Bukefalos 28 år!

Handskar eller inte?

Vad tycker ni är bäst att rida i, med handskar eller utan? Jag tycker att det är lättare att rida utan för kontakten med hästens mun blir bättre! Tyvärr fick jag såna blåsor när jag gjorde det senast, men ändå..
 
Sv: Handskar eller inte?

Handskar...ALLTID!! Jag har lärt mig av mina misstag och nu är handskarna lika självklara som ridbyxorna.

Hittar man bara ett par tillräckligt tunna och mjuka handskar blir inte kontakten så mkt sämre. Det är värt pengarna!
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider utan handskar så mkt jag kan, tycker att jag tappar känslan med handskar - hur tunna och smidiga de än är, tappar ofta högertyglen om jag rider med handskar (opererad högerhand med egen vilja...)
Å andra sidan rider jag sällan i ridbyxor heller...
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag tycker det är en vanesak. Har man inte haft handskar på ett tag så lär man sig snart bli lika känslig som utan.

Jag rider inte med handskar längre (förutom på vinter då :p) men gjorde det alltid förr.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag kan inte rida utan handskar, det går bara inte.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag trivs bäst utan handskar, och sedan jag slutade på ridskola har jag av någon anledning inte haft problem med skav eller blåsor...:angel:

Ibland är det ju dock ett måste, men då ska det vara tunna handskar. Använder gärna montagehandskar i skinn eller tighta dressyrhandskar.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag brukade rida med sådana här: Bild
När de väl var använda och "uppmjukade" var de underbara. Mitt stöd på yttertygeln blev bättre, eftersom jag hade lite för "slappa" fingrar annars :)
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider utan när det inte är för kallt. annars så tunna som möjligt. Om du får sår av tyglarna har du antingen dåliga och hårda tyglar eller håller i dem alldeles för hårt. Se över det för du ska inte få sår av att rida utan handskar.
 
Sv: Handskar eller inte?

Nu på vintern har jag handskar men annars föredrar jag att rida utan. Blåsor eller skav har inte varit något problem.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag är en riktigt vant människa.Har handskar när jag hanterar häst på marken och när jag kör och rider och när jag pysslar i stallet.Dock använder jag arbetshandskar inte ridvantar.Utan sånna här..
EH114.jpg
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider utan när det inte är för kallt. annars så tunna som möjligt. Om du får sår av tyglarna har du antingen dåliga och hårda tyglar eller håller i dem alldeles för hårt. Se över det för du ska inte få sår av att rida utan handskar.

Nja! Jag har ömtålig hud tex och får blåsor mm för absolut ingenting.Jag lyckas även med bedriften att få skavsår under fötterna .
 
Sv: Handskar eller inte?

Alltid handskar på vintern. Grövre i stallet, sen ett par smidiga om vädret tillåter när jag rider. Om det är kallt/blött tycker jag fodrade skinnhandskar i dammodell fungerar bäst... :) Kan INTE rida med 3-fingervantar eller andra enorma saker... På sommarn blir det nog mest utan handskar, blir ju dövarmt annars.
 
Sv: Handskar eller inte?

jag med. Kan inte rida utan vantar. Det går inte. Kan knappt gå med skor heller för jag får skavsår av ALLT!!
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider i princip alltid med handskar. Enda undantaget har varit när vi har badat med hästarna. Har i princip alltid handskar när jag hanterar hästarna eller jobbar i stallet. Tycker det känns bäst så, men det varierar ju vilka handskar beroende på väder och vad jag ska göra.
 
Sv: Handskar eller inte?

Åhh, dessa handskar är helt underbara!!:bow:
Fick syn på dom på ett bygg-material-företag här hemma. De säljer dom för endast 49kr. Har inhandlat ett antal sådana!
Sommartid rider jag oftast utan vantar/handskar.
 
Sv: Handskar eller inte?

tycker inte de är någon skillnad med handskar eller inte när de gäller kontakten med hästens mun, de går lika bra både och.

däremot så vänjer sej mina händer väldigt fort vid att ha handskar och jag får världens blåsor utan om jag har ridit med handskarna ett tag så jag försöker undvika handskar.
som nu har ja inte använd handskar på väldigt länge..förutom vantar i början när ja börjar rida för annars fryser jag ihjäl och ja får aldrig blåsor/skav nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Handskar eller inte?

Varierar, har jag handskarna med mig så rider jag med dom annars utan.

Ridhanskarna är så tunna så man märker ingen skillnad.
 
Sv: Handskar eller inte?

Nu på vintern har jag jämt hanskar (fryser fingrarna av mig annars), men på sommarn så varierar det...men oftast har jag handkar.

Har alltid handskar när jag mockar osv...

Rider oftast med Tegra eller Rockel handskar, nu på vintern blir det fleecevantar.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider helst utan handskar, men nu på vintern måste jag tyvärr rida med handskar oftast eftersom jag får isfingrar annars, och då blir jag knappast mjuk i handen :p Hade ett par handskar förut som jag älskade att rida med, de var så sköna och 'störde' inte alls, men jag har tappat bort dem och hittar inga nya, finns visst inte att köpa längre :cry: så nu blir det att rida utan så ofta jag kan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 106
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 038
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 968
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp