Vi som aldrig skulle sätta på vår häst en huvudstång?
Vi som aldrig ens skulle köra vår häst med ett spö?
Vi som hellre låter hästen springa för sakta än för fort i träning?
Vi som spenderar våra sista slantar på att köpa hästen nytt täcke?
Vi som har ut ET en gång i månaden istället för att gå på bio för pengarna?
Vi som hellre åker till veterinären med jämna mellanrum och inte bryr oss om att det kostar åtskilliga tusenlappar?
Vi som hellre ringer hästtandläkaren och massören än lägger de pengarna på att gå ut och roa oss på krogen?
Vi som dagligen tar in hästen i stallet endast för att gosa med den och tala om hur mycket vi älskar den?
Vi som spenderar pengarna som folk menar att vi är i branschen för att tjäna?

Hur är det med oss?
Varför ska vi ideligen finna oss i att dras över samma kam av "alla" som påstår att "travfolk" inte kan ta kritik eller att vi behandlar våra hästar illa?
Vi gör ju allt för våra hästar, kan ni/du inte förstå det? Bara för att vi håller på med trav betyder inte det att vi inte älskar hästarna. Det betyder inte heller att man slår hästen, kör sönder den eller strömmar den i baken.
NÄR ska kreti och pleti fatta det??

När det ser ut som det gör?
Titta världen människa. Då kan vi hårddra det. Jag förstår inte hur någon kan vilja leva när världen ser ut som den gör.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jaaaa.....han vet verkligen.
Det fina med helstängt är ju att många blir lugna av dem.
Jag vet inte hur man skulle göra inom körningen. Där används väl helstängt nästan jämt? När kungen blir dragen genom stan i 6 spann ska hästarna inte få ha helstängt för coari säger att hästarna stressas till döds.......
Snacka om att kungen skulle få åka bredsladd genom stan och vi skulle inte ens hinns vinka till honom:rofl:
gulan


Men du,man kanske skulle införa förbud med helstängt ändå?:angel:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Men vi då?
Vi som har våra hästar i frodiga gräshagar?
Vi som hellre låter våra hästar väga 10 kg för mycket än 20 kg för lite?
Vi som låter hästen gå ute dygnet runt med tillgång till eget stall?
Vi som ger hästen obegränsat med hö?
Vi som aldrig skulle sätta på vår häst en huvudstång?
Vi som aldrig ens skulle köra vår häst med ett spö?
Vi som hellre låter hästen springa för sakta än för fort i träning?
Vi som spenderar våra sista slantar på att köpa hästen nytt täcke?
Vi som har ut ET en gång i månaden istället för att gå på bio för pengarna?
Vi som hellre åker till veterinären med jämna mellanrum och inte bryr oss om att det kostar åtskilliga tusenlappar?
Vi som hellre ringer hästtandläkaren och massören än lägger de pengarna på att gå ut och roa oss på krogen?
Vi som dagligen tar in hästen i stallet endast för att gosa med den och tala om hur mycket vi älskar den?
Vi som spenderar pengarna som folk menar att vi är i branschen för att tjäna?

Hur är det med oss?
Varför ska vi ideligen finna oss i att dras över samma kam av "alla" som påstår att "travfolk" inte kan ta kritik eller att vi behandlar våra hästar illa?
Vi gör ju allt för våra hästar, kan ni/du inte förstå det? Bara för att vi håller på med trav betyder inte det att vi inte älskar hästarna. Det betyder inte heller att man slår hästen, kör sönder den eller strömmar den i baken.
NÄR ska kreti och pleti fatta det??

När det ser ut som det gör?
Titta världen människa. Då kan vi hårddra det. Jag förstår inte hur någon kan vilja leva när världen ser ut som den gör.

:bow::bow:

Kunde inte ha sagt det så mycket bättre själv...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Men vi då?
Vi som har våra hästar i frodiga gräshagar?
Vi som hellre låter våra hästar väga 10 kg för mycket än 20 kg för lite?
Vi som låter hästen gå ute dygnet runt med tillgång till eget stall?
Vi som ger hästen obegränsat med hö?
Vi som aldrig skulle sätta på vår häst en huvudstång?
Vi som aldrig ens skulle köra vår häst med ett spö?
Vi som hellre låter hästen springa för sakta än för fort i träning?
Vi som spenderar våra sista slantar på att köpa hästen nytt täcke?
Vi som har ut ET en gång i månaden istället för att gå på bio för pengarna?
Vi som hellre åker till veterinären med jämna mellanrum och inte bryr oss om att det kostar åtskilliga tusenlappar?
Vi som hellre ringer hästtandläkaren och massören än lägger de pengarna på att gå ut och roa oss på krogen?
Vi som dagligen tar in hästen i stallet endast för att gosa med den och tala om hur mycket vi älskar den?
Vi som spenderar pengarna som folk menar att vi är i branschen för att tjäna?

Hur är det med oss?
Varför ska vi ideligen finna oss i att dras över samma kam av "alla" som påstår att "travfolk" inte kan ta kritik eller att vi behandlar våra hästar illa?
Vi gör ju allt för våra hästar, kan ni/du inte förstå det? Bara för att vi håller på med trav betyder inte det att vi inte älskar hästarna. Det betyder inte heller att man slår hästen, kör sönder den eller strömmar den i baken.
NÄR ska kreti och pleti fatta det??

När det ser ut som det gör?
Titta världen människa. Då kan vi hårddra det. Jag förstår inte hur någon kan vilja leva när världen ser ut som den gör.

:bow::bow:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag är med dig,fler och fler veterinärer inser detta också.För mig räcker det med att se ett upplopp på travet för att må illa. Har hittills i mitt liv inte sett ett upplopp utan oshyssta drivningar.Nu pratar jag om trav,så varför man ska behöva väga det emot en annan sport förstår jag inte:confused:Känns det bättre om det dör hästar i andra grenar också då:confused:Om man vill diskutera fälttävlan så kan man väl göra det men att väga dem emot varandra för att sätta just sin sport i bättre dager känns ganska patetiskt.
Själv kör/rider jag i skogen för det mesta och har slutat med all form av tävling.Inte för att jag hatar allt vad tävlingar innebär utan för att det inte är min grej helt enkelt.När vinst syftet blir för stort så försvinner alltid fokus på djurens bästa.Jävligt trist.

Tack för trevligt svar. Ja så här är det alltid på underforumet trav så snart man tar upp ngt aktuellt från verkligheten som travfolket absolut inte vill kännas vid.

Det tar max tre timmar sedan är det minst 10 nya inlägg där man i stället för att diskuttera sakfrågan försöker kasta fokus åt annat håll och annan sport. Man är oxå mkt snabba med att tala om att just travet är övriga hästsportens största sponsor!!


Majoriteten av dom som svarar och slåss med näbbar och klor med "helstängt huvudlag" är just amatörer och enligt statestik så är det inte travets amatörer som bidrar till den övriga hästsportens (ringa) sponsring. Kanske en regeländring om öppet huvudlag skulle främja mer än hästarnas välfärd. Många skulle då sållas bort eftersom dom inte löper upp till samma standard av "springande glädje" och i ren hets spränga sig själva för att försöka springa i från det tidigare dolda hotet.

Hästar är som bekant flycktdjur och flyr alltid ifrån en dold fara, människan är köttätare och deras enda dolda fara uppvisar sig när dom ställs mot verkligheten som dom själva inte har synsett att se eller förmåga att ta intryck av.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Hästar är som bekant flycktdjur och flyr alltid ifrån en dold fara, människan är köttätare och deras enda dolda fara uppvisar sig när dom ställs mot verkligheten som dom själva inte har synsett att se eller förmåga att ta intryck av.

OT :angel: Men människan är inte köttätare från början. Vi är inte byggda för att vara ett rovdjur överhuvudtaget!
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag är inte insatt ett dugg i travet, men läste tråden av intresse. Du är den enda som svarat TS på ett vettigt sätt tycker jag.
Kritik får alla inriktningar stå ut med. Den kommer ofta av icke helt insatta personer, men ibland ligger det någonting i det så jag håller med om att det är dumt att blunda för kritik. Man ska nog titta så sunt som möjligt för att se om det kanske finns förbättringar att göra.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Trav/galoppsport är duktigt följda av media, från de lägsta klasserna till de högsta. Självklart finns det många dödsfall av hästar, synd. Men skulle knappast tro att travsporten är mer drabbad, själv vet jag en hopphäst som gick i 1,10-1,20 klass när han dog knall fall på hoppbanan. Jättetragiskt, hästen tvärdog under ryttarinnan. Vet en ponny som bröt benet på en hopptävling, avlivades samma dag på plats.

Men såna situationer tas aldrig upp i media.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag är inte insatt ett dugg i travet, men läste tråden av intresse. Du är den enda som svarat TS på ett vettigt sätt tycker jag.
Kritik får alla inriktningar stå ut med. Den kommer ofta av icke helt insatta personer, men ibland ligger det någonting i det så jag håller med om att det är dumt att blunda för kritik. Man ska nog titta så sunt som möjligt för att se om det kanske finns förbättringar att göra.
Om du läst TS otaliga påhopp på travsporten sedan tidigare kanske du förstår travfolkets reaktioner. Tro mig, det har gjorts försök att föra nyanserade debatter, men det har ideligen misslyckats.

Vi "travare" som älskar våra hästar känner inte igen oss i den skit som TS vill påstå att VI håller på med. Ingen påstår heller att travsporten är ren och ingen försvarar "avarter" eller djurplågeri vare sig det gäller travhästar eller kaniner.

Avarter finns precis överallt i samhället och det går inte att skydda sig mot allt och alla. "33-åringen dömd för mord", ska vi då ta avstånd från alla 33-åringar? "Man våldtog kvinna", så då ska vi hata alla män? "Tonåringar rånade snabbköp", fy fan för alla tonåringar!? Det klart att det även här på buke finns de som ägnar sig åt djurplågeri, mer eller mindre och medvetet eller omedvetet, på ALLA underforum. Så är det förmodligen, om man ska dra ett tvärsnitt i samhället.

Om man inte tillför forumet något, förutom för att kasta skit. Då tycker jag nog att man inte behöver komma för att kasta skit heller. Man ska nog sopa sin egen trappa först... Ingen är perfekt!

Men det klart det drar alltid till sig intresse (även ditt?) när det ska kastas skit. Visst är det dumt att blunda för kritik, men jag ser den helst nyanserad och konstruktiv. Gärna med respekt för det fantastiska jobb som jag vill påstå att de allra flesta HÄR på travforumet gör för sina älskade travhästar. Avarter finns säkert här också, så därför skrev jag "de allra flesta"...
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Men vi då?
Vi som har våra hästar i frodiga gräshagar?
Vi som hellre låter våra hästar väga 10 kg för mycket än 20 kg för lite?
Vi som låter hästen gå ute dygnet runt med tillgång till eget stall?
Vi som ger hästen obegränsat med hö?
Vi som aldrig skulle sätta på vår häst en huvudstång?
Vi som aldrig ens skulle köra vår häst med ett spö?
Vi som hellre låter hästen springa för sakta än för fort i träning?
Vi som spenderar våra sista slantar på att köpa hästen nytt täcke?
Vi som har ut ET en gång i månaden istället för att gå på bio för pengarna?
Vi som hellre åker till veterinären med jämna mellanrum och inte bryr oss om att det kostar åtskilliga tusenlappar?
Vi som hellre ringer hästtandläkaren och massören än lägger de pengarna på att gå ut och roa oss på krogen?
Vi som dagligen tar in hästen i stallet endast för att gosa med den och tala om hur mycket vi älskar den?
Vi som spenderar pengarna som folk menar att vi är i branschen för att tjäna?

Hur är det med oss?
Varför ska vi ideligen finna oss i att dras över samma kam av "alla" som påstår att "travfolk" inte kan ta kritik eller att vi behandlar våra hästar illa?
Vi gör ju allt för våra hästar, kan ni/du inte förstå det? Bara för att vi håller på med trav betyder inte det att vi inte älskar hästarna. Det betyder inte heller att man slår hästen, kör sönder den eller strömmar den i baken.
NÄR ska kreti och pleti fatta det??

När det ser ut som det gör?
Titta världen människa. Då kan vi hårddra det. Jag förstår inte hur någon kan vilja leva när världen ser ut som den gör.
:bow::bow::bow:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Om du läser mitt tidigare inlägga i tråden så kan du se via länken att man gör något åt hästar som störtar.
När en häst går i backen behöver det inte betyda att det är för att hästen drivs för hårt. Bara att titta på länkarna som är i första inlägget, ingen av dessa hästar drivs när de går om kull.
En häst (så även människa) kan dö knall och fall! Tyvärr är det så och det är hemskt tragiskt. Bara att läsa i flera trådar här på Buke, hästar man hittat liggandes död i hagen.
Jag vet inte vad vi trav människor ska göra för att förhindra att hästarna ska dö i loppen, hoppas att de väntar tills man kommit hem?!

Anledningen att man drar liknelser med andra häst grenar är för att man vill påvisa att det faktiskt händer döds olyckor i alla häst sporter, inte för att man vill skylla ifrån sig något!

Jag tycker det är hemskt att det ska behöva hända liknande olyckor, men man kan heller inte sitta hemma och inte våga kliva utanför dörren, för man kan faktiskt trilla ner å dö utan att veta om det.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

"Dom tillåts tävla med både huvudstång och ett helstängt huvudlag (alltid på hästens vänstra öga)"

HAHAHAHAHAHA ROFL LMAO GAPFLAB

No shit sherlock...:rofl:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag ställde en fråga på galoppforumet om de tyckte att det var okej att ta ut hästar i lopp som Grand National... blev aningens förvånad över svaren. Tror ingen här på travforumet skulle skicka ut sin häst till start med mindre än 50%chans att komma i mål helskinnad..!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=962857
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Om du läser mitt tidigare inlägga i tråden så kan du se via länken att man gör något åt hästar som störtar.
När en häst går i backen behöver det inte betyda att det är för att hästen drivs för hårt. Bara att titta på länkarna som är i första inlägget, ingen av dessa hästar drivs när de går om kull.


Om du tittar på den första länken jag la in http://www.aftonbladet.se/trav365/article5118351.ab så störtade denna "vinnar häst" strax efter målgång,, förmodlig orsak offentligt är kvävning.

Kvävning kan endast ske vid en extrem stress situation där individen utsätts för stress utöver sin fysiologiska exteriöra förmåga. Mig veterligt har ingen häst i en hage utsatts av kvävning så vida den inte varit så ranglåg att den jagats till andnöd och kvävning av sina "hag kamrater" eller från ägaren genom okunnighet utsatts för foderstrupsförstoppning.

Den länk du själv delgav och hänvisar till, Din länk: http://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=498852&loppId=676617 så ströks denna häst redan innan loppet kördes.

Tittar du lite längre ner i den länken du la in som svar så står det klart skrivet även: Lopp 2. My Lonely Heart tilldelad startförbud efter att gått omkull på banan. Friskintyg erfordras.(Spec.remiss).

Vad menar du??? Är det inte en självklarhet att en häst som inte är i tävlingsmässigt skick och som har stupat redan innan loppet startats ska av djurskyddsskäl tas bort från tävlingen.

Detta är en allmän praxis även inom galopp och även inom ridsportens olika grenar.

En häst som i tävlingssammanhang redan innan start är så stressad att den stupar är inte bara i icke tävlingsmässigt skick. Den är dessutom en stor olycksrisk för övriga deltagare!!!

Sedan vet du precis som jag (om du nu är insatt inom travet) exakt antal störtningar under den senaste månaden och vart dessa har skett, exakt i vilket skede av resp. lopp detta skedde.

Du kanske oxå har läst hur man från STC:s sida ryckt på axlarna åt det samtidigt som Mantorps tidigare banveterinär gett sin synpunkt på saken.

Tyvärr kan jag inte för dagen delge dom länkarna för dom har tagits bort men den som följer travet och säkert även tagit del av den kunskapen.

Att inte hålla sig till focus i tråden utan försöka med näbbar och klor börja kasta skit på anna hästsport har inte i tråden trav att göra, dom som vill fortsätta så i stället för att debatera ämnet gällande trav bör hädanefter skriva sin synpunkter under rätt underforum (om dom nu där törs föra fram sin synpunk)

Här på trav ville jag gärna höra travfolkets synpunk och förslag på lösningar till främjande för djurskyddet.

Tji fick jag som vanligt men är inte ett dugg förvånad, däremot endast fått en bekräftelse på att man vill inte se verkligheten utan anser att helstängt huvudlag är mest bekvämt.
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Vi hade för några år sedan en fölmärr som störtade- dog knall och fall ute i hagen. Det djurplågeri hon utsattes för var att gå i hage/stå i utebox med fri tillgång på högvärdigt grovfoder. Hon var i gott hull och sprang och busade i hagen med sin trinda mage om dagarna. Tills hon plötsligt bara låg död.
På vilket sätt menar du att vi skulle ha förhindrat detta? Hur gick plågeriet som ledde till hennes död till? För hon var av travarras, så givetvis var det någon form av plågeri inblandat i det hela, vi har bara inte räknat ut hur än.

För två år sedan dom en 7 dagars gammal fölis hos mig. Undra vad jag hade plågat den lille fan med. :confused::confused: :cool:
 
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag ställde en fråga på galoppforumet om de tyckte att det var okej att ta ut hästar i lopp som Grand National... blev aningens förvånad över svaren. Tror ingen här på travforumet skulle skicka ut sin häst till start med mindre än 50%chans att komma i mål helskinnad..!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=962857


Min uppfattning är att all hinderlöpning inom galopp ska klassas som djurplåger,, en av anledningarna är att löphästar som inte vill/kan löpa slätlopp längre gärna ser från sina ägares sida en sista tjans att tjäna ett par kronor till genom att "omvandla" dom sill hinderhästar..

I 9 fall av 10 så kommer minst en häst inte i mål vid hinderlöp.

Djurrätts aktivisterna i England har för dagen lyckats med att få den traditionella rävjagkten förbjuden och dom har ett stort engagemang under en lång tid tillbaka att även få Grand National förbjudet.

Jag är övertygad om att dom även där kommer lyckas vilket i så fall skulle glädja mig oerhört.

Åter till trav.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 470
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 683
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 722
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 417
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp