Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag hem till Isa Gustafsson och provade en av hennes hästar. Det kändes så bra så jag tog med mig pålle hem! Ett sto född -06 efter Soldán. Jättetrevlig och pigg att rida och hantera. En riktig liten kelgris. Idag satt vi i hagen och bara mös. Hon med huvudet i mitt knä :love:

Hon har inte blivit riden på flera månader så tanken är att vi ska ta det väldigt lugnt nu i början. Jag har dessutom opererat mig så vi båda är lite på samma nivå, förutom att hon gärna vill springa. Det vill inte jag!

2_563f8b7fe087c31af379baaf.jpg

5_563f8b852a6b2279bc12f177.png

9_563f8b902a6b2279bc12f178.png
Vad hände med den svarta du tog hem? Sålde du den eller va de en lånehäst?
Hänger inte med ;)
 
Vad hände med den svarta du tog hem? Sålde du den eller va de en lånehäst?
Hänger inte med ;)

Jag hade henne på foder, men hon var till salu och det kändes så osäkert med henne då efersom jag inte visste om jag kunde bli av med henne typ "imorgon". :( så det fick bli så att hon fick åka tillbaka till ägaren. Men det känns faktiskt bra :)
 
Laukur är nog förkyld. Det visade inget på bakterieodlingen men blodprovet visade lägre värden än normalt. Så han har nog nåt förkylningsvirus som han fått med sig hem när vi vart iväg och tränat eller nåt. Tycker inte att Ljómi visat nåt förrän i lördags då jag löslongerade honom och har var väldigt snorig och andfådd.
Båda får nu ta det lugnt så hoppas vi det går över. Dom är pigga och glada annars. Laukur går på slemlösande i en vecka till (vi kommer hata varann efter det....) och sen ska jag ringa vet och rapportera så får vi se hur vi går vidare. Ingen ridning på iallafall en vecka framåt.
 
Ja nåt fel är det på oss tror jag haha :D
Men blir båda tjejerna hästintresserade så behöver vi ju en till :p

Det blir nog ännu en unghäst isåfall :) Att köpa en åring typ nästa år så ska den växa till sig ett tag så blir det lagom att börja med den sen när vår yngsta är 4 år eller så :)
Ni då? Unghäst eller ridhäst?

Jag förstår precis :)

Vi har bara pratat lite löst om det så det lär dröja lite till och det blir förmodligen en unghäst. Den framtida barnhästen finns hemma.
 
Jag förstår precis :)

Vi har bara pratat lite löst om det så det lär dröja lite till och det blir förmodligen en unghäst. Den framtida barnhästen finns hemma.

Vi pratar bara löst vi också men det komiska är att min man vart så anti en till men har nu helt plötsligt börja tänka om ;) Han tyckte att om båda vill ha häst så får jag backa och dom ta de två vi har. Men det sa jag att han kan glömma för jag klarar mig inte utan ridningen :p
Vi har nog en perfekt barnhäst i unghästen vi har nu :)
 
heh, nu blev jag gnällig igen.
Men det är duktigt av dig att ge råd gällande något jag inte gav råd om, och utan att ha en aning om situationen i helhet...

Medryttaren har varit och ridit hos mig i tre veckor, sade sig vara ringrostig vilket är helt sant. Tagit fel på sadel, använt pannbandet som nosgrimma utan att se att det satt fel, glömt schabrak (ingen större katastrof, kräver bara lite extra sadelvård), glömmer grimma på hästen när han inte ska ha och liknande. Behöver lite hjälp att sätta utrustningen korrekt, med andra ord.
Han behöver lite tips ibland i ridningen också, och jag tycker nog ändå att min åsikt att ha lite koll på en "färsk" medryttare inte är att ha orimlig kontroll.

Dessutom hittar han på en hel del egna initiativ utan att fråga: satte upp ett fyraårigt barn utan hjälm på den häst han fick prova först (eftersom han sade sig vara ringrostig, fick han provrida på min bombsäkra kbl-travare).

Har "krånglat" lite tidigare också, bland annat "glömt" att höra av sig när vi skulle på ridkurs för instruktör så jag stod och väntade och till slut fick åka själv. Efter en halvtimmes idoga försök att nå honom per telefon, fick jag tag i honom och han berättade att han inte kunde komma. Han sade sig ha ringt hemmanumret EN gång och därefter ska han ha skickat SMS (det visade sig senare att han tydligen försökt SMS:a hemmanumret - kreativt men inte så troligt att man når fram) för att meddela...

dessutom som sagt lite dåligt säkerhetstänkande när det gäller barnen. Självklart bad jag barnen - som är trevliga - att hålla sig undan (uttryckte mig inte så; sade att "kan ni vara snälla och gå åt sidan nu när jag ska gå fram och tillbaka med hästar) när jag skulle förbi med hästar. Efter att jag behövde be dem att inte använda ryktborstarna som golvsopar...

nej, den medryttaren och jag passar inte ihop personlighetsmässigt.
Det behövs alldeles för mycket övervakning för att det inte ska toka till sig, för att det ska vara OK att han är här och "snurrar" själv.

Jag vill inte behöva hålla kolla på snälla men oövervakade barn här hemma, det är alldeles för stressande att behöva säkerhetstänka kring någon annans barn, och det är ganska irriterande när en person man inte känner, tar för givet att han får ta för sig hur som helst.
Jag hade aldrig låtit en så grön person inom hästeriet vara medryttare på mina hästar.
Bara om den hade en rutinerad person med sig varje gång. Ungefär så som man tänker sig att ett barn borde ha när de börjar med hästar.

Ang att jag "kastade mig över" ditt inlägg så är det ju såhär på internet. Jag läser det du skriver, det är den enda infon jag kan få och svarar därefter.
 
Ang att jag "kastade mig över" ditt inlägg så är det ju såhär på internet. Jag läser det du skriver, det är den enda infon jag kan få och svarar därefter.
Eller så ber man om förtydliganden. Då kan man få mer info.

Hur som helst.
Vi har bestämt att han inte fortsätter som medryttare på min häst. Vi har inte riktigt samsyn om hur medrytteriet skulle fungera: han vill ha stor frihet, jag är inte redo att ge honom den friheten ännu utifrån de incidenter som varit.

Det som gjorde att jag lät honom vara medryttare var en bra, naturlig sits.
Han annonserade och beskrev sig som ringrostig men hade ridit islandshäst i 5-6 års tid och också ridit lätta tävlingar.
Dvs man kunde inte riktigt se från annonsen HUR ringrostig.


Så nu ska jag rida bara själv vilket inte alls är tråkigt...
Snorri, Undri och Aldar jobbas än så länge men snart är det vintervila.
Alla tre är femgångare, ingen av dem särskilt mycket riden. Snorri inriden för ca ett år sedan, hösten som femåring. Rena, trevliga grundgångarter men behöver självklart styrketräning. Taktren tölt, och har vid något tillfälle mest av misstag fått till lite pass. Galoppen är hans svagaste gångart, visserligen ren tretakt men lite flack och kantig.
Tölten börjar gå att tempoväxla lite, men han har ingen "riktig" ökad tölt. Passen kommer att kunna tränas fram.
Möjligen dags att prova någon tävlingsklass nästa säsong.

Aldar riden tjugtalet gånger förra året, sedan riden med en hel del uppehåll det här året. Han är född -11 så det är väldigt bra att han inte är mer riden.
Hans svagaste gångart är traven, som kan bli lite fyrtaktig och kortstegad men som tar sig för varje ridtur i stort sett.
Han får ibland pass när han tappar takten i lite högre tempon i tölten eller traven, men försöker snabbt hitta någon annan gångart. Alltså en pass som säkert ska gå att hitta så småningom. Än så länge vill jag dock mest träna traven eftersom han har lite problem där. I tölten hittar han utan svårigheter flera olika tempon, kan nog bli en skaplig T2-häst framöver.
Galopperna runda och trevliga, men lite för långsamma om Aldar får välja själv. Så där jobbar vi lite extra med att gå fram i högre hastighet.

Undri är född -08 men inte påbörjad förrän jag tog mig an honom i juli i år. Han har koll på alla fem gångarter, men behöver bli stadigare i tölten (töltar rätt OK men får taktfel åt alla håll om inte hastigheten är "rätt" för honom, kan dock hitta både snabbare och långsammare "rätt" så han har ett rätt OK utgångsläge) och jobba med att "mala på".
Traven kan bli lite väl kortstegad och då lite spänd i stegen, men vi börjar hitta lite längd och luft så det blir nog bra. Galopperna lite flacka men inte lika flacka som Snorris.
Passen börjar "ta sig" - inget jag aktivt har försökt plocka fram men jag har valt att låta honom passa när han tagit pass ur galopp, och försöker uppmuntra honom att då hålla kvar passen.
Han var lite trög i början, ingen större fart, men nu börjar han ta för sig bättre.
Han kan möjligen vara aktuell för någon lätt tävlingsklass i sommar också, men han har rätt lite ridning i sig.

Det är kul med utveckling!
Och det är kul med tre femgångare som ändå är rätt olika.

Karl och Isa vilar tillfälligt, har sträckt sig i hagarna och behöver vila någon vecka.
Dessutom är det snart dags för vintervila (när vägen fryser till) så jag lägger inget större krut på dem för närvarande.
 
Eller så ber man om förtydliganden. Då kan man få mer info.

Hur som helst.
Vi har bestämt att han inte fortsätter som medryttare på min häst. Vi har inte riktigt samsyn om hur medrytteriet skulle fungera: han vill ha stor frihet, jag är inte redo att ge honom den friheten ännu utifrån de incidenter som varit.

Det som gjorde att jag lät honom vara medryttare var en bra, naturlig sits.
Han annonserade och beskrev sig som ringrostig men hade ridit islandshäst i 5-6 års tid och också ridit lätta tävlingar.
Dvs man kunde inte riktigt se från annonsen HUR ringrostig.


Så nu ska jag rida bara själv vilket inte alls är tråkigt...
Snorri, Undri och Aldar jobbas än så länge men snart är det vintervila.
Alla tre är femgångare, ingen av dem särskilt mycket riden. Snorri inriden för ca ett år sedan, hösten som femåring. Rena, trevliga grundgångarter men behöver självklart styrketräning. Taktren tölt, och har vid något tillfälle mest av misstag fått till lite pass. Galoppen är hans svagaste gångart, visserligen ren tretakt men lite flack och kantig.
Tölten börjar gå att tempoväxla lite, men han har ingen "riktig" ökad tölt. Passen kommer att kunna tränas fram.
Möjligen dags att prova någon tävlingsklass nästa säsong.

Aldar riden tjugtalet gånger förra året, sedan riden med en hel del uppehåll det här året. Han är född -11 så det är väldigt bra att han inte är mer riden.
Hans svagaste gångart är traven, som kan bli lite fyrtaktig och kortstegad men som tar sig för varje ridtur i stort sett.
Han får ibland pass när han tappar takten i lite högre tempon i tölten eller traven, men försöker snabbt hitta någon annan gångart. Alltså en pass som säkert ska gå att hitta så småningom. Än så länge vill jag dock mest träna traven eftersom han har lite problem där. I tölten hittar han utan svårigheter flera olika tempon, kan nog bli en skaplig T2-häst framöver.
Galopperna runda och trevliga, men lite för långsamma om Aldar får välja själv. Så där jobbar vi lite extra med att gå fram i högre hastighet.

Undri är född -08 men inte påbörjad förrän jag tog mig an honom i juli i år. Han har koll på alla fem gångarter, men behöver bli stadigare i tölten (töltar rätt OK men får taktfel åt alla håll om inte hastigheten är "rätt" för honom, kan dock hitta både snabbare och långsammare "rätt" så han har ett rätt OK utgångsläge) och jobba med att "mala på".
Traven kan bli lite väl kortstegad och då lite spänd i stegen, men vi börjar hitta lite längd och luft så det blir nog bra. Galopperna lite flacka men inte lika flacka som Snorris.
Passen börjar "ta sig" - inget jag aktivt har försökt plocka fram men jag har valt att låta honom passa när han tagit pass ur galopp, och försöker uppmuntra honom att då hålla kvar passen.
Han var lite trög i början, ingen större fart, men nu börjar han ta för sig bättre.
Han kan möjligen vara aktuell för någon lätt tävlingsklass i sommar också, men han har rätt lite ridning i sig.

Det är kul med utveckling!
Och det är kul med tre femgångare som ändå är rätt olika.

Karl och Isa vilar tillfälligt, har sträckt sig i hagarna och behöver vila någon vecka.
Dessutom är det snart dags för vintervila (när vägen fryser till) så jag lägger inget större krut på dem för närvarande.

Nu börjar jag fundera på om Undri är samma häst som jag hade hemma som leksällskap till Laukur när han var 1 år och Laukur 2 år? Kommer han från Västra Värmland?
 
Idag ska jag rida Laukur en lugn tur för att känna hur han känns efter 10 dagars kuren med slemlösande :) Han snorar inget längre och jag har hört 2 hostar sen vi var till kliniken. Longerade i förrgår och då var han pigg och glad men inget snor och ingen host. Hoppas han känns fräsch idag så kan vi kanske smyga igång lite igen och hoppas förkylningen (eller vad det är) är på väg bort. Ska ringa vet för rapport på tisdag.
 
Igår ringde min syster, det lät såhär:
Syrran: Jag har en bra och en dålig nyhet. Den ena är att du kommer få mycket pengar.
Jag: Jaha?!
Syrran: Och så har vi sålt Prins. (Här var mottagningen lite dålig, så jag hörde inte riktigt att hon sa sålt)

Schysst sätt att inleda ett samtal.. :meh: Jag trodde han blivit avlivad. Sälja honom skulle de aldrig göra, så den gick jag inte på. ;)

Hon hade ridit lektion på honom, och tränaren hade verkligen gillat honom och som jag förstod det frågat om han var till salu. Han hade gått superbra på passet, och syrran som inte ridit seriöst tidigare tyckte han var jättehärlig. Detta var första lektionen (och mer seriösa ridpasset) sedan operationen. Direkt efter op fick han ju kolik (varför jag blivit väldigt lättskrämd), och förutom det har han också "ömmat" lite på framhovarna på hårt underlag. För 10 dagar sedan var han på återbesök då de konstaterade att han var liite svullen i hf hovled (?), ingen hälta alls förutom mycket kortvarig och liten vid böjprov hf. Han har även slutat dra mot gräset på hårt underlag, så vi tolkar det som att han blir bättre. Han har också fått stötdämpande sulor bf. Eftersom symptomen avtar i takt med att tiden går och han blir mer igångsatt tolkar vi och vet det som att han blir bättre och bättre.

Så, nu får ni en bildbomb på Prins!
12087793_10153211160907029_1169904225864868411_o.jpg

12091182_10153211160877029_3901046965454752695_o.jpg

35981_420430977028_2584858_n.jpg

11792159_10153095936287029_8309881506819547295_o.jpg


Och så efter operationen:
11891075_10153123905702029_2013627638857882865_n.jpg
 
Min nya hästkärlek kommer att ruinera mig, tur att jag snart får riktig lön :angel: Han är ju såklart värd ett kungligt snyggt fleecetäcke med bling, ett nytt träns, en ny sadel (Fast ja, det behövdes ju faktiskt på riktigt...), osv osv...
Jag blir lycklig varenda gång jag går ut i stallet. Han är så cool, han är supergo att rida med mycket vilja, men så fort man parkerar somnar han. Han kan lätt lägga sig i boxen när man går och hämtar sadel och träns :DHan lägger huvudet i min famn och gosar, hans päls är så mjuk och mysig, han luktar så gott, han är... åh, så bäst! :love:
Vi gör ju inte så värst mycket för tillfället, längtar tlls vi kan visa bilder på honom in action. Men vi skrittjobbar och tränar detaljer och kommunikation. har bara töltat och travat lite vid sadelprovningar och jag kan inte vänta tills det är dags på riktigt! :banana:
 
Försöker motivera ridningen nu när det är mörkt och blött. Blev långritt förra helgen och TiH-helgkurs kommande. Veckan efter det tänkte vi åka på en provapåwesterntävling:D
 
Idag efter 5 veckor med träning ute i skogen med Frenja så kunde jag inte hålla mej.
Efter våran promenad så longera jag henne i paddocken några varv.... Och hon halta ingenting.
Jag är så förbaskat glad så ni kan inte förstå :love:

Så nu fortsätter vi våran träning ute i naturen, samt med stretch och rehab för ryggen. Det går helt klart åt rätt håll, så sjukt glad.

Idag fick hon helrakas oxå...igen! :p
Det var bara 1,5 månad sedan sist... Gisses va de växt.



 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 546
Senast: Habina
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 968
Senast: Pilot
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 014
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp