Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Hur är det med hans färg...har han ärvt ner den till någon avkomma?
Vet någon om han själv ärvt den från sina föräldrar?
Hur har han fått den här färgen?

*pip*snygg är han i alla fall :love:
 
Sv: Haflinger

Här är en bild på pappan! han är ju mörk men inte jättemörk!
Styria.JPG


Har försökt hitta info om föräldrarna utan resultat, kanske finns det en sån här inkorsad därav färgen!
Schwarzwälder!
 
Sv: Haflinger

Aha...kan det vara så kanske?

Jag satt och läste i en äldre rasbok och där fanns en ras man kallade för kusin till haflinger, såg nästan likadan ut..men fasen..nu kommer jag inte i håg vad den heter.

Jag har läst att ni pratat om Edelblut haflinger...vad är detta?
Jag misstänker det går att söka på det men kanske någon kan förklara i korthet?

Edelblut låter som att det skulle kunna översättas till "ädelblodig"?
 
Sv: Haflinger

nån mer som vart ute på en fling tur idag?
Japp! Här har det turats också. Det blåste fortfarande så vi tog det lugnt, men toppade det med en promenad kring riktigt faaarliga saker :rofl: Vi har tittat på flygande balplast, smygande harar, gått på nya vägar lååångt från flocken, kollat in en båt (!) och undersökt en massa andra grejer. Han börjar bli riktigt cool med att vara utan hästkompisar och nöja sig med mattes sällskap. Har han sällskap går han fram överallt, men det är lite farligare utan "gänget". Men... Sakta men säkert :banana:
 
Sv: Haflinger

Hur är det med hans färg...har han ärvt ner den till någon avkomma?
Vet någon om han själv ärvt den från sina föräldrar?
Hur har han fått den här färgen?

*pip*snygg är han i alla fall :love:

Enligt vad ägaren säger så får avkommorna 2-3 nyanser mörkare färg än sina mammor. Det stämmer rätt bra med de skattningar av arvbarheten på pälsens färg som ANACRHAI (Italien) har gjort.

Pappan lär vara mörkfux (syns ju också på kortet som GT visar). Antar att även mamman är mörk, men det vet jag inget om! Kan eventuellt få fram mer fakta efter helgen när min "källa till allt viktigt vetande" i Steiermark är tillbaka på jobbet!
 
Sv: Haflinger

När vi nu ändå är inne på färg, så undrar jag lite över vita magar, mular och innanlår... Janosch har ganska mycket vitt på kroppen. Anses det vara önskvärt, eller vill man ha dom så röda över kroppen som möjligt? (Om det anses vara jättefult så tar jag inte illa upp, han är ändå vackrast i världen för mig, så ingen behöver vara orolig för att svara):D
 
Sv: Haflinger

Aha...kan det vara så kanske?

Jag satt och läste i en äldre rasbok och där fanns en ras man kallade för kusin till haflinger, såg nästan likadan ut..men fasen..nu kommer jag inte i håg vad den heter.

Jag har läst att ni pratat om Edelblut haflinger...vad är detta?
Jag misstänker det går att söka på det men kanske någon kan förklara i korthet?

Edelblut låter som att det skulle kunna översättas till "ädelblodig"?

Näe, inte Schwarzwälder! Inte inom de senaste 6 generationerna i alla fall! :) Han visades vid den europeiska utställningen i Luxemburg 1994, och det hade absolut inte gått om han inte varit helt renrasig!

Så ... eftersom jag nu fått veta att han visats i Luxemburg 1994 så plockade jag förstås fram min katalog - och kan konstatera att denne vackre hingst har åtminstone 3 generationer ren Steiermark-stam. Nu råkar jag vara vansinnigt förtjust i haflinger från just Steiermark, så det var kul att se. Det känns alltså inte alls som någon slump att jag gillar denne stilige herre. Dessutom har jag som sagt en "källa till allt viktigt vetande" i just Steiermark, så nu ska här forskas på stammen! :bump:

Den rasen som brukar kallas "kusin till haflingern" är avelignese. Avelignese är dock INTE någon "kusin till haflingern" - det är det italienska namnet på rasen! Sydtyrolen är ju tvåspråkigt, och alla vägar, byar, floder o.s.v. har namn både på tyska och italienska. Byn Hafling, som rasen fått sitt namn från, heter på italienska Avelengo. Tidigare hette rasen Cavallo Avelignese i Italien, men p.g.a. alla missförstånd bytte de namn år 2000. Då bytte även avelsföreningen namn - från ANACRA till ANACRHAI!

Så här ser vägskylten ut:
Hafling.jpg


Edelbluthaflinger är en ny ras som skapats i Tyskland för några år sedan. I Tyskland var det tidigare tillåtet med upp till 25 % arab i stammen, och hästen fick fortfarande kallas haflinger. Efter långdragna förhandlingar med moderlandet Italien bestämdes det till slut att den tyska stamboken ska delas upp i haflinger (med max 1,563 % arab i stammen) och Edelbuthaflinger (med mer än 1,563 % arab och upp till max 25 % arab i stammen). Edelblut är det tyska namnet på "förädlarblod", i det här fallet arab.
 
Sv: Haflinger

KL

Nya ridbilder på "skrället". Jag satt så sköööönt, och så avslappnat idag, och så tittar jag på bilderna och bara SKÄMS över mina hemska tår som pekar rakt ut :o. Skulle nog inte fotat idag! Bildkvalitén är märklig, men det beror på att maken försökte hålla reda på en kamera och en bufflig shettis samtidigt...:D

P2240010.jpg


P2240009.jpg


P2240008.jpg


P2240004.jpg


P2240003.jpg


P2240002.jpg
 
Sv: Haflinger

Tack! Och vad snällt av dig att inte kommentera mina tår :D;)...

Jag är 164 cm lång, och hur stor pållan är just nu vet jag faktiskt inte. Hon var väldigt överbyggd i höstas, och det kan hända att hon faktiskt växte en del då. Magen är ju rätt stor, det är kanske den som gör att hon ser stor ut ;)?
 
Sv: Haflinger

Vilka härligt våriga bilder, ni är jättefina tillsammans tycker jag! (håller med om att hon ser ganska stor ut, har du nån aning om hur hög hon är?) Hon är enormt söt och den där lååånga grusvägen ser också väldigt trevlig ut :D

Janne och jag har varit ute och ponnybusat idag och han lyckades på nåt sätt hålla jämna steg med en enormt stort lettiskt halvblod, utan att benen gick som trumpinnar. Ni rasvetare - har dom en teleskopfunktion i benen så att dom kan bli längre vid behov? :rofl:

Väldigt nöjd häst och matte var det i alla fall som kom hem från turen i blåsvädret :love:
 
Sv: Haflinger

Tack! Mja, den där långa grusvägen är tyvärr inte så underbar som den ser ut :(. Otroligt hårt trafikerad är den. Lastbilar, grävmaskiner, traktorer, bilar, motorcyklar - och alla kör de fort, fort. För att göra saken ännu värre så är vägen kantad av taggtrådsstängsel på båda sidor på långa sträckor, så ta sig av vägen är inte heller lätt. Varför jag har haft oturen att hamna brevid södra Sveriges kanske hårdast trafikerade grusväg det vet jag inte :D!

Jag ska ta och mäta henne inne. Jag gjorde ett försök i hagen. Först fjantade hon runt i en evighet för, jisses, vad tumstocken såg ut att kunna äta haflingerhästar med hull och hår :eek::D. Sedan, när hon väl stod stilla, sjönk hovarna så långt ner i leran att jag inte riktigt fick något bra mått alls.
 
Sv: Haflinger

Näe, inte Schwarzwälder! Inte inom de senaste 6 generationerna i alla fall! :) Han visades vid den europeiska utställningen i Luxemburg 1994, och det hade absolut inte gått om han inte varit helt renrasig!

Så ... eftersom jag nu fått veta att han visats i Luxemburg 1994 så plockade jag förstås fram min katalog - och kan konstatera att denne vackre hingst har åtminstone 3 generationer ren Steiermark-stam. Nu råkar jag vara vansinnigt förtjust i haflinger från just Steiermark, så det var kul att se. Det känns alltså inte alls som någon slump att jag gillar denne stilige herre. Dessutom har jag som sagt en "källa till allt viktigt vetande" i just Steiermark, så nu ska här forskas på stammen! :bump:

Den rasen som brukar kallas "kusin till haflingern" är avelignese. Avelignese är dock INTE någon "kusin till haflingern" - det är det italienska namnet på rasen! Sydtyrolen är ju tvåspråkigt, och alla vägar, byar, floder o.s.v. har namn både på tyska och italienska. Byn Hafling, som rasen fått sitt namn från, heter på italienska Avelengo. Tidigare hette rasen Cavallo Avelignese i Italien, men p.g.a. alla missförstånd bytte de namn år 2000. Då bytte även avelsföreningen namn - från ANACRA till ANACRHAI!

Så här ser vägskylten ut:
Hafling.jpg


Edelbluthaflinger är en ny ras som skapats i Tyskland för några år sedan. I Tyskland var det tidigare tillåtet med upp till 25 % arab i stammen, och hästen fick fortfarande kallas haflinger. Efter långdragna förhandlingar med moderlandet Italien bestämdes det till slut att den tyska stamboken ska delas upp i haflinger (med max 1,563 % arab i stammen) och Edelbuthaflinger (med mer än 1,563 % arab och upp till max 25 % arab i stammen). Edelblut är det tyska namnet på "förädlarblod", i det här fallet arab.

Tack du store allvetare :bow::D.

Du har nu gett mig stor klarhet i mina undringar.
Visst var det Avelignese som jag hade läst. Den bok jag läste i är jättegammal, från 80 talet säkert, så mycket har väl ändrats/kommit fram sedan dess.
Men undra hur dom kom fram till att det är 2 olika raser? Ja,ja..nu är det ju inte så.

Jag vet att jag läste i ett inlägg av Linea Pea och hon skrev att Edelblut Haflinger är en egen ras och därför blev jag nyfiken på vad det var. Jag sökte lite på nätet men fick mestadels upp tyska sidor och jag kan ju ingen tyska ;).
Räknas den som egen ras alltså? Är det något som man inte gillar när det är så mycket arab i dom? Hur utbredd är den?
 
Sv: Haflinger

*kl*

Joo jag har en fråga om min ponny ^^ SKulle det kunna vara flinga i henne? Hon har dock två strumpor bak!

18627503.jpg

Men tanke på din hästs härliga uppsyn och blick så skulle jag väl kunna tro att det är haflinger i henne. Tycker det ser ut så på hennes huvud.
Har du ingen helbild?

Ursöt är hon i alla fall :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 558
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
788
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp