Haflingertråden - del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden - del III

Vad trist att höra om gammeltanten!:(
men desto roligare att höra om att det går så bra med romeo!
känner verkligen igen det där med galoppen, tragglade med det i flera år!:eek:
Det som gjorde underverk för oss var öppnor och slutor till förbannelse, och därefter var tempoväxlingar i skritt och trav och idag sitter faktiskt galoppen!:)

Har precis vart ute och tränat Nisse och Nimbus, och Nimbus är så duktig!:love:
Förstår verkligen vad jag menar med tryck och eftergift, och går snällt med mig bort från mamma, även halt och back kan han och såklart lyfta på hovarna som om han gjort det tusen gånger (det rör sig nog om 5:angel:).

Nisse däremot är en riktig gangster och är mer i luften än på marken, han förstår verkligen inte varför han måste ha grimma på sig!
Så han fick avsluta sitt pass så fort han stod still mer än 10 sek!;)

Tänkte jag skulle ta lite nya kort på dom små raggisarna, men regnet öser ju såklart ner just nu!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Hej! har inte varit här inne på länge - försöker att läsa allt.
BETTYSMATTE- först ber jag om ursäkt, har inte hittat den artikeln du skulle få av mig.
Med lastningen , jag tycker du har fått jättebra tips här -vi har gjort med hästar som gjör som Belle att vi tog en repgrimma eller ett spö och rörde vid bakhoven.Inte slå, bara gjör obehag.Det räckte att hästen föredrog att gå in.
 
Sv: Haflingertråden - del III

Kul att se dig igen! hur går det med fölen, har sett att iaf en är ute på annons, är tanken att sälja båda?:)

*knapplån*
hann ut mellan ett par regnskurar och tog lite kort på killarna.:D





Sötnosen!:D

 
Sv: Haflingertråden - del III

Jag är verkligen inspirerat nu för tiden så jag hoppas verkligen att vi snart får ordning på benen, så att jag kan leva ut alla mina drömmar:D

Det hoppas jag också. Jag håller tummarna för Wincent imorgon!

Jag håller också tummarna för din gammeltant lakrits, och för Shone så klart. Tycker det är lite för mycket elände nu med allas hästar .

Persikan: Typiskt när man ska visa något så gör de precis tvärtemot det de brukar göra :rofl:. Det är väl en klassiker annars det där att stå vänd mot hästen inne i transporten och locka. Maken vill gärna försöka på det sättet men Romeo har aldrig gått in med den metoden. Fast ärligt talat vet jag inte vad det är som har fått honom att gå in. Det känns som att han till sist tänker , ”suck, de ger sig inte i dag heller så det är väl lika bra jag går på då” och så lufsar han på helt odramatiskt. Men Persikan du får gärna filma och visa hur du gör när du skickar in henne!

Golden Tinka: söta små killar! Det är rätt stor storleksskillnad på dem. Hur mycket äldre är Nimbus? För det är han som är störst va?

Ja regnar gör det hos oss också. Fast just när jag var i stallet tittade solen fram och det blev en helt fantastisk hel regnbåge på himlen. Titta vilken skatt det fanns i ena änden :D.

DSC02611.jpg


Ja typiskt nog syns det inte alls på bilden hur spektakulärt vacker regnbågen var.
 
Sv: Haflingertråden - del III

Ååå det är inte ofta man faktiskt får se guldet som finns vid regnbågens slut:laugh:
Ja det är Nimbus som är störst han är 6 veckor äldre än Nisse.

Iser
lycka till imorgon!:bump:
 
Sv: Haflingertråden - del III

Ja, det är riktigt tråkigt med gammeltanten. Hon är mitt allt och har varit så i 9 år. Men hon får gå och ta det lugnt så får vi se hur det utvecklas.

Hörrudu,,,,är Nimbus den som står längst fram på ena fotot ?
I så fall är han grymt vacker och snygg. Ett hingstämne för min smak :d:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflingertråden - del III


Vilken ståtlig kille :)!


Höll på att bli tokig idag när jag kom till hagen. Gissa vad hästskrället har gjort nu??? Jodå, visst har hon trampat av sig en framsko - IGEN :mad:! Hovslagaren var snäll när jag ringde (det är han alltid - han skrattar bara och säger att han är glad att inte alla hästar han skor är som min :D) och ska försöka komma ut på lördag. Hoppas att det fungerar, annars får jag skjuta på ridningen ytterligare.
 
Sv: Haflingertråden - del III

Jo, jag tycker också att tipsen verkar väldigt bra :laugh:! Hur har det gått med alla dina pållar? Undrar också som GT om du sålt någon ännu?
 
Sv: Haflingertråden - del III

Hej alla! Kan någon hjälpa mig med länken där man kan se hur mycket arabblod det är i en haflinger?????

Det finns inte EN länk, det finns inte EN stambok för haflinger eller haflingerkorsningar där man kan se vad en viss haflinger har för arabprocent!

För att man skall kunna undersöka vilken arabprocent en viss haflinger har krävs att man har kunskap om vilken stambok eller vilken länk man skall leta i. Dvs olika för olika haflinger!

Svenska Haflingerföreningen hade en gång en registrator med den kunskapen. Man kunde då för en avgift på 200 kr till SHF få hjälp med att UTREDA olika haflingers arabprocent. De 200 kr hade man sen tillgodo när/om man registrerade den omfrågade haflingern.

Vad jag vet - rätta mig gärna om jag har fel - har inte SHF eller SHFs nuvarande registrator längre den servicen - antagligen beroende på att den kunskap som behövs saknas. :confused:
 
Sv: Haflingertråden - del III

Hej!
Jag har lite frågor ang. visning.
Det står i reglementet att fölet ska visas i grimma och stoet i träns!
Men fungerar det så i praktiken?
Får man ha fölet löst när han ska visas i trav och är det okej att ha grimma på stoet? Har svaga minnen av att det va så när jag va på visning för en hel del år sen. Om man visar i träns ska man ta bort tyglarna och använda grimskaft?
Tacksam för svar!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Shitt! Va stora fölen blivit!!!
Det är ju inga föl längre!!!

Det är ju småhästar:o

Nej tyckte oxå d verkade skumt med nån sån länk, aldrig hört talas om!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Hej kära Buke-vänner!

Av olika skäl som jag inte vill gå inpå här lämnar jag er, kanske inte för alltid men för en lång tid i alla fall.
Inget allvarligt men ett måste.
Tack för alla roliga stunder vi haft och ibland jobbiga diskussioner men ändå i slutändan någon form av resultat.
Sköt om er och njut av era haflinger........ det ska jag göra!
Kramisar!
Pia
 
Sv: Haflingertråden - del III

Hoppsan...ursäkta min okunnighet om rasen... :bow::bow: jag vet att jag har fått en länk på det här forumet men jag hittar den inte igen. Det är ju tusentals inlägg i haflingertrådarna. I den länken kunde jag lägga in stoet och ..vips.. så kom procentantalet upp. Men jag söker vidare. Tack för ditt vänliga svar i allafall.
 
Sv: Haflingertråden - del III

KL

Ja då står det klart att ytterligare en haflinger kommer in i familjen!!!:bump:
På lördag åker vi och hämtar min mammas nya häst -ett 4årigt sto e. Harras u. Picachu (kommer inte ihåg morfars namn)
Tanken är att vi ska göra ett försök att köra in henne och sedan ha henne som hobby rid- och körhäst.:laugh:
Så spännande!!!

Kommer in bilder på den nya tjejen och Maxi så fort vi tagit några!:p
 
Sv: Haflingertråden - del III

Jag blev ledsen när jag läste att du lämna oss, jag kommer att sakna dina inlägg - jag önskar det bästa och hoppas att jag kommer in här och du är tillbåka!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Vika fina pojkar! Tanken var först att sälja båda föl (vi kan inte ha mer som fyra) men nu har vi såld fjordingen och vi tänkte att Wapasha får stanna här.I så fall måste han kastreras.Hans testikel har inte kommit ner än.Det syndes något i början men nu har allt försvunnit igen.Han har nog dragit upp dom igen att man kan inte kastrera honom!:eek:
 
Sv: Haflingertråden - del III

Dotter och jag hade börjat att rida regelbundet igen - nu har Gera halt!!!!:(:(:( PÅ höger framben.Det verkar att sitter långt uppe, vid bogen.

Före veckan, förresten möte vi en älg när vi red ut .:eek: Gera sag ut som en arab i ansiktet och hon andades jättefort - hon stirrade på älgen.Först ville hon vända men efter en stund lungnade hon sig.Älgen rusade bara framför mig förbi:eek:
Sofia och Ninna kom efter, helt lungt, dom hade inte sett älgen.
Foto0412.jpg
412.jpg[/IMG][/IMG]
 
Sv: Haflingertråden - del III

gick inte med att lägga in bider, prova igen.
Foto0412.jpg
[/IMG]
Bild002-2.jpg
[/IMG]
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
278
Senast: Shaggy
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
10
· Visningar
411
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
547
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp