Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Däremot missade jag att filma när han skulle ha henne att springa runt sig igen och hon blir oxtokig när han gör så.
Hon sprang in i mitten och stegra sig mot honom och skulle attackera honom och får hon inte det så vänder hon om och slår.
Behöver jag tillägga att Rob sa åt mej att ha hjälm! :rofl:

Att dom är så egensinniga!!!!

Wincent vart tjurig på mig förre helgen när vi var på AR-kurs och sparkade efter mig när han skulle longeras. Han tror att han kan få bestämma, så han försökte visa det genom att inte vilja gå ifrån mig och istället försöka få mig att backa ifrån honom, genom att gå nära mig. När jag sen verkligen började kräva av honom att gå ifrån mig, blev han tjurig och drog en smäll bakut.:eek:

Det måste sett farligare ut än det känndes, för min kille vart helt förtvivlat efteråt - "tror du verkligen det går att få honom bra?":confused: Jag blev vansinnig -"GÅR?? Självklart går det!!! Han är ju min pärla - bästa flingan på jorden:love:


Kan nog vara bra för honom med lite NH och lära sig vem som bestämmer:devil:, så för oss blir det bestämd inget sånt som Eldfuxen visade på film heller - han är redan bufflig så det räcker.

Men jag tränade samma i går igen och då var han jätte duktig - han gjorde allt jag bad om fast han tyckte det var tråkigt.:bump:

Jag sa ju det: självklart går det!!:love:
 
Sv: Haflinger

Men ja e riktigt nöjd faktist.
Det är ju jag som fixat kursen och än så länge har allt funkat fint, svårt att tajma ihop allt me boxplatser, nycklar, mat, transporter, betlaning, telnr, alla papper och dyl.
Men den är inte slut än!
Om två veckor, v,10 fortsätter den men då med corallarbete!

Lagom paus så alla hunnit tänkt och man hunnit få in det i huvet på hästen lite hemma oxå..
Man får väl inte nämna namn men ja kan rekomendera denna man, det började ju med att vi hade problem att lasta shone så då ringde vi han och sen var han ut och gav 3 lektioner och hjälpte oss och sedan har vi haft lite kontakt och jag sa att ja hade många intresserade vänner och bekanta som gärna skulle kunna tänka sig att gå kurs så då fixade jag en!!

Kändes som jag och shone kom nämre varann oxå efter denna helg tillsammans.. Hon var så extremt duktig, gjorde precis allt jag bad om HELA tiden! Det vart tråkigt till slut så jag gick till en fjording, haha..
Enda onda var utfallet mot Rob men hon blir så där arg för hon tycker att han kräver så mkt och är så sträng och hon vet att hon måste och inte kommer undan honom.
han använder kroppen jättemycket och hon blir väldigt påverkad av det vilket är bra, vissa kan bara stå o glo på en när man gestikulerar.

Rob frågar henne först och får han inte respons på en gång så chockar han henne och då tycker hon att han överdriver och blir sur.
Jag själv frågar snällt först och om jag inte är nöjd så gör jag hårdare men hon vet att det kommer, jag e nog lite seg.
Har inte lärt mej göra sånna där plötsliga utfall utan på mej syns det nog mer vad jag hade tänkt att göra.

Men hon kan:
*sänka ner huvudet i backen när man lägger på tryck
*backa när man ruskar rep
*Vrida på huvet åt båda håll och stå still
*flytta bakdelen
*Gå 1 steg fram, 1 bak, 1 fram 1 bak av små tryck i grimman
Så gick vi i 8:or och jag skulle få för mej att jag ville gå där hon stog i vägen så hon flyttar sig vart man än går.
Väldigt följsam fick jag som komplimang!
Och jag kan gå in i hennes huvud från sidan och hon flyttar på det utan att ge mej en duns me mulen.
*Backa när ja backar
*Stanna när ja stannar
och en massa mer småsaker men det är MYCKET nyttigt och jag har bara hållt på knappt 1 år men hon är sååå j-a lättlärd!!
Fattar direkt!
Måste gå äta pasta o köttfärssås nu
 
Sv: Haflinger

Jag kanske ska påpeka att de "buffliga" haflingerna på videon INTE är mina! ;)

Här i stallet skiljs det mellan "kramtid" och "lydnadstid" och det går alldeles utmärkt. Mina hästar är disciplinerade och ordnade, och bara för det får de massor av kramar och pussar och får komma in på "mitt territorium" också. Det är ju mina bebisar ... :love: Nu behöver ni inte sätta igång och debattera om hästar ska behandlas som bebisar ... ;) de är som sagt väldigt disciplinerade, men kramas måste man ju få göra, eller hur?! Annars skulle livet vara bra trist! :D
 
Sv: Haflinger

Ja det fattade jag såklart att de inte var dina:D
Jo men efter det här så har jag lärt mig att det faktist GÅR att mixa ihop både mys och NH samtidigt.
Och Rob själv är jättekramsjuk och pussas hela tiden med sin arab men förut trodde jag att det var antingen eller, att man måste bortse från myset om man utövar NH men det måste man inte alls!
Vi Megamös i helgen när vi lyssnade på läraren.

Bara man själv bestämmer NÄR och släpper "till":o
Och då brukar även hästen bli jättenöjd när den väl får kramas istället för att bli bortchasad.
Jag tycker det är jätteskönt och tycker bara det är vanlig hästhantering.
Shone håller till och med bort huvet när man slänger ner höet i boxen istället för att vräka sig fram och göra en full me hö.

Synd bara att min skola inte utövar detta när man har både hingst och stora ardennrar som klämmer en i dörröppningarna.
Men istället så slog de ut väggen och byggde bredare dörr!
Det är SANT, de tror inte det går att göra ngt åt det,
-Hästar ÄR sånna! åååå hatar sånna människor!!
 
Sv: Haflinger

Vad glad jag blev när jag fick se Doli - så fin hon blivit.
En riktig pärla!

Hur har hon det med det eksem som hon drabbades av för ett antal år sedan????
 
Sv: Haflinger

Synd bara att min skola inte utövar detta när man har både hingst och stora ardennrar som klämmer en i dörröppningarna.
Men istället så slog de ut väggen och byggde bredare dörr!
Det är SANT, de tror inte det går att göra ngt åt det,
-Hästar ÄR sånna! åååå hatar sånna människor!!

USCH!!! Det är på grund av sånna människora tt min har blitt som han är nu - jätte ouppfostrad!!

Nej Eldfuxen, jag trodde inte heller att det var dina, det var ett roligt inslag med den filmen - typiskt flingor! Jag menar bara att så sommin beter sig nu efter några år hos småtjejer är det tyvärr nödvändigt med väldigt fasta ramar och så bufflig som han är just nu (inte så mycket mot mig längre, men mot dom flesta andra människorna - samt en del hästar), så får han bara mat i krubban för tillfället, så småningom ska det väl gå att få honom disciplinerat också, men det gäller att vara disciplinerat själv.
 
Sv: Haflinger

Jag tycker det är jätteskönt och tycker bara det är vanlig hästhantering.
Shone håller till och med bort huvet när man slänger ner höet i boxen istället för att vräka sig fram och göra en full me hö.

Synd bara att min skola inte utövar detta när man har både hingst och stora ardennrar som klämmer en i dörröppningarna.
Men istället så slog de ut väggen och byggde bredare dörr!
Det är SANT, de tror inte det går att göra ngt åt det,
-Hästar ÄR sånna! åååå hatar sånna människor!!

Håller med. Det är bara vanlig hästhantering!

Att de på en SKOLA tycker att det är normalt att hästarna klämmer en i dörröppningen ... :crazy: Fast det där med att "sådana är de" det har jag hört folk säga i de mest bisarra situationer. Som att "hingstar bits, så är det bara" :eek: Tur att inte min hingst var i närheten när detta sades! Han vet nämligen inte hur naturligt det är för hingstar att bita folk ... :crazy: Han tror att man ska vara trevlig mot folk. Tänk om han inte är en hingst! :eek: :eek: :eek: :rofl:
 
Sv: Haflinger

Som att "hingstar bits, så är det bara" :eek: Tur att inte min hingst var i närheten när detta sades!

:idea:Min kanske håller på att konvertera till hingst!!!

Nej så illa är det inte att han bits. Han är ju i grund och botten snäll, men det är som du skrev om Shone Persikan. Om han är trött och man kräver mycket av honom (tankemässigt), blir han tjurig. Han har ju bara varit van att lulla runt i skogen med småtjejer, så det är inte så konstigt att det tar lite tid att få fart på hjärnfunktionen igen.:angel:
 
Sv: Haflinger

JODÅ bara en väldigt trevlig och uppfostrad sådan:idea:

Jo det är sant, jag trodde heller inte att det fanns sånna:D
 
Sv: Haflinger

Jag ska nog inte låta FÖR possitiv, kanske kommer hem med hjärnskakning och ett brutet nyckelben efter kurs 2

och då heter nog Shone JÄVLA HÄST
 
Sv: Haflinger

Men! Du ska såklart varken få hjärnskakning eller brutna nyckelben!

Lyssna nu på tränaren och använd hjälm! :D För att skydda nyckelbenen kan du ju sätta på dig en säkerhetsväst. :D
 
Sv: Haflinger

du har läst mina tankar, jag har redan bestämt att jag ska ha säkerhetsväst :crazy:
men ja tänkte inte skriva ut det får då tror ni att ja har en mördare till häst:rofl:
 
Sv: Haflinger

Det låter som om ni har haft en givande helg du och Shone.

Jag skulle gärna delta på en NH-kurs. Romeo har tyvärr sina buffliga stunder när han blir svår att nå fram till. Vi jobbar ju på det men det vore verkligen bra med lite input utifrån. Jag har tyvärr inte sett att någon liknande kurs anordnats häromkring. Det är kanske så att man får fixa kurs själv om det ska bli något. Är han en lokal förmåga han som höll i det eller åker han runt i hela Sverige? I så fall får du gärna PMa namn.


Annars lite uppdatering kring Romeos hälta:
Ikväll har vi stått på rad utanför paddocken och stirrat på hans bakben. Jag och maken ser helt klart en stelhet i höger bakben i galoppen men enbart då. Det ser ut som att han inte riktigt får med sig benet och han trampar inte heller under sig lika långt med det benet. Men, de andra från stallet som var med och tittade såg det inte :crazy:.

I och för sig är det ju vi som känner honom bäst men samtidigt undrar jag ju så klart om jag inbillar mig? När man har en artroshäst finns det ju alltid i bakhuvudet det här med eventuell hälta. Hältglasögonen sitter liksom alltid på. Kan det vara så att jag ser något som inte finns???

Planen nu är i alla fall att skritta fram till fredag när min tränare kommer så får hon hjälpa mig att titta på honom. Ser hon samma sak blir det till att kontakta veterinär. Verkar det som en bra plan tycker ni?
 
Sv: Haflinger

Vad kul att det gick bra på kursen!
Gick min första kurs när Tinka var tre dvs 8 år sedan!:eek:
Hon gick mest på bakbena och jag stod som en fån och titta på!:angel:

Tur att det har hänt lite sedan dess!;)
 
Sv: Haflinger

Haka inte upp dig på ordet NH när du letar tränare bara, många av dom riktigt duktiga tycker namnet blivit för utnyttjat och använder sig istället av hästhantering lr bara horsemanship!

Ett litet tips bara!:)
 
Sv: Haflinger

Jo tack jag fick en tillsägning av Rob att han inte ville bli kallad horsemanshiplärare utan han var en "reach out to horses" -instruktör.
Bara det att okunniga inte vet vad det är...
 
Sv: Haflinger

Må bare dele denne vakringen med dere.
Nå har jeg sittet her og sett på de vakre dyrene deres lenge, og gleder meg til det skal bli min tur til egen haflinger. *har ventet leeeeenge*

Denne er skolehest hos oss. Og heter Rocky. Har ikke papirer, og fryktelig spesiell farge. Noen som tør tro om han er renraset eller har annet blod i seg? Han er 1.53 i manken.

ponnis_sover_ute.jpg

ponnis_oppdager_fotografen.jpg


men vakker er han da!! :)
 
Sv: Haflinger

-Sätter du på kaffet?

Låter som om en vårutflykt är på G!;)

:rofl:Visst gör jag det:) och till alla andra också som har vägarna förbi!

Oj, vad ni alla har haft upplevelser under helgen:D

Det där med "kramtid" och "lydnadstid" är också något vi praktiserar hos oss. Faktum är att hästarna gillar det även om de ska testa oss med jämna mellanrum. Ofta räcker det då med en hög "harkling" så är ordningen återstäld. Annars blir det en rejäl verbal utskällning, oftast på tyska, danska eller tyroler dialekt, DÅ står gänget i givakt!:D Det märks på vilket språk de blivit uppfostrade på!:crazy:
 
Sv: Haflinger

Välkommen!
Han ser onekligen ut som en "riktig" flinga,så fin:love:

Persikan: Låter som du har haft en rolig helg,blir lite avundsjuk!/L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 553
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
782
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp