Bukefalos 28 år!

Haflingertråden - del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden - del III

*kl*

Puh så var återbesöket hos veterinären avklarat. Det gick hyfsat måste jag säga. Romeo markerar fortfarande men vi fick springa tre gånger fram och tillbaka i gången och det syntes mindre för varje gång. Typiskt artroshäst som inte har rört sig tillräckligt enligt veterinären. Och det klart han inte har rört sig eftersom han varit konvalescent.

Nu sprutades han i leden med hyaluronsyra och ett specialcortison som används till elitidrottsmän som måste kunna komma igång snabbt. Så nu ska elitidrottshästen Romeo vila i två dagar sedan ska vi igång och skritta direkt. Upptrappande skrittning i fyra veckor sedan igångsättning med trav och galopp i fyra veckor sedan får jag själv bedöma om ett återbesök krävs.

Åh vad kul det ska bli att få sitta upp på söndag! :bump:

Så här nöjda såg Romeo och husse ut efteråt. (Jag vet, jag har nästan alltid kameran med mig).

DSC02599.jpg




Bettysmatte, hur går det med Belle?
 
Sv: Haflingertråden - del III

Förresten kolla in vilken björnpäls Romeo har satt redan! Har era hästar också gjort det?
 
Sv: Haflingertråden - del III

LinneaPea

Vet du eller någon annan här inne för den delen, vilken flygplats som är närmast till Ebbs efter Munchen?
Tror inte jag kan låta bli att ta en tur ner iår med!:)[/QUOTE]

G-T
Det finns säkert någon liten flygplats i närheten för jag vet att när Hannes satt i regeringen i Wien flög han ofta fram och tillbaka och nu menar jag inte "med bilen":D vilket han är ökänd för!
Annars är Frankfurt smidigt för din del, med direktflyg från Göteborg. Fast från Munchen går det tåg till Kufstein!
Du kan ju kontakta Yngve han ska ju ner i år också och erbjöd hämtning i Munchen.............:idea:
Vi kommer att komma typ "tuch and go" i år!:bump: För till Ebbs måste man, det är ju trots allt ett av vårt moderförbunds/Fohlenhofs stora årliga arrangemang och alltid en inspirationskälla till vårt fortsatta avelsarbete i Scandinavien!:love:

Utte Så glad jag blev att höra om elitidrottshästen Romeo. Lycka till! vilket gulligt foto på Romeo och din man, kärleken till den "lilla" söta hästen lyser!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden - del III

Det borde väl vara München? Har biljetterna till München tagit slut?

Men jösses ... Vad skrev jag? :eek:

Alltså, det jag MENADE var "Det borde väl vara Innsbruck". Ebbs ligger ganska precis mitt emellan München och Innsbruck. Frankfurt ligger c:a 30 mil från München (åt nordväst, alltså 30 mil till att ta sig fram på ett eller annat sätt till och från flygplatsen).

Det finns flera små flygplatser i Österrike. Jag flög t.ex. till Klagenfurt när jag var nere på Bundesjungstutenschau (ARGE:s stora utställning av de bästa 3- och 4-åriga stona inom "ARGE-området") 2001. Men det rekommenderar jag INTE! Då flög jag till Wien och sen gick det ett litet, skakigt inrikesflyg till Klagenfurt ... Hu! Det var samma typ av litet, skakigt flyg som när jag flög till Meran hösten 2000 för att vara med på en europeisk haflingerkonferens. Då när jag läste italienskan lite slarvigt och trodde jag anmälde mig som delegat men det visade sig att jag anmält mig som föredragshållare! :eek: :eek: :eek: :rofl: (Det gick så bra så, om någon undrar)

Då är tåg definitivt trevligare! Det borde ju gå tåg eller S-Bahn eller liknande från Innsbruck till Kufstein, och från Kufstein tar det sen bara en kvart med taxi.

*Nu blev Eldfuxen är också VÄLDIGT sugen på en haflingerresa* :cool:

Utte: Vilken underbar bild av Romeo och Husse! :love:
 
Sv: Haflingertråden - del III

Bettysmatte, hur går det med Belle?

Jo, tack, hon mår bra :banana:!! Hon har gått hemma nu sedan i söndags, och de sista två nätterna har pållarna fått sova ute för de vill inte in. Hon busar (galopperar, sparkar bakut, bockar...) självmant i hagen nu, och ser precis ut som vanligt igen. Det tog nästan precis en vecka (söndag-söndag) innan jag tyckte mig se någon som helst förbättring, men sedan har hon blivit stadigt bättre den här veckan. I helgen skjutsar vi tillbaks dem ut på bete igen, är det tänkt :laugh:! Antar att det "bara" var någon muskelsträckning? Hur sätter man bäst igång henne nu :confused:?

Här är lite bilder från igår:

P8140001.jpg


P8140005.jpg


P8140002.jpg
 
Sv: Haflingertråden - del III

Hm, borde inte Salzburg ha en internationell flygplats också?

Jo, Salzburg har också en internationell flygplats dit det även går en hel del charterresor. Fast då jag senast flög till Salzburg var det med ett krångligt byte i Wien och en guppig flygtur med ett litet "hoppe plan", gillar inte små flyg även om jag har ett halvt liv bakom mig i flygbranchen.:D
München, Salzburg och Innsbruk ligger i en radie på ca 130-170 km från Ebbs.
München skulle jag välja om jag var dig G_T och så tåg till Kufstein
(så åkte alltid min dotter när hon jobbade på Fohlenhof).
Eldfuxen Tror inte att biljetterna till München tar slut så fort:D även om det är besökare och uppköpare från både innom och utom Europa som åker till stofölauktionen på Fohlenhof sista helgen i september!!!:p
Normalt flyger vi till München men i år har vi planerat direkt Göteborg-Farankfurt, då vi är inbjudna till att besöka ett gammalt känt familjestuteri i närheten, innan vi fortsätter till Ebbs och Fohlenhof.
Bettysmatte Vad härligt att det går bra nu med Belle. Vi har samma cirkus med de av våra som ska/skulle in på natten, de vill inte!:eek:
Så nu har vi beslutat att de får vara ute, bortsett från Alpkogel och hans bästis Wessel, för jag vill inte ha hingsten ute på natten av olika skäl. Däremot resten av gänget har utevistelse framför sig med daglig visitering och hantering förståds. Skönt för nu ska här målas stall, sadelkammare och ridbanestaket så det stänker färg!!!!:bump:
Trevlig Helg!
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden - del III

Jamen då förstår jag ju varför jag tyckte hon var så lik Tinka!:D

Näpp dags att återgå till dagsverket, innan chefen blir sur!:angel:

Jag tänkte på det med när jag såg de sista bilderna på Tinka, men hur var det nu med hennes stam? Var Abbas i den med???

Var stor Nimbus hade blitt:eek::love:
 
Sv: Haflingertråden - del III

*delvis knapplån*
Tack för alla tips!:)
Hittade en del passande till münchen ändå, blir ju bara en snabb tur ner om det blir av, så då åker vi fredag em/kväll och hem igen på söndan, har ju lovat syrran en biljett i 25 års present så jag vill ju helst slippa att ta det dyraste..:angel:
Från münchen blir det nog hyrbil.

Utte vad bra att det går framåt, hoppas nu att ingreppet hjälper och att han får åldras som en frisk och glad häst!:)


iser han är en riktigt bamsing, har inget minne av att nåt tidigare föl vart så stort som han, men dom har visserligen vart ston med vilket kan spela in.
men jag har svårt att tro nåt annat än att han kommer minst 150cm.:laugh:

internet hemma ligger fortfarande nere så jag får kika in snabbt från jobbet idag med..:grin:
 
Sv: Haflingertråden - del III

Utte och Bettysmatte va skönt att flingorna verkar vara på bättringsvägar.

Veterinären ska komma och titta på Wincent i dag. Jag vet inte om han kan se någonting bara så (utan röntgen), men jag hoppas.

Det konstiga är att han haltar på höger fram när han går på vänster volt. På höger volt och rakt fram syns inget och det märks inget när jag rider heller. Bara longering på vänster varv.

Tror att han kanske har någon spänning nånstans som han försöker kompensera för. Hur undersöker/åtgärder man det? Är det kiropraktor som gäller då?
Det kanske uppstod för att han gick och spände sig så när han var öm i hovarna:confused:

GT hur var det med Tinkas stam?
 
Sv: Haflingertråden - del III

Nej vad har våra flingor för sjukperiod igentligen!

N hade ingen licens i SHF så ja ligger lite pyrt till:crazy:

Tack utte för att du tog med oss på en resa:love:
 
Sv: Haflingertråden - del III

München skulle jag välja om jag var dig G_T och så tåg till Kufstein
----
Eldfuxen Tror inte att biljetterna till München tar slut så fort:D även om det är besökare och uppköpare från både innom och utom Europa som åker till stofölauktionen på Fohlenhof sista helgen i september!!!:p
QUOTE]

Men snälla flickor - det är ÖLFESTIVAL I MÜNCHEN sista septemberhelgen också - :rofl: :rofl: Det är därför det brukar vara svårt att få flygbiljetter det :rofl: :rofl: :rofl:

Det finns en värld utanför haflingervärlden också - väl så god :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden - del III

Jo, tack, hon mår bra :banana:!! -----

Antar att det "bara" var någon muskelsträckning? Hur sätter man bäst igång henne nu :confused:?

Vad skönt att höra! Hon har ju inte stått länge så ta det lugnt med bara skritt några dagar först och så lite trav några dagar osv för att se att hältan inte kommer igen. Sedan är det nog bara att köra på som vanligt.

Iser Lycka till med Wincent idag. Hoppas det inte är något allvarligt.

Perikan: Nej men vad tråkigt! Hur sjutton har detta gått till? Då borde N alltså egentligen bara ha fått betäcka tyrolerston i Sverige då? Det måste ju vara fler också som sitter i samma sits som du?
 
Sv: Haflingertråden - del III

N hade ingen licens i SHF så ja ligger lite pyrt till:crazy:

QUOTE]

PERSIKAN, PERSIKAN :love:

Det kan inte vara sant - det var det oseriösaste i hingsthållarväg jag hört :devil: - och jag har hört mycket :devil: :devil:

En sanning med modifikation!

Visst har N en hingstlicens...
N är en STH hingst och har "licens" i STH och HPT.
(STH är medlem i Svenska Hästavelsförbundet SH)

N ägs av HPT och utlesades till en hingsthållare i STH.
Det säger sig själv att hingsthållaren inte kan lösa licens i en annan avelsförening utan ägarens medgivande.

N verkar inte som avelshingst i SHF därför behöver han heller inte lösa SHF-hingstlicens!

Vilken information Persikan fått av hingsthållaren kan jag naturligtvis inte uttala mig om.
Mitt råd är att alltid kontakta avelsförenigen och ta reda på vad som gäller där vid bruk av hingstar från andra avelsföreningar i in och utlandet. Det finns så många egna "hemmasnickrade" regler som bara gäller i en förening och inte i en annan!:bump:
STH hingstar betäcker avelsgodkända och renavlade ston från andra avelsföreningar vilka är medlemmar i WHV(Världshaflingerförbundet). Vid tveksammhet avgör avelsledelsen i HPT.

Hoppas att jag klargjort detta "oseriösa" i att N inte löst licens i SHF!:D
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden - del III

Men snälla flickor - det är ÖLFESTIVAL I MÜNCHEN sista septemberhelgen också - :rofl: :rofl: Det är därför det brukar vara svårt att få flygbiljetter det :rofl: :rofl: :rofl:

Det finns en värld utanför haflingervärlden också - väl så god :cool:[/QUOTE]


Oj då, avslöjande..... jag är inte öldrickare:D

Oh ja, en värld väl så god men inte utan mina underbara haflinger!:love:
 
Sv: Haflingertråden - del III

Jo ingen som hävdar något annat heller, jag skrev licens i SHF och inget annat.
Hans anledning till varför var en helt annan...
 
Sv: Haflingertråden - del III

Men hörni!!
Skojar ni med mej lr???
Är det ngn som dött lr;)

Ingen har ju skrivit nåt på flera dar!
Då få väl jag attackera er med bilder då!

Här posar shone med mammas ny knights sadel (begagnade)
SKITMJUK och skön Eldfuxen köp en sån!!
Bootsen belv leriga, vi var i mammas grönsaksland;)
sshh säg inget;)

P8160052.jpg


Och här hade vi äppelkalas!
Shone var först dit förstås!

P8120027.jpg


Och här är min nya kompis Findus! Sötis

DSC00047.jpg


Och här är lite bilder från terese tillbom när hon, lollo saffi och hirani var uppe i härjedalen och red i en vecka!

Saffi vilar i gröngräset=)

IMG_0849.jpg



Wjuuuu!

IMG_0835.jpg
[/IMG]

Måste springa o äta nu! Pussar på er!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Saffi är Shoshones mamma för er som inte visste det.
jag tror vi är på 75 dygn idag lr nå:confused:

Förresten tur i oturen så är Bea Tillboms arab skadad denna distans säsong så hon är ute och far med "knodden" Navaho igen, det har gått skitbra för dem:banana:
Kommer inte ihåg vad therese sa ska fråga igen!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 458
Senast: lil-sis
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
4 190
Senast: sthu
·
Hundhälsa Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder. Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
1 257
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp