Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte skrivit på länge på grund av en helt knasig höst. Sjukskriven för stress och oro pga både jobb och privat vilket har gjort att jag inte vågat rida ut hästarna i stort sett alls på ett tag. Har däremot kunnat träna på banan så det känns ju skönt. Har fått en fantastisk medryttare till båda hästarna sedan några veckor vilket känns otroligt skönt. Hon rider ut dom och jag tränar på banan tills jag känner mig mogen att ge mig ut. Några kortare turer har jag varit ute på.
Silverhästen är fint igång och vi har fått ner vikten på honom lite nu vilket känns bra. Han blev tjock i somras och det har varit ganska svårt att bli av med.

Lillhästen har det varit lite oflyt med kan jag tycka. Började ju med ett fult sår precis när han kommit hem i somras som fick läggas om i flera veckor pga värme och flugor... det läkte ju dock fint utan några men. Sedan har vi haft bekymmer med sadel till honom, vilket gjort att jag inte kunnat rida ordentligt utan att ha hamnat på halsen på hästen, men nu äntligen har han en passande sedan några veckor. När det börjar kännas bra, han sätts igång så smått mha medryttaren och mig, vi tränar för tränare och får hjälp med en hel del saker.. ja då hittar jag en hård svullnad på insidan av ena frambenet... senskada blir ju jag livrädd för, så vet kommer ut idag för att kolla. Han är inte halt, inte öm, inte varm.. men ändå. Troligast är att han fått en smäll i hagen.. han är lite klumpig med sina ben och fötter ibland... Dessutom är det ett jäkla pyssel med hans hovar som hade lite början till lamellrandsröta vid senaste skoningen. Så nu får han stå inne och torka på nätterna, vi gör rent och torkar, dränker in med sprit osv...

Ge mig styrka!!! Han är en sån fantastiskt fin individ, positiv och glad, gullig och snäll. Inte så utbildad som han borde vara vid hans ålder, men han lär sig fort och tycker att det är roligt. Han har tom börjat bjuda på riktig tölt nu med nya sadeln! Han verkar dock vara lite av en olycksfågel och är även lite känslig i sin mage, blir uppblåst väldigt lätt etc. Men det har jag avhjälpt med lucern, linfrökaka och foderjäst (förutom grovfoder då) så ingen fara på torpet där.

Jag är ju jätteglad över mina två fina hästar, men just nu orsakar lillhästen en hel del oro som inte är kanon i mitt tillstånd. Men jag jobbar på det. En sak i taget, och vi har inte bråttom till någonting. Flytta ska han inte göra fler gånger i sitt liv hoppas jag.
Nu hoppas jag bara innerligt att det inte är en senskada han har fått.
 
Idag efter 5 veckor med träning ute i skogen med Frenja så kunde jag inte hålla mej.
Efter våran promenad så longera jag henne i paddocken några varv.... Och hon halta ingenting.
Jag är så förbaskat glad så ni kan inte förstå :love:

Så nu fortsätter vi våran träning ute i naturen, samt med stretch och rehab för ryggen. Det går helt klart åt rätt håll, så sjukt glad.

Idag fick hon helrakas oxå...igen! :p
Det var bara 1,5 månad sedan sist... Gisses va de växt.



Så härligt att höra att det verkar gå bra!
Ja jisses vad lurvet växer. Har valt att inte klippa, men skulle kanske klippt hals och bogar iaf.
 
Äh, nu har det kommit minimala mängder snö här och frusit på det blöta. Halkigt.
Dags för vintervila för Karl och Aldar, och vila en skoperiod för Undri.
På med skor med broddar på Snorri på måndag eller onsdag då "hovis" kommer och gör sitt, så fortsatt jobb för Snorri i en skoperiod och därefter blir det dags för vila för honom.
 
Det var evigheter sedan jag skrev något här, men jag brukar sitta och smygläsa vad ni andra har för er.

För en månad sedan fick jag hem min nya häst från Island. Aleiga heter hon och är ett litet gulligt isabellsto född -11 (oinriden). Dräktig med Thorlákur frá Prestsbae. :love:
Därtill har jag ju Katla, förstås. Hon är dräktig med Hergeir frá Thjotanda. Hoppas på två friska föl till sommaren!
img_9239-2.jpg
 
Happ, första riktiga ridturen med hastigheter över skritt. Prins var pigg och glad men tyckte det var sååå jobbigt att han behövde ha med bakbenen på ridturen. Trots det lyckades han tölta långsamt med hög bärighet och stabilitet. Vi provbusade och ökade lite men då blev det lite skevt, även om det verkligen kändes att jag fått tillbaka min häst! :love:
12243586_10153290886567029_4462840125214912994_n.jpg
 
Red för tränare idag på lillhästen och oj vad duktig han var! Tänk vad en sadel kan göra... Bjöd på tölt och kanonfin i traven! Mycket grundläggande, uppbyggande och mjukgörande träning. Han har lite dålig balans och dålig koll på sina ben men allting gick så mycket bättre idag än förra träningen för två veckor sedan :). En extra härlig sak med den här hästen är att han är helt cool och orädd även om han är lite pigg att rida (iaf jämfört med min andra). Trots att han inte gått sen i onsdags pga benet så var han som vanligt och det känns alltid skönt att veta. Mattes hjärta :heart
 
Avstått från ridning ett par dagar pga hastigt påkommande frost. Hårt och lite halkigt på vägarna, inte ridbart med oskodda hästar.
Men så kom hovslagaren igår och skodde några hästar, däribland Snorri. Snorri kommer att vara den enda av mina islandshästar som är igång fram tills i början av februari, då Undri ska skos upp i stället (har rätt många hästar och väljer att inte ha fler än tio skodda; då får jag välja vem som ska vila när och hur länge).
Snorri gjorde ett trevligt ridpass igår igen, uteritt är standard när paddocken har fryst till.
Han börjar få lite bättre kläm på tempoväxlingar i tölten, även om det saknas en hel del träning för att få bättre samling i det långsamma tempot, bättre lösgjordhet kring bogarna och bättre tempoväxlingar.
Märkligt nog saknas det träning för egentligen allting...
men allting blir också bättre och bättre ibland i ganska raska steg.
 
Igår var Frenja tokigt pigg. Fick promenera med henne i ca 1 km innan jag kunde sitta upp, och även då hade hon hemskt svårt att stå stilla. Snurrade runt runt runt :p Tokiga lilla häst.

När jah väl kommit mej upp på stora brun, å ja det är baskemej inte så lätt att kravla upp på henne i vanliga fall heller men när hon inte står still, med extra mycket kläder på sig... :p, a ni fattar nog, så var hon i alla fall väldigt trevlig. Spetsade öron hela tiden, stora kliv framåt och travade riktigt fint. Blev även lite tölt :love:
 
Idag var Vi ute ett gäng på en riktig långtur, solen sken och vädret var så jäkla härligt.

Hästarna var KANON och Frenja var sååå lugn och avslappnad direkt hon leddes ut från stallet ut till stallplanen. Stod helt stilla när jag satt upp och slrittadd lugnt iväg.
Och på Vägen hem skrittade hon så totalt avslappnat och lugnt, på helt långa tyglar. Var så mysigt när solen lös på oss. I nästan 2,5 timma var vi ute :)

Vi red med en kompis hem till henne och hälsa på hennes två små 1,5 åringar. Frenja ville adoptera dem direkt :love:


 
Regn regn o mer regn. Sverigetäcket gav upp och läcker vid kraftigt regn efter en säsong på lösdriftshäst, det som passade så bra :cry: Köpte ett Amigo på prov men satt inte så bra som rhinot jag har. vill dock inte ha wug till ponnyn så han får ett rambo orginal jag fyndade på nätet o isisen får ärva rhinot:D hoppas bara reservtäcket håller tätt i väntan på nya HW-täcket.

Var på inof. westernttävling med Lille brun i helgen för första gången. Han skötte sig fint och vi knep 1:a platsen i trail W/T trotts att traven blev tölt :p:D
 
Regn regn o mer regn. Sverigetäcket gav upp och läcker vid kraftigt regn efter en säsong på lösdriftshäst, det som passade så bra :cry: Köpte ett Amigo på prov men satt inte så bra som rhinot jag har. vill dock inte ha wug till ponnyn så han får ett rambo orginal jag fyndade på nätet o isisen får ärva rhinot:D hoppas bara reservtäcket håller tätt i väntan på nya HW-täcket.

Var på inof. westernttävling med Lille brun i helgen för första gången. Han skötte sig fint och vi knep 1:a platsen i trail W/T trotts att traven blev tölt :p:D
Jag har sett att Hööks har impregnering, inte sådan som man sprayar på utan snarare någon industrivariant?
Detta var något år sedan, nu när jag kollar på deras hemsida så hittar jag det inte..

Grattis till förstaplatsen! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 547
Senast: Habina
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 968
Senast: Pilot
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp