Haflingertråden - del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden - del III

Men hörni!!
Skojar ni med mej lr???
Är det ngn som dött lr;)

Nej det enda som har dött här i helgen är min internetanslutning :laugh:. Jösses vad handikappad man känner sig utan nätet.

Vilka fina bilder både på Shone och Saffi! Jag antar att Shone är bra i sin hov nu då? 75 dygn, vad fort det går! Ultraljudar man någon mer gång för att se att allt är ok?

Jag har ridit Romeo idag :banana:. Två månader sedan sist var det. Det blev en liten skrittur på 20 minuter. Det var mysigt :love:.

Annars gjorde han mig riktigt rädd idag. Det är så att jag har fått ett renskinn av en bekant som jag tänkte skära till och ha under den bomlösa sadeln. Jag tog med det till stallet idag för att prova under sadeln. Till saken hör att det inte är pälsberett, alltså har en mjuk undersida, utan undersidan är ganska stel. Romeo blev som tokig när jag tog fram det. Han vädrade i luften, blåste upp sig och reste sig gång på gång. Det var bara att slänga undan det. Det måste ha varit doften. Antagligen trodde han att matte förvandlats till en död ren :D. Tyvärr är det nog bara att bita ihop och köpa ett ordentligt berett skinn.
 
Sv: Haflingertråden - del III

Tack Persikan för vackra bilder och sadeltips! :bow:

*Återgår motvilligt till arbetet* (jo, frilansare kan jobba när de vill! :p )
 
Sv: Haflingertråden - del III

IMG_0835.jpg
[/IMG]

Vilken härlig bild :love:!

Igår körde vi tillbaks Belle med shettiskompis till betet. De blev jätteglada :laugh:! Jag kan inte se någon som helst hälta när jag står och studerar henne i hagen, och hon "rejsar" runt bland stock och sten så att man blir mörkrädd :crazy:. Ska börja skritta lite denna veckan tänkte jag...

Tänkte fråga er om lastning också förresten. Vi kör inte pållarna ofta precis. Belle har nog åkt ca 5-6 ggr i sitt liv totalt. Vi lastar shettisen först och hon brukar gå i princip rakt in. Belle däremot ska stå fastfrusen på lämmen i ett varierande antal minuter (5-15, kanske). Hon går aldrig baklänges och hon slänger sig inte på något sätt alls. Hon bara står och ser MYCKET envis ut tills hon behagar gå in. Det hjälper en del om man har ett par stycken medhjälpare som "puttar på" bakifrån. Är det något att "oroa" sig över? Ska jag göra något speciellt, eller är det bara till att vänta ut henne och hoppas att det tar mindre och mindre tid? Jag letar släp lite sådär halvallvarligt, och har man eget blir det nog lastning lite mer.
 
Sv: Haflingertråden - del III

Jag är ingen expert på lastning, men hur är hon sen när hon väl har kommit in i släpet?

Wincent har blivit mycket bättre att lasta efter att vi har tränat NH. Nu kan jag få upp honom utan hjälp, tyvärr står han fortfarande inte riktigt still när han väl har kommit upp. Men han står still när vi kör, för då har han väl nog att göra med att hålla balansen.

Vet. kunde inte säga så mycket annat än att problemet sitter i höger back. 1 grads hälta vi böjprov:(

Så vi ska åka in med honom på fredag och försöka reda ut vad det är. Vet. tyckte inte att vi skulle låta honom vila för så liten hälta, men fortsätta lugnt som innan.

Jag rider ju inte så hårt nu för tiden mest skritt och lite trav.

Vi var på AR-clininc i helgen och han var sååå duktig!!! Det var en helt underbar helg. Han var så lyhörd och så duktig:bow: BIlder kommer sen!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Knepet med lastningen är att man ska ge beröm/eftergift när hästen gör rätt eller "tänker" göra rätt. Om den bara står still och tjurar så ska man ge "tryck". Alltså ha ett spö och ha TTEAM-kedja eller kapson på den. Led upp hästen mot transporten, titta inte på hästen utan framåt. Lugnt och bestämt ber du den sedan att gå före dig in i transporten. Beröm den när den tänker framåt och irritera den med piskan när den inte tänker framåt. Dutta på länden eller baken hela tiden och smacka på den. Det mista lilla den rör sig framåt/försöker så slutar du och berömmer. Jag menar INTE att du ska slå den utan dutta med spöet tillräcklligt hårt så att den blir irriterad på dig men inte rädd. Ge hästen något gott när den är helt inne i transporten. Ha hönät för en trevligare resa för hästen.
KÖR LUGNT!

Det bästa är att träna först på tex presenning; skicka den över en presenning på samma sätt, över en bräda, över en bäck osv.
Det brukar ta en veckas träning varje dag så skickar men in hästen i transporten utan problem i fortsättningen!

Lycka till!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Hon är jättelugn när hon väl är i transporten. Finns det hö så står hon och äter. Jättelugn när man kommer fram också. Står stilla tills lämmen är nere och hon blir tillsagd att börjar backa ut. Aldrig några problem att backa ur heller. Hon har inte bråttom eller något sådant. Och det har hon ju inte när hon ska in heller ;)...

Hoppas att hältan inte är något allvarligt. Trist :(!
 
Sv: Haflingertråden - del III

*kl*

Usch, tycker det är väldigt mycket hältor hit och dit. Jag håller tummarna för att det ordnar sig för alla, verkligen.

Bettysmatte - Låter som ren envishet ;).

Eufemias inlägg var bra. Det hela handlar om att det ska bli "jobbigt/obehagligare" att stå kvar och att det postiva är där framme.

Lycka till
 
Sv: Haflingertråden - del III

Så länge du inte inte har engen transport så kan du SIMULERA transport. Häng upp en presenning och skicka in hästen under den, sätt upp väggar av något slag och skicka in hästen emellan dem. OSV. Då blir inte transporten något problem.
Jag har fått många svårlastade hästar att lasta sig själva efter bara några gånger med detta "tänk".
 
Sv: Haflingertråden - del III

Så länge du inte inte har engen transport så kan du SIMULERA transport. Häng upp en presenning och skicka in hästen under den, sätt upp väggar av något slag och skicka in hästen emellan dem. OSV.

Jätteintressant förslag, och aldrig något jag tänkt på själv att man kan göra :idea:! Ska definitivt lastträna på detta sätt, för det hade varit underbart att ha en häst som bara går rakt in även om det inte precis är fruktansvärt besvärligt i nuläget heller.
 
Sv: Haflingertråden - del III

Jag säger som dom andra att det låter som envishet!

Till en början kan du ju öva på att bara flytta henne eller skicka henne dit du vill. T ex låta henne gå först in genom stalldören (på dina prämisser - inte dra in dig sen), skicka henne mellan två träd, få henne att gå längs med ett stängsel. Använd fantasin och hitta olika uppgifter, där du bestämmer vart hon ska gå, öka svårigheten efterhand!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Tänkte fråga er om lastning också förresten. Vi kör inte pållarna ofta precis. Belle har nog åkt ca 5-6 ggr i sitt liv totalt. Vi lastar shettisen först och hon brukar gå i princip rakt in. Belle däremot ska stå fastfrusen på lämmen i ett varierande antal minuter (5-15, kanske).

Precis så gör Romeo också!!! Han verkligen planterar sig stadigt med alla fyra framför lämmen och där står han. Vi har egen transport men vi åker i princip bara när det är veterinärbesök och det blir bara aldrig av att vi lasttränar.

Vi har i alla fall hela tiden försökt lasta enligt Eufemias tips. Framåt belönas, still får man inte stå men det är så svårt med en haflinger som har bestämt sig och som inte bryr sig ett endaste dyft om att man duttar med spöt. Det är som att han måste stå där ett tag och vänja sig vid tanken att gå in, för in går han till sist. Det brukar vanligtvis ta mellan 30 min och en timme.

Nu när han har stått i sjukhage har jag ju försökt stimulera honom på diverse sätt och ett av era tips var ju att jobba med att flytta honom och få honom att följa och det har jag också gjort mycket och det har banne mig gett resultat! I torsdags när vi åkte till veterinären började vi i vanlig ordning lasta i mycket god tid. Det är alltid minst 1,5 timme innan avtalad tid som gäller. Jag gjorde på samma sätt som vi tränat på i hagen alltså flyttade honom lite hit och dit och döm om vår förvåning när han snällt följde med på efter ca 5 minuter! Det kan ju tyckas som en lång tid för er som bara skickar in era hästar i transporten men för oss var det ett stort framsteg! Vi kom i mycket god tid till veterinären :laugh:. Det tog förvisso längre tid när vi skulle hem men då var han så påverkad av den lugnande sprutan så det räknas inte :p.

Summasummarum jag tycker både Eufemias lastningstips och Isers förslag till "flytt- och skickträning" är mycket bra!
 
Sv: Haflingertråden - del III

Åååh va glad jag blir att höra att det har blitt sånna framsteg för er:bump::bow:

Jag har ju själv märkt att Wincent har blitt bättre efter NH träningen.

Jag tror helt enkelt att efterhand som dom blir vana vid att man jobbar med dem från marken och flyttar deres kropp och olika kroppsdelar, att de fattar att de ska lyssna även när vi är på marken.

När Wincent har märkt att jag har en plan med placera hans kroppp där jag vill, har han accepterat det.

Hoppas ni förstår vad jag menar.... Alltså dom är ju vana vid att man bestämmer när man sitter på ryggen, men oftast får dom göra liiite som dom vill när vi går bredvid. Det kan ju verkar helt meningslöst att träna hästen i att gå bredvid en i stället för att gå bakom om en när man leder till hagen tex. Men ibland kan jag bestämma mig för att nu ska jag gå bredvid flanken på honom och han skall ändå gå dit jag vill. Andra gånger ska han gå en meter bakom mig eller med huvudet vid min axel. Jag vänjar honom vid att jag har en mening och att han har ansvaret för att placera sig så som jag vill.

Hoppas ni förstår hur jag menar - jag märker att jag har svårt att uttrycka mig nu!

Jag har även nytta av det sen i ridningen tex när vi tränade AR i helgen, då har jag lättare för att flytta t ex hans bogar ut om dom "ramlar" in när man går på en volt och på det viset få honom i en bättre form:idea:

Sist men inte minst - han accepterar mig som ledare när han vet att jag har en plan och menar det jag säger. Vi får en bättre relation och det blir sååå mycket roligare att träna:banana:

Jag är verkligen inspirerat nu för tiden så jag hoppas verkligen att vi snart får ordning på benen, så att jag kan leva ut alla mina drömmar:D
 
Sv: Haflingertråden - del III

Precis så gör Romeo också!!! Han verkligen planterar sig stadigt med alla fyra framför lämmen och där står han.

Belle är så knäpp att hon står fastfrusen med frambenen lämmen och bakbenen nedanför. Det är väl därför hon inte står längre än kanske 10-15 minuter, för det måste vara otroligt jobbigt att stå så...:D Hon har också det mest envisa uttryck i ögonen. Erbjuder man henne något gott, för att försöka locka in henne, låter hon hellre bli att äta :eek: än att flytta sig framåt så att hon räcker till äpplet/moroten. Helt otroligt när man tänker på vilket matvrak hon är...
 
Sv: Haflingertråden - del III

*kl*

Här sitter man i godan ro och läser om era skador/hältor och tycker synd om er.....det är ju så fruktansvärt tråkigt och man är glad att man själv inte är drabbad.....trodde jag:(.

Som tur är handlar det inte om Rambo utan min andra häst, gammeltanten. Hon har haft ett svullet framben i två veckor. Trodde det var ett slag/spark eller dylikt men eftersom det inte gått ner något kontaktade jag veterinär i går. Jodå...en trolig senskada. Vet. har inte varit ute och kollat men jag förklarade i minsta detalj och hon var nästan säker på att det var så. Eftersom dom första två kritiska veckorna redan gått (då man behandlar) så var det inte så mycket att göra. Liten hage med fast mark och stillhet/lugn och ro.
Hon är förvisso pensionär sedan i början av året och rids inte men det är ju tråkigt i alla fall.

Med Rambo går det bara fint. Han stannar kvar i formen nu långa stunder och har blivit ganska lätt i handen. Dock är det mycket driva då han gärna saktar av och går i ett slöare tempo om han kan...men tji får han för det ;).
Igår hade vi galoppträning, gick sådär. Han galopperar tre-fyra steg sedan bryter han av och ångar fram som en travare i stället.
Det blir till att träna lite mer på det.
Tävlingarna som är framöver är Open eller AA klasser och då är det galopp som ingår.

Hoppas ni andra har det bra
 
Sv: Haflingertråden - del III

Hej alla! Kan någon hjälpa mig med länken där man kan se hur mycket arabblod det är i en haflinger?????
 
Sv: Haflingertråden - del III

utte hehe nej hon är inte bra i sin hov:grin:
Därför jag red runt på gården på gräset och i grönsaklandet:rofl:
Lite miljöträning bakom ladugården vid döda älgskallar och sånt:p
På vägar kan hon inte gå ... men ja ville prova sadeln på henne och så är hon så uttråkad men hon tyckte nog jag var lite konstig eftersom vi aldrig gick av gården.

Men nästa onsdag kommer hovis och då får hon skor på alla fyra bestämde jag o sen gör vi ett återbesök på atg o "friskförklarar" henne så att vi sedan kan försäkra upp henne 10 till;)
Får se om den planen går vägen:grin:

Vilken länk är det? Den skulle ja vilja kolla!
 
Sv: Haflingertråden - del III

På tal om lastning så gick det på detta vis när jag skulle visa hur man inte kan lasta shone.

Grejjen var den att jag gick på före henne o locka o drog och då backar hon bara och då gick jag ner igen och skicka in henne och då gick hon rätt in och då ropa jag på mamma att hon skulle filma det men då hade jag redan visat för henne vart "skåpet skulle stå" samtidigt som hon fatta att det bara var lastträning så sen när jag skulle göra om det så gick hon bara på!

Men det är typiskt, när man vill att de ska bråka så gör de inte d.
Annars går det ALDRIG att lasta henne på detta vis.
Så jag förstår er andras problem.



Kommentaren i slutet säger allt, Skit i d här!:rofl:
Hon vägrade vägra helt enkelt:cool:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Shaggy
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
541
Senast: Enya
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
549
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp