Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skulle ni ge för ett sto född 2012, "rolig" färg, bra stam (högt bedömda/tävlingsmeriterade föräldrar) men inte jättehög BLUP, visar tölt men ändå mycket luftig trav?

Jag gissar på att mamman inte är så högt bedömd då, om blupen inte är hög.
Det där med att visa tölt eller inte skiter jag i på en unghäst. Gillar du rörelsen på traven och hästens exteriör är det läge att köpa.
Prislapp omöjlig att säga utan att se hästen eller veta stam. Mellan 15' och 40' kanske?
 
Räcker VM-guld i avel och 8,60 i rideg? Mamman 2a klass 4g med 8.5 för tölt bla.

Det är ju bara du som vet. VM-guld är förstås superbra (är det Feykir?) men mamman har ju en jättestor roll. Blup är bara siffror, men visar på en hel del ändå. Det viktigaste är om du tror på hästen!

Min fina Diskó är efter en unghingst som aldrig kom till bedömning och ett sto som aldrig hann visas. Hon blev sjukt bra! Så man kan förstås inte alltid gå på bedömningar heller :)
 
Det är ju bara du som vet. VM-guld är förstås superbra (är det Feykir?) men mamman har ju en jättestor roll. Blup är bara siffror, men visar på en hel del ändå. Det viktigaste är om du tror på hästen!

Min fina Diskó är efter en unghingst som aldrig kom till bedömning och ett sto som aldrig hann visas. Hon blev sjukt bra! Så man kan förstås inte alltid gå på bedömningar heller :)

Nope inte Feykir ;) Jag har mycket tro på hingsten och även på mamman, tror avkomman kan bli bra. Tråkigt att man måste vänta så länge bara :D
 
Nope inte Feykir ;) Jag har mycket tro på hingsten och även på mamman, tror avkomman kan bli bra. Tråkigt att man måste vänta så länge bara :D

Då är det ju bara att satsa! Go for it säger jag!!
Det kan ha med saken att göra också att jag är sjuuuuuuukt sugen på att köpa en lovande unghäst. Men jag försöker intala mig själv att det räcker med tre hästar och att jag ska betäcka nästa år. Ändå bara "råkar" jag gå in på hästnet och uppfödares hemsidor... Har dock hållt mig i skinnet än :cool:

Jag blir inte ledsen om du råkar PM:a stammen. Jag lovar att jag inte ska köpa den!
 
*KL*

Min ena häst kliar sig lite vissa dagar, svansrot och ibland lite mitt på mankammen...
Han kliar inte hela tiden och inte varje dag. Han kliade sig lite i manen redan i vintras.

Funderar på nån "antikliprodukt"
Vad är att rek?
Prob?
 
Det är ju bara du som vet. VM-guld är förstås superbra (är det Feykir?) men mamman har ju en jättestor roll. Blup är bara siffror, men visar på en hel del ändå. Det viktigaste är om du tror på hästen!

Min fina Diskó är efter en unghingst som aldrig kom till bedömning och ett sto som aldrig hann visas. Hon blev sjukt bra! Så man kan förstås inte alltid gå på bedömningar heller :)

Lite så är det med min Laukur :-) Han har en hyffsad pappa, men han är inte bedömd i Sverige vad jag vet. Mamman är inte ens inriden. Men Laukur är riktigt fin! :-)
 
Lycka är en riktigt bra Hovis! Ringde min nyss för att få tips på nån bra som håller till på andra sidan länet mot vad han jobbar i (hästen har flyttat iom min livsförändring) - men han ville gärna göra det själv!

"Jag tycker ju om dig, klart jag kommer!" :love:
 
*Snor frågan gällande blup*
Tycker ni att en blup på 110 på en unghingst är bra?
Det bero även där på stam, gångarter, exteriör, annat som gör hingsten värdefull för avel.

Vår gamla fyrgångssto som är bedömd med 8,07 har bara 103 i blup hon fick föl med Gneist från Lermansbo som är bedömd till 8,13 som fyrgångare. Så bra bedömningar och dessutom har båda tävlat på SM nivå. Fölet har 107 i blup. Men inte tycker vi han inte skulle vara så bra så han kan sparas som hingst (han är isabell).

Samma med vår Dád frá Arbae hon är fyrgångare bedömd till 7,80, tävlat internationell men vinst på World Tölt i Odense i T2. SM 3a T2 internationella placeringar i T2, SM 3a B flock. Hon har 100 i blup. Äldsta avkomman är 5 i år sen är det ett hopp till nästa som är två och en till tre. Inte sluta vi avla på henne bara för hon har lågt blup. Fölet nr tre är med efter Gneisti och såld som hingstämne till DK. Båda de andra stofölen är bedömda som föl över 8.

VI har en unghingst i år som vi har använd som har 103 i blup och kommer lösa bevis för än nästa år som har 109.
103 är smokey cream, exterörbedömd som tre åring i år till 8,07, femgångare med väldigt bra gångarter och har en bra stam som är Orri fri.

Är hästen i sig tillräcklig bra ska man inte bara titta på blup.
 
Idag var båda pållarna hos tandläkaren:-) Isisen skötte sig finfint bortsett från när ponnyn slängde sig av släpet andra gången o skrämde honom. Isisen backade och lyckades klämma rumpan under bakbommen. halvvägs upp på ryggen innan han vände:nailbiting:. Måste sätta dit lägre fästen på bommen.

Tänderna såg bra ut på båda:-)
 
Får man ta med fårskinnsprodukter till island? Läder vet jag ju är förbjudet, men hur är det med fårskinn?
Tänkte att det kan vara skönt att ha med ett överdrag till sadeln. Kommer i så fall köpa ett nytt, så det har inte varor i kontakt med hästar. Men det har ju varit ett får ;)
 
Det är ju bara du som vet. VM-guld är förstås superbra (är det Feykir?) men mamman har ju en jättestor roll. Blup är bara siffror, men visar på en hel del ändå. Det viktigaste är om du tror på hästen!

Min fina Diskó är efter en unghingst som aldrig kom till bedömning och ett sto som aldrig hann visas. Hon blev sjukt bra! Så man kan förstås inte alltid gå på bedömningar heller :)

Din Diskó låter som Bylting, typ blup 102, obedömd pappa och stoet visades aldrig utan gick till avel direkt... :D

Håller helt med om att man måste se hästen, men känner ofta att unghästar är lite av en chansning. För ridningens skull är det ju skönt att hästen visar både tölt och trav. (slippa riskera en svår töltsättning ;) )
 
Älskade hästen fortsätter att göra succé på nya stället :love: Tom. mamman till min kollega har kärat ner sig i Sags. Mamman är vanligtvis hästrädd men avgudar Saga och gullar med henne - det brukar tydligen aldrig hända.

Pappan till kollegan är också frälst över min snälla och lätthanterliga ponny och kallar henne för sin hund eftersom hon gärna följer med om nån grejar i hagen.

Kollegan själv avskyr ston - vanligtvis... men är nu inne på att ett sto kanske inte vore så dumt - om stoet i fråga är lika snäll och underbar som Sags :love:
 
Här tar både häst och ryttare en paus så länge värmen håller i sig, har inte ens ork att dra på mig ett par ridbyxor just nu, ännu mindre kravla mig upp i sadeln. Hästarna står inne och dåsar i ligghallen hela dagarna, skönt för dem att komma undan solen och insekterna. Hur gör ni när det är cirka 30 grader eller mer? Rider ni ändå?
 
@Merope Mina vilar för det mesta. Longerade tunnan Tinna häromdagen men det gick bannemig inte vistas i solen! Svetten bara rann, och då stod jag ändå stilla ..
På Snappe märks det att han är rätt tagen av värmen, red ut honom en kort sväng (10min) för mer än så orkade han inte.
Imorgon åker jag till västkusten en vecka så då får Snappe helvila. Tinnas medryttare kommer rida henne ett par gånger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 794
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 507
Senast: Johannna1
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 040
Senast: Pilot
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
285
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp