Bukefalos 28 år!

Handskar eller inte?

Sv: Handskar eller inte?

jag rider aaaaaaldrig med handskar om det inte är kallare än -10grader... tycker jag tappar all "fin"kontakt med hästen... men det är säkert en vanesak...

blåsor får man de första 5gångerna, sen går det över... har inte fått blåsor de senaste 10åren iaf
 
Sv: Handskar eller inte?

*kl*

En duktig hästmänniska sa till mig en gång att om man rider utan handskar så blir man hårdare i handen (vilket jag märkt ju mer jag tittat) så nu rider jag aldrig utan handskar. För min och hästens skull. :p
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider nästan alltid med handskar, mkt bekvämare tkr jag. :D
 
Sv: Handskar eller inte?

Rider alltid med handskar!! Annars får jag blåsor direkt.
Och så dom måste vara jättetunna och bekväma.
 
Sv: Handskar eller inte?

jah, undrar jag också :crazy: Men iaf så red jag senast utan handskar, fast med plåster där jag hade en blåsa, och det gick ok! Inte lika skadat som första gången, så jag ska testa igen, för det känns verkligen bättre utan :D
 
Sv: Handskar eller inte?

Varför skulle man bli hårdare utan handskar?

För att ju mer dina händer utsätts för "slitage" så blir man hårdare. Det kan jämföras med att gräva med spade utan handskar. Ju mer du gräver ju fler valkar och hård hud får du då och tappar den "förfinade" känseln i händerna.
 
Sv: Handskar eller inte?

Ett par smidiga tunna handskar är ett måste för mig!
Gillar inte vintern då man måste dra på sig dom där tjockare hanskarna för att slippa frysa. Får inte alls samma kontakt till munnen då... :cool:
Och utan hanskar, det funkar, men helst inte! :smirk:
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider så gott som alltid utan handskar, gjorde även det då jag red på ridskola, eftersom jag inte alls har samma kontakt med hästen med handskar. Jag har jättemjuka händer utan handskar (enligt så gott som alla instruktörer och andra hästmänniskor som sagt något till mig om min ridning, ibland blir jag nästan FÖR mjuk:angel:) men med något på händerna känns det som att jag tappar "bomull-mellan-fingrarna-känsla" liksom.. På vintern "tvingas" jag att rida med handskar, tunna fleecehandskar blir det oftast, eftersom min hud har en skum förmåga att bli sårig av kyla.
Smörjer in händerna efter ridning, Helosan elr fet handcréme är finfint!, har aldrig haft valkar elr dylikt pga detta. :banana:
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag måste ha handskar, får skavsår på en gång fast jag inte rycker eller sliter i hästens mun.
Använde tegera pro och dom är tunna och jättebra :D
 
Sv: Handskar eller inte?

kl

jag har lärt mig rida med hanskar nu!!! :D:D:D
skönare om händerna ju!
 
Sv: Handskar eller inte?

Handskar alltid. Min kille kör ibland ner huvudet när vi skrittar och ska klia sig. Har provat uttan handskar. Hala tyglar och skrap efter tyglarna, Inte roligt.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag skulle aldrig ens kunna överväga att rida utan handskar på min nuvarande häst! tre anledningar:
1. Får blåsor så fort jag har ridit bara en liten stund utan vantar. det räcker med en skrittpromenad i skogen!!:eek:
2. Blir så lätt torr om händerna och måste därför alltid ha vantar på mig i närheten av hästar.
3. Det är klart snyggare när man rider med handskar:p

tycker dessutom att man får bättre kontakt med hästen om man har handskar....
 
Sv: Handskar eller inte?

Rider alltid med tjocka tretumsvantar på vintern både när jag rider ut och tränar hoppning/dressyr. Funkar finfint.

När det är varmare så använder jag inte handskar, vet inte riktigt varför men då känns det obekvämt.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag rider alltid med handskar!
Speciellt sen jag ramlade och på något vänster lyckades skära upp fingret (inget farligt men ändå). Det hade jag kunnat slippa om jag haft handskar.
Plus att jag lätt får blåsor utan .
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag är en riktigt vant människa.Har handskar när jag hanterar häst på marken och när jag kör och rider och när jag pysslar i stallet.Dock använder jag arbetshandskar inte ridvantar.Utan sånna här..
EH114.jpg

När jag väl använder vantar använder jag med arbetshandskar som jag köper från extrajobbet där dem jobbar med spiraler, nåt mellanting mellan plast o läder."Känns det som"
 
Sv: Handskar eller inte?

beror på vilken häst jag sitter på bland annat..
men dom gånger jag rider med handskar blir det oftast under de kallare perioderna och med roekl vantar ;)
 
Sv: Handskar eller inte?

Nu för tiden rider jag mest utan handskar sedan jag tappade mina gamla favorithandskar. Jag tycker dock inte att jag har sämre kontakt med handskar än utan, men oftast är det bekvämare utan tycker jag. Får sällan blåsor i händerna, men jag använder såklart handskar om det är kallt i ridhuset eller så.
 
Sv: Handskar eller inte?

rider mest med tunna handskar(roekl,vet inte hur det stavas men såna jättetunna) framförallt på skolhästarna annars får jag lätt blåsor. Min egen händer att jag rider utan handskar på sommaren men han är så otroligt mjuk i munnen så det funkar men en häst som är lite framtung rider jag aldrig utan handskar för då får jag blåsor:crazy:
med roekl handskarna får jag ingen minskad kontakt men bättre grepp, inga blåsor och inte så varma heller på sommaren...:love:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 111
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 155
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 996
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp