Bukefalos 28 år!

Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom kompisen på besök och tittade på Sol. Det var verkligen välbehövligt. Vi stod i samma stall tidigare och hon känner mig och Sol bättre än någon annan. Fick lite feedback som verkligen stärkte självförtroendet. Har varit en lång och jobbig resa sen Sols skada hittades för ett år sen och sista månaderna har varit extra tunga. Så nu har jag fått lite bättre självförtroende och motivationen har fått en nytändning.

På tisdag kommer sjukgymnasten igen och då ska vi ut och kolla på ridvägar och se hur vi kan lägga upp träningen ute i naturen.
 
Är det inte lite ovanligt att hästarna kan gå kvar på bete såhär snart inne i oktober? Våra hästar går på bete utan att stödfodras annat än med kraftfoder efter ridning och alla är fina i hullet, några ännu lite sommartjocka.. Tycker det är fantastiskt! Men nu blir det snart klippning, för jäklar vilken päls.. :D
QUOTE]

Bor några mil söder om Stockholm och vi har fullt bete kvar och något sommarrunda hästar :( Har börjat ge min lusern efter ridning men annars ingenting. Vis av erfarenhet vet jag att vi inte kommer behöva börja vänja in dem på hösilage förrens slutet av oktober.
 
I fredags blev Ljómi kastrerad så nu har han tagit första steget mot vuxenlivet ;) Så himla duktig var han! Stod som ett ljus på transporten i en timme som det tog att åka till min veterinär. Andra gången han åker smalt och uppbunden. Första gången var när vi provåkte hemma så han fick känna på lite bara. Sen när han började pigga på sig efter kastreringen så behövdes bara en putt i rumpan så gick han rakt in i transporten och stod där och vakna till på hemvägen.

Så nu har jag två valacker igen då! :p

Jag och Laukur tog en mys tur på nästan en timme i lördags. Han var pigg och glad som vanligt! Tänk att en häst kan göra en så otroligt glad och lycklig! När jag hade en jobbigt period i våras pga missfall så jag bara grät och grät så var han den enda som fick mig att le! Att få hoppa upp på ryggen och se de glada spetsade öronen när vi skrittade iväg gav mig verkligen mer energi! Underbara häst :love: Jag köpte grisen i säcken utan några som helst förhoppningar mer än att få en kompis och trevlig ridhäst. Men Laukur är ju fantastisk på ALLA sätt verkligen!
 
Grattis @Koppen

Fortsatta sadelfunderingar här. Vad tycker ni om Tönn gel och Draupnir?

Jag har ridit i tönn sen i vintras. Köpte den men behöll min Equipe. Bestämde mig för att prova fram till sommaren och bestämma mig då. Nu har jag iofs fortfarande kvar Equipen men rider nästan bara i tönnen. Borde väl egentligen sälja Equipen men jag velar och har världens ågren för jag tycker jättebra om den också.

Så det är mitt betyg, klart godkänt på min häst. Har hittills inte kommit på nåt jag inte gillar med tönnen. Det enda som är bra att tänka på är att de är lite korta i sitsen, med korta knästöd kan jag ha min vanliga sitsstorlek, men med långa stöd måste jag gå upp för att få plats för skänkeln. Verkar vara ganska vanligt utifrån vad folk skriver på nätet.
 
Är det inte lite ovanligt att hästarna kan gå kvar på bete såhär snart inne i oktober? Våra hästar går på bete utan att stödfodras annat än med kraftfoder efter ridning och alla är fina i hullet, några ännu lite sommartjocka.. Tycker det är fantastiskt! Men nu blir det snart klippning, för jäklar vilken päls.. :D

Min är fortfarande kvar på hingstbetets sommarhage, ska ta hem honom när det är slut så väntar ivrigt... :D

*kl*

Gillar konceptet ha unghäst för man hinner med många samtidigt då, eftersom de inte ska arbeta så hysteriskt länge. Nu är tävlingssäsongen slut för Assa så hon kommer nu gå med medryttare, vara med som barnhäst på lektioner (yes - allroundpålle är hon!) o så träna lite pass med mig ibland.

Med de två ungstona går det super. Igår var jag och fyraåringen ute "i trafiken" för första gången och red längs med lansdvägen. Vi mötte två bilar och hon viftade knappt på öronen. Trygg pålle! :heart

Nya "lillan" (fem år) har jag hunnit rida på två gånger. Hon har visat tre gångarter...: Skritt, tölt o pass. :D Pigg men lydig, dock lätt att hamna bakom hand (även i tölt) och lite svårt för böjda spår . Hon är oskodd än sålänge så räknar med att traven kommer med skor (hon travar i hage). Det intressanta är att hon har en klockren o stabil flygande pass (råkade bli det när jag skulle se om hon kunde galoppera, hej och hå så blev det en långsida pass!) vilket de som sålde henne inte ens nämnde.. "she can be a bit pacey" var deras kommentar. Men jag tackar glatt för den extra gångarten, för med de långa benen och den långa kroppen + framåtviljan kan hon ha alla förutsättningar att bli riktigt snabb!
 
*KL*
Jag letar också sadel!
Mitt problem är att jag är lång, men väldigt långa ben, hade alltid 18" på dressyrsadlar förut...
Hästen i fråga är rak i ryggen, men behöver ändå en sadel som rundar av bak...
Har inte så stor koll på islandssadlar, vill inte ha en dressyrsadel med högt bakvalv :p
 
I fredags blev Ljómi kastrerad så nu har han tagit första steget mot vuxenlivet ;) Så himla duktig var han! Stod som ett ljus på transporten i en timme som det tog att åka till min veterinär. Andra gången han åker smalt och uppbunden. Första gången var när vi provåkte hemma så han fick känna på lite bara. Sen när han började pigga på sig efter kastreringen så behövdes bara en putt i rumpan så gick han rakt in i transporten och stod där och vakna till på hemvägen.

Så nu har jag två valacker igen då! :p

Jag och Laukur tog en mys tur på nästan en timme i lördags. Han var pigg och glad som vanligt! Tänk att en häst kan göra en så otroligt glad och lycklig! När jag hade en jobbigt period i våras pga missfall så jag bara grät och grät så var han den enda som fick mig att le! Att få hoppa upp på ryggen och se de glada spetsade öronen när vi skrittade iväg gav mig verkligen mer energi! Underbara häst :love: Jag köpte grisen i säcken utan några som helst förhoppningar mer än att få en kompis och trevlig ridhäst. Men Laukur är ju fantastisk på ALLA sätt verkligen!

Blev det stående kastration? Minns när min bebis kastererades. Aldrig mer. :rofl:
Hästen var cool lugn men både jag och mamma hyperventilerade. :banghead:
 
Blev det stående kastration? Minns när min bebis kastererades. Aldrig mer. :rofl:
Hästen var cool lugn men både jag och mamma hyperventilerade. :banghead:

Japp! Hade stående med både Laukur och Ljómi. Samma veterinär båda gångerna och det har inte varit några problem alls. Snabbt, smidigt och hästen är pigg och glad dagen efter och behöver inget smärtstillande, bara antiinflammatoriskt ifall att :)
 
*Ett jobbigt skrytinlägg :p*
Vi hade en fantastik morgontur! Min hund Bella hänger alltid med på mina förmiddagsturer. Det enda jobbiga är att dem har blivit så tighta att när Bella stannar/hamnar för långt efter blir Rigel orolig och vill vänta in henne, sen när hon kutar förbi i 130 så ska Rigel ikapp :laugh:
När vi möter häst så är det "Fot" eller "in" som gäller, fungerar riktigt bra :) Fler som rider med hund här inne?

Idag blev det lilla rundan i skogen och ett varv på ovalen, j***klar vilken tölt han bjöd på idag, jag såg ut såhär
-->:D:D:eek::bump:
Tänk att min lilla 4,5 åring börjar förvandlas till en ridhäst :love:


Och Rigels första klippning :-) Inte vackert, men praktiskt. Sen har han lyckas bli tjock på en vecka också..
 
Nu har jag haft min Snemma i precis en vecka, och idag hade vi båda landat och det känns så skönt! Hon har varit lite orolig i vissa sammanhang nu i nya miljön, men nu var hela hästen (och jag) tillfreds :love:.
Vi red ut en sväng med tryggt sällskap idag och det blev både skritt, tölt, trav och galopp. Lugn, fin och glad, och tyckte det var skoj att vara ute på tur. Lite tittig på några hönor, får och några andra hästar som sprang (då blev hon rädd), men tror inte att det är några bekymmer utan borde försvinna när vi känner varandra ordentligt.

Så jag är så glad just nu! Den första stressen och oron från min sida har lagt sig, och det verkar även vara så för henne. Första nätterna stod hon inne men nu har hon gått i lösdrift som hon är van vid också, så det har säkert också underlättat.

Tänk.. jag har en alldeles egen häst, och hon är fantastiskt fin och go! Ser så fram emot vår resa tillsammans! :bump:
 
Blev det stående kastration? Minns när min bebis kastererades. Aldrig mer. :rofl:
Hästen var cool lugn men både jag och mamma hyperventilerade. :banghead:
Oh, jag har jobbiga flashbacks till Island för några år sedan när bebisarna sövdes o sedan raglade runt på ängen innan de ramlade ihop och då kastrerades sövda. :s (men ja, de var också glada efteråt ;)
 
*Ett jobbigt skrytinlägg :p*
Vi hade en fantastik morgontur! Min hund Bella hänger alltid med på mina förmiddagsturer. Det enda jobbiga är att dem har blivit så tighta att när Bella stannar/hamnar för långt efter blir Rigel orolig och vill vänta in henne, sen när hon kutar förbi i 130 så ska Rigel ikapp :laugh:
När vi möter häst så är det "Fot" eller "in" som gäller, fungerar riktigt bra :) Fler som rider med hund här inne?

Idag blev det lilla rundan i skogen och ett varv på ovalen, j***klar vilken tölt han bjöd på idag, jag såg ut såhär
-->:D:D:eek::bump:
Tänk att min lilla 4,5 åring börjar förvandlas till en ridhäst :love:


Och Rigels första klippning :-) Inte vackert, men praktiskt. Sen har han lyckas bli tjock på en vecka också..

Kul att det funkar med hunden! Vi har en schäfer på 1,5 år som än sålänge inte funkar att ha med. Han är lite för ofokuserad och väljer när han vill lyssna o inte... ;) Våra medryttare har dock ofta med sina hundar, funkar super för dem!
 
Kul att det funkar med hunden! Vi har en schäfer på 1,5 år som än sålänge inte funkar att ha med. Han är lite för ofokuserad och väljer när han vill lyssna o inte... ;) Våra medryttare har dock ofta med sina hundar, funkar super för dem!

Jag har ofta med vår hund på ridturer! Han ÄLSKAR det :D Jag behöver egentligen inte kolla honom mycket alls för han följer oss, går aldrig långt undan och skulle aldrig få för sig att sticka.
 
Jag har ofta med vår hund på ridturer! Han ÄLSKAR det :D Jag behöver egentligen inte kolla honom mycket alls för han följer oss, går aldrig långt undan och skulle aldrig få för sig att sticka.

Kul! Jag tror det skulle fnka med vår, TILLS det dök upp ett råddjur eller en bil eller nåt annat spännande som man kan jaga efter ;)
 
Kul! Jag tror det skulle fnka med vår, TILLS det dök upp ett råddjur eller en bil eller nåt annat spännande som man kan jaga efter ;)

Haha ja det flesta hundar tycker ju sånt är spännande :p Vår hund är helt obrydd när det gäller vilt. Om han mot förmodan skulle se rådjuren som hoppar över vägen framför oss så höjer han huvudet lite extra bara, inget annat. Bilar och folk bryr han sig inte om heller så jag rider bara åt sidan och ber honom stå stilla bredvid när det kommer en bil :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 020
Senast: Habina
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
963
Senast: Queen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp