Hantera hovslagare/Konflikt

För egen del har jag en jättebra hovslagare som jag har fullt förtroende för, så om det var min situation skulle jag berätta för honom om de förslag jag fått, lyssna på hans argument i frågan och sen låta honom göra som han tyckte blev bäst.

Ungefär såhär tänker jag också när det gäller min hovslagare. Jag kan komma med förslag och idéer, (dock så är det inte så ofta jag har det, utan jag frågar mest honom hur vi ska göra, så bestämmer han) Och så bollar vi, och kommer fram till något gemensamt, men väldigt ofta utifrån hans erfarenhet, som ju är tusen gånger större än min. Men som någon annan skrev så litar jag på min hovslagare, det är han som är utbildad, och jag vet att han hela tiden vidareutbildar sig, vilket jag tycker är Mycket positivt!
 
Jag tycker också att det är väldigt viktigt att ha en bra kommunikation med hovslagaren, jag tycker också att det är viktigt att min hovslagare ska kunna förklara för mig varför hen gör/tycker som hen gör, för och nackdelar med olika varianter av skoningar.

Har turen att ha haft världens bästa hovslagare i 13 år, litar på honom till 110% och har alltid kunnat diskutera med honom och komma fram till gemensamma lösningar. Han säger vad han tycker och några få ggr har jag inte helt hålt med och ifrågasatt, detta tar han jätte bra och tar till sig vad jag tycker.

Fick lite nojja nu i höstas när jag lånade ut min häst, då jag och min hovslagare har kämpat med hans hovar i 1 1/2 år för att dom ska bli finare och för att skorna ska sitta kvar. Vi hade precis kommit fram till ett sätt som funkade jätte bra, inga skor rök! Men när fv´s hovslagare skott första gången höll jag på att börja gråta när jag såg min hästs hovar. Jag förklarade då för min fv om problemen vi haft och hur min hovslagare skott, varför det har funkat och varför det sättet som fv´s hovslagare skott på inte funkat. Bad fv att ta upp detta med sin hovslagare och förklara, han tog till sig det och gjorde som jag sagt.

För hur duktig den nya hovslagaren än är så vet ju jag vad som funkat på min häst och hade han inte kunnat ta till sig det hade jag blivit väldigt besviken och upprörd. För mina åsikter var absolut ingen kritik gentemot honom, utan enbart att hans sätt att sko funkar inte på min häst.


Så, litar du på din hovslagare? För gör du det skulle jag ta upp diskussionen igen och försöka få en bra konversationen mellan er. Förklara varför du tänker som du gör och be honom förklara mer varför/varför inte han håller med.

Litar du inte på honom så hade jag bytt.
 
Hej alla

Tack för input.

Hade hovis ute igår och denna gången fick han till skoningen ruggigt bra på alla hästar. Hovis la också på sidokappor på ena hästen som önskvärt trots att han inte tror på detta och förklarade för mig att jag kommer inte känna/se någon skillnad. Vanligtvis skulle jag ha lyssnat på honom innan och låtit honom göra som han ville men nu känner jag att detta var något jag ville prova för att underlätta för min häst då jag blivit rekommenderad detta från olika håll som ett hjälpmedel för hästen. Hovis har varit super i allt från hantering till skoning hade jätteproblem med hovböld när jag köpte ena hästen som han redde ut. Sjukbeslag mm och allt sådant kan han. Har lärt mig mycket om hovarna mm mm

Han tycker sidokappor förstör hoven, Alla hovar även om man kan sko rätt så är det inte optimalt för hoven. Han har sett många skador även om de inte är stora så tycker han flödet förstörs.

Hovis är en jättekunnig och jag har haft stort förtroende för honom men på det senaste har det vacklat. Hovis pratar inte illa om någon hovslagare häromkring mer än att han vet en som har verkat hästar lite väl hårt. De hovslagare jag pratat med har varit mycket professionellla och pratar inte skit om andras skoningar.

Det som jag tycker han har tappat lite på är att han börjar komma upp i åren. Även om han själv har utbildat många andra så känns det som om han inte hänger med i utbildningen längre. Lite det var bättre förr eller hur man ska säga :)

Tyckte skoningen på ena hästen med de ändrade skorna gjorde skillnad i ridningen. Överrullningen gick lättare och gjorde att han blev lite kvickare. Dock känns det olustigt att nämna detta för min hovis

Tror att jag kommer att byta inför nästa gång. Känns som om vi har kommit till en vändpunkt. Tråkigt då jag har yttersta respekt för hovslagaren.
 
fast det ska väl knappast behövas ? om hovslagaren verkligen är renomerad och kunnig så behöver knappast kunden föreslå lösningar, däremot kan man helt klart om man tvivlar, som föreslagits TS, kommunicera det och be om en motivering till varför hästen skos av existerande hovslagare som den görs.
jag tycker ofta i trådar på buke och i verkliga livet att det finns så mkt ""läktarryttare" 'även i fråga om skor och teorier om olika hästars skoning osv, jag personligen kan förstå utifrån det om man som hovslagare blir rätt avogt inställd om man bemöts av beordringar hur kunden anses hästen ska skos utifrån vad den fått för synpunkter från andra utifrån på olika sätt osv. Just därför jag skrev det jag skrev - börja med att verkligen ställa konkreta frågor till existerande hovslagare som man enligt TS annars är nöjd med så ser man ju om motiveringar finns osv.


Även världens bästa hovslagare kan ju bli salig på sin tro.
Bara för att denna hovslagaren anser det ena och det andra behöver ju det inte innebära att allt annat är dåligt.
Jag tycker att man ska kunna diskutera och fråga sin hovslagare om eventuella andra lösningar.
Det gör väl folk både hos läkare, veterinärer, equiterapeuter och annat löst folk.
I lösningsorienterade yrken anser iaf jag att en dialog är av godo.
Jobbar själv dagligen med att hitta på lösningar på massor av problem och för det mesta är det faktiskt riktigt bra att kunna bolla tankar och idéer.

Det handlar ju liksom inte om att ifrågasätta någons yrkesskicklighet.
 
Även världens bästa hovslagare kan ju bli salig på sin tro.
Bara för att denna hovslagaren anser det ena och det andra behöver ju det inte innebära att allt annat är dåligt.
Jag tycker att man ska kunna diskutera och fråga sin hovslagare om eventuella andra lösningar.
Det gör väl folk både hos läkare, veterinärer, equiterapeuter och annat löst folk.
I lösningsorienterade yrken anser iaf jag att en dialog är av godo.
Jobbar själv dagligen med att hitta på lösningar på massor av problem och för det mesta är det faktiskt riktigt bra att kunna bolla tankar och idéer.

Det handlar ju liksom inte om att ifrågasätta någons yrkesskicklighet.

Nu förstår jag inte vad du svarar på ö.h.t utifrån det jag skrev.
 
Fast om du inte klipper citat utan läser allt i sitt sammanhang så ser du att du knappast svarar på ngt jag skrivit som helhet.....
 
@diabla

Ja han skor med de skorna jag vill ha, men passar de hästen? Finns det andra skor eller kan man sko annorlunda för att få ut ett annat resultat.

Jag vill hitta ett sätt för denna häst att få hjälp/lättare med överrullningen och efter att ha dryftat detta med min hovis utan att få någon respons mer än att det bara är en modegrej bland annat så blir man ju osäker på om skoningen går i den utvecklingen jag vill/vad som passar just individen

Dialogen ska ju mer gå åt vad man kan göra för att underlätta och vad det finns ute på bland annat skor som kan hjälpa till.
 
@diabla

Ja han skor med de skorna jag vill ha, men passar de hästen? Finns det andra skor eller kan man sko annorlunda för att få ut ett annat resultat.

Jag vill hitta ett sätt för denna häst att få hjälp/lättare med överrullningen och efter att ha dryftat detta med min hovis utan att få någon respons mer än att det bara är en modegrej bland annat så blir man ju osäker på om skoningen går i den utvecklingen jag vill/vad som passar just individen

Dialogen ska ju mer gå åt vad man kan göra för att underlätta och vad det finns ute på bland annat skor som kan hjälpa till.

om man som hovslagare har uppfattningen att sidokappeskor är en modegrej, tycker jag det känns rätt gravt bekymmersamt....
 
om man som hovslagare har uppfattningen att sidokappeskor är en modegrej, tycker jag det känns rätt gravt bekymmersamt....
Tror inte de menar att uppfinningen sidokappor är mode utan att det blivit mode att sätta på såna skor utan att veta vad de gör/inte har något syfte med det. Något jag kan hålla med om...
 
Tror inte de menar att uppfinningen sidokappor är mode utan att det blivit mode att sätta på såna skor utan att veta vad de gör/inte har något syfte med det. Något jag kan hålla med om...

fast det är sak samma för mig och jag håller absolut inte med. Jag vet inga seriösa hovslagare som skor med sidokappor enbart eller tåkappor enbart per mode osv. Alla seriösa kunniga hovslagare jag känner till (och det finns många i mitt län) inkl klinikhovslagarna, skor med den sko som bedöms passa hästen bäst utifrån läge och förutsättningar, och de har därmed både tåkappe skor och sidokappor sko i sina standardsortiment.
 
fast det är sak samma för mig och jag håller absolut inte med. Jag vet inga seriösa hovslagare som skor med sidokappor enbart eller tåkappor enbart per mode osv. Alla seriösa kunniga hovslagare jag känner till (och det finns många i mitt län) inkl klinikhovslagarna, skor med den sko som bedöms passa hästen bäst utifrån läge och förutsättningar, och de har därmed både tåkappe skor och sidokappor sko i sina standardsortiment.
Va bra! :)
 
jag tycker snarare det är helt normalt? :)
Ja alltså jag har ingen oseriös hovslagare i min krets men man blir ju mörkrädd när man ser många andra hästar. Kan ju inte svära på att de hovslagarna inte vet vad de pysslar med, men när man ser typ superlånga tår+sidokappor och C-ponnyhovar med trånga skor på halvblod över 170 (som dessutom skryter med "tappskogaranti") osv då börjar man undra...
 
Ja alltså jag har ingen oseriös hovslagare i min krets men man blir ju mörkrädd när man ser många andra hästar. Kan ju inte svära på att de hovslagarna inte vet vad de pysslar med, men när man ser typ superlånga tår+sidokappor och C-ponnyhovar med trånga skor på halvblod över 170 (som dessutom skryter med "tappskogaranti") osv då börjar man undra...

Har aldrig öht sett ngt sånt, är tydligen lyckligt förskonad med många bra hovslagare i länet. Det enda jag sett är precis som TS skrivit om, en del gamla kufar som enbart skor med endera sorten och då blir det ganska tvärfel, oavsett om det handlar om tåkappor rakt av på alla hästar, eller sidokappor å detsamma..... sorgligt!
 
Jag upplever att det är individuellt mellan olika hovisar, ibland vet man snudd på en gång vem som skott när man ser den typen av skor. Vissa bara älskar att sko med den typen av skor jämnt och ständigt, medan andra funderar ut individuella beslag efter behov.
 
Jag upplever att det är individuellt mellan olika hovisar, ibland vet man snudd på en gång vem som skott när man ser den typen av skor. Vissa bara älskar att sko med den typen av skor jämnt och ständigt, medan andra funderar ut individuella beslag efter behov.

fast det understryker väl det jag skrivit ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 061
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 306
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 359
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp