Bukefalos 28 år!

Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

Då så ska jag nog prata med mor min så ska vi åka iväg och köpa så vi har till nästa månadXD
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Hrm det låter ju onekligen intressant, såg att min foderbutik var ju ÅF så smidigt blir det också ;)

Hur funkar det med dammkänsliga hästar?

Fungerar det bra att lägga bädd?

Är det smidigt att hantera?
 
Sv: Halmpallets!!!

Det låter ju underbart att halmpelletsen funkar super på grisar i hästvärlden :p
Har en så på torv just nu och det syns ju inte att man lagt in en ny bal 2 dagar senare så allt är en enda sörja (hon har 2 dm som hon glatt blandar runt...)
Har beställt min första pall med halmpellets men de hade tydligen problem på fabriken så den är lite försenad. Men då blir jag ännu mer förväntansfull över resultatet :banana: Vill ösa ut torven NU!
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag är lite sugen på att prova detta med halmpellets. Det är dock en sak jag funderar över.
Hur vet man att halmen som pelletsen tillverkas av är helt fräsch? Halmpelletsen görs väl egentligen till uppvärmning och där är det ju inte nödvändigt att halmen är perfekt. Jag vill INTE riskera att lägga in något som kan innehålla mögelsporer till min hosthäst. Dock har jag tröttnat på bängliga, frusna torvbalar :crazy:
Förutom detta har jag inte hittat någon återförsäljare i närheten men det är nog ändå ett mindre problem i sammanhanget det är nog bara att leta vidare.
 
Sv: Halmpallets!!!

Upprepar fjordtokans fundering...

Har ett par bekanta som provade halmpellets... Deras erfarenhet är att det dammar ordentligt. Någon som gjort samma erfarenhet?

Nu bor mina bekanta så pass långt bort så jag har inte sett detta själv utan det är bara vad de berättat...
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag tycker inte att det dammar alls faktiskt. Möjligtvis när jag slängde in 5 säckar samtidigt, men det la ju sig snabbt.
 
Sv: Halmpallets!!!

Upprepar fjordtokans fundering...

Har ett par bekanta som provade halmpellets... Deras erfarenhet är att det dammar ordentligt. Någon som gjort samma erfarenhet?

Nu bor mina bekanta så pass långt bort så jag har inte sett detta själv utan det är bara vad de berättat...

Mitt dammade inte alls.
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag tycker att det dammar ngt då man öser in säckarna men efter det så tycer jag att det e stort sett dammfritt. (utebox så det kan ju va skillnad inomhus.)
 
Sv: Halmpallets!!!

Vad jag har förstått så ska mögelsporer mm. dö vi upphettningen av halmen, under själva tillverkningen av pellets. Hoppas dock att de inte använder sig av undermålig halm, men om nu halmen skulle vara dålig innan så ska möglet vara borta.

Sen var det några som skrivit om dammigt.
Jag har några hästar och ett par är extremt renliga, kissar på ett ställe och skiter på ett annat. Hos dessa kan jag uppleva att halmpelletsen blir lite dammigt, men att notera är att även när jag hde spån till dessa så var det dammigt. Ingen större skillnad vad gäller damm mellan spån och pelletsen på dom. Sen har jag två stycken skitgrisar, hos dessa dammar den inte alls. Fungerar kanon och har blivit MYCKET lättare att mocka. Mot 30 min/box som det tog innan då jag hade kutterspån till ca 5-10 min nu när jag har pellets, snacka om att få mer tid över till att pyssla om sina älskingar istället. :)

(I de boxar som det är lite dammigt har jag provat att under en tid vattna lite efter jag mockat och det har hjälpt en del, inte lika dammigt längre)

Så kontentan: kan bli dammigt med mycket renliga hästar, annars funkar det perfekt!
 
Sv: Halmpallets!!!

KL

I nyaste numret av hästfocus som kom hem idag så har de en intressant artikel om just halmpellets.

Skulle testa det själv om det inte ingick strömedel i stallhyran som det gör nu. Har spån men är inte riktigt överrens med den. Hade torvbädd på förra stället som funkade bra men balarna frös alltdi på vintern och blev ett helvete att få isär.
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag undrar om det finns flera tillverkar av halmpellets eller är allt från orrepellets??
 
Sv: Halmpallets!!!

Jaa, just det!
Det läste jag om för ett tag sedan, det verkade ju jätte häftigt!
Skulle vara kul att se deet i verkligheten.
Men nu ska jag byta stall och där igår det halm eller torv, så att köpa det nu verkar lite korkat av mig...!
Men förhoppnings vis så kommer väl denna produkt till Örebro någon gång så man kan få se det!:bump:
 
Sv: Halmpallets!!!

Men vad händer om hästen äter av det?.. Är det någon som har erfarenhet av det? Det suger ju upp en hel del vätska och det är väl inte så bra i hästmagen..

Har själv erfarenhet av en häst som åt av torven, hon fick kolik..:crazy:
 
Sv: Halmpallets!!!

kan man ha det i lösdrift
vi har spån som vi strör med ny varje dag .
 
Sv: Halmpallets!!!

*KL*
Jag har nyligen gått över från permanentbäddar med spån, till bäddar med halmpellets. Jag älskar halmpellets. Superdrygt, och superlättmockat. Dessutom bättre bäddar hos de två av mina som gärna gräver sönder bädden.
 
Senast ändrad:
Sv: Halmpallets!!!

Jag är lack nu, pelletsen var slut när jag skulle köpa och fick snällt strö med halm... Så hostan kom som ett brev på posten igen och pelletsen kommer in på torsdag.
 
Sv: Halmpallets!!!

Min erfarenhet är den att de gäna proväter lite första gången de kommer in i boxen. Kan ju tänka dig själv en hel box med bara mat...pellets! :d
Men när de väl smakat lite så inser de att det inte va så gott, smakar ju inte som mat ska direkt.
Mina tog en eller ett par tuggor först gången de kom in när det var nytt, de har aldrig ätit mer efter det. Så det lilla som de fick i sig är inget farligt.

Tror inte det är något du behöver oroa dig för.

/Mian
 
Sv: Halmpallets!!!

Bytade till pellets häromdagen.. Så nu ser boxen ut som en stor kattlåda, men pålle tyckte det liknade ett stort skafferi..;)

Jag har några frågor..

1. Hur många säckar behövs till en box på 12 kvm?

2. Hur lång tid tar det ca tills pelletsen sönderfaller?

3. Växer volymen på pelletsen när den sönderfaller?
 
Sv: Halmpallets!!!

De äter i början, våran käkade i ca 2 dagar sedan tappade han intresset för det. Det är inget farligt enligt ÅF och tillverkaren.
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag ska försöka svara trots att jag knappast är expert utan detta är svar jag fått av vår ÅF.

1. Hur många säckar behövs till en box på 12 kvm?

Ca 12-15 kg per kvm, beroende på hur tjock ströbädd man vill ha. Vi hällde in 1 påse per kvm och dessa vägde ca 12-14 kg per förpackning i en box på 8,3 kvm och 9 påsar. Bädden blev ca 15-20 cm tjock.:eek:

2. Hur lång tid tar det ca tills pelletsen sönderfaller?

Hästen tyngd är avgörande för hur fort det går, vår häst är en islänning och totalt sönderfall här tog ca 1 vecka.

3. Växer volymen på pelletsen när den sönderfaller?

Jaaa, och blir hur mycket som helst känns det som.:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 590
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 799
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 647
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp