Bukefalos 28 år!

Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

nu har jag efter några veckor inte gräft mer i boxen än att ta ut kissfläckar och bajset. allting packar sig otroligt lätt och det gör att jag blir tvungen att fylla på drygt en säck i veckan för att kunna ha en "lös yta". de är ju tio tusen gånger lättare än spån (inte lika tungt och går mkt snabbare att mocka)

men jag ser ju ändå skillnad på färgen på "det" när jag lägger in nytt. de är inte alls så torrt som när jag fyllde upp boxen i början och då hade jag även den där känslan av att de var som kattsand och endast klumpade sig när de var kiss. är det ingen annan som är med om liknande? är det någon som skulle kunna ta en bild på hur det ser ut i eran box?
tror ni kanske att de kan vara skillnad mellan olika tillverkare??
 
Sv: Halmpallets!!!

Idag har Andi och Snöggurs matte(jag) fått fullständigt Tokfnatt o fyllt Hela ligghallen med Mat! :eek:

:banana:

matstro.jpg


matstro2.jpg


Invigning av halmpellets här hos mig idag alltså. Jag snålade lite med lagret mest för o se ur det funkar innan jag satsar på hel pall. Jag har ju ingen fin betongbotten utan bara grus under så det kan ju bli spännande o se hur det funkar.

O vilken skillnad i ljus det blev! Innan har där varit mörk o tung torv.

Snöggur har redan lämnat hallen så han tröttnade fort på att äta(15min), men Andi kan jag lova står kvar där än matvraket. Han lär nog stå där ett par dagar...
 
Sv: Halmpallets!!!

1. Hur många säckar behövs till en box på 12 kvm?

2. Hur lång tid tar det ca tills pelletsen sönderfaller?

3. Växer volymen på pelletsen när den sönderfaller?


1. Jag tar 4 säckar på 10 m2.
2. Ca 2 dagar för min häst, hbl som går mycket.
3. När jag lägger in nytt är det kanske 5 cm tjockt, efter några dagar är det 15 cm tjockt, så det ökar väldigt mycket.
 
Sv: Halmpallets!!!

Kul att se bilder! Förstår att det blev stor skillnad mot torv (som jag tycker ger tråkig stallmiljö i o m att det "slukar" ljus)
 
Sv: Halmpallets!!!

Mmm, fantastiskt bäddmaterial måste jag säga. Har nu haft det i 1 vecka till stallets lortgris vars torvbädd efter 1 dag med ny torv såg ut som en nyplöjd åker. Hon vänder alltså runt allt kontinuerligt.

Tydligen är det så att halmpellets fungerar väldigt bra till just lortgrisar och hittills kan jag bara hålla med. Slängde in 6 säckar i en 10 m² box och eftersom hon kissar överallt så var det nästan sönderdelat efter 1 dag. Nu efter en vecka är det ca 15 cm tjockt och ligger HELT stilla trots att hon rullar sig och gräver. Har inte kunnat hitta ett enda kisställe utan funderar nu mest på när jag ska lägga in mer.
Verkar på det viset vara mkt mer ekonomiskt än torv och är fantastiskt lättmockat. Jag älskar det och kommer aldrig mer att ställa mina hästar på torv. Tar mindre plats att lagra, är lättare att flytta och fördela samt fryser inte i säcken på vintern :angel:

Enda negativa -hästarna blir mkt bösigare i pälsen. Torven fungerar ju som glansmedel och tar med sig skit ut. Halmböset går mer in i pälsen och i långpälsar blir det kvar även efter ordentlig borstning.
 
Sv: Halmpallets!!!

.
Enda negativa -hästarna blir mkt bösigare i pälsen. Torven fungerar ju som glansmedel och tar med sig skit ut. Halmböset går mer in i pälsen och i långpälsar blir det kvar även efter ordentlig borstning.

Hmm... Detta fick man erfara rätt fort eller hur ;) Nu har jag iaf halm under alla schabrak, och i alla täcken :D Jag har långpälsar... isolerade med halm :rofl:

Men efter två veckor för min del är det fortfarande lika rent o snyggt o fantatiskt lätt o mocka i! Hästarna ligger där eller rullar sig varje dag! Det gjorde de inte innan med varken torven eller spånet. Skönt, för det är lättare att borsta av torr halm än inkletad lera. O bara att veta att de trivs där! Det är värt pengarna.

Hurra för halmpellets!
 
Sv: Halmpallets!!!

Hur stor åtgång får man räkna med i en 9kvm box? Är det mer ekonomiskt än spån?

Har vanlig halm nu men det är tungt att mocka och båda hästarna är stökiga, och den ena ska trycka upp allt mot bakre väggen och har därmed inget att stå/ligga på. Och alla verkar så himla nöjda med pelletsarna. Men det måste ju vara ekonomiskt försvarbart också :)
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Jag måste också rekomendera halmpellets!
Helt Fantastiskt!

Det är som att mocka i en kattlåda, kisset blir till "kakor" som bara är att lyfta ut. Hur lättmockat som helst.
Jag har förnärvarde en box strödd med halm, en med spån och en med halmpellets. Och jag kommer definitivt ha halmpellets i alla boxar.

Min nordsvensk står i en box på 9-10 kvadrat och jag hällde in 6 säckar (á 22kg) för 2 veckor sedan och jag behöver inte fylla på de närmaste veckorna.
Jämfört med spånet som jag var tvungen att lägga in en ny bal var 8e dag.

sammanfattning:
*snabbmockat
*ser prydligt ut
*drygt
* Bara positivt!
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*
jag tycker inte det är så drygt. har denna månad fått fylla på med 4 säckar :eek: inte billigt.
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*
jag tycker inte det är så drygt. har denna månad fått fylla på med 4 säckar :eek: inte billigt.

Nu har jag förstått att dessa säckar kan vara olika stora, hur stora säckar har du? Jag fyller på 1 säck ungefär var 9-10 dag, den väger 12-13 kg och hästen har INTE permanentbädd uta är en riktigt gris i boxen. Dock är boxen renare nu, trots att han är som en tromb vissa nätter och man får leta bajs i hela kuppen.:D

Innan dess avverkades 3 torv och 3 sågspån i månaden, och hur billigt blev det.:eek:
 
Sv: Halmpallets!!!

KL
Jag har gummimattor åt mina hästar (hästarna är ganska stora och tunga)
Skulle det funka med halmpellets? Jag har torv nu och om det är väldigt blött på mattorna kan dem halka på det. Skulle det kunna bli värre med halmpellets?
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag har gummimatta i boxen så jag svara ja på din fråga, och anser också att boxen numera är långt mycket torrare än tidigare. En av anledningarna till att vi använde sågspån var just för att få torven att torka till lite.
 
Sv: Halmpallets!!!

Tack för ditt svar! Då ska jag definitivt prova halmpellets, och jämföra själv.
 
Sv: Halmpallets!!!

KL
Är det någon som prövat halmpellets i en fölbox?
Funderar på att lägga ett lager över befintlig spån/torv-blandad bädd.
Kan det funka, eller är det trots allt bättre med " vanlig" halm vid just fölning?
Det är så svårt att få tag i bra halm härikring!
tacksam för all input.
 
Sv: Halmpallets!!!

Enda negativa -hästarna blir mkt bösigare i pälsen. Torven fungerar ju som glansmedel och tar med sig skit ut. Halmböset går mer in i pälsen och i långpälsar blir det kvar även efter ordentlig borstning.
[/QUOTE]

Blir hästen bösigare i pälsen av halmpellets än torv alltså? Halmpellets låter som något jag vill prova, men så otroligt svårt som det är att få bort torv ur en tjock vinterpäls så vet jag inte om jag vågar prova nåt som är ännu värre. (jag trodde inte det kunde vara värre) Vad i hela friden menar du med att torven är som glansmedel? När jag haft torv gräver den sig ända in och är nästan omöjligt att få bort.
Nu har jag bäddar med torv i botten och spån ovanpå, men halmpellets lät som ett bra alternativ. Men är det värre än torv så vete 17 om det ens är ide att prova.
Fast det kanske är värt ett test ändå. Dumt att avfärda utan att ens prova. (för jag har ändå svårt att tro att det kan vara värre än torv.)
Någon som vet vart man kan hitta återförsäljare?
 
Sv: Halmpallets!!!

Hej. Funderar på hur farligt det är för dom att äta med tanken på att uppsugningsförmågan är stor 1 liter halmpellets suger ju upp 3 liter vätska vad händer om hästen äter halmpelletsen och sedan dricker vatten direkt?
 
Sv: Halmpallets!!!

Hej. Funderar på hur farligt det är för dom att äta med tanken på att uppsugningsförmågan är stor 1 liter halmpellets suger ju upp 3 liter vätska vad händer om hästen äter halmpelletsen och sedan dricker vatten direkt?

Klart befogad fråga. Det vill jag också ha svar på.
 
Sv: Halmpallets!!!

Hej. Funderar på hur farligt det är för dom att äta med tanken på att uppsugningsförmågan är stor 1 liter halmpellets suger ju upp 3 liter vätska vad händer om hästen äter halmpelletsen och sedan dricker vatten direkt?

Min erfarenhet är att de inte äter det. Det smakar inte gott och om de försöker så spottar de ut det direkt
 
Sv: Halmpallets!!!

Finns det rikligt med vatten är det inget problem att hästarna äter pellets.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 567
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 426
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 787
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 635
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp