Bukefalos 28 år!

Handskar eller inte?

Sv: Handskar eller inte?

Jag rider alltid med handskar! På vintern finns det jättebra vantar, tumvantar med lillfinger. Dom är jättevarma men lätta att rida i.
Utan handskar är det ju lätt att man får blåsor och liknande, så jag använder det ALLTID! ( Även om det kanske känns lite befriande att rida utan på sommaren! )
 
Sv: Handskar eller inte?

Vad tycker ni är bäst att rida i, med handskar eller utan? Jag tycker att det är lättare att rida utan för kontakten med hästens mun blir bättre! Tyvärr fick jag såna blåsor när jag gjorde det senast, men ändå..

jag rider ALLTID med handskar..jag får bättre grepp i tygeln då och blir därmed mjukare i handen..bara positivt:D
 
Sv: Handskar eller inte?

Det är faktiskt jätteolika, men på vinter rider jag nästan alltid med handskar eftersom det är så s*tans kallt :p
På sommarn varierar jag mkt, tycker det inte är så jättestor skillnad med eller utan.
 
Sv: Handskar eller inte?

Jag föredrar att rida med handskar av både vana och att det är skönare för händerna, men kan lika gärna rida utan egentligen. Har tunna handskar som funkar som "extrahud", men jag får inte blåsor eller nått sånt om jag rider utan. Red utan hela sommaren och det funkade bra, även om det är skönare med.
 
Sv: Handskar eller inte?

förut red jag alltid utan handskar men nu när jag har tagit över systers ponny rider jag alltid med handskar eftersom att hon är så stark. annars får jag blåsor i händerna.
 
Sv: Handskar eller inte?

Rider alltid med handskar! Rider ofta ett par hästar om dagen och mina händer hade dött om jag red utan så det blir handskar även varma sommardagar...
 
Sv: Handskar eller inte?

jag klarar inte av att rida utan handskar, mina händer trasar söner totalt..:S
 
Sv: Handskar eller inte?

jag rider helst med, annars får jag blåsor. Tycker inte att kontakten försämras.
 
Sv: Handskar eller inte?

Använder hellst inte handskar. Får inte blåsor för det. Använder inte heller ridbyxor.. Utan ett par gammla miss sixty jeans som gått sönder lite längste ner på benen.
Använder oftast det jag har på mej för dagen. :D

Dock om vintern har jag en stall overall. Handskar pga att jag hatar kallt!
 
Sv: Handskar eller inte?

*kl*

INTE handskar eller vantar. Enda undantaget är om jag bara ska ut och lunka i skogen och kan dra på de tjocka tretumshandskarna som jag inte ens kan ta förhållningar eller korta tyglarna med! :p Men då ska det vara kallare än -10 iaf, har inte behövt några hittills i vinter.

Grejen är att jag INTE vill ha stöd i handen. Och inte segdra (självklart kan det råka bli så ändå vissa gånger/på vissa hästar, men något jag strävar efter att undvika). Vantar och handskar tycker jag har för bra grepp så det är svårare att låta tyglarna glida genom händerna i eftergift. Och det där med känsligheten.
Spelar man piano så vill man nog inte använda handskar i första taget. Även om det *går* tar det bort en del av fingertoppskänslan, så ser jag det vid ridning också.

Handskar använder man när man ska mocka med kall grep, fylla på halvfruset hösilage i höpåsar och dylikt! :p

Och ja, jag får lätt blåsor. Fick bl a blåsor när jag skulle rida min häst med bara kapson (annars på skarpare bett) och lära den svara på förhållningar. Och då orkade jag ändå bara rida ca 10 minuter... Får i princip alltid blåsor om jag rider ridskolehästar, men det tror jag mest beror på att tyglarna är strävare, pallar inte med vävribbtyglar.
Anser att om jag får blåsor i händerna är det inte konstruktivt/hållbart. Så då anpassar jag ridning och ev. utrustning efter det.
 
Senast ändrad:
Sv: Handskar eller inte?

KL

Jag har frökenhänder som min kompis så fint berättade för mig. Så jag brukar rida med hanskar, men det beror lite på vilken häst jag rider, en del hästar rider jag hellre utan handskar, men vissa drar ju så jävligt.:crazy:
 
Sv: Handskar eller inte?

alltid handskar - ni som inte klarar av det har ni prövat Roeckl? Bäst! Du förlorar ingen känsla eller grepp. Väl börjat använda dom så är man fast!:bump: *Beroendeframkallande*
 
Sv: Handskar eller inte?

tunna handskar rider jag oftast i. med rätt tyglar funkar utan åxå. tjocka handskar är det värsta som finns :crazy:
 
Sv: Handskar eller inte?

har en het/stark ponny så om jag nt har handskar så sliter han sönder mina händer xD
 
Sv: Handskar eller inte?

Det finns ju jättebra handskar med tre fingrar, för tummen, alla fingrar utom lillfingret, åsså lillfingret, för att man ska kunna hålla tyglarna rätt. De är jättesköna att rida i, och verkligen varma! :D
 
Sv: Handskar eller inte?

Fixar inte alls sådana handskar. Måste ha fingervantar. Känns som jag har tummen mitt i näven.....fast det kanske jag har. Inte konstigt att de inte passar i så fall.
Rider alltid med handskar även på sommaren. Fick jätteblåsor en gång för länge sedan och sedan dess - handskar på!!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 111
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 168
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 000
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp