Bukefalos 28 år!

Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Synd att han inte gör tvärtom, hade behövt en sådan häst på ungdomslektionerna ;)

Nu är det bestämt, snappes sista ridpass denna höst var i söndags när bilderna togs på ovalbanan :eek:
Troligtvis sätts han inte igång förrän 1/12 igen!! :mad: Hur tusan ska JAG klara mig?!


Tadaa! :D (dock är väl detta den enda gången nånsin som detta hänt, annars välter han dom VARJE gång jag satt upp dom... Kanske kan skylla på det när @Freyr klagar på våran träning på nästa kurs...? :idea: )
 
@Michis Vad väldigt kanonfin Snarpur är!

Sista nytt med Spá är att jag letar efter en fodervärd, det går lite trögt med det. Jag har sökt lite halvhjärtat sedan i våras och haft ett par tre stycken bra som varit aktuella. Men det har "skitit sig" av olika anledningar. För en föll det på stallplats, en annan fick förlängd möjlighet att låna sin nuvarande häst och en tredje kunde inte låna så länge som jag vill.

Men just nu med den vackra hösten i kombination med att jag sportat så mycket i sommar och blivit stark + gått hos kiropraktor regelbundet så har jag fått en nytändning. Det går mycket bättre att rida när kroppen är i bättre ordning. Av någon anledning så går galoppen särskilt bra plötsligt, åtminstone den "lätta" vänster och jag åtminstone tror att jag får till en samlad och fin galopp och bra ökningar. Skall försöka fixa någon som filmar och fotar så att jag får se om det ser så bra ut som det känns. ;)

Det har också flyttat in islandshästar i stallet, så bara de får skor så har jag förhoppningsvis regelbundet ridsällskap, och det gör enorm skillnad för motivationen. Jag har ridit ensam ända sedan jag flyttade hit ifjol höst med undantag av kanske fem-sex tillfällen.

Spá är höst-tjock och laddar inför den kalla vintern, men känns pigg och fin att rida och just nu är det mycket trevligt att vara hästägare.
 
Inte hästrelaterat, men blev så jäkla glad igår va....


Ni vet känslan när man ska hämta ut sin hund som varit inne för operation, och det är dags att betala i kassan och man känner att ja: "det blir vatten å nudlar för resten av månaden" och hon i kassan säger: "-Ja det blir 235:-"

Min min: :eek::eek:O_o......:laugh:

Jag hade räknat att få lägga ca 5-6000 efter att försäkringen trätt in, men nej... Man har ju världens bästa försäkringsbolag som ersatte ALLTIHOPPA! Hon var lika förvånad som jag :D

Men med en fast självrisk, som jag redan betalar för 1,5 månader sedan vid förra besöket så var det typ allt jag behövde betala... :D

Sen måste jag betala en lite högre premie en vad många andra försäkringsbolag har, men det är SÅ värt det vid såna hör större olyckor och operationer.

:bump::banana:

Nu hoppas jag bara min skrutt blir bra i slutändan :love:
 
Hej! Helt ny här på forumet även om jag lurkat runt och läst ett bra tag. Jag hoppas att jag gör rätt med inläggen...

Igår kom min allra första häst hem! Ett åttaårigt islandssto, femgångare, som är så fantastiskt ljuvlig! Nu håller vi på att bekanta oss med varandra, så får vi se vad som händer i framtiden. Jag kommer att träna men har inte siktet inställt på tävling, än i alla fall ;). Framför allt ska vi ha roligt tillsammans i förhoppningsvis många år framöver. Jag är redan kär :love:
 
Hej! Helt ny här på forumet även om jag lurkat runt och läst ett bra tag. Jag hoppas att jag gör rätt med inläggen...

Igår kom min allra första häst hem! Ett åttaårigt islandssto, femgångare, som är så fantastiskt ljuvlig! Nu håller vi på att bekanta oss med varandra, så får vi se vad som händer i framtiden. Jag kommer att träna men har inte siktet inställt på tävling, än i alla fall ;). Framför allt ska vi ha roligt tillsammans i förhoppningsvis många år framöver. Jag är redan kär :love:
Berätta mer :)
Stam? Bilder? ;)
 
Berätta mer :)
Stam? Bilder? ;)
Hon heter Snemma från Blåsbotorpet, f -06 e. Njalar from Alfsaga (ff. Svartbakur fra Holum. mf. Faldur fra Toftum)u. Dara from Curtis.. Om jag läst rätt i passet

Trygg och stabil, framåt, pigg och glad att rida (vi har ju inte hunnit mer än lite provridning men).

Har inte så många bilder än, och ingen uppställningsbild som är min egen, men lite har jag ju fotat såklart!
Foto 2014-09-16 18 58 52.jpg
Foto 2014-09-16 20 17 13.jpg
 
Hon heter Snemma från Blåsbotorpet, f -06 e. Njalar from Alfsaga (ff. Svartbakur fra Holum. mf. Faldur fra Toftum)u. Dara from Curtis.. Om jag läst rätt i passet

Trygg och stabil, framåt, pigg och glad att rida (vi har ju inte hunnit mer än lite provridning men).

Har inte så många bilder än, och ingen uppställningsbild som är min egen, men lite har jag ju fotat såklart!
Foto 2014-09-16 18 58 52.jpg
Foto 2014-09-16 20 17 13.jpg

Whaat! :D Visste inte att han hade avkommor. Pappan är en riktigt häftig liten (med betoning på liten :angel: ) häst!
 
Herbert och jag startade Gaedinga SM i helgen, gick sådär tills pålle lackade ur (tyvärr, han har humör den där rackarn..) på framridningen och fick sina klassiska utbrott ca 5 min innan start.
Vårt program gick sådär, vi var väl inte direkt samspelta. Men helt okej och jag är nöjd efter omständigheterna :)

10676412_10153136078882542_302787348974953478_n.jpg

http://www.zannasfoto.se

Igår tränade jag min frieser som jag har på inridning, vilket tråkigt nog slutade i årets rodeo och första avåkningen på 4 år!
Så nu sitter jag med gipsad arm, trasigt knä och ridförbud i minst 3 veckor(!).
Kul. Jättekul. :(
 
@Bliss

Jisses vilken liten sötmule! Härlig färg. :)

Tack, eller vad man säger :) hon har ett helt ljuvligt uttryck! Vi konstaterade lite roat i stallet att av fem tillsynes brunsvarta hästar är hon den enda som faktiskt är brun i färgens rätta bemärkelse, de andra är varianter av svart ;).

Första lilla ridpasset gick alldeles utmärkt också :bump:bara kolla av varandra med gas, broms och sväng och lite tölt... jag har hittat en riktig pärla! Så cool med allt också!
 
Åh, jag är också enormt sugen på att beställa hem ett Nova bett! :cautious:
Vet ni om det säljs i Ullared? :eek: Ska ju faktiskt dit om någon vecka!
 
Blä. Idag känner jag mig som en kass ryttare. Igår red jag för tränare, vi har börjat jobba med lite mer krav vid sidförande på volt och Tyra tycker det är jobbigt men hon är duktig! Igår på passet kändes hon i början något övertaggad och forcerad, men det gick snabbt över och vi red igenom det. Hon var fin och eftergiven i skritten och tog förhållningar bra samt svarade lätt ovh harmoniskt på sidförande. I 20 minuter kändes det som om övningen verkligen satt och gick igenom och hon var lätt och eftergiven både fysiskt ovh mentalt. Jag borde verkligen ha slutat där, men lektionen är 40 minuter och man betalar ju en del..

Det var som att det liksom blev för mycket för henne, som att det "brann i huvudet" lite på henne och sen var det harmoniska svaret och känslan bortblåst och andra halvan av passet gick inte ens i närheten av lika bra. Jag blev frustrerad, red sämre, hon blev frustrerad. Jag grämer mig så över andra halvan av passet. Jag borde ha slutat där när känslan var bra och hon svarade precis så som jag ville.

Förlåt älskade häst, jag gör mitt bästa.
 
@Reykur
Ibland är det svårt när man exempelvis rider helgkurs men börjar känna att hästen nog gjort sitt för detta pass eller denna dag. Ett tips är att sitta av när det går så där riktigt bra och istället ägna resten av din betalda tid till att diskutera passet eller hur du ska jobba vidare till nästa gång.
 
Ja, det är ju väldans lätt att vara efterklok.. :( Tänkte inte på då att jag borde ha slutat. Hade jag suttit själv och ridit på banan så hade jag suttit av direkt vid den fina känslan vid en "ny" övning som jag hade, men insikten kom liksom inte till mig fören efteråt.
 
Äsch! Hur många gånger har man inte haft ett alltigenom knaggligt pass och försökt rädda det in i det sista men till slut insett att dagsformen är skit? Bara att ta nya tag nästa gång. :D Nu hade du ju dessutom ett kanonpass första delen!

Minns så väl när jag hade haft min gammelhäst i sådär åtta år och man kände varandra utan och innan. Redan de första fem minuterna av passet kunde jag ibland tänka: "Nä, nu går vi hem. Idag är ingen bra dag." och pålle vände på en femöring, skrittade hemåt och parkerade utanför hagen. Men i början när man höll på att lära känna hästen var det svårt att veta om det var en prövning man gick igenom eller om man faktiskt hade en skitdag. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 816
Senast: Habina
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: hamilton1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp